Vastaan
yhden kerran tähän, mutta en ota sen enempää kantaa ennen oikeuden päätöstä.
Tässä taas palataan siihen, että minä määrittelen "järjissä olevan" eri lailla kuin sinä, eikä kyseessä ole mikään lakitekninen keskustelu henkilön syyntakeisuudesta. Olen tässä keskustelussa tuonut useaan otteeseen esille, että näen tekijän toiminnassa mielenterveydellisiä puutteita ja että tekoon sisältyy terroristisia elementtejä. Ei minua oikeastaan kiinnosta, onko tekijä sinun tai foorumin enemmistön mielissä terroristi vai puukottaja. Tarkka määrittely on oikeusistuimien käsissä ja vaikuttaa lähinnä langetettavaan tuomioon.
Niin tullaan. Sinä näet tekijän toiminnassa mielenterveydellisiä puutteita. Minä pidän mielenterveydellisiä puutteita mahdollisena, mutta en niitä näe. Tähän on useita syitä, joista tärkein on se, että minä en kykene erottamaan telkkarista mielenterveydellisiä puutteita tilanteessa, jossa asianajaja haraa kaikin keinoin terrorismisyytöksiä vastaan, ja on sen takia ohjeistanut asiakastaan. Mielenterveydellisiä ongelmia voi siis olla tai ei ole.
On kuitenkin syytä tarkastella tätä iskun ympärillä pyörivää keskustelua kokonaisuutena: mitä siinä implikoidaan, mitkä ovat taustavaikuttimet ja millä tavoin tämä kaikki heijastuu kansalaisten mieliin. Minusta on aika tylsää liikkua jossain primitiivireaktioiden tasolla ja toivoa syytettyä lähetettäväksi Guantanamoon. Tuollaiselle keskustelulle ei ole myöskään mitään tarvetta, sillä kaikki me pidämme syytetyn tekoa ehdottoman tuomittavana ja toivomme, että vastaavaa ei koskaan tapahtuisi uudelleen.
Samaa mieltä. Mutta toivon myös, että rasmuksissa nähdään kokonaisuus. Terroristi, joka oikeudessakin kertoi halunneensa iskeä nimenomaan kristittyyn naiseen, on osaltaan syyllinen aiemmin viittaamaasi maahanmuuttajavastaisuuden kasvuun, jos sellaista kasvua on tapahtunut. Hän on henkilö, jonka teot osaltaan ohjaavat keskustelua ja näkemyksiä.
Jotta voidaan pyrkiä estämään vastaavia tekoja ja ehkäisemään niiden tuhoja, tulee ymmärtää, miten ylipäänsä on jouduttu tilanteeseen, jossa nuori mies puukottaa viattomia kansalaisia. Siinä prosessissa ei auta se että vellomme surullisen tapahtuman luomassa vihassa.
Nyt on jo draamaa. Nuori mies puukottaa viattomia kansalaisia... Mutta jos katsotaan puhtaasti operatiivisella tasolla, seuraavat tulevat mieleen:
1. Esimmäisenä askeleena Suomi voisi lähteä Ruotsin vihervasemmistolaisen hallituksen ministerin esitykseen. Siinä kielteisen päätöksen saaneet poistetaan aiempaa tehokkaammin Ruotsista. Ministerin mukaan he eivät saa jäädä Ruotsiin, koska muodostavat yhteiskunnalle riskin. Tanskassa demarien (jotka ovat maan suurin puolue gallupeissa) linja on kova.
Suomessa sen sijaan vihervassarit vaativat tilapäisiä oleskelulupia niille, joiden osalta on moneen kertaan todettu, että he eivät tarvitse turvapaikkaa. Suomen oikeisto ja vihervassarit voisivat ottaa mallia muista Pohjoismaista ja lopettaa riskikertymän kasaamisen erityisesti eteläiseen Suomeen. Henkilö joka on saanut moninkertaisen kielteisen päätöksen oleskelulleen Suomessa, on jonkin tason riski. Eivät kaikki, mutta osa. Heidät on joko poistettava tai todennäköisesti jokaiselle Suomeen tulevalle on annettava määräaikainen oleskelulupa. Ja tässä jakelussa ei ole pienintäkään järkeä edes nykyisten kielteisen päätöksen saaneiden osalta.
2. Toinen askel olisi Ranskan presidentti Macronin esitys, jonka mukaan EU ei ottaisi jatkossa pakolaisia rajalta, vaan perustaisi hot spotteja Afrikkaan, joista tarkistusten jälkeen pakolaisia tulisi valitusti Eurooppaan.
Nämä kaksi asiaa turvaisivat jatkossa jo paljon.