Suomalaisen jääkiekkoilun outo lintu. Kyllä on vuosien varrella saanut parikin kertaa nauraa Tertsin verbaalisesti värikkäille ulosanneille, niin kiekkostudioissa, kuin valmennushommissakin. Tehnyt kieltämättä paljon hyvää Suomi-kiekon eteen, varsinkin Espoon aikoinaan ja on myös lahjakas verbaalisesti. Mutta kyllä tuo viime kevään keissi näin omalta osaltani laski aika paljon arvostusta kyseistä kaveria kohtaan.
Eli puhun nyt tästä tehtävänanto jutusta, jossa SaiPan pelaajien piti nimetä joukkueen ydinpelaajat, syövät etc. (Vai oliko virallinen termi "myrkyttäjät"?). Sitten kun joukkueen kapteenisto repi laput ja message valmennukseen päin oli vahva, että tällainen ei käy päinsä, niin Lehterä pelkurimaisesti ja raukkamaisesti kiertää vastuunsa. Totesi, että oli apuvalmentajan idea ja, että "Hän ei sitä teettänyt". Lehterä on kuitenkin joukkueen päävalmentaja ja myönsi antaneensa hyväksynnän tälle kyselylle, vaikka omien sanojensa mukaan ei ollut kyseisiä kysymyksiä edes nähnyt. Täysin oksettavaa vastuunpakoilua, -kiertelyä ja -siirtelyä. Ihan sama, vaikka ei olisi omin käsin kyseistä paperia raapustanut, niin oli kuitenkin antanut sille hyväksynnän. Ja sitten kun paska osuu tuulettimeen ja tehtävä ei olekaan pelaajien mieleen, selitellään raukkamaisesti, että "Minähän en sitä tehnyt".
Päävalmentaja on loppupeleissä se, joka kantaa vastuun suoraselkäisesti eikä yritä kierrellä ja kaarrella sanomalla, että apuvalkut oli asialla, "Minä se vaan vierestä katsoin ja olin hiljainen hyväksyjä". Olisi voinut sanoa, että "Joo tällainen kysely laadittiin valmennuksen kesken, tarkoitus oli se ja se, mutta ei ollut pelaajien mieleen ja minä kannan vastuun pääkäskijänä". Ei olisi edes tarvinnut sanoa, että minä itse tein, vaan, että "yhdessä muun valmennuksen kanssa". Sen sijaan sysäsi syyn yksin apuvalkkujen niskaan. Täysin oksettavaa ja selkärangatonta toimintaa.
Ja nyt kun olen sanottavani sanonut, niin todetaan vielä sen verran, että minulla ei välttämättä ole tästä keissistä kaikki faktat ja detaljit tiedossa. Joten jos täällä on henkilöitä, joilla nämä faktat ovat paremmin hallussa, niin otetaan tieto vastaan ja pistetään faktat kuntoon, jos ne minulla eivät tuon jutun perusteella kunnossa olleet.
PS. Myönnän, että aika kova tuomio yhden keissin perusteella, mutta pakko oli vaan sanoa mielipiede tuosta jutusta.
Edit. Toivottavasti Lehterälle, kuitenkin löytyy, jokin tontti tulevaisuudessa. Valmennushommat Liiga-joukkueen peräsimessä näyttävät valittettavasti tällä hetkellä liian isolta palalta kakkua. Ehkä studio hommat tai junnujen valmentaminen, missä ei tarvitse hallita ihan niitä pelin taktisimpia osa-alueita ja pikku nyansseja, olisi sopiva paikka?
Edit2: Typot