Mainos

Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 899 586
  • 23 425

JKyykka

Jäsen
Älkääs nyt kuitenkaan kirjoittajat hyvät ampuko viestintuojia, eli niitä, jotka täällä yrittää vastailla Telin puolesta. He tuskin ovat näistä tumpeloinnrista vastuussa, koittavat vaan hoitaa hommiaan.
Jep. Itse en ole ikinä ymmärtänyt tätä asiakaspalvelijoille vittuilua ja epäasiallista käytöstä. Telialla on mennyt moni asia pieleen, mutta se ei kyllä auta asiaa yhtään, että asiakaspalvelijoita aletaan dissaamaan. Negatiivisen palautteen voi myös antaa asiallisesti.

Minäkin olen kyllä ollut todella pettynyt Telian toimintaan erityisesti laskutusasiassa. Eihän sen nyt pitäisi olla mahdollista, että myydään tuotetta jonka laskutuskäytännöt eivät ole selvillä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olisi ollut kuluttajan ja myös Telian etu, jos harjoituskausi olisi ollut oikeasti ilmainen. Olisi säästynyt monet parranpärinät ja palvelun irtisanomiset ja olisitte saaneet enemmän arvokkaita testaajia kehitteillä olevalle tuotteelle. Testaajia, jotka olisivat olleet motivoituneita kehittämään tuotetta.

Miksi ei haettu beta-testausporukkaa. Vapaaehtoisia olisi tullut pilvin pimein katsomaan striimiä Kouvolan jäähallin maalin kuivumisesta.

Testaajia mitkä oikeasti ja aidosti olisi olleet kiinnostuneita havaitsemaan miten maali tuossa kohtaa muuten kuivuu vähän heikosti. Sitten sitä olisi voitu parantaa ja aikaa olisi ollut maalata uudestaankin tarvittaessa.

Miksi tämä tehtiin päin helvettiä, kun osaamista ja apua olisi ollut tarjolla.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Pakkohan tähän on pystyä antamaan vastaus! Ensi viikolla oikeat maksut pyörii, joten asiakkaan täytyy tietää kauanko palvelusta joutuu maksamaan irtisanomisen jälkeen. Tämä on olennainen tieto.

Ilman tätä tietoa palvelun joutuu ottamaan "sika säkissä" tyyliin, kuten ylempänä jo todettiin. En usko että on laillista myydä tuotetta tällä tavalla.
Tuo ei ole vain olennainen tieto.

Se on äärettömän tärkeä tieto maksavalle asiakkaalle, joka on jo valmiiksi kiinnostunut jatkuvasta palvelusta.

Otetaan ajatusleikki, että keväällä ja kesällä 2018 jollain firmalla olisi ollut erinomainen myyntitiimi.

Feilia (nimi muutettu) on myynyt kesän mittaan 100 000 asiakkaalle liiga-paketin tarjouksella "näet kevään ja kesän harjoituspelit ilmaiseksi". Hupsistakeikkaa, kun nyt näin ei olekaan, vaan ennen liigan alkua näiltä kaikilta asiakkailta laskutetaan 12,50 euroa.

Kyseessä olisi tällöin miljoonaluokan kusetus euromääräisesti! Tosin näitä otteita seuraten ei ole pelkoa, että ainakaan Feilia ei tuollaiseen myyntiin ole pystynyt.

PS. Kannattaako noin 200 euroa (25 eur x 8 kk) maksavaa asiakasta kusettaa 12,50 euron takia? Erään ison firman myyntijohtaja sanoi tänään sosiaalisessa mediassa, että se olisi suorastaan absurdin typerää. Miten on @Telia?

Miksi ei haettu beta-testausporukkaa.
Tämä muuten pitää tämän kyseisen tuotteen osalta täydellisesti paikkansa. Kovin paljon sillä ei olisi ollut väliä onko kyseessä D-junnujen peli vai A-junnujen harjoitukset.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos en nyt vallan väärin muista niin Ruudun ekan kauden syksyllä taisi olla näitä beta lähetyksiä hintaan 1e per peli. Saattoi olla myös pitsiturnaus kokonaisuudessaan tuolla eurolla. Selityksenä taisi olla tuolle eurolle maksujärjestelmän testaaminen yhteyksien ohella.

Ainakin kertaalleen tuolloin ostin ihan vain mielenkiinnosta ja ymmärsin tuolta voivan tulla vaikka Kekkosen 60-luvun puheita pahimmassa tapauksessa. Nythän tilanne on se, että näiden kahden epäonnisen pelin jälkeen ei ole yhtään luottoa pelien näkymisestä ja laskutus alkaa juoksemaan lauantaista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Miksi ei haettu beta-testausporukkaa. Vapaaehtoisia olisi tullut pilvin pimein katsomaan striimiä Kouvolan jäähallin maalin kuivumisesta.

Testaajia mitkä oikeasti ja aidosti olisi olleet kiinnostuneita havaitsemaan miten maali tuossa kohtaa muuten kuivuu vähän heikosti. Sitten sitä olisi voitu parantaa ja aikaa olisi ollut maalata uudestaankin tarvittaessa.

Miksi tämä tehtiin päin helvettiä, kun osaamista ja apua olisi ollut tarjolla.
Näin maallikon silmin näyttää, että Telia lähti aika ronskisti palttoo auki liikenteeseen. On suunniteltu jos ja vaikka mitä mullistavaa ja kuviteltu, että tuottamalla muutama harjoituspeli hommat toimii suitsait. Tällä hetkellä näyttää, että ei ihan niin ongelmatonta olekaan. No, kohta saa hommat toimia kun alkaa hyväntahtoisille testaajille tippua laskuja postilooraan.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Aikamoinen farssi kieltämättä. Laskutuskäytänteet etunenässä pitäisi ilman muuta olla selvillä, kun tuotetta myydään. Saisi Telian Head of Hockey saada kenkää tämän kaiken puuhastelun takia.
 

Wire

Jäsen
Aikamoinen farssi kieltämättä. Laskutuskäytänteet etunenässä pitäisi ilman muuta olla selvillä, kun tuotetta myydään. Saisi Telian Head of Hockey saada kenkää tämän kaiken puuhastelun takia.

Samaa mieltä, aivan helvetillinen farssi kun Jani-Petterit ulisee laskuista vaikka kukaan ei ole edes saanut laskua. Ilmaiset pitsit ja matsit on kyllä maistunut oikein hyvin.

Kannattaa Telia laittaa ensi syksynä pre-seasonille korotettu maksu niin nämä köyhät osaa pysyä erossa ;)
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samaa mieltä, aivan helvetillinen farssi kun Jani-Petterit ulisee laskuista vaikka kukaan ei ole edes saanut laskua. Ilmaiset pitsit ja matsit on kyllä maistunut oikein hyvin.

Kannattaa Telia laittaa ensi syksynä pre-seasonille korotettu maksu niin nämä köyhät osaa pysyä erossa ;)
Kaikki ulisee laskuista, kun kenelläkään ei ole siitä tietoa, milloin/millainen lasku sieltä on tulossa. Kommenteistasi toki voi päätellä, ettet ketjua ole viitsinyt lukea pätkän vertaa.
 

avt84

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
@avt84 milloin tuo keskustelu käyty, tänäänkö? Tuon perusteella irtisanomisaikaa taitaa soveltaa jokainen asiakaspalvelija ihan omalla mutu-tuntumalla, sillä minulle 5.5. ennakkotilauksen tehneelle ei suotu mahdollisuutta irtisanoa ilman irtisanomisaikaa.

Kyllä, eilen käyty keskustelu. Mainittakoon vielä, ettei keskustelu ollut kokonaan tuossa. Chatin aspa-henkilö lupasi siis irtisanomisen ilman irtisanomisaikaa, kuten tuossa käykin ilmi, luultavasti siksi, kun oli tuo screenshot todisteena puhtaasta valehtelusta ja harhaanjohtavasta mainonnasta.

Jos jonkinlaista leffalippua olisi ollut tulossa myös hyvitykseksi, sen lisäksi, että olisin voinut irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Noh, en tuohon suostunut, vaan vaadin sitä mitä minulle on luvattu (eli preseason kokonaan ilmaiseksi). Ensin ei kuulemma asialle voinut mitään, vaan lupasi kysyä joltain toiselta taholta. Mainitsin sitten sanan kuluttaja-asiamies, niin sittenpä hän pystyikin yhtäkkiä lupaamaan rahallisen hyvityksen lokakuun laskun yhteyteen.

Eli tiedoksi ennakkotilaajille, olette oikeutettuja siihen, että myös syyskuun preseason-pelit näkyvät ilmaiseksi. Ainakin siis, jos on tilannut ennakkoon ennen uutta slogania. Vai miten on, @Telia ?
 
Viimeksi muokattu:

Wire

Jäsen
Kaikki ulisee laskuista, kun kenelläkään ei ole siitä tietoa, milloin/millainen lasku sieltä on tulossa. Kommenteistasi toki voi päätellä, ettet ketjua ole viitsinyt lukea pätkän vertaa.
Jokainen tekee omat johtopäätöksensä sillä ajatuksella että Telia vie naiset, työpaikat, rahat, tupakat ja viinat. Kerrotaan päätelmät tänne ja viesti päätetään "Vai miten on telia?" lauseeseen. Tästä muut menee ihan sekaisin koska kommentti on ristiriidassa omien päätelmien kanssa eikä lopuksi kukaan tiedä mistään mitään.

Kyllä, en ole jaksanut lukea kaikkea. Joku voisi maksaa korvauksia minun kallisarvoisen ajan menettämisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Samaa mieltä, aivan helvetillinen farssi kun Jani-Petterit ulisee laskuista vaikka kukaan ei ole edes saanut laskua. Ilmaiset pitsit ja matsit on kyllä maistunut oikein hyvin.

Ihan ei sinun agendasi aukea. Olet jo monesti toistanut sitä, että turha valittaa "ilmaisesta tuotteesta". Sinun mielestäsi varmaan esim 2kk ilmaiseksi ja 10kk xx eurolla tarjoukset ovat sellaisia, että ensimmäisten kahden kuukauden aikana minkään ei tarvitse toimia?

Ja täällä on monia jotka ovat ottaneet noita paketteja ja niissä veloitus alkoi samalla hetkellä. Saavatko he valittaa tuotteesta, kun kuitenkin maksavat siitä?

Kysymys @Telia : Miten menee laskutus noiden bundlejen osalta, kun luvatut harkkamatsit eivät ole näkyneet?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikki ulisee laskuista, kun kenelläkään ei ole siitä tietoa, milloin/millainen lasku sieltä on tulossa. Kommenteistasi toki voi päätellä, ettet ketjua ole viitsinyt lukea pätkän vertaa.

Ja kun edelleenkään kyse ei ole siitä absoluuttisesta euromäärästä. On aivan uskomatonta kuinka on ihmisiä mitkä saa tililleen puhtaana 2500 euroa kuussa ja sitten siitä voidaan vain maksella miten sattuu jollekin ruotsalaiselle firnalle, koska minulla on rahaa.

Meillä kaikilla on rahaa maksaa Telialle, mutta miksi ihmeessä niin pitäisi turhasta tehdä. Kusettaminen ei lopu ennen kuin tyhmät maksavat asiakkaat lopettaa maksamisen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Meillä kaikilla on rahaa maksaa Telialle, mutta miksi ihmeessä niin pitäisi turhasta tehdä. Kusettaminen ei lopu ennen kuin tyhmät maksavat asiakkaat lopettaa maksamisen.

Tämä on kyllä niin totta. Tiedän ihmisiä joilla on jäänyt vuodeksi 1-2 kanavapakettia katsomatta. Sitten kun on kysynyt, eikö olisi kannattanut lopettaa niin vastaus on "eihän se ole kuin 20-30e/kk". Itse kyllä keksisin tuolle 240-360e vuodessa muutakin käyttöä...

Onneksi ei ole tullut itse vielä hankittua Telian seurapassia, ajattelin odottaa H-hetkelle juurikin siksi, että näkee ovatko tekniset ongelmat selätetty.
 
4

444

Kuinkas vanha kiska tämä Telia on historia huomioituna? Eli kaikki tele- ja postipalvelut mukaan luettuna. Ja vuonna 2018 selvitetään yhä myyntilaskutuskäytäntöjä? Jotenkin kuvittelin, että se olisi tärkein yksittäinen päätös yritykselle, mutta ilmeisesti olin väärässä.

Sitten ilmainen vinkki Telialle:
Mikäli yhteys ei syystä tai toisesta toimi, selvittäkää mistä on kyse. Olette onnistuneet sähläämisellä luomaan jonkinlaisen epäluottamuksen ilmapiirin tänne, jolloin kaikki viestintä tulee käydä tiheällä kammalla läpi. Aiheutatte itsellenne hallaa sillä, että yhteyksien epäonnistuessa keksitte hyvän hätävalheen ja jäätte siitä välittömästi kiinni. ”Kaivinkone katkoi piuhat. Jos onni on myötä, niin huominen peli näkyy”. ”Oho, ei ollutkaan kaivuri, vaan ihan itse sössittiin homma. Sori siitä”.
Pahoin pelkään, että tuotannossa kuviteltiin itsekin, että joku ulkopuolinen taho oli syypää ja siksi asioita ei triplatsekattu kuntoon seuraavalle päivälle. Ja se on todella heikkoa suorittamista.
 

Karpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Meillä kaikilla on rahaa maksaa Telialle, mutta miksi ihmeessä niin pitäisi turhasta tehdä. Kusettaminen ei lopu ennen kuin tyhmät maksavat asiakkaat lopettaa maksamisen.

Olet asian ytimessä. Valitettavasti aina löytyy urpoja, jotka vinkuvat, että "Kannattaa Telia laittaa ensi syksynä pre-seasonille korotettu maksu niin nämä köyhät osaa pysyä erossa".

Mutta jos on lusikalla annettu, niin voiko sillä kauhallakaan sitten vaatia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on kyllä niin totta. Tiedän ihmisiä joilla on jäänyt vuodeksi 1-2 kanavapakettia katsomatta. Sitten kun on kysynyt, eikö olisi kannattanut lopettaa niin vastaus on "eihän se ole kuin 20-30e/kk". Itse kyllä keksisin tuolle 240-360e vuodessa muutakin käyttöä...

Nämä samat ihmiset valittavat sitten esimerkiksi kuinka sinulla on koko ajan varaa matkustaa ulkomaille.

Ihan vaikka sillä, että keksii sille muutamalle huntille muuta käyttöä.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On tämä aika sekava soppa. Itselle ei ainakaan vielä ole täysin selvää miten tuo laskutus menee edes sen aloituksen ja jatkuvan laskutuksen osalta, puhumattakaan sen lopettamisesta. Jotkut väittävät laskutuksen menevän kuukausittain alkaen tllauspäivästä, jossain taas puhutaan kalenterikuukausittain menevästä laskutuksesta. Eli saisiko tämän rautalangasta: jos tilaan paketin 15.9., onko aloitus ja laskutusmalli

a) Laskutus alkaa 15.9., maksan syyskuulta puolet ja sopimus uusiutuu (ja uusi lasku alkaa) aina kuun 15. päivä
b) Laskutus alkaa 15.9., maksan syyskuulta puolet, mutta sen jälkeen se on kalenterikuukausittain uusiutuen aina kuun 1. päivä
c) Laskutus alkaa heti kalenterikuukausittain eli maksan syyskuulta täyden hinnan ja sopimus uusiutuu aina kuun 1. päivä
d) Joku muu tapa

Lisäksi, miten tuo itse tehty irtisanominen sitten menee? Irtisanomisaika on siis käsittääkseni 2 viikkoa (eikö?). Jos sanon sopimuksen irti laskutuskauden keskellä, milloin sopimus sitten loppuu?

1) Irtisanomispäivästä 2 viikkoa eteenpäin laskutusjaksoa huomioimatta, jolloin viimeinen lasku lasketaan päiväkohtaisesti
2) Seuraavan laskutuskauden loppuun, jos 2 viikon irtisanomisaika menee sen laskutuskauden puolelle
3) Kuluvan laskutuskauden loppuun (mikä siis voi olla yli tai alle 2 viikkoa)
4) Jokin muu

Itse tarvin vastaukset Telia TV-palvelun näkökulmasta, käsittääkseni digiboksi-asiakkaille tämä toimisi taas eri tavalla. Tämän voisi tietysti selvittää myös chatissa, mutta sieltä minulla on huonoja kokemuksia asiakaspalvelijoiden tietotaidosta, kun olen aiemminkin saanut virheellistä tietoa kyselyissäni.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tämä aika sekava soppa. Itselle ei ainakaan vielä ole täysin selvää miten tuo laskutus menee edes sen aloituksen ja jatkuvan laskutuksen osalta, puhumattakaan sen lopettamisesta. Jotkut väittävät laskutuksen menevän kuukausittain alkaen tllauspäivästä, jossain taas puhutaan kalenterikuukausittain menevästä laskutuksesta. Eli saisiko tämän rautalangasta: jos tilaan paketin 15.9., onko aloitus ja laskutusmalli

a) Laskutus alkaa 15.9., maksan syyskuulta puolet ja sopimus uusiutuu (ja uusi lasku alkaa) aina kuun 15. päivä
b) Laskutus alkaa 15.9., maksan syyskuulta puolet, mutta sen jälkeen se on kalenterikuukausittain uusiutuen aina kuun 1. päivä
c) Laskutus alkaa heti kalenterikuukausittain eli maksan syyskuulta täyden hinnan ja sopimus uusiutuu aina kuun 1. päivä
d) Joku muu tapa

Lisäksi, miten tuo itse tehty irtisanominen sitten menee? Irtisanomisaika on siis käsittääkseni 2 viikkoa (eikö?). Jos sanon sopimuksen irti laskutuskauden keskellä, milloin sopimus sitten loppuu?

1) Irtisanomispäivästä 2 viikkoa eteenpäin laskutusjaksoa huomioimatta, jolloin viimeinen lasku lasketaan päiväkohtaisesti
2) Seuraavan laskutuskauden loppuun, jos 2 viikon irtisanomisaika menee sen laskutuskauden puolelle
3) Kuluvan laskutuskauden loppuun (mikä siis voi olla yli tai alle 2 viikkoa)
4) Jokin muu

Itse tarvin vastaukset Telia TV-palvelun näkökulmasta, käsittääkseni digiboksi-asiakkaille tämä toimisi taas eri tavalla. Tämän voisi tietysti selvittää myös chatissa, mutta sieltä minulla on huonoja kokemuksia asiakaspalvelijoiden tietotaidosta, kun olen aiemminkin saanut virheellistä tietoa kyselyissäni.
En edusta Teliaa, mutta käsittääkseni tuohon ensimmäiseen kohtaan oikea vastaus on A. Tuo on nähdäkseni ilmoitettu jo aika selvästi.

Sen sijaan toiseen kohtaan vastaus on Telian mukaan 4, vaikka jostain syystä ovatkin nyt laittaneet käyttöön kahden viikon irtisanomisajan. Eli Telian mukaan irtisanomisaika tulee lopulta olemaan yksi kuukausi laskutusjaksoa huomioimatta.

@Telia saa korjata, jos olen väärässä.

Mielestäni on kyllä typerää, jos irtisanominen ei toimi siten, että sopimus päättyy laskutuskauden loppuun. Näin nykypäivänä kuitenkin yleensä toimitaan ja se on varsin selkeä systeemi kaikkien kannalta. Eikä sen pitäisi olla erityisen huono systeemi myöskään Telian kannalta taloudellisesti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielestäni on kyllä typerää, jos irtisanominen ei toimi siten, että sopimus päättyy laskutuskauden loppuun. Näin nykypäivänä kuitenkin yleensä toimitaan ja se on varsin selkeä systeemi kaikkien kannalta. Eikä sen pitäisi olla erityisen huono systeemi myöskään Telian kannalta taloudellisesti.

Mitähän Suomen laki mahtaa sanoa tähän. On kuitenkin olemassa kaikenlaista suojaa ja etäkaupan purkua ja muuta.

Sooloileeko Telia tässäkin omiaan vai mennäänkö lain mukaan. Noin isolla puljulla on tietenkin oma lakiosasto vaan onko sieltä sanottu "voihan tuotakin kokeilla, saattaa mennä läpi."

Tietenkin on todennäköisempää, että unohdettiin kokonaan kysyä.
 

Telia

Jäsen
Btw, jos Telia TV palvelu toimii EU-alueella, niin ovatko koosteet rajattu samoin? Myös Liigan sivuilla? Esimerkiksi jos sattuisin olemaan Norjassa matkalla, voinko katsoa eilisen pelin koosteen, vai pitääkö kikkailla VPN:llä? Ymmärrän, että tähän ei ole valmista vastausta välttämättä, mutta jos saisi ajatuksen eteenpäin, että asiaa mietittäisiin.
Tämä asia on ratkennut. Koosteiden katselua ei ole rajoitettu, joten voit huoletta katsella ilmaisia klippejä myös EU:n ulkopuolella. Lisäilen vielä Q&A-osioon tiedon.

Joonas S. / Telia
 

avt84

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Entäpä sitten tämä, @Telia ?
 

Liitteet

  • Collage 2018-08-28 13_37_31.jpg
    Collage 2018-08-28 13_37_31.jpg
    304 KB · kertaa luettu: 709

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Entäpä sitten tämä, @Telia ?
Tätä nyt ei taida pystyä kaatamaan Telian Aspan niskaan. Ei aspassa välttämättä ole tietoa kuvaus- ja lähetysteknisistä asioista. Eli millä ja miten varayhteydet toimivat yms. Eihän niillä ole tietoa laskutuksestakaan, miten se menee.

Noh, viimeinen virke oli hassuttelua, mutta tosiaan en usko aspan tietävän kaikkia yksityiskohtia lähetystekniikassa.
 

avt84

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tätä nyt ei taida pystyä kaatamaan Telian Aspan niskaan. Ei aspassa välttämättä ole tietoa kuvaus- ja lähetysteknisistä asioista. Eli millä ja miten varayhteydet toimivat yms. Eihän niillä ole tietoa laskutuksestakaan, miten se menee.

Noh, viimeinen virke oli hassuttelua, mutta tosiaan en usko aspan tietävän kaikkia yksityiskohtia lähetystekniikassa.

En ole olettanutkaan, että chatin asiakaspalvelijat tietäisivät. Olen kuitenkin siinä uskossa, että he ovat eräänlaisena linkkinä kuluttajan ja firman eri tahojen välillä, jos eivät itse tiedä vastausta kysymykseen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole olettanutkaan, että chatin asiakaspalvelijat tietäisivät. Olen kuitenkin siinä uskossa, että he ovat eräänlaisena linkkinä kuluttajan ja firman eri tahojen välillä, jos eivät itse tiedä vastausta kysymykseen.
Tuollaisen tiedon saaminen ei ole asiakaspalvelijalle mikään parin sekunnin homma ja ei todellakaan ole selkeää, että mistä se tieto löytyy. Viimeinen viestisi tuossa on kyllä todella asiaton, eikä viittaa yhtään siihen, että oikeasti ymmärtäisit asiakaspalvelijan asemaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös