Kovasti kilpailtua on tuntunut olevan tuo liigan oikeuksien kauppa ainakin hinnasta päätellen eli ei siltä päästä kilpailua puutu.
Eri asia on sitten onko tuo ollut kannattavaa liiketoimintaa ostajan kannalta, mutta siitähän ei ole kyse.
Sopimus tehdään sillä hinnalla, jonka kaikki voittajan tarjouksen tehneen kilpailijat ovat laskeneet itselleen kannattamattomiksi. Osa arvioi kannattavuuden alakanttiin, osa yläkanttiin ja yleisesti ottaen lienee niin että ensimmäisenä ja viimeisenä leikistä pudonneiden arviot ovat eniten pielessä. Näin päästään tilanteeseen, jossa epäpätevimmät yritykset voittavat tarjouskilpailut. Sitten joko laitetaan sormet ristiin, tehdään tappiota tai venytetään työntekijöiden selkänahkaa.
Tietysti eri yrityksille kannattavuuden hinta on erilainen ja sitten on strategiset syyt, mitkä taisivat olla Telialla mielessä. Asia siis ei ole aivan näin yksinkertainen (muttei myöskään niin yksinkertainen että kysyntä ja tarjonta kohtaisivat loistavasti ja saavutettaisiin joku lähes optimaalinen hinta).
Alemmalla hinnalla useampi ostaisi paketin ja tällöin kuluttajat saisivat huomattavasti enemmän hyötyä kuin korkeammalla hinnalla. Palveluntarjoajaa ei tämä välttämättä kiinnosta, vaan he voivat heikentää tuotetta ja nostaa hintaa, koska aina on niitä, joille kuukausihinta on "lasku joka nyt vaan täytyy maksaa". Hyvä puoli on että TV-palvelun hinta/laatusuhteen huonontuessa on houkuttelevampaa käydä katsomassa kiekkoa paikan päällä.