Periaatteessa ihan mahdollinen skenaario. En tosin jaksa uskoa että tuolla mallilla saataisin mitenkään tuottoa 27 miljoonaa kaudessa. Toki voi olla että nykymallilla se summa mihin verrataan on tämän sopimuksen päätyttyä paljonkin pienempi. Varmasti tuokin kannattaa Liigan toimistolla miettiä kun nykyinen sopimus lähenee loppuaan.
Varmasti riippuisi siitä, että miten televisio-oikeudet kiinnostaisivat tuon palvelun rinnalla. Uskoisin ihmisten olevan edelleen valmiita maksamaan extraa sisällöstä ja kaapelikanavien näkymisestä, kuten moni on valmis maksamaan myös Viaplayn kohdalla formuloista. Joten ei nuo oikeudet silti arvottomat olisi, vaikka Liiga striimaisi itse pelinsä omalla alustallaan.
Mutta jos halutaan saada ihmisille pelkkä Liiga myytyä "markkinahintaan" niin tuo olisi oikeastaan ainoa mahdollinen tapa, että kiinteät kulut sieltä väliltä poistuvat. Kun tuottaja pystyy maksimoimaan tulonsa täysin kysynnän mukaan, niin seuraava askel onkin sitten ryhtyä tekemään tuotteesta/markkinoinnista parempaa, mikä kasvattaa tuloja.
Jotenkin uskon, että isojen televisiosopimusten aika alkaa olla ohi, ja striimaus on se tulevaisuus. Nykyajan tekniikalla tuottaminen on kokoajan helpompaa ja halvempaa, ja kun tuotanto on omissa käsissä, niin hommaa on helpompi hallita. (Voidaan tehdä päätöksiä laadun ja hinnan suhteen, mikä sitten auttaa lajia kasvamaan). Nyt Liigan ympärillä on hyvin vähän panostusta lisäsisältöön, mikä osaltaan johtuu pyrkimyksestä säästää. Tämä sitten näkyy siinä, että kuluttajat ovat tyytymättömiä ja hinnat suhteessa sisältöön ovat kovat. Tämä ei ole missään nimessä toivottava tilanne Liigan tulevaisuuden kannalta...
On siis osattava nähdä tämän hetken euroja pidemmälle. Se ei onnistu mikäli sopimukset ovat kannattamattomia ja työkalut eivät ole omissa käsissä. Tietyllä tapaa Liiga maksimoi lyhyen aikavälin rahamäärän, mutta ampui sitten itseään samalla jalkaan pitkällä tähtäimellä. Työkalut ja päätösvalta on myyty toiselle taholle, eikä Liiga voi oikeastaan mitään sille, että maksut nousevat, katsojamäärät tippuvat ja Liigasta näkyy entistä vähemmän mielenkiintoista sisältöä katsojille. Some on tietenkin nykyaikana mainio väline auttamaan näissä tulevaisuuden tavoitteissa, mutta ei sekään ole tarpeeksi kun kilpailu ihmisten vapaa-ajasta tapahtuu globaalilla tasolla eri lajien, pelien ja kaiken mahdollisen ilmaisen sisällön välillä. Tarvitaan oikeasti innovatiivisia ratkaisuja, jotta muutkin kuin parrakkaat setäukot jaksaisivat seurata kiekkoa. Libertymedia on tehnyt hienoa työtä F1 maailmassa tuomalla lajin "glamourin" Netflixin ja runsaan sisällön kera halvalla ihmisten näkyviin. He ovat pitäneet langat omissa käsissään, kasvattaneet lajia järkyttävän paljon, houkutelleet lajiin uusia katsojasegmenttejä, sekä samalla myyneet edelleen ne perinteiset televisio-oikeudet.
Minähän en Liigan suunnitelmiin pääse ideoillani vaikuttamaan tai näitä juttuja myymään, mutta tarvetta siellä olisi uudenlaiselle ajattelulle ja rohkeille suunnitelmille. Yksittäinen televisiosopimus ei kuitenkaan Liigan tulevaisuutta pelasta tai katsojamääriä käännä nousuun, vaikka päättäjät jotenkin onnistuisivat sen ison rahan kaivamaan näiden katastrofaalisten tarinoiden keskellä... Epäilen kuitenkin suuresti, että Telian epäonnistuminen strategiassaan tulee tiputtamaan seuraavan sopimuksen arvoa runsaasti