Siksi en voi käsittää tuota järjetöntä urputusta tuosta tavasta, minkä Telia on valinnut. Se on kaikille sama, ja on täysin vapaaehtoista valita, pitääkö laskutuksen voimassa, vai katkaiseeko sen.
Yrityksellä on täysi oikeus valita haluamansa tapa laskuttaa. Monelle meistä tässä ei ole kysymys rahasta - minulle tässä on ennen kaikkea kyse luottamuksesta ja avoimesta viestinnästä. Minusta on äärimmäisen kyseenalaista markkinoida jotain palvelua ilmaisena, jos asiakas todellisuudessa maksaa siitä. Telia olisi välttänyt varmaan monta täysin turhaa reklamaatiota viestinnällä, joka on selkeää ja yksiselitteistä.
Jonkin verran jaan ymmärrystä myös Telialle siitä, että kyseessä on heille uusi tuote, jota on tehty vähän juosten. Ja valitettavasti sen näkee aivan kaikesta, että tätä on nimenomaan tehty juosten. Jos nyt listataan näitä huonon työn merkkejä tähän niin:
1) laskutuksesta jaettiin viime kesänä iso kasa erittäin ristiriitaista tietoa ja samaa ristiriitaista tietoa jaetaan edelleen tänäkin vuonna. Mielestäni ilmainen tarkoittaa, että veloitusta ei muodostu. Telia teki viime kesänä ison kasan ennakkotilauksia, joita se markkinoi "kauden 2018-19 preseason pelit veloituksetta", joka tarkentui VASTA heinäkuun lopussa 2018 muotoon "elokuun pelit ilmaiseksi", laskutus käyntiin 1.9. Ennakkotilaajan etu oli siis Telian toimien perusteella maksaa peleistä ihan puhdasta rahaa n. 15 €. Jos menet kauppaan ja ostat tarjouksesta vaikka kaksi riisipussia yhden hinnalla niin ei sitä yhden riisipussin hintaa nosteta silloin 2 €, jolloin faktuaalisesti asiakas maksaakin ilmaisesta. Toki on triviaalia, onko ilmaista edes olemassa.
2) laskutus on tarkentunut vasta kauden edetessä ja selkeitä vastauksia sellaisiin asioihin, jotka pitäisi löytyä asiakkaan tiedosta jo ennen kuin tilaus tehdään on saatu odottaa aivan tolkuttomasti. Telia kertoo kyllä täällä koko partionsa voimalla, että tiedot on olleet julkisia ja niitä linkataan tänne innolla, vaikka todellisuus on se, että tiedottaminen asiakkaille on ollut täyttä nollatasoa ja kaikista asioista on vain ilmoitettu
Sinä voit olla tyytyväinen tähän, mutta MINÄ arvostan palveluntarjoajan rehellisyyttä. Voin maksaa ihan hyvin vaikka koko syyskuun Liigasta, jos minulle kerrotaan selkeästi riittävän aikaisin, mitä hyötyä siitä on. Sen sijaan Telian valitsema strategia on juuri päin vastoin eli he eivät oma-aloitteisesti kerro yhtään mitään, joka olisi hyvää asiakaspalvelua. Tosiasia on se, että ihmisiä ei isossa kuvassa kiinnosta liikaa, maksavatko he tyhjästä esim. 15 €. Veikkaisin, että monet Tappara-fanit maksavat preseasonin osalta täysin tyhjästä sen 15 e, kun eivät jaksa koskea paketteihin.
Joustavasta laskutuksesta onkin tullut joustavaa rahankeruuta. Valveutunut asiakas osaa laskea, että kaikki kiinni, kun kausi päättyy ja auki uudestaan, kun kausi alkaa. Joku voi myös kysyä, miten tuo laskutuksen käynnistäminen Liiga- ja joukkuepassin osalta on Telialle niin helkutin vaikeaa. Tämän päivän järjestelmillä ei ole MIKÄÄN ongelma käynnistää laskutusta koko asiakaskunnalta suoraan 13.9, kun pelit oikeasti alkavat. Vastaavasti ei ole mitenkään erityisen vaikeaa lopettaa laskutusta kaikilta, kun finaali on takana. Se on jopa se täysin sama järjestelmä, joka osaa nyt käynnistää laskutuksen 1.9 ja lopettaa 31.5. Tällöin olisi helppoa sanoa, että minun kannattaa pitää tilaus voimassa toukokuun niin saan oikeasti ilmaiseksi ne treenipelit ja se kuulostaa reilulta. Vastaavasti se, mikä särähtää "kusetuksen" puolelle on se, että myös laskutus käynnistyy aikaisemmin.
Tässä tapauksessa ne on huonoja argumentteja, että asiakas voi äänestää käytöksellään. Telialla on Liigaan yksinoikeus ja tarve on olemassa eli asiakas suostuu ehtoihin, joihin ei normaalissa tilanteessa tarvisi suostua. Toistan aiemman suositukseni että Teliaan joutuukin vaikuttamaan puhelinliittymien ja nettien kautta.