Täytyy sanoa, että mielenkiintoinen on joidenkin ajatusmaailma. Maksaa mielellään jostain tyhjästä, haluamastaan vastikkeesta saamatta sitä vastinetta rahalle.
Mielenkiintoinen on myös se ajatusmaailma, että vertaat kahta täysin toisenlaista palvelua keskenään. Nyt kannattaa ihan ekana erottaa omassa päässään erilaisia tuotteita toisistaan. Sähkö, internet ja netflix ovat hyvin erilaisia tuotteita kuin kahvilan kahvikuppi. Kahvilassa - ja vähittäiskaupassa - saat itse valita tuotteen ja sitä oletettavasti siellä on tarjolla, mitä tulet ostamaan. Kaupassa näet jo hyllyssä, että jaahas taas on maito loppu - kysyt ehkä korkeintaan, koskas sitä on tulossa lisää. Kauppias kertoo, että huomenna tulee 3 kuormaa ja siitä saat sitten useamman purkin. Menet seuraavana päivänä kauppaan hakemaan ne maitosi ja maksat ne. Et saa maitoja ilmaiseksi, koska niitä ei ollut eilen.
Lopetetaan kahden täysin erilaisin tuotteen vertaaminen toisiinsa. Millekään digitaaliselle tuotteelle ei voida taata 100 %:sta toimivuutta 24/7. Esimerkiksi sähköyhtiö on voimaton myrskyä vastaan ja operaattori on voimaton, jos joku kaivaa kaapelin ylös. Koska kyseessä on luottokauppaan perustuva kuukausiveloitteinen tuote, jonka määrä ei ole rajoitettu kuten vaikka kahvin määrä kupissa ja sinun ei tarvitse erikseen ostaa santsikuppia niin kaikki yllättävät vahingot ja viat ovat inhimillisiä. Telia voi hyvänä asiakaspalveluna halutessaan hyvittää asiakkaille sen puuttuvan pelin kustannuksen kuukausitasolla, mutta faktuaalisesti mikään ei tuo menetettyä peliä takaisin. Oletan, että asiakkaat ymmärtävät yleisellä tasolla, millaista tuotetta Telia tarjoaa.
Ja niin utopistista kuin minun ajatusmaailmani sinulle on niin olen saanut Telialta 25 €:llä enemmän kuin riittävästi vastinetta rahoilleni ja useammin minulta jää tuote hyödyntämättä sen takia, että työnantajani määrää minut iltavuoroon kuin sen vuoksi, että Telian tekniset ongelmat estäisivät tuotteen käytön. On myös jokseenkin hassua lähteä pitämään hirveää somehaloota suhteellisen pienestä asiasta ja jokaisesta mahdollisesta asiasta vaatia hyvityksiä. Muutoinkin hyvitykset tulee aina kohdistaa suhteellisesti kärsittyyn haittaan ja meitä tyytyväisiä on jonoksi asti. Kun on tyytyväisiä jonoksi asti niin parin ulisijan hiljentäminen hyvityksillä on väärin kaikkia muita maksavia asiakkaita kohtaan, joilla on virhetoleranssia.
Olen huomannut sen myös yleisesti, että vaikeat asiakkaat, jotka ovat kuittivihkonsa kanssa heti valmiina penäämässä hyvityksiä, ovat pääsääntöisesti vielä kaiken hyvän päälle tyhmiä. Keskimääräisesti hyvityksen saaminen kestää asiakaspalvelussa (puhelimessa) tuollaisen 20-30 minuuttia. Linjalla roikkuminen maksaa pääsääntöisesti 7 snt minuutti. Jos lähdet jonottamaan johonkin asiakaspalveluun tuon ajan sen 1,5 euron takia niin olet jo tuhlannut saman verran sekä omaa että sinua palvelevan yrityksen aikaa ja tämän lisäksi olet hyvin pienen summan takia käyttänyt puhelinlaskustasi melkein yhtä paljon rahaa.
Telialla on Liigan näyttämiseen yksinoikeus, joten heidän ei myöskään tarvitse tarjota seuraavaan kuuteen vuoteen parasta mahdollista palvelua, koska kukaan muukaan ei tule näyttämään noita pelejä. Jos haluat nähdä pelisi 100 %:lla toimintavarmuudella niin vielä tänäkin päivänä paras vaihtoehto on nostaa perse ylös tuolista, ostaa lippu hallille ja maksaa oman joukkueen tukemisesta hallilla. Jos et kestä mahdollisia digitaalisten palveluiden lukuisia ongelmia niin silloin olet väärässä paikassa, koska toimintavarmuus ei tule olemaan 100 % vielä moneen vuoteen.