Copilotia en ole käyttänyt, mutta Gemini Edu Premium on koululta ja ChatGPT4o omasta pussistani liki päivittäisessä käytössä. Oma tuottavuuteni opettajana on kyllä noussut aivan uusiin sfääreihin - opetusmateriaaleja kuvista muistiinpanoihin, arviointikriteerit eri töille, tehtävänantoja, tuntisuunnitelmia, sparrausta kurssisuunnitelmiin jne jne. Kaikki tämä on ennenkin tullut tehtyä, mutta nyt siihen menee murto-osa ajasta, varsinkin kun tuotan matskua englanniksi.Meille yläkoulun opettajille opetettiin pari viikkoa sitten, miten tuntisuunnitelmat tehdään Copilotilla. Minun aineisiini fysiikkaan ja kemiaan ei oikein sovellu, koska suunnilleen puolet ajasta tehdään oppilastöitä, eikä tuo tekoäly voi mistään esimerkiksi tietää, mitä välineitä ja aineita kaapista löytyy. Joidenkin aineiden aloitteleville opettajille tuosta voi kyllä olla huomattavaakin apua.
Esimerkiksi esseiden ja ryhmätöiden arviointikriteerit, joita käytän Classroomissa, veivät aiemmin pahimmillaan tunteja, kun niitä mietti kohdilleen, mutta nyt promptaan ja hienosäädän ehkä 10-15 minuuttia ja kopioin toisen 10 minuuttia ne järjestelmään.
Laadinpa tuossa suomalaisen lopsin mukaisen e-kirjan myös, toki tämä vaati muutaman kuukauden projektin ja monta lukukertaa kollegan kanssa faktojen tsekkaamiseksi. Mutta olisi tuokin jäänyt tekemättä, jos olisi alkanut wordiin paukuttamaan omin sormineen töiden ohessa.
Nuo ovat varsin mekaanista suorittamista vielä, vaikka työtaakan helpotus ja tuottavuus eivät toki pikkujuttuja olekaan. Silti olisi koko ajan hinkua päästä vähän syvemmälle näissä jutuissa, kun vain aikaa olisi. Esim. henkilökunnan oman GPT:n rakentaminen koulun käsikirjalla sitä kouluttamalla olisi aika konkreettinen juttu. Toisaalta, tuo NotebookLM voisi toimia myös vastaavanlaisena, kun tajuaa kirjoitettua materiaalia, kuvaa ja ääntä, ja vastaukset tulevat viitteineen parissa sekunnissa.