Kuinka tosissaan tätä kirjoitusta pitäisi tulkita?
En tiedä, oliko tosissaan vai ei, mutta onhan tässä aivan järkyttävän isot mahdollisuudet opettajan työn muutokseen.
Olen jo pidempään, jo ennen tätä tekoälybuumia, ihmetellyt, miksi tiettyjä tunteja/luentoja ei siirretä systemaattisesti skaalautuviksi. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Tilastotieteen perusteet yliopistolaisille - tämä esimerkki siksi, että tilastotieteen perusteet ei juurikaan muutu ajan saatossa eikä siihen liity opettajan persoonakohtaista tulkintaa.
Joku taho siis tekisi viimeisen päälle hyvän videoluennon tms. tilastotieteen perusteista ja sitä käytettäisiin kaikissa Suomen tai mikseipä kaikissa maailman yliopistoissa. Siihen kylkeen tulisi osio Usein kysyttyä, joka kattaisi 80 prosenttia "vuorovaikutuksen tarpeista". Sen lisäksi olisi jonkin verran pienopetusta, jolla katettaisiin tuo puuttuva 20 prossa.
Miksi opettajan kannattaisi pitää jokin tunti monta kertaa kun sen voisi videoida ja esittää sen jälkeen lukemattomasti? Miksi ylipäätään tuontyyppistä kurssia kuin tilastotieteen perusteet pitäisi tehdä useamman opettajan kun sen voisi tehdä kerran yksi opettaja ja se näytetään koko universumille tästä ikuisuuteen.
No nyt joku janari siellä huutaa että "Vuorovaikutus!". Aivan, se on pirun tärkeää, mutta opetuksessa olisi paljon asioita, jotka voidaan automatisoida. Jos voitaisiin "automatisoida" vaikkapa 10 prosenttia kaikesta opetuksesta niin se olisi valtava resurssikysymys. 10 prosenttia opettajista voitaisiin kenkäistä vittuun, tai vielä parempaa: heidät voitaisiin sijoittaa tekemään jotain muuta, vaikkapa ohjaamaan maahanmuuttajia, jotka tarvitsevat alkuvaiheessa paljon ohjausta.
Ja sitten vieläpä tämä tekoäly! Kaikki tuo yllä kuvattu voitaisiin tehdä ilman tekoälyä, mutta vasta tekoäly vie tämän nextille leveille. Niin kuin sampio tuolla yllä kertoi, hän antoi tekoälylle materiaalin, joka teki aiheesta audiopodcastin. Sen lisäksi sampio voisi ottaa itsestään videokuvaa, ja tekoäly tekisi aiheesta videon, jossa sampio "itse" esiintyy - niin kuin
tässä on tehty (kloonaus löytyy melkein heti alusta, laatu on jo niin korkealaatuista, että ei sitä kovin helposti klooniksi huomaa).
Eli sen lisäksi, että opetus voidaan rajattomasti skaalata, se voidaan myös rajattomasti räätälöidä. Toki eihän sillä nyt niin kauheasti ole väliä, kuka asiat esittää, mutta jossain tapauksissa voi olla kliffaa, että juuri meidän avatarope esiintyy videolla.
On siis selvää, että tekoäly tulee viemään opettajien hommia ja paljon. Mutta se ei tosiaan tarkoita, että opettajien hommat samassa suhteessa vähenee, vaan ne voidaan uudelleenmiettiä.