Hyvä ketju, kun selaili muutamia sivuja taaksepäin niin paljon vastaavia kokemuksia minkä kanssa tässä itse painin tällä hetkellä.
Eli oma tilanne sinällään hyvinkin "perinteinen". Kaikki päällisin puolin elämässä hyvin, on avovaimo, koira, omistusasunto, hyvä työpaikka jossa menestystä tullut, säännöllisesti urheilua ja näin ollen asioiden pitäisi olla todella hyvin.
Mutta sitten löytyy aina se mutta. Jo tässä pidemmän aikaa (sanotaan 6-12kk) ollut sellainen olo, että oikein mikään ei tunnu miltään. Päivät menee kaikki elämää suorittaessa ja tunne-elämä on täysin samanlaista tekeekö töitä, tekeekö kotitöitä, urheileeko, harrastaako lempeä rouvan kanssa, onko lomalla kylpylässä yms. Eli tuntuu kuin painelisi robotin lailla eteenpäin, ilman että 99% ajasta mikään asia tuottaa mitään mielihyvää. Aiemmin kivalta tuntuneet harrastukset on tasoa "ihan sama" ja muutenkin sellainen pirteä, hassutteleva ja leikkisä oma itseni on ollut poissa jo pidemmän aikaa.
Nyt sitten "mukavana" lisänä tähän palettiin sain kuulla, että avovaimo oli käynyt pettämässä. Näin ollen vihdoin ja viimein sain otettua itseäni niskasta kiinni ja varasin työterveyteen aikaa, jotta pääsee purkamaan tätä akuuttia kriisiä, mutta samalla myös tuota pidempään jatkunutta pahaa oloa. Diagnoosina lievä masennus sekä jokin odottamaton reaktio äkilliseen stressiin, lyhyeksi aikaa unilääkkeet sekä masennukseen Brintellix. Harmillisesti ainakin tällä hetkellä (reilu 4vk Brintellixiä takana) tuntuu, että tuo lääke ei ole auttanut yhtään mitään. Mutta uskoisin, että siinäkin syynä varmasti tämä muu elämäntilanne ja trauma tästä pettämisestä ja elämän etenemisestä tästä eteenpäin.
Monesti olen pohtinut, että mikä tuon masennuksen on ylipäätään voinut laukaista. Töissä olen jo pari vuotta tehnyt työtehtävää, joka itselle ujona introverttinä ei sovi laisinkaan, eli puhelimitse tehtävää asiakaspalvelutyötä. Itse koen, että tämä on ehkä ollut suurin kuormittava tekijä, joka olisi uupumusta/masennusta voinut elämään laukaista. Sitten tähän päälle vielä suorittajan luonne, että kaikesta zombiudesta huolimatta jatkuvasti pitää tehdä työt hyvin, urheilla, hoitaa kotia ja perhettä yms niin varmaan tuli vain raja vastaan.
Onneksi työterveyslääkäri otti asian tosissaan, alkuun sain pari viikkoa sairaslomaa ja keskusteluapua psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Seuraavaksi testissä miten töihin paluu nyt talvilomankin jälkeen sujuu ja tämän lisäksi työterveyden kautta onneksi mahdollista saada 10krt lyhytterapiaa, jos se jotain auttaisi.