Taudinkuvana depressio

  • 545 080
  • 2 069

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No eniveis, tässä tutkailen mahdollisuuksia kirjoittaa jotain juttua internetin ihmemaailmaan, siis muuallekin kuin jatkikseen. Mutta se on tällaista aina innokasta yrittämistä, jossa virheet vain tulevat jatkuvasti eteen. Ovat ne sitten näkemyksellisiä tai kirjoituksellisia, niin en pääse niitä pakoon. Terapeuttista se kirjoittaminen kuitenkin tavallaan on, vaikka siinä asettaa itsensä arvostelun ja vittuilun kohteeksi. Siinä pitää toisaalta vain ajatella niin, ettei se ole minun vikani, jos jollekulle ei uppoa, vaikka yrittäisi mitä näkökulmaa tahansa. Suurin osa ei ilmaise ärsyyntymistään, mutta joihinkin kolahtaa niin että näppäimistö venyy ja paukkuu. On muuten hämmentävä prosentti kuinka moni ilmaisee omaa pahaa oloaan niiden oikeidenkin toimittajien juttuihin. No, se siitä, no worries.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Niin ja olen sen verran epävakaa mieleltäni, että on pakko kirjoittaa tämä: @Glove kirjoitti mielestäni kuin vittuillen pitäen minua pilkkanaan. Nimimerkillä on ollut samaa asennetta muualla aiemminkin, niin oli helppo tehdä tämä mahdollinen virhetulkinta. Tähän aiheeseen ei ole minusta kenelläkään sanomista, jos yhtään vihjaa olevansa "huuliveikko", ja se on tasan tarkkaan ainoa anti. Älkää tehkö sitä virhettä, ellei läppä ole täysin selkeä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tilannepäivitys. Koin pari kuukautta sitten elämäni ensimmäisen burnoutin, josta kirjoitin ennen saikun hakemista tähänkin ketjuun. Siitä selvittiin hyvin, saikulta saatiin virtaa ja samalla työnantajan kanssa käytiin oma toimenkuva läpi ja kevennettiin työtaakkaa aika isolla leikkurilla. Hyvin meni, ei ahdista, väsytä tai ole muitakaan negatiivisia tuntemuksia enää yhtään.

Sen sijaan nyt ollaan menty aika lailla toiseen ääripäähän. En nimittäin jaksa/viitsi tehdä yhtään mitään. Päivät menee selatessa nettiä ja telkkaria. Työlistalla olisi monta todella yksinkertaista tehtävää, mutta siirrän niitä päivillä, jopa viikoilla eteenpäin. Ihan sama vaikka ne olisi viidessä minuutissa hoidettu pois.

En tiedä voiko tässä kohti puhua mistään masennuksesta, koska en koe tästä edes pahaa omatuntoa tai muutakaan. Sellainen hällä väliä -asenne on nyt oikeastaan käynnissä kaikkeen toimintaan ja edistymisvauhti vaikuttaa etanamaiselta. Fiilis on kuitenkin hyvä ja rentoutunut, voisi kuvailla myös ylimieliseksi. Tosi outo tunne. Vähän kuin olisi humalassa 24/7. Syksyllä vanne kiristi päätä, mutta nyt ei vannetta näy mailla halmeilla. Ehkä pitäisi.

Burniksen yhteydessä aloitin säännllisen liikkumisen ja paransin ruokavaliotani. Sokerit, herkut ja kofeiini vähenivät, jonka kuvittelisi aiheuttavan päinvastaista vaikutusta.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Jaa, jospa tuota lyhyen päivityksen itekin raapustais. Joulu meni ihan ok. Läheisimpien kanssa, joita ovat siis käytännössä oma perhe. Sukulaiset on kummitätejä lukuunottamatta vittuillu mulle koko iän, enkä syytä oikein edes tiedä. Mitään siteitä ei ole mihinkään. Ei serkkuihin, eikä muihinkaan. Isoäiti pahin vittuilija, joka olisi periaatteessa ihan ajomatkan päässä, mutta ei sinne ole mitään järkeä mennä tuhoamaan loppujakaan itsetunnon rippeitä. Jos niitä ylipäätään on enää edes olemassakaan. Muu suku asuu missä sattuu, mutta jos ei edes facebookin kaveripyyntöjä hyväksytä, niin antaa olla.

Paniikkihäiriön diagnoosi muuttui hiljattain vaikea-asteiseksi, sekä samoin masennus on nykyään "vaikea". Tuohon vielä se ahdistuneisuushäiriö, josta koko tämä saatanan kierre lähti liikkeelle aikoinaan. Rankka koulukiusaus, vaikea ero ym ym, niin tässä sitä ollaan.

Kaupassakäyntejä tulee about 2 kuukaudessa ja samaan syssyyn pitää saada se nuo apteekkikäynnit hoidettua, jotta saa dosetin täytettyä ääriään myöten täyteen. Saatanan insuliinihoitoinen diabetes vielä kun yhdistetään tähän kombinatioon, niin vaikeaa on välillä jaksaa edes piikittää sitä insuliinia. Tuntuu joinakin päivinä että antaa olla.
Sängystä jos jaksaa käydä kusella tai jotain edes syömässä välillä, ettei sokerit tipu alle neljän niin suoritus jo sinänsä sekin.

Sairauslomaa jatkettu maaliskuulle ja sitten pyörimään taas uusi jakso sairauspäivärahaa. Yks vuosi tuossa jo menikin ja nyt pakon edessä työmarkkinatuella.
Uusin diagnoosi oli vielä AD/HD, enkä yhtään ihmettele, koska luetun ymmärtäminenkin tuottaa toisinaan haasteita.

Että joo. Pitäis kai sanoa, että "kyllä tästä vielä noustaan", mutta mitenköhän helvetissä... Mielialatyöryhmässä käyty etänä viisi kertaa. Juurikaan muuta apua ei ole ollut, paitsi se, että lääkäri kirjoitti imovanea, että sais joskus edes vähän unta.

Tsemppiä muillekin jotka olette samojen asioiden äärellä.
 
Viimeksi muokattu:

Jarnan Rysty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tilannepäivitys. Koin pari kuukautta sitten elämäni ensimmäisen burnoutin, josta kirjoitin ennen saikun hakemista tähänkin ketjuun. Siitä selvittiin hyvin, saikulta saatiin virtaa ja samalla työnantajan kanssa käytiin oma toimenkuva läpi ja kevennettiin työtaakkaa aika isolla leikkurilla. Hyvin meni, ei ahdista, väsytä tai ole muitakaan negatiivisia tuntemuksia enää yhtään.
Olitkos sinä se joka ei halunnut hakeutua työterveyden piiriin, koska hommat kasaantuisi sairasloman aikana potenssiin 10? Hyvä että menit ja sait tuon kierteen katkaistua ja palautumisen käyntiin. Minulla meni kaksi sairaslomaa ja ajallisesti lähes 10 kuukautta, että palasin normaaliin olotilaan uupumuksen jälkeen eli sellainen että ei työpäivän jälkeen rojahda sohvalle ja useamman tunnin päästä voi edes haaveilla tekevänsä kotona askareita. Minulla myös vaihtui työaika 30/h viikossa aiemmasta 37,5h viikossa ja se varmasti osaltaan myös helpotti.

En mikään tohtori ole, mutta voisiko tuo flegmaattisuus olla vielä osa sitä palautumisprosessia ja aivot yrittää vielä sopeutua ja ottaa vastaan sitä muutosta mitä olet tekemässä ja tavallaan hankaavat vähän vastaan? Pitää myös olla itselleen armollinen eikä kaikkia pikkuaskareita olekaan pakko suorittaa juuri sillä punaisella sekunnilla. Muista myös, että älä haali liikaa uusia asioita ja tekemistä niiden vanhojen tilalle, jotka kuormittivat sinut loppuun. Se tyhjiö minkä pienemmät työtunnit jättää niin kannattaa aluksi käyttää edelleen palautumisprosessiin ja pikkuhiljaa ottaa siihen vaikka liikuntaa ja muita aktiviteetteja, joista saa lisää energiaa ja motivaatiota päivittäiseen toimimiseen. Pienin askelin eteenpäin niin hyvä tulee. Tsemppiä!
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Olitkos sinä se joka ei halunnut hakeutua työterveyden piiriin, koska hommat kasaantuisi sairasloman aikana potenssiin 10?
Kyllä, sama kaveri. Taisitkin vastailla minulle silloin, kiitos siitä. Työterveyteen tuli haettua heti seuraavana päivänä. En tiedä aiheuttiko tälle foorumille kirjoittelu jonkin reaktion, mutta heräsin seuraavana yönä klo 3 "stressiin". Pumppu hakkasi kuin urheilusuorituksen jälkeen, eikä kroppa palautunut lepotilaan koko aamuyön aikana. Oli "helppo" lähteä siitä hetimiten työterveyteen, koska tuo jos mikä oli jo hälyttävä merkki.

Kaksi viikkoa saikuttelin ja sinä aikana sain ajatukset pois töistä, jonka jälkeen kevyt paluu duuniin. Hämmentävää oli myös se, miten vähän asiat lopulta pakkautuivat pöydälle poissaoloni aikana. Minulle saatiin lopulta jonkinlainen tuuraaja, joka hoiteli työpöytää jopa tyhjemmäksi poissaolon aikana.

Sen ensimmäisen askeleen ottaminen tuntui todella vaikealta, mutta sen ottamisen jälkeen kaikki lähti parempaan suuntaan. Kannattaa hakea apua, jos joku potee samanlaisia haasteita kuin allekirjoittanut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jaa, jospa tuota lyhyen päivityksen itekin raapustais. Joulu meni ihan ok. Läheisimpien kanssa, joita ovat siis käytännössä oma perhe. Sukulaiset on kummitätejä lukuunottamatta vittuillu mulle koko iän, enkä syytä oikein edes tiedä. Mitään siteitä ei ole mihinkään. Ei serkkuihin, eikä muihinkaan. Isoäiti pahin vittuilija, joka olisi periaatteessa ihan ajomatkan päässä, mutta ei sinne ole mitään järkeä mennä tuhoamaan loppujakaan itsetunnon rippeitä. Jos niitä ylipäätään on enää edes olemassakaan. Muu suku asuu missä sattuu, mutta jos ei edes facebookin kaveripyyntöjä hyväksytä, niin antaa olla.

Samaa täällä. Isoäiti taisi tosiaan olla se merkittävin vittuilija. Taidan olla sen verran vanhempi, että aika on jo jättänyt monesta nilkistä, joten heitä ei tarvitse enää kuunnella (paitsi unissa), mutta muistot ah... muistot ne jäivät. Ja niitä sitten työstetään monellakin tavalla (terapia, lääkitys, varhemmin myös päihteet, joista pääsin onneksi eroon).

Täällä Jatkoajassa muuten saa pieniä lepohetkiä todellisuudesta, kun lueskelee kevyitä ketjuja eikä mene noihin poliittiisiin vääntöihin mukaan. Kierrätyskeskuksessa on pääasiallisesti hyvä meno. Suosittelen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen vielä hieman epävarma mitä teen, mutta on puoliskon kanssa keskusteltu vakavasti, että yritetään saada minulle toinen lääkäri. En tiedä kuinka tavallista on pyytää/vaatia tällaista muutosta, joten tietysti aika nöyrästi ja rauhallisesti käyttäytyvänä poliasiakkaana toivottavasti osaan esittää asiani riittävän painokkaasti.

Nykyinen lääkäri ei siis ole tehtäviensä tasalla, tai voidaan kai sanoa, että on aivan pihalla koko ukko. Kirjoitinkin jo johonkin, että se väkisin työntää minua töihin (vaikka ei ole koulutustakaan), eikä kuuntele yhtään mitä kerron, vaikka sitten kelakin totesi hetkessä työkyvyttömäksi. En siis saa haluamaani psykiatrista kuunteluapua, en kertakaikkiaan. Auttavia lääkkeitä se kylläkin määrää oireisiin, joten jotain tekee oikein, mutta vaikka psykiatrit ovat lähinnä juuri lääkkeidenmääräämiskoneita, niin se ei vain aina riitä. Olen koittanut psyykata itseäni, ettei se ole minun oma vikani, etten saa hoitoa, koska välillä on aika nurkkaan ajettu olo. Silloin ehtii kelata kaikkea pysäyttämätöntä.

En tiedä olenko masentunut vai en, mutta masentaa. Olen pahoillani jos en osaa muiden viesteihin reagoida, nämä ajatukset vievät nyt valtaosan aivokapasiteetista. Mutta tsemppiä @JoMe84 ja @JYP#44
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Lääkäri vaihtuu. Tämä on ilon päivä, putosi harteilta viiden tonnin kivi. Puolen vuoden stressi ohi. Se äijä oli niin kyvytön ja haluton ymmärtämään yhtään mitään mitä sille sanoi. Oli varmaan niin tympääntynyt. Tärkeintä on, että toivottavasti tulevaisuudessa voin kertoa lääkärille tilanteestani ja olostani, tälle tyypille ei vain voinut. Se oli niin jäistä se tunnelma. Okei, se teki joitain hyviäkin päätöksiä, mutta suuren osan ajasta se yritti puhua mustaa valkoiseksi. Kaikin keinoin.

Muistutan täten kaikkia kohtalotovereitani, oli sitten kyse masennuksesta tai muusta, että lääkärin paskaa ei tarvitse sietää. On oikeus sitten viime kädessä valittaa ja vaatia kunnon hoitoa, tai hoitoa ylipäänsä. Tuntuu, että psykologikin otti nyt paremmin vastaan, joten ehkä isossa kuvassa isommalta taholta on tehty asiakkaiden suhteen isompia linjauksia. Perseily ei ole enää sallittua, tai kenties edes mahdollista.

Paranen heti ihan silmissä kun peiliin katsoo.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Masennus on minusta siitä jännä juttu, että sen määrittelee ihminen kuitenkin lopulta itse. Mikään ei pakota masentunutta hakemaan apua, jos hän ei sitä itse halua. Masennus ei suoraan ja lääketieteellisesti uhkaa elämää, kuten joku syöpä tai muu selvästi etenevä ja tappava tauti, joten siksi se on helppo ohittaa, jos niin haluaa. Ja juuri tämä onkin masennuksessa tuhoisinta.

Itse sain ensimmäisen diagnoosin reilut kymmenen vuotta sitten. Lievän tai keskivaikean puolella on kuitenkin aina oltu, enkä ole ikinä tarvinnut esimerkiksi sairaslomaa masennuksen takia. Mitään itsemurha-ajatuksia ei ole myöskään ollut. Ehkä se on minun kaltaiseni itserakkaan ihmisen etu, vaikka se sympatioita vähentääkin. Työni olen aina hoitanut, ja se on ollut kunnia-asia. Tosin myönnän, että välillä on ollut vaikeaa. Mutta toisaalta se on myös ollut selitys: kun minusta tuntuu siltä, etten jaksa, se on masennuksen syytä, ei minun. Läheisille työkavereille olen tämän kertonut, mutten kaikille.

Masennus on vain siitä vittumainen tauti, että se voi kasaantua. Minulle se on kasaantunut vuosien myötä. Voin jäljittää masentumisen oireet jo opiskeluaikoihini ja vuoteen 2004, kun tuli ero ja piti valmistua. Sitä edeltävät kuusi vuotta olivat sellaista onnellista viheltelyä, ja sanonkin aina, että ne olivat elämäni parasta aikaa. En ole ollut koskaan niin onnellinen kuin silloin opiskeluaikoina. Mutta ei se ollut sitä elämää, mitä ihmiset vuosikymmeniä elävät. Kuplan pitikin puhjeta.

Joku voi sanoa minua pumpulissa kasvaneeksi, eikä ole siinä täysin väärässä. Pumpulissa eläneenä olen joutunut ottamaan monet iskut myöhemmin vastaan, mutta olen siinä pärjännyt, koska olen aika kova luonne. Mutta muutamat pieleen menneet ihmissuhteet ja keskenmenot ovat olleet niitä, mihin mikään ei ole voinut minua valmistaa. Etenkin nuo jälkimmäiset ovat olleet niitä, joiden edessä olen ollut aivan avuton.

Suurin ongelma on silti tämän sairauden hoito. Minullekin on määrätty koko ajan vain masennuslääkkeitä, mutta niitä en halua enää käyttää, koska ne saavat ruokahalun ihan järjettömiin mittasuhteisiin. Se synnyttää uusia ongelmia. Välttäkää niitä. Menkää mieluummin lenkille.

Tämän taudin paras hoito on ehkä hyvä lähipiiri ja asioista puhuminen. Ja myös oman heikkouden tunnustaminen. Siihen pyrin itsekin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen hieman väärässä karsinassa, mutta minullahan on kaksisuuntainen. Eli sinällään pelkkää masennusta kommentoidessani olen aina hieman hakoteillä, koska en tiedä miltä tuntuu kun kaikki sairauden oireet ovat vain masennuspainotteisia. Tunnistan kuitenkin sinun ajattelussasi täten ne (jopa rajut) eroavaisuudet, jotka omaan mentaaliseen tilaan, sairauden luonteeseen ja historiaan eivät sovi.

Masennus on minusta siitä jännä juttu, että sen määrittelee ihminen kuitenkin lopulta itse. Mikään ei pakota masentunutta hakemaan apua, jos hän ei sitä itse halua. Masennus ei suoraan ja lääketieteellisesti uhkaa elämää, kuten joku syöpä tai muu selvästi etenevä ja tappava tauti, joten siksi se on helppo ohittaa, jos niin haluaa. Ja juuri tämä onkin masennuksessa tuhoisinta.

Tajuan tästä alkuosasta tekstiäsi vain sanan tuhoisinta. Muutoin en tunnista mitään kirjoittamaasi edes etäisesti, ainakaan sitä vaikeaksi tuomittua masennusta koskevaksi. Oletko laisinkaan sellaisesta koskaan edes kärsinyt? Diagnoosin ja reseptin toki saa sillä, että sanoo vastaanotolla kuinka hieman harmittaa.

Mutta muutamat pieleen menneet ihmissuhteet ja keskenmenot ovat olleet niitä, mihin mikään ei ole voinut minua valmistaa. Etenkin nuo jälkimmäiset ovat olleet niitä, joiden edessä olen ollut aivan avuton.

Saat kutsua minua kusipääksi, mutta normaali suru on normaalia surua. Olen kuitenkin hyvin pahoillani, että nämä suurta kärsimystä aiheuttaneet jutut ovat tapahtuneet.

Menkää mieluummin lenkille.

Kamoon, mitään näin typerää ei voi laukoa enää tässä ketjussa näiden vuosien ja viestien jälkeen. Oikeasti.

Tämän taudin paras hoito on ehkä hyvä lähipiiri ja asioista puhuminen. Ja myös oman heikkouden tunnustaminen. Siihen pyrin itsekin.

Ensimmäinen järjellinen sairauteen liittyvä asia mitä kirjoitit. Otan vaikka kakkua tästä viestistäni, mutta tuntuu vain niin väärältä lukea näitä joitain juttujasi topikissa, jossa oikeasti ihmiset miettii itsemurhaa, ja joku kehoittaa vähän miettimään positiivisemmin.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@godspeed Masentuneen ihmisen puhetta tämä vastaus. Masentuneena ei osaa enää asettua toisen ihmisen saappaisiin edes vähän alusta. Voi alkaa jopa battle siitä, kuka on masentunein.

Muuten voisin jopa loukkaantua toisen masennuksen vähättelemisestä, mutta ymmärrän, koska masennus.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja masennuksen parantumista, mutta älä saatana tule ikinä vähättelemään toisen masennusta.

Minä en ikinä pyyhi persettä toisen masennuksella ja aseta omaa masennustani paremmaksi kuin sen toisen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@nummenkallio

Minä en vähättele sinua, sinä vähättelet itseäsi. Se on ehkä merkki masennuksesta, mutta se, että sinä OIKEASTI tunnistat jossain olevan vikaa, on tie parempaan. Älä ota itseesi, varsinkaan kun sinua kuunnellaan, jos sinua ei kukaan aiemmin ole kuunnellut. Minä en ole tahallani kusipää, minä pyrin olemaan apu kehitykseen. On minullakin ne 15 vuotta historiaa takana, jolloin on ollut aikoja, kun ei ole tajunnut missä menee. Vuosia sairaudentuonnottomuutta. Pahoittelen käytöstäni, mutta reaktiosi vahvistaa ehkä parhaiten sen missä itsekin nyt tajuat meneväsi. Sinä sentään tajuat. Kaikki eivät tajua.

Meillä kaikilla on tapamme käsitellä asioita. Sen unohdan ehkä joskus itsekin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
@godspeed

Okei, ehkä vähän selvensit ajatteluasi.

Paljon on kysymys ihmisistä. Minä tunnen itseni ja mieleni hyvin. Tiedän kyllä, milloin mennään syvissä vesissä. Ja siellä on menty toden totta.

Masennusta on monenlaista. Minulle se ei ole sitä, että miettisin itsemurhaa. Minulle se on sitä, että jaksan pitää pään pinnalla joka päivä. Tiedän että asiani eivät ole olleet koskaan kovin huonosti, ainakaan materiaalisesti, mutta tietty onnellisuuden puuttuminen on se, jota vastaan joudun taistelemaan vuodesta toiseen. Täälläkin kerrotusta henkilöhistoriastani voinet ymmärtää, miksi tunne on tämä. Minä haluan asioita, joita ei rahalla saa. Ja kun näyttää siltä, että en niitä saa.

Kyllä, maailmassa on paljon ihmisiä, joiden asiat ovat huonommin kuin minun. Mutta niin typerää kuin se onkin, tuska menee elämäntilanteen mukaan.

Kiitos ja anteeksi jo nyt, varmuuden vuoksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei sitä oikein aina osaa kirjoittaa näistä jutuista niiden vaatimalla tasolla. Kliseisiä asioitahan nämä lopulta kuitenkin on, kun esimerkiksi voi olla vaikka kaikki materia hallussa koko maailmasta, mutta jos korvien välissä heittää tarpeeksi, niin ei sillä materilla tee yhtikäs mitään. Ollaan me niin vahvasti henkisiä olentoja ja jos se viedään pois, niin on aika vähän tehtävissä.

Ymmärrän siis @nummenkallio pointtisi, mutta "hyökkäsin" hieman väärältä puolen asiaa. Jokainen on oman itsensä paras lääkäri, mutta on hyvin tavallista ja ymmärrettävää, ettei aina näe itseään ulkoapäin. Sellainen kyky voi olla jopa mahdoton olla, tai itse ainakin tunnistan sairauden oireet ja muut vasta vähän ajan päästä. Itse tilanteessa voi olla aika kovastikin pihalla.

Mitä tulee sellaiseen yleiseen mielialaan, niin jotkut meistä ovat herkkiä ja ns syntymämasentuneita. Mentaliteetti hoitaa asioita on "erikoinen". Me huolehdimme ja ressaamme todella paljon myös sellaisista pienistä asioista, joilla ei ole kokonaisuuden kannalta välttämättä ratkaisevia merkityksiä. Edesmennyt kaverini esimerkiksi mietti jokaisen hiekanjyvän tarkoitusta maailmankaikkeudessa, ja niitä jyviähän riittää. Vähemmästäkin sekoaa. En viittaa sinuun, että sinä miettisit jotain turhuuksia, mutta kaikille tekee aina hyvää välillä muistuttaa itseään mikä on tärkeää ja mikä ei.

Niin ja piti sanoa, että kaikille on sellainen oma hyvinvoinnin taso, eikä niitä voi yksiyhteen verrata mitenkään. Toinen voi olla onnellinen uusista kengistä ja toinen vasta uudesta huvijahdista. Onko kumpikaan ilonaihe väärin tai suhteellista, niin siitä en tiedä. Itse olen aika askeettinen, enkä tarvitse paljoa. Koetan vaalia mielenterveyttäni, vaikka se periaatteessa on toki jo mennyt aikoja sitten, eikä parannuskeinoja ole, mutta jotenkin sitä vain kaivaa aina sen syyn selviytyä päivästä toiseen. Toisenlaisessa tilanteessa olisin ollut varmaan jo köydenjatkona, sillä niin monia erilaisia risteyksiä on tullut koluttua läpi. Itsemurha siis on jokapäiväinen asia minun elämässäni, eikä ole päivää jolloin en sitä miettisi.

Koitan ehkä eniten oppia elämään hetkessä. Okei, se kuulostaa kuin jostain onnenkeksistä repäistyltä latteudelta, mutta kun stressi iskee kovaa päälle, eikä keskittymiskyky riitä kuin kauppareissun tekemiseen, ja siihenkin nipin napin, niin sellainen kyky rauhoittua ja pysäyttää mieli on erittäin tärkeä. Lääkitys minulle on elintärkeä. Jos mikään muu ei pidä minua elämän syrjässä kiinni, niin tuo lääkearsenaali. Onko se sitten tavallaan keinotekoista elämää, niin vaikea sanoa, mutta ehkä tämä kaikki on näin huomattavasti siedettävämpää. Eilen tapahtui kuitenkin jotain niin positiivista, että ehkä oli pientä hypon poikastakin vireillä, ja se vaikutti tekstin sävyyn.

Eli siis nummenkallio, ymmärrän kyllä varmaan jollain tasolla mitä olet kokenut omien kokemusteni pohjalta, eikä tarkoitukseni ollut loukata sinua, mutta minä vain näen punaista aina kun joku kehoittaa masennusketjussa parannuskeinona tai jonain vastaavana lähtemään lenkille. Sen voi ymmärtää niin helposti aivan väärin, kuten kenties tein.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei täällä ole sairauteeni liittyvää topikkia, niin tänne se kai aina pitää kertoa, niin kuin ilmeisesti taas kerran yllä olen tehnyt. Asuinpaikkakunnassani ei ole erittäin surkeasti toteutuneen organisaatiomuutoksen ja muiden tunnistamattomien syiden takia psykiatrian lääkäreitä. Heitä ei vain ole. Period.

No, kun mekkaloin tarpeeksi, niin ilmeisesti nyt on lääkäriaika varattu heinäkuulle. Tilanne on pähkinänkuoressa se, että minuun ei voi luottaa vaarallisissa tilanteissa tai oikein missään muuallakaan. Liikenteessä olen riski. Eli en puhu siitä, että väkivaltaa tms tapahtuisi, ei tapahdu, se ei ole "meille" tyypillistä. Mutta aika vaikea on olla, väsyttää olla putkeen 12 vuotta samassa putkessa, jossa pompotellaan paikasta toiseen. Mutta se on vain se diagnoosin alainen aika, joten taustaa on enemmänkin.

Rehellisesti sanoen minä kohta teen jotain peruuttamatonta, ehkä psykologi tajusi jotain viime kerralla. Se toisti yhtä juttua monta kertaa, ettei ole mitään hätää. Enkä minä odota tähän mitään vastauksia, kun nautin parhaimmillani kirjoittamisesta, joten halusin nyt tänne sitten kirjoittaa. Korkean riskin potilaana on kuitenkin kaikenlainen toiminta mahdollista.
 

Morgoth

Jäsen
Asuinpaikkakunnassani ei ole erittäin surkeasti toteutuneen organisaatiomuutoksen ja muiden tunnistamattomien syiden takia psykiatrian lääkäreitä. Heitä ei vain ole. Period.

Oletko paikalliselta lääkäriltä kysynyt lähetettä psykiatrian erikoissairaanhoitoon, jota ilmeisesti tarjolla vasta jossakin lähimmässä isossa kaupungissa? Ainakin täällä HUSissa psykiatria on onnistunut hyvin myös etänä, joten välttämättä fyysinen välimatka ei ole este.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Morgoth

No nyt sain ajan, kun pommitin tarpeeksi kauan. Kyllä minulle tähän kesälle olisi riittäyt puhelinaikakin, mutta ehkä ne tajuaa pienimuotoisen hädän. Eli joskus se seikka pätee, että hoitoa on osattava vaatia, mutta joskus se on vähäisten voimien takia hankalaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kaksi kuukautta on mennyt ja sain/saan tavata nyt lääkäreitä sitten ihan urakalla. Ne oli lyöneet minun psykologinikin kanssa päitä yhteen, yksi vitun saamaton laahustaja ollut sekin. Neuropsykiatria näkee myös myöhemmin, sillä nyt viimeisin kutistaja oli jostain saanut päähänsä, että tässä saattaa olla kaksisuuntaisen kyljessä muunkinlainen aivo-ongelma. Jotain on kuitenkin, mitä ei ole löydetty, tästä oltiin porukalla ihan samaa mieltä. Eli mahdollista on, että kärsin aspergerista, adhd:sta tms erittäin rajusti elämää vaikeuttavasta poikkeamasta kaiken lisäksi. Persoonallisuushäiriöissäkin ylittynyt raja-arvoja. Eihän tässä ole kun useampi vuosi nyt putkeen tullut ihmeteltyä, että minkä vitun takia on niin huono ja levoton olla kaiken aikaa, vaikka lääkkeitä syö kaksin käsin...
 
Viimeksi muokattu:

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Avaanpas omaa päätäni tänne.

Olen enemmän tai vähemmän ollut ikäni masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. Viime vuosi oli haastava henkisesti niin töiden, kuin henkilökohtaisen elämän kannalta. Paljon menetyksiä, vähän lepoa ja palautuminen oli muutoinkin heikkoa. Jäin sairaslomalle 3vk ajaksi loppuunpalamisen vuoksi.

No, siinä asiat lähti ihan mukavasti taas omalla painollaan sujumaan. Pikkuhiljaa tilanne paheni jälleen ja huomasin omaavani itsetuhoisia ajatuksia ja kuoleman toiveita. Näitä on ajoittain ollut, joskin ei noin konkreettisena. Mitäänhän en asian eteen tehnyt, enkä tule varmasti ikinä tekemäänkään. Yöunet menivät kokonaan, sillä olenhan muutoinkin ollut huono nukkumaan. Työajat ei tukeneet heikkoa unta millään muotoa. Nuo itsetuhoiset ajatukset pysäyttivät miettimään omaa tilannetta tarkemmin.

Nyt kulunut vuosi on ollut tähän astisen elämäni varmasti yksi vaikeimmista. Tilanne lähti oikeastaan keväällä liikenteeseen. Pakkoajatuksia, että olen syyllistynyt johonkin rikokseen tms. tietämättömyyttäni tai minua kohtaa katastrofi elämässä taloudellisesti (jonka johdosta konkreettiset haaveet ei elämässä pääse toteutumaan). Absurdeja ajatuksia, jotka pulpahtivat mieleen harva se hetki. Kohta mukaan tuli paniikkikohtauksia, nuo pakkoajatukset voimistuivat ja rupesivat rajoittamaan elämää. Puoliso oli jo pitkään aistinut näitä asioita ja olinhan toki näitä kertonutkin. Onneksi ymmärsi ja jaksoi tukea. Parisuhdekin vakaalla pohjalla.

Asioin työterveydessä muutamaan otteeseen ja määrättiin propralia sekä escitalopram -lääkitys. Kumpaankaan en ole koskenut, vielä. Mainittakoon, että psykoterapiassa olen käynyt n. vuoden. Oireet ovat ehkä pahentuneet tänä aikana.

Olenkin diagnosoinut itselleni yleisen ahdistuneisuushäiriön sekä keskivaikean, jopa vaikean, masennuksen. Olen ollut aloitekyvytön, vetäytynyt ihmiskontakteista ja ahdistunut siitä, kun puhelin soi. Itselle tärkeä liikunta on jäänyt hyvin vähälle ja muutoinkin itsestä on tullut huolehdittua heikosti. Ja näin jatkuu edelleen, vaikka elämään on tullut paljon sisältöä noin muuten sekä tulevaisuudessa on paljon hyviä asioita. Silti se pelottaa kovasti. Tilanne siis nyt vakaa, mutta hauras. Tuntuu että elämä on jotenkin sekaista ja usvaista, mistään ei saa kiinni enkä kiinnostu juuri mistään. Ei edes jaksa vituttaa, mutta ahdistaa toki senkin edestä. Sanoinko jo, että huumori on ollut kokonaan kateissa?

En harrasta minkäänlaista päihteiden väärinkäyttöä eikä esim alkoholi ole koskaan saunakaljaa ja satunnaisia baari-iltoja kummemmin ollut elämässä, enkä koe edelleenkään tarpeelliseksi vetää päätä täyteen onneksi nytkään. Joskin nuuskaa on kulunut melko reilusti.

En edes tiedä miksi tänne avauduin, mutta koin sen tarpeelliseksi ja terapeuttiseksi. Kysyisinkin teiltä arvon jatkislaiset, voikohan tämmöisestä suosta nousta? Nyt tuntuu että pääkin alkaa toimimaan hiljalleen. Unirytmi palautunut lähemmäksi normaalia, työ vaihtumassa osa-aikaiseen opintojen ohessa jne. Elämä ehkä voittaa, mutta hyvin hauraalla pohjalla mennään. Lääkitystä varmaan kaipaisin ja apteekista se olisi haettavissa. Ristiriitaista, että sivuvaikutukset jaksaa huolettaa: lihominen ym. mietityttää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Avaanpas omaa päätäni tänne.

Olen enemmän tai vähemmän ollut ikäni masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. Viime vuosi oli haastava henkisesti niin töiden, kuin henkilökohtaisen elämän kannalta. Paljon menetyksiä, vähän lepoa ja palautuminen oli muutoinkin heikkoa. Jäin sairaslomalle 3vk ajaksi loppuunpalamisen vuoksi.

No, siinä asiat lähti ihan mukavasti taas omalla painollaan sujumaan. Pikkuhiljaa tilanne paheni jälleen ja huomasin omaavani itsetuhoisia ajatuksia ja kuoleman toiveita. Näitä on ajoittain ollut, joskin ei noin konkreettisena. Mitäänhän en asian eteen tehnyt, enkä tule varmasti ikinä tekemäänkään. Yöunet menivät kokonaan, sillä olenhan muutoinkin ollut huono nukkumaan. Työajat ei tukeneet heikkoa unta millään muotoa. Nuo itsetuhoiset ajatukset pysäyttivät miettimään omaa tilannetta tarkemmin.

Nyt kulunut vuosi on ollut tähän astisen elämäni varmasti yksi vaikeimmista. Tilanne lähti oikeastaan keväällä liikenteeseen. Pakkoajatuksia, että olen syyllistynyt johonkin rikokseen tms. tietämättömyyttäni tai minua kohtaa katastrofi elämässä taloudellisesti (jonka johdosta konkreettiset haaveet ei elämässä pääse toteutumaan). Absurdeja ajatuksia, jotka pulpahtivat mieleen harva se hetki. Kohta mukaan tuli paniikkikohtauksia, nuo pakkoajatukset voimistuivat ja rupesivat rajoittamaan elämää. Puoliso oli jo pitkään aistinut näitä asioita ja olinhan toki näitä kertonutkin. Onneksi ymmärsi ja jaksoi tukea. Parisuhdekin vakaalla pohjalla.

Asioin työterveydessä muutamaan otteeseen ja määrättiin propralia sekä escitalopram -lääkitys. Kumpaankaan en ole koskenut, vielä. Mainittakoon, että psykoterapiassa olen käynyt n. vuoden. Oireet ovat ehkä pahentuneet tänä aikana.

Olenkin diagnosoinut itselleni yleisen ahdistuneisuushäiriön sekä keskivaikean, jopa vaikean, masennuksen. Olen ollut aloitekyvytön, vetäytynyt ihmiskontakteista ja ahdistunut siitä, kun puhelin soi. Itselle tärkeä liikunta on jäänyt hyvin vähälle ja muutoinkin itsestä on tullut huolehdittua heikosti. Ja näin jatkuu edelleen, vaikka elämään on tullut paljon sisältöä noin muuten sekä tulevaisuudessa on paljon hyviä asioita. Silti se pelottaa kovasti. Tilanne siis nyt vakaa, mutta hauras. Tuntuu että elämä on jotenkin sekaista ja usvaista, mistään ei saa kiinni enkä kiinnostu juuri mistään. Ei edes jaksa vituttaa, mutta ahdistaa toki senkin edestä. Sanoinko jo, että huumori on ollut kokonaan kateissa?

En harrasta minkäänlaista päihteiden väärinkäyttöä eikä esim alkoholi ole koskaan saunakaljaa ja satunnaisia baari-iltoja kummemmin ollut elämässä, enkä koe edelleenkään tarpeelliseksi vetää päätä täyteen onneksi nytkään. Joskin nuuskaa on kulunut melko reilusti.

En edes tiedä miksi tänne avauduin, mutta koin sen tarpeelliseksi ja terapeuttiseksi. Kysyisinkin teiltä arvon jatkislaiset, voikohan tämmöisestä suosta nousta? Nyt tuntuu että pääkin alkaa toimimaan hiljalleen. Unirytmi palautunut lähemmäksi normaalia, työ vaihtumassa osa-aikaiseen opintojen ohessa jne. Elämä ehkä voittaa, mutta hyvin hauraalla pohjalla mennään. Lääkitystä varmaan kaipaisin ja apteekista se olisi haettavissa. Ristiriitaista, että sivuvaikutukset jaksaa huolettaa: lihominen ym. mietityttää.

Lääkeasiassa en ole kurantti kommentoimaan ohitse lääkäreiden. Pohjalta on moni noussut.
Lähtisin luottamaan kategorisesti toisten apuun tässä eli lääkkeet kokeiluun. Lihomisen pelon vuoksi ei kannata yrittää selviytyä ilmeisesti toimimattomilla keinoilla.

Tuon yhden kirjoituksen perusteella syntyi kysymys, onko ongelmasi mahdollisesti sem tyylinen, että pyrit kontrolloimaan kaikkea itse ja pitämään kaikki langat käsissäsi? Jos näin, ja lääkkeistä olisikin apua, saisit hyvän kokemuksen siitä, että välillä on hyvä päästää ohjat käsistä ja antaa lääkärin (tai puolison tai alaisen jne...) päättää mille karille laiva ajetaan.

Jos vuoden terapiasta ei ole ollut apua, olisiko syytä joko keskeyttää se tai vaihtaa terapeuttia? Luotatko terapeuttiisi? Jos et, niin miksi et? Miksi valitsit hänet?

Tämmöinen sekava kommentti. Pärjäie!
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Lääkeasiassa en ole kurantti kommentoimaan ohitse lääkäreiden. Pohjalta on moni noussut.
Lähtisin luottamaan kategorisesti toisten apuun tässä eli lääkkeet kokeiluun. Lihomisen pelon vuoksi ei kannata yrittää selviytyä ilmeisesti toimimattomilla keinoilla.

Tuon yhden kirjoituksen perusteella syntyi kysymys, onko ongelmasi mahdollisesti sem tyylinen, että pyrit kontrolloimaan kaikkea itse ja pitämään kaikki langat käsissäsi? Jos näin, ja lääkkeistä olisikin apua, saisit hyvän kokemuksen siitä, että välillä on hyvä päästää ohjat käsistä ja antaa lääkärin (tai puolison tai alaisen jne...) päättää mille karille laiva ajetaan.

Jos vuoden terapiasta ei ole ollut apua, olisiko syytä joko keskeyttää se tai vaihtaa terapeuttia? Luotatko terapeuttiisi? Jos et, niin miksi et? Miksi valitsit hänet?

Tämmöinen sekava kommentti. Pärjäie!


Bingo. Olen luonteeltani juuri sellainen, että minun on tarkalleen tiedettävä mitä ympärillä tapahtuu ja kontrolloimaan asioita. Jos näin ei ole, pakka on levällään, kuten nyt. Syyllistän luonnollisesti itseäni kaikesta. Pelko epäonnistumisista kalvaa kovasti, perfektionistikin siis varmasti olen.

Terapeutin kanssa jutut menee sinänsä yksiin ja täällä nyt on vain hankala toki saada ylipäätään terapeuttia. On tuosta toki jonkin verran hyötyäkin ollut näiden ajatusten käsittelyn suhteen, mutta pysyvyyttä niissä ei juuri ole. Valintaan vaikutti silloin se, että koin turvalliseksi henkilöksi, jolle puhua. Joskin näin nimimerkin takaa on helpompi avata ne syvimmät ajatukset, mitä en juuri kenellekkään ole saanut avatuksi (pl. puoliso). Aiempi viesti pelkkää pintaraapaisua siis. Terapeutille olen huomannut kertovani ajottain kautta rantain nuo asiat ja varmaan kaunistellutkin liikaa. Pitäisi varmaan kirjoittaa ajatuksista hänelle ihan viesti.

Ja kiitos tsempeistä!
 

Morgoth

Jäsen
Lääkitystä varmaan kaipaisin ja apteekista se olisi haettavissa. Ristiriitaista, että sivuvaikutukset jaksaa huolettaa: lihominen ym. mietityttää.

Selvästiki voit pahoin ilman lääkitystä, joten luultavasti mahdolliset sivuvaikutukset ovat pienempi paha. Elämässä usein pitää valita kahdesta vaihtoehdosta se vähemmän huono. Toki erilaisia lääkkeitä voi joutua kokeilemaan useita ennen kuin löytyy toimiva yhdistelmä. Tavallaan oireesi kuulostavat sen verran kurjilta, että kannattaa harkita psykiatrilla käyntiä ellet jo ole.
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Avaanpas omaa päätäni tänne.

Olen enemmän tai vähemmän ollut ikäni masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. Viime vuosi oli haastava henkisesti niin töiden, kuin henkilökohtaisen elämän kannalta. Paljon menetyksiä, vähän lepoa ja palautuminen oli muutoinkin heikkoa. Jäin sairaslomalle 3vk ajaksi loppuunpalamisen vuoksi.

No, siinä asiat lähti ihan mukavasti taas omalla painollaan sujumaan. Pikkuhiljaa tilanne paheni jälleen ja huomasin omaavani itsetuhoisia ajatuksia ja kuoleman toiveita. Näitä on ajoittain ollut, joskin ei noin konkreettisena. Mitäänhän en asian eteen tehnyt, enkä tule varmasti ikinä tekemäänkään. Yöunet menivät kokonaan, sillä olenhan muutoinkin ollut huono nukkumaan. Työajat ei tukeneet heikkoa unta millään muotoa. Nuo itsetuhoiset ajatukset pysäyttivät miettimään omaa tilannetta tarkemmin.

Nyt kulunut vuosi on ollut tähän astisen elämäni varmasti yksi vaikeimmista. Tilanne lähti oikeastaan keväällä liikenteeseen. Pakkoajatuksia, että olen syyllistynyt johonkin rikokseen tms. tietämättömyyttäni tai minua kohtaa katastrofi elämässä taloudellisesti (jonka johdosta konkreettiset haaveet ei elämässä pääse toteutumaan). Absurdeja ajatuksia, jotka pulpahtivat mieleen harva se hetki. Kohta mukaan tuli paniikkikohtauksia, nuo pakkoajatukset voimistuivat ja rupesivat rajoittamaan elämää. Puoliso oli jo pitkään aistinut näitä asioita ja olinhan toki näitä kertonutkin. Onneksi ymmärsi ja jaksoi tukea. Parisuhdekin vakaalla pohjalla.

Asioin työterveydessä muutamaan otteeseen ja määrättiin propralia sekä escitalopram -lääkitys. Kumpaankaan en ole koskenut, vielä. Mainittakoon, että psykoterapiassa olen käynyt n. vuoden. Oireet ovat ehkä pahentuneet tänä aikana.

Olenkin diagnosoinut itselleni yleisen ahdistuneisuushäiriön sekä keskivaikean, jopa vaikean, masennuksen. Olen ollut aloitekyvytön, vetäytynyt ihmiskontakteista ja ahdistunut siitä, kun puhelin soi. Itselle tärkeä liikunta on jäänyt hyvin vähälle ja muutoinkin itsestä on tullut huolehdittua heikosti. Ja näin jatkuu edelleen, vaikka elämään on tullut paljon sisältöä noin muuten sekä tulevaisuudessa on paljon hyviä asioita. Silti se pelottaa kovasti. Tilanne siis nyt vakaa, mutta hauras. Tuntuu että elämä on jotenkin sekaista ja usvaista, mistään ei saa kiinni enkä kiinnostu juuri mistään. Ei edes jaksa vituttaa, mutta ahdistaa toki senkin edestä. Sanoinko jo, että huumori on ollut kokonaan kateissa?

En harrasta minkäänlaista päihteiden väärinkäyttöä eikä esim alkoholi ole koskaan saunakaljaa ja satunnaisia baari-iltoja kummemmin ollut elämässä, enkä koe edelleenkään tarpeelliseksi vetää päätä täyteen onneksi nytkään. Joskin nuuskaa on kulunut melko reilusti.

En edes tiedä miksi tänne avauduin, mutta koin sen tarpeelliseksi ja terapeuttiseksi. Kysyisinkin teiltä arvon jatkislaiset, voikohan tämmöisestä suosta nousta? Nyt tuntuu että pääkin alkaa toimimaan hiljalleen. Unirytmi palautunut lähemmäksi normaalia, työ vaihtumassa osa-aikaiseen opintojen ohessa jne. Elämä ehkä voittaa, mutta hyvin hauraalla pohjalla mennään. Lääkitystä varmaan kaipaisin ja apteekista se olisi haettavissa. Ristiriitaista, että sivuvaikutukset jaksaa huolettaa: lihominen ym. mietityttää.
No nyt tuli vihdoinkin eteen samantyylisten henkisten vaikeuksien kanssa painiva lajitoveri. Minullakin alamäki alkoi viime keväänä rajun järkytyksen vuoksi, joka liittyi äitiini. Äiti kun on aina ollut malliesimerkki ja se parempi vanhempi. Isäni on alkoholisti, tosin ei sinänsä todellakaan raskaimmasta päästä kun ei ole väkivaltainen mutta kuitenkin vitun ärsyttävä ja raivostuttava kännissä.

Tuo sinun koko tekstisi on lähes oikeasti identtinen millaisen minä voisin kirjoittaa jos vain osaisin. Ongelmani ovat samat. Minunkin on pakko olla kaikesta kontrollissa, esim. koitan aina kontrolloida ikäviä pakkoajatuksia koittamalla perustella itselleni miksi ne ovat vääriä ja käyttämällä välillä kaiken enegiani niiden "kontrolloimiseen". Heittomerkit siksi, koska ikinä noiden ajatusten kontrolloiminen ei minulta ylläri pylläri onnistu. Varsinkin tekstistäsi pisti silmiini tuo kohta jossa sanoit "tuntuu että elämä on jotenkin sekaista ja usvaista" tuollainen olo minulla on pääsääntöisesti ollut nyt n. puoltoista vuotta ja se että en ole hakenut vielä mitään apua tähän ahdistaa aivan vitun paljon ja saa minut sellaisen epätoivon valtaan, jossa ainut ajatus on itsensä tappaminen. Tässä sitten taas noidankehä voimistuu, kun yritän näitäkin ajatuksia taltuttaa argumentoimalla niiden kanssa.

Minulla on myös ongelmana sosiaaliset taidot. Oikeastaan kaikkien muiden kuin oman perheen seurassa en pysty olemaan täysin oma itseni. Kotona olen hauska ja nokkela, sekä varsin iloinen ja sosiaalinen. Sitten kun astun kotiovesta ulos, niin melkein unohdan millainen olen oikeasti, sillä olen niin kauan kuin muistan pitänyt aina jotain roolia päällä muiden ihmisten, myös kavereideni seurassa. En oikein osaakaan enää heittää läppää ja muutenkin olo on kokoajan kiusallinen ja muutenkin epämiellyttävä. Eli käytännössähän mulla ei ole yhtään oikeaa ystävää koska en pysty olemaan kenenkään heidän kanssaan täysin oma itseni ja tämä masentaa minua yhä enemmän ja alan ajattelemaan tätäkin asiaa todella liioittelevasti ja masentavasti.

Keväällä alkoi pikkuhiljaa herääminen autopilotistani, joka oli maustettu henkisellä tuskalla, joka taas rakentui epätoivosta, masentuneisuudesta, ahdistuneisuudesta, välillä tunteettomuudesta ja aivosumusta. Kesällä koin olevani välillä todella onnellinen ja välillä jopa kavereideni kanssa uskallin olla enemmän vapaammin kuin koskaan aiemmin. Nyt kun lukio alkoi, niin romahdin jälleen alaspäin itsevarmuuden- ja luottamuksen osalta ja sosiaalisten tilanteiden tutut tunnetilat palasivat, kiusallisuus, alemmuudentunne, epävarmuus, jne...

Nyt taas rupeaa aivot tökkimään ja ajatusten muotoileminen hyväksi tekstiksi alkaa olla vitun hidasta ja vaivalloista niin lopetan tähän. Turhauttaa, kun tuntuu että jäi taas liikaa asioita sanomatta. Tunnen kuinka taas negatiivisuuden noidankehä ottaa valtaa minusta. En halua enää vajota. En vain saa apua haettua, vaikka hyvin tiedänkin ja itselleni koitan vakuutella että se auttaisi eikä se olisi todellakaan edelleenkään liian myöhäistä. Vielä pari päivää sitten ajatus siitä tuntui helpolta ja itseasiassa myös nytten, mutta minä tiedän että jos huomenna ajattelisin asiaa uudelleen, niin se tuntuisi taas ihan mahdottomalta. En osaa avata itseäni kenellekkään. VITTU. Enkä edes luuserina uskaltaisi. Minulle on tullut tutuksi selviytymiskeinoksi pienten hetkien helpotukset, jolloin olen yhtäkkiä hyvin iloinen ja toiveikas ja varma paremman tulevaisuuden suhteen.

Pitäisi vaan jälleen kerran olla liikoja välittämästä näistä, mutta en vain pysty. Sama nyt nuiden sosiaalisten taitojen kanssa joista onkin nyt tullut minulle uusi pakkoajattelun kohde.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös