Tässä yksi selviytynyt, tsempit muille!
Kiitokset tsempistä, mutta kuten muutkin tässä ketjussa jo aiemmin esiintyneet nimimerkit: olen vuoksesi hivenen huolissani.
Omaa kokemusta psykooseista ei ole, mutta vakavasta masennuksesta kylläkin. Sen olen tästä armaasta elämänkumppanista oppinut ymmärtämään jo, ettei se ainakaan minun kohdallani ilmesty ja katoa noin lyhyellä aikajänteellä, sillä saapuminen tuli vähän kerrallaan salakavalasti ja katoamista odottelen edelleen. Tai no onhan se
vakava masennus jo kaikkien normien mukaan ohitettu keväällä, kun diagnoosi vaihtui keskivaikeaan.
Toivottavasti pysyt kasassa! Tsemppiä.
Itse käyn n. kerran kuukaudessa hoitajan kanssa juttelemassa ja suurin osa ajasta menee siihen että juttelen niitä näitä elämästäni. Nämä hoitajan ajat kestävät n. 30 min ja niissä lähinnä katsotaan että miten minulla menee. Itsestäni tälläinen turvaverkosto on erittäin hyvä olla olemassa ja ei kannata päästää irti tuollaisesta mahdollisuudesta jos vain on mahdollista käydä mt-hoitajalla säännöllisesti.
Täällä Oulussa mielenterveystoimistossa asiakkaana olevana hoitojakso kestää vain 1,5 vuotta kerrallaan. Mielenterveyshoitajan ja hoidosta vastaavan psykiatrin kanssa sovittiin tuon ajan loputtua, että aloitan suositellusti psykoterapiat. Näin teinkin, kunnes puolen vuoden jälkeen piti tehdä valintoja: rahaa on vain rajallinen määrä, joten nyt saa tuo ylihintainen tunnin kuulumisten kertaaminen viikossa jäädä. Mielenterveystoimistossa olivat hyvinkin nihkeitä ottamaan takaisin vakiokävijöiden joukkoon, mutta sen verran olin kuitenkin vakuuttava ja päämäärätietoinen, että olen kuin olenkin kerran kuukaudessa sinun tapaan kertoilemassa kuulumisistani.
Koen täysin sosiaalisen piirini ulkopuolisen ja etenkin säännöllisen kontaktin auttavan tämän masennuksen kanssa taikinoimisessa.
Periaatteessa olisi se uusi lääke jo pitänyt aloittaa, mutta en ole jotenkin halunnut. Suhtautuminen mielialalääkkeisiin on taas aika skeptinen. Ilman lääkettä olen huomannut, että hetkittäin on tullut sellaista tosi voimakasta hyvänolon tunnetta, onnellisuuspuuskia ja innostuneisuutta. Toki se saattaaa laantua ja ruveta taas ahdistamaan. Silti, jotenkin nuo äärituntemukset on olleet jotenkin mieluisia, kun tuntuisi, että tässä on muutaman vuoden ajan lääkkeiden kanssa ollut jotenkin aika tasapaksu ja välinpitämätön. Nuo voimakkaat tunnetilat on jotenkin sitä Ted Raikasta jonka muistan vuosien takaa.
Tekisi mieli olla ihan ilman lääkitystä ja selvitä elämässä siten. Kaikkine ääripään mielialoineen. Noita korkealentoisia fiiliksiä olen jollain tapaa kaivannut, kun innostuu ihan satasella.
Tiedä sitten onko fiksu veto tässä kohtaa.
Elämä on sillä tapaa kuitenkin paremmassa kuosissa, että olen työelämässä jollain tasolla mukana, enkä pelkästään makoile ja luuppaa himassa ja pelkää kaikkea.
Minulla on kesältä, kun kaiken piti mennä hyvin, kokemusta lääkkeiden stoppaamisesta täysin luomuun minuuteen. Ensimmäiset pari viikkoa menivät mahtavasti! "Vihdoinkin lääkkeittä, olo on hyvä, pysyn kasassa, kykenen ja teen!" kunnes myrkkytasapaino oli kohdallaan ajukopassa noin kuukauden kuluttua stopin jälkeen. Lopun kesää ja alkusyksyn sitten keräilinkin itseäni kasaan taas vaihteeksi, sekä tietysti aloitin lääkityksen uudelleen.
Enkä syö mitään pahimpia myrkkyjäkään edes, vaan tuota minun tässä ketjussa jo useasti mainitsemaani Voxraa (näin kaamoksen aikaan eli Marraskuusta Helmikuuhun 300mg, muuten vain 150mg).
Mitäs minulle kuuluu? No lannistaahan tämä saatanan kaamos, vaikka mitä myrkkyjä söisi. Uudenvuodenlupaus on jo tehty, sillä aion säästää rahaa seuraavaa kaamosta eli aurinkokylpyä varten jossain vitun kaukana tästä maasta. Piakkoin pitäisi päästä tinkaamaan palkkatuesta, jos sen avulla pääsisi tutustumaan haaveilemaani alaan ja sitä myöten säännölliseen arkeen taas, jos nyt alkuun edes sen palkkatuen saisi taustajoukoiksi. Työpaikkakin pitäisi koettaa ilman alan koulutusta jostain kairata..
Koetetaan jaksaa. Ei tässä muutakaan voi.