Taudinkuvana depressio

  • 549 623
  • 2 075

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Kai tänne varmaan uskaltaa välillä omasta tilanteesta vähän positiivisempaa juttua heittää. Tässä nyt tuli tehtyä helmikuussa se iso päätös, että paikkakunta tulee itsellä vaihtumaan. Pelotti ihan perkeleesti siinä vaiheessa, kun alkoi asioita laittamaan liikkeelle. Isoin juttu oli itselleni se että uskalsin hakea töitä. Nyt jo entisessä kaupungissa sekin oli vaikeaa ja työhaastattelut meni aivan miten sattuu suoraan sanottuna. Taas täällä toisessa työhaastattelut meni oikeasti todella hyvin ja oli upea huomata, että pystyi antamaan itsestään paljon niissä.

Vielä on vaikea käsittää edes, että muutan takaisin paikkaan jossa olen lähellä itselleni tärkeitä ihmisiä. Kaikki se tuki ja apu mitä olen saanut näiltä ihmisiltä on jotain aivan uskomatonta. Nyt minun on aika antaa jotain näille ihmisille. Ja on taas upeaa sekin, että pääsee asumaan lähelle omaa veljeä.

Pari viikkoa on tullut töissä oltua ja kokoajan sekin puoli alkaa tuntumaan paremmalta. On mukava tutustua uusiin ihmisiin ja päästä taas testaamaan itseään kunnolla. Kertaakaa ei ole vielä aamulla vituttanut herätä ylös ja lähteä duuniin. Tuntuu hyvältä, että elämässä on sisältöä ja tietty rytmi.

Ensimmäistä kertaa pariin vuoteen tuntuu, että tässä elämässä on jotain järkeä. Uusi sivu kääntyy elämässä ja se tuntuu hyvältä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paha olo jatkuu.

Mikähän miestä riivaa ?

Bipoilta kysyisin: "oletteko helposti ihastuvaa sorttia ?"

Itsessäni tämän olen huomannut eikä se tee hyvää voinnille.

Täytyy jatkaa terveellistä elämää. Josko se taas tästä..

Bipona vastaan, että nuorempana (tai ei tästä niin kovinkaan montaa vuotta ole) olin huomattavasti helpommin ihastuva kuin nykyään. Tuolloin minut oli varsin helppoa puhua pauloihinsa ja olin hyvin altis tällaiselle toiminnalle ja kenties jopa tulkitsin annetut signaalit väärin - tuhoisallakin tavalla. Näin ja kuvittelin asioita joilla ei kenties ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa ja halusin nähdä asiat liiankin pitkään itseni kannalta positiivisessa valossa, hetkittäin saatoin olla ihastuneena jopa ripustautuva mutta huomatessani tämän vuosia sitten, kovetin itseni ja kielsin itseltäni kaikki mahdollisuudet ihmissuhteisiin jotka saattaisivat edetä ihastumiseen tai jopa rakastumiseen. Minulle naiset olivat paikoin jopa ilmaa ja torjuin heidän lähestymisyrityksensä ja kielsin itseltäni kaikki myönteiset signaalit joita minulle ""lähetettiin".

Nyt tilanne on toinen ja on olemassa jonkinsortin suhde mutta se on hyvin tasapainoinen ja pyrin hallitsemaan itseni - en kuitenkaan toista. Annan suhteeseen kaiken ja tiedostan mitä teen pyrkien samalla kuitenkin estämään totaalisen vauhtisokeuden. Miksikään pompoteltavaksi pelleksi en enää ryhdy.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luin kirjoituksia vuosien takaa ja seuraavan runon - jos tätä nyt runoksi voi kutsua - olen kirjoittanut 2003 Peijaksen sairaalassa psykiatrisella osastolla:

Viilto.

Tunnen pakahduttavan tuskan
kasvavan sisikunnassani.

Tunnen pääni hajoavan paineesta,
sydämen tunkeutuvan ulos
luisesta vankilastaan
rintakehän hajoavan kahtia.

Pakahduttava tuska riepoo
ja
raastaa minua.

Haluan karkuun sitä,
haluan paeta sitä
vaikka tiedänkin
pakomatkan olevan
päättymättömän.

carpe diem!

Tartun hetkeen - tilaisuuteen
en kuitenkaan pakene itseäni
vaan
konkretisoin tuskan.

Tartun puukkoon,
painan terän kättäni vasten
melkeinpä voin tuntea
terän kautta välittyen
sydämeni villin
pakahduttavan sykkeen.

Viillän,
katselen veren noruvan
käsivarttani myöten.
Tunnen tuskan vapautuvan minusta,
tunnen pääseväni siitä eroon.

Kipu jota en tunne,
vapauttaa minut sisäisestä
henkeni ahdistuksesta
ja tuskasta.

Katson tummaa verinoroa,
katson viiltoa kädessäni.

Katson tippuvia pisaroita
lumoutuneen.

Verenpunainenpisara osuu
valkeaan posliiniin.

Kaunista!


vlad.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se on kumma, kun nämä jutut päättää nousta pintaa aina välillä. Jostain ilmestyi flash back kouluajoilta. Minut huijattiin laittamaan koulussa side silmille (useat laittoivat) ja sitten huomasin että seison pöydällä ja kaksi luokallista porukkaa nauraa ympärillä. Tämä siis oli joku ysien järjestämä "tutustumisleikki", johon kaikki muka osallistuivat. No, lopulta vain minä siellä seisoin... en tiedä mitä oli tarkoitus tehdä, onneksi tajusin ajoissa ja lähdin helvettiin. Tilanne tapahtui "tutustumisleirillä", enkä päässyt karkuun minnekkään...

No, jotenkin unessa sain tuon Flash Backin mieleeni... nyt harvinaisen paska fiilis. Helvetti. Ehkä se tästä parissa päivässä - johan tässä ehtikin kuukauden olla hyvä fiilis.

EDIT: Yli kymmenen vuotta vanha tapahtuma siis kyseessä.. En edes muistanut koko juttua ennen viimeyötä. Vasta viimeaikoina alkanut/pystynyt edes käsittelemään koko peruskouluaikaa ja sitä miten alistettu silloin oikeasti oli.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Olen hieman mietiskellyt tuntojeni kirjailemisesta tähän ketjuun, en tosin itse masennuksesta kärsivänä vaan masentuneen puolisona.

Vaimoni ja minä olemme nuoresta iästämme huolimatta (minä 23 ja hän 24 vuotta) ehtineet olla jo reilut viisi vuotta yhdessä ja saman katon allakin on asuttu puolitoista vuotta. Puolisoni psyykkiset oireet juontavat juurensa ilmeisesti hänen kolmisen vuotta kestäneesesn työpaikkaansa eräässä pienessä Salessa ns. huonolla alueella, jossa asiakkaat olivat suureksi osaksi manneja, juoppoja plus muita pikkunilkkejä. Kaupassa työskenneltiin varsinkin iltaisin yksin, minkä lisäksi kaupan myymäläesimies oli melko inhottavan puoleinen kaveri.

Esimies oli naamatusten kuulemma aina mukava, mutta puhui selän takana paskaa työntekijöistä, myös asiakkailleen. Sen lisäksi tämä tapasi luvata hoitaa esimerkiksi työvuorojen vaihdon, muttei sitä koskaan tehnyt. Pikkujouluissa tai työntekijöiden ravintolailloissa tämä tapasi olla aika päissään ja haastaa riitaa. Tilanne oli kuitenkin ollut suhteellisen siedettävä siihen asti, kunnes jossain palautekyselyssä työntekijät olivat antaneet ilmeisesti aika paskaa palautetta tälle esimiehelle, joka sitten veti herneet nenään ja aloitti kaikenlaisen pienen kiusanteon, esimerkiksi nolaamalla työntekijöitä, erityisesti puolisoani asiakkaiden silmissä.

Vaimoni lopetti kaupassa työskentelyn noin puolitoista vuotta sitten. Hän opiskeli vuoden ja meni viime kesäksi töihin erääseen elintarviketehtaaseen. Asuimme sen kesän eri paikkakunnilla, suhteellisen kaukana toisistamme. Tässä työpaikassa työilmapiiri kuulosti vähintäänkin ahdistavalta. Kesätyöntekijöitä simputettiin muiden työntekijöiden ja ilmeisesti myös esimiesten toimesta. Vaimoani tämä ei kuitenkaan kesällä häirinnyt vielä erityisen paljoa, mutta viime syksynä hän aloitti uudet opinnot, tällä kertaa eri paikkakunnalla kuin minä. Käytännön järjestelyinä pidämme kaksiota täällä minun opiskelupaikkakunnalla ja hänellä on soluasunto omalla paikkakunnallaan, josta hän tulee viikonlopuiksi luokseni. Uusista opinnoista unelmaopiskelupaikassa ei vain ole tullut mitään. Hän sanoo, että ne kesän kiusaustapaukset ja vanhemmatkin tapaukset Salesta tulevat aina mieleen kiusaamaan, kun yrittää keskittyä opiskeluun. Hän on nyt talven aikana käynyt lääkärin ja psykologin juttusilla ja saanut sairaslomaa. Sen lisäksi hänellä on diagnosoitu keskivaikea depressio ja annettu jotain ilmeisesti suhteellisen mietoja lääkkeitä ahdistukseen.

Erikoista (ja ehkä kaikkein huolestuttavinta) tässä on, että hän "muistaa" nyt jälkeenpäin kaikenlaista vaikkapa siitä viime kesästä. Hän on varma, että häntä on kuvattu tehtaan tuotanto- ja taukotiloissa ja vapaa-ajallakin, kun häntä on yritetty johtaa tekemään jotain typerää. Osa näistä juttuista on melko varmasti mielen tuotosta, hän on esimerkiksi varma, että se hänen Salen esimiehensä ja viimekesän työkaverinsa ovat murtautuneet hänen asuntoonsa ja kätkeneet sinne salakuuntelulaitteita, kameroita yms.. Osa kiusaamisjutuista on varmasti totta, mutta aika iso osa on "päättelyä" tai muiden sanomia "vihjailuja", joita en pidä ollenkaan luotettavina.

Sen lisäksi hän laajentaa tätä epäiltyjensä piiriä jatkuvasti. Viimeisin riitamme aiheutui, kun hän väitti, että nämä viime kesän työpaikan kiusaajaporukka on ollut yhteydessä hänen opiskelukavereihinsa ja näyttänyt jotain videoita hänestä. Minä sanoin, että vaikea uskoa, mikä tietysti oli virhe ja nyt pidetään mykkäkoulua. Näihin "epäiltyihin" kuuluvat monet hänen kanssaan viimeaikoina tekemisissä olleet, mikä on huolestuttavaa, koska jossain vaiheessa ei voi luottaa enää kehenkään.

Normaalioloissa, varsinkin kun olen hänen kanssaan, elämänlaatu on kuulemma kohdallaan. Näin kahden opiskelijan liitossahan rahaa nyt ei riitä mihinkään, mutta muuten kaikki on kuulemma OK. Hän saa välillä vain ahdistuskohtauksia, jolloin mistään ei tule mitään. Ja opiskeluun ei voi keskittyä kuulemma ollenkaan.

Minun on ollut erittäin vaikea suhtautua tilanteeseen oikein mitenkään. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, ettei ihminen voi oikeasti masentua, vaan ottaisi nyt vain itseään niskasta kiinni, niin kaikki olisi hyvin. Olemme molemmat melko sopeutuvaisia, emmekä juurikaan riitele tavallisista asioista, mutta keskusteluistamme näistä masennukseen johtaneista seikoista aiheutuu lähes aina ilmiriita. Aluksi ilmaisin aika voimakkaasti epäilykseni näistä salakuuntelujutuista yms., mutta nyt olen vain hiljaa ja nyökkäilen. Kuunnellessa noita kiusaamisjuttuja tekisi mieli oikeasti mennä ja tappaa ne kiusaajapaskat, mutta koska osa noista hänen jutuistaan ei voi olla totta, niin on erittäin vaikea sanoa, millainen tilanne esim. viime kesänä on oikeasti ollut.

No, hänellä on lääkäri- ja psykologitapaamisia edessä, joista toivottavasti on hyötyä. Hän on saanut selvitettyä asioita mm. kelan suuntaan, ettei opintotukiakaan peritä takaisin, vaikka pisteitä on tullut vain kourallinen vuoden aikana. Jos jollakulla palstalaisella olisi vinkkiä, miten itse voisin auttaa häntä omalla suhtautumisellani, niin olisin erittäin kiitollinen. En usko, että tilanne on enää menossa alamäkeen, vaan olen suhteellisen positiivisella mielellä tulevasta.

Tulipa melko raskaslukuista tekstiä, mutta ei sitä ollut helppo kirjoittaakaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tulipa melko raskaslukuista tekstiä, mutta ei sitä ollut helppo kirjoittaakaan.
Oletko päässyt mukan yhteenkään tapaamiseen lääkärin/psykologin kanssa? Nuo harhaluulot nimittäin kuulostavat aika pahalta asialta. Muutenkin iso osa noista oireista kuulostaa jopa skitsofrenialta. Toivottavasti näin ei ole, mutta lääkärin/psykologin olisi varmasti hyvä tietää myös näistä harhakuvitelmista. Toivottavasti tämä ei niin paha tapaus kuitenkaan ole.

Vaikea sanoa mitä tuossa tilanteessa voisit tehdä, muuta kuin tukea avun saamisessa/hankkimisessa mahdollisimman paljon ja osoittaa että sinulla kiinnostaa tilanne. Varmaan vaimollasi itselläänki pelottaa tilanne, ja voi varmasti olla myös jonkilaista häpeäntunnetta kuten usein mielenterveysasioissa.

Jaksamisia sinne! Varmasti raskasta katsoa vierestä kun toisella on paha olla. Itsekin tiedän miten avuton olo voi tulla, kun joku lähipiirissä sairastuu.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Kiitos viestistäsi. vlad vastasi minulle yksityisviestillä, johon vastasin seuraavasti:

Hiker kirjoitti:
Hei, ja kiitoksia viestistä. Olen lukenut viestejäsi depressioketjusta, joten tiedän osittain taustoistasi asian suhteen.

Keskeinen ongelma tätä sairauden vakavuutta arvoidessa on, etten tiedä, mikä on totta ja mikä ei. Esimerkiksi tuo myymäläesimiehen tiedän tehneen kaikenlaista. Tästä on vahvistuksena muidenkin työntekijöiden puheet, olen omin korvin kuullut. Mutta varmasti tuolla on joukossa sellaistakin, mikä ei missään tapauksessa pidä paikkaansa, kuten nuo asuntoonmurtautumisjutut.

Psykologille ja lääkärille hän on kertonut näistä asioista, joten jos he osaavat arvioida tilannetta oikein, he ehkä ymmärtävät, mistä on kyse. Olen harkinnut ottavani yhteyttä hoitajiin, jos se jotenkin onnistuu, ja selittäväni miten asiat ovat. Vaimonihan ei kuvitelmiensa harhaisuutta pysty kertomaan, tietenkään.

Hän ei myöskään "elä" harhoissa, tahtoo sanoa, että hän ei koe varsinaisia aistiharhoja, vaan ilmeisesti muokkaa muistojaan siten, että ne vastaavat hänen kuvitelmiaan. Eli nämä muistot ulottuvat ajallisesti noin puolesta vuodesta kahden vuoden taakse.

Suuri huolihan on, kuten mainitsit, että mitä jos hän menettää luottamuksensa läheisimpiin ihmisiinsä. Tätä ei ole vielä ilmennyt, vaan nämä epäillyt ovat lähes poikkeuksetta ihmisiä, jotka eivät hänen elämäänsä juurikaan enää kuulu. Poikkeuksena hänen opiskelukaverinsa, joiden hän ei tosin väitä kiusanneen häntä, vaan korkeintaan olleen jotenkin yhteydessä noihin kesällisiin työkavereihinsa.

Vaimoni on luonteeltaan varsin melankolinen, mikä varmasti altistaa tällaiselle. Hänellä ei ole kuitenkaan ollut nuoremapana ongelmia kotona tai koulussa. Alkoholikaan ei kuulu elämäämme. Näkisin, että hän kärsii ns kiltin tytön syndroomasta, eli on ollut hyvä koulussa, hiljainen ja huomaamaton, eikä osaa oikein pitää puoliaan.

Kiitos vielä viestistäsi, on omalta kohdaltani kaikista huolista huolimatta helpottavaa käsitellä näitä asioita jotenkin. Lähipiirissämme ei kukaan tiedä tästä, äidilleen hän on maininnut tulleensa kiusatuksi töissä.

Tämä siis selventääkseni vähän tilannetta. Skitsofrenia kuulostaa kyllä hurjalta, mutta vähän vaikea siihen on uskoa. Kuten yllä kirjoitin vaimoni ei koe aistiharhoja ainakaan kuten ne itse ymmärrän. Hänellä on psykiatrin tapaaminen tämän kuun lopussa ja yritän tavalla tai toisella olla tähän psykiatriin yhteydessä ja kertoa, miten asiat itse koen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tämä siis selventääkseni vähän tilannetta. Skitsofrenia kuulostaa kyllä hurjalta, mutta vähän vaikea siihen on uskoa. Kuten yllä kirjoitin vaimoni ei koe aistiharhoja ainakaan kuten ne itse ymmärrän. Hänellä on psykiatrin tapaaminen tämän kuun lopussa ja yritän tavalla tai toisella olla tähän psykiatriin yhteydessä ja kertoa, miten asiat itse koen.
Entinen työkaverini sairastui vähän ennen viime vuosikymmenen puoliväliä skitsofreniaan. Vaimosi oireet kuulostavat näin pintapuolisesti kuvailtuna hyvin samankaltaisilta kuin tällä työkaverillani.

Kyseinen henkilö sai sairastuttuaan rohkaisevan diagnoosin. Paranisi kuulemma lääkkeillä ja terapialla ihan kondikseen, ja näin myös tapahtui. Työskentelin tämän ihmisen kanssa samassa duunissa vielä vuosia, ja hänellä tuntui olevan elämä kaikin puolin taas mallillaan.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Kiitos viestistäsi. vlad vastasi minulle yksityisviestillä, johon vastasin seuraavasti:



Tämä siis selventääkseni vähän tilannetta. Skitsofrenia kuulostaa kyllä hurjalta, mutta vähän vaikea siihen on uskoa. Kuten yllä kirjoitin vaimoni ei koe aistiharhoja ainakaan kuten ne itse ymmärrän. Hänellä on psykiatrin tapaaminen tämän kuun lopussa ja yritän tavalla tai toisella olla tähän psykiatriin yhteydessä ja kertoa, miten asiat itse koen.

Kuullostaa kyllä mahdolliselta skitsofrenialta, mutta saattaapi olla tuota syvään depressioon liittyvää pikkupsykoosia. Toiuvottavasti hän saa nyt asiantuntevaa apua ja sopivan lääkityksen. Tuskin tässä on kyse mistään voittamattomasta. Tsemppiä kuitenkin sinne päin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuullostaa kyllä mahdolliselta skitsofrenialta, mutta saattaapi olla tuota syvään depressioon liittyvää pikkupsykoosia. Toiuvottavasti hän saa nyt asiantuntevaa apua ja sopivan lääkityksen. Tuskin tässä on kyse mistään voittamattomasta. Tsemppiä kuitenkin sinne päin.

Koska Hiker viittasi saamansa yksityisviestiini niin mainitaan sen verran, että toin viestissä äärimmäisenä mahdollisuutena esille myös skitsofrenia mutta toisaalta viittasin myös omiin kokemuksiini vaikea-asteisessa masennuksessa ollessani, jolloin siihen alkoi liittyä psykoottisia piirteitä ja harha-ajatuksia ja harha-aistimuksia. Poikkeuksena Hikerin kummanin tapaukseen minun kohdalla harha-aistimukset olivat konkreettisempia ja kuvittelin (uskoin) esim. autojen kehoittaneen minua ajamaan niiden alle tms. Minulle aistimukset olivat täysin todellisia ja koin ne todellisina samalla tavalla kuin nykyisessä työssäni hoitamieni psyykkisesti sairaiden vanhusten (esim. juuri skitsofrenia) kokemat harhat silmien irtoamisesta päästä tai kuvitelmat siitä, että mieshoitajat ovat väkivaltaisia tappajia tms. Heille nämä tällaiset näyt ja tuntemukset ja kokemukset ovat täysin todellisia ja he elävät tässä todellisuudessa ja tähän todellisuuteen hoitotyössä törmätään päivittäin. Tällä viestillä tahdon ilmaista sen, mitä en yksityisviestissäni riittävästi täsmentänyt, että harhojen taustalla voi olla hyvin laaja kirjo erilaisia mt-ongelmia/-sairauksia ja skitsofrenia on yksi näistä aivan kuten on psykoottinen masennuskin.

vlad.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Koska Hiker viittasi saamansa yksityisviestiini niin mainitaan sen verran, että toin viestissä äärimmäisenä mahdollisuutena esille myös skitsofrenia mutta toisaalta viittasin myös omiin kokemuksiini vaikea-asteisessa masennuksessa ollessani, jolloin siihen alkoi liittyä psykoottisia piirteitä ja harha-ajatuksia ja harha-aistimuksia. Poikkeuksena Hikerin kummanin tapaukseen minun kohdalla harha-aistimukset olivat konkreettisempia ja kuvittelin (uskoin) esim. autojen kehoittaneen minua ajamaan niiden alle tms. Minulle aistimukset olivat täysin todellisia ja koin ne todellisina samalla tavalla kuin nykyisessä työssäni hoitamieni psyykkisesti sairaiden vanhusten (esim. juuri skitsofrenia) kokemat harhat silmien irtoamisesta päästä tai kuvitelmat siitä, että mieshoitajat ovat väkivaltaisia tappajia tms. Heille nämä tällaiset näyt ja tuntemukset ja kokemukset ovat täysin todellisia ja he elävät tässä todellisuudessa ja tähän todellisuuteen hoitotyössä törmätään päivittäin. Tällä viestillä tahdon ilmaista sen, mitä en yksityisviestissäni riittävästi täsmentänyt, että harhojen taustalla voi olla hyvin laaja kirjo erilaisia mt-ongelmia/-sairauksia ja skitsofrenia on yksi näistä aivan kuten on psykoottinen masennuskin.

vlad.

Kiitos, vlad. Tätä itsekin ajattelin. Nimittäin kokemusta on asiasta. Harhoista siis, jotka eivät liity skitsofreniaan. Olen nimittäin vaikean depressioni vuoksi joutunut suljettuun sairaalahoitoon, ei niinkään suisidaalisen käyttäytymisen vaan harhojen vuoksi. Olen juossut aamutakissa ja reinoissa pitkin metsiä romaneja paossa (HMM, TYHMÄÄ..), kuunnellut kissan kanssa mikrofoneja stöpseleissä, saanut vapauttavia näkyjä minut hyljänneen isän elokuvamaisesta paluusta elämääni torvisoittokunnan soittaessa. Niin, ja tietenkin selittänyt naapurin mummolle klo 4 aamulla rapussa kalsarit ja nahkatakki päällä, että avaimet jäivät kotiin kun "siellä minua uhattiin". Niin, siis kissa kotona..joka ei siis ollut uhkana...

Ehkä tälle voi jo nauraakin, mutta opetus on siinä, että pienet harhat eivät välttämättä kerro invalidisoivasta skitsofreniasta, vaan voivat olla merkkejä jonkun lievemmän häiriön ilmentymisestä. Olen siis tällä hetkellä täysissä sielun voimissa; en tutki töpseleitä ja vaatteetkin pysyvät päällä. Muta kaikkea sitä voi sattua. Voimia vaan kaikille osapuolille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Voxra

Vuoden 2006 lopusta asti olen käytännössä kärsinyt masennuksesta kaikkine ala- ja ylämäkineen. Lääkitys on kulkenut mukana miltei koko ajan. Cipralex ja sen halvemmat johdannaiset. Tänään sitten kävin keskustelemassa lekurin kanssa lääkityksestä ja reseptissä lukee nyt Voxra. Katselin ketjua taaksepäin, taisi olla Jääkoneenkuljettaja (ainoana?), joka on kyseistä tabua popsinut. Ilmeisen tuore tulokas hullulääkkeiden markkinoilla.

Onko Voxran käyttäjien kokemuksia?
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä Voxrasta, jotain kylläkin kuullut, mutta ei ole mieleen jäänyt, mutta mulla itsellä on toi Mirtzapin 30mg aina illalla n. tunti ennen nukkumaan menoa mm. lääkityksenä. Saa nukuttua kohtuu hyvin, ehkä liiankin pitkiä unia, mutta siinä syynä on kyllä pari muuttujaa. Mutta enivei, Mirtzapin kun on ollut niin eipä ole masentanut ainakaan hetkellisiä notkahduksia lukuunottamatta n. vuoteen. Tosin nyt ihan vastottain, tämän viikon maanantaina eli eilen oli kyllä todella vaikea päivä. Tuntui, että kaikki meni metsään ja kun väsynyt vielä olin niin alkoi mielikuvitus laukkaamaan ja kaiken näköisiä johtopäätöksiä tuli taas vedettyä. Onneksi älysin mennä ajoissa nukkumaan ja sainkin nukuttua n. 11h yöunet ennen duunin virkistyspäivää ja heti parempi olo ollut tänään. Muilla kokemuksia Mirtzapinista? Mulla pelkästään positiivisiä kokemuksia. Ja onko kellään kokemuksia sellaisesta diagnoosista kuin plaaplaa määrittelemätön... plaaplaa? Tuo diagnoosi on aika jännä kun ei edes ammatti-ihmiset löydä syytä, että mistä johtuu, mistä tullut ja yleensäkään mikä tarkalleen ottaen mättää. Tuollainen diagnoosi jättää "jonniin verran" vapaita kysymyksiä päähän.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Vielä pari kuukautta sitten oli suunnitelmissa hoitaa eräs roikkumaan jäänyt tutkinto loppuun ja sitten syksyllä alkaa pohtimaan osa-aikaisen työsuhteen etsimistä oikein tosissana. Onneksi pääsi taas sairaus yllättämään ja voi taas vähäksi aikaa unohtaa nämä työelämään paluu -haihattelut. Toki on positiivista ettei tullut sen kaltaista romahdusta mitä joskus vuosia sitten aina tuli, mutta kai sitä uskoi ja toivoi että on vahvistunut niin ettei pienet stressit aja miestä alas. Onneksi on olemassa hyvä tukiverkosto joista on aina apua näissä tilanteissa, mutta joskus olisi kiva viettää edes vuosi niin ettei menisi mieli matalaksi.

-Tinke
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään sitten kävin keskustelemassa lekurin kanssa lääkityksestä ja reseptissä lukee nyt Voxra.

Käyttökokemusta ei löydy, mutta tuossahan on vaikuttavana aineena bupropioni, eli sama lääke, jota myös Zyban -nimellä myydään, käytetään masennuksen hoidon lisäksi tupakoinnin lopettamiseen. Lisäksi Wikipedia tietää kertoa, että bupropionia on käytetty ja käytetään jo Suomessakin ADHD:n ja ADD:n oireisiin. Bupropioni on ns. DNRI-lääke, eli se vapauttaa dopamiinia sekä noradrenaliinia ja toimii samalla niiden takaisinoton estäjänä. Aikanaan mulla oli tuohon resepti, kun tarkoitus oli koittaa päästä tupakasta sen avulla eroon, mutta en sitten koskaan tullut tuota lääkettä hakeneeksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttökokemusta ei löydy... Lisäksi Wikipedia tietää kertoa...
Anteeksi nyt, mutta totta helvetissä olen kahlannut itekin läpi Wikipediat ja muutenkin netin hakutulokset. Lähinnä kaipasin sitä, jos joku palstalaisista olisi voinut kertoa tuoreita kokemuksia lääkkeen käytöstä.

Joskus tästä lääkekierteestä on päästävä eroon. Toivottavasti se tapahtuu elämän kautta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vuoden 2006 lopusta asti olen käytännössä kärsinyt masennuksesta kaikkine ala- ja ylämäkineen. Lääkitys on kulkenut mukana miltei koko ajan. Cipralex ja sen halvemmat johdannaiset. Tänään sitten kävin keskustelemassa lekurin kanssa lääkityksestä ja reseptissä lukee nyt Voxra. Katselin ketjua taaksepäin, taisi olla Jääkoneenkuljettaja (ainoana?), joka on kyseistä tabua popsinut. Ilmeisen tuore tulokas hullulääkkeiden markkinoilla.

Onko Voxran käyttäjien kokemuksia?

Täältä löytyy yksi...

Olen käyttänyt Voxraa jostain viime syksystä alkaen ja pienien alkuvaikeuksien jälkeen se on "pelittänyt" huomaamattomasti, mutta ilmeisen tehokkaasti, koska vointini on ollut jo pitkään hyvällä tasaisella tolalla.
Tosin, on myös huomioitava, että olen samalla käynyt viikoittain terapiassa ja saanut sitä kautta eväitä vointini ja elämäni hallintaan. Nyt terapiaa "ajetaan" vähitellen alas ja se loppuu kesäkuussa, mutta lääkitys jatkuu vielä määrittelemättömän ajan.

Nuo alkuvaikeudet minulla olivat lähinnä huimausta ja lievää etovaa oloa, mutta menivät ohi kohtuu nopeasti, ehkä kuukausi korkeintaan. Annoskoko oli ensin n. kuukauden 150mg ja se nostettiin sitten 300mg:hen, jolla menen nytkin - en käyttänyt aloitushetkellä mitään muuta mielialalääkitystä.

Olen joskus tälläkin palstalla suhtautunut mielialalääkkeisiin kovin kielteisesti ja kieltäytynyt ehdottomasti mm. minulle määrätyistä neurolepteistä (Ketipinor), mutta lupauduin lopulta kokeilemaan Voxraa, jonka sivuvaikutuksia kuvailtiin vähäisiksi: ei hermostuneisuutta, unettomuutta, unisuutta, painnonousua tai -laskua, ei ongelmia petihommissa, jne. eikä siinä suhteessakaan ole ollut valittamista.
Näistä lääkkeistä on toki todettava - jälleen, etteivät ne varsinaisesti yksin sairautta "paranna", helpottavat vain oloa nostamalla aktiivisuutta ja toimintakykyä ja sitä kautta parantavat mielialaa. Nykyisin puhutaan ao. lääkkeiden parantavista vaikutuksista mielen vastaanottokykyyn eli tekevät ikään kuin aivot dynaamisemmiksi uusille asioille.

Noh... Minulla tuo prosessi on toiminut ehkä juuri noin eli olen saanut apua sekä lääkityksestä että terapiasta, joka nykyisin suuressa määrin näkyy perustuvan itämaisen mietiskelyn tapaisiin harjoitteisiin, tietoisuustaitoharjoituksiin (mindfulness), jota myös HOT-terapiaksi kutsutaan.

Edit: Voxra ei ole mikään uusi tulokas mielialalääkeenä ja sitä on käytetty mm. tupakasta vieroittamiseen jossain vaiheessa - tuokin ominaisuus ihan vahingossa siitä pongattuna eli mielialalääkkeenä Voxraa käyttäneet tupakoitsijat saivat lääkityksensä aikana lopetettua tupakointinsa...
 
Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
Täältä löytyy yksi...

Olen käyttänyt Voxraa jostain viime syksystä alkaen ja pienien alkuvaikeuksien jälkeen se on "pelittänyt" huomaamattomasti, mutta ilmeisen tehokkaasti, koska vointini on ollut jo pitkään hyvällä tasaisella tolalla.
Tosin, on myös huomioitava, että olen samalla käynyt viikoittain terapiassa ja saanut sitä kautta eväitä vointini ja elämäni hallintaan. Nyt terapiaa "ajetaan" vähitellen alas ja se loppuu kesäkuussa, mutta lääkitys jatkuu vielä määrittelemättömän ajan.



Noh... Minulla tuo prosessi on toiminut ehkä juuri noin eli olen saanut apua sekä lääkityksestä että terapiasta, joka nykyisin suuressa määrin näkyy perustuvan itämaisen mietiskelyn tapaisiin harjoitteisiin, tietoisuustaitoharjoituksiin (mindfulness), jota myös HOT-terapiaksi kutsutaan. .

Kuulostaa hyvältä. Itse ajattelen tuosta lääkehoidosta että parhaimmillaan se toimii ikäänkuin "kävelykeppinä". Helpohkosti - varsinkin potilaan ollessa lääkehakuinen - lääkityksessä mennään liian pitkälle. Mikään ei tunnu miltään..


Parhaimmillaan ihminen apua saa lääkkeen ja terapian yhdistelmällä. Saman tien kävin lävitse ja muutokset ovat olleet pysyviä. Lisäksi olen oppinut huolehtimaan hyvinvoinnistani monellakin tavalla.

Kuviosi kuulostaa hyvältä!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Kuviosi kuulostaa hyvältä!

Täytyy tähän vielä todeta, että olen yli kymmenen vuoden sairastamisen jälkeen pitkästä aikaa oikeasti tyytyväinen ja toiveikas elämäni suhteen. Vielä syksyllä ennen lääkitykseni aloitusta olin terapiassakin kovin skeptinen ja kyyninen, ajattelin ikään kuin: "Tää on jo niiiiin nähty, niiiiin nähty...."
Toisin kuitenkin on näköjään käynyt - onneksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mä olen popsinut Voxraa nyt kai vuoden verran ja ainoa havainto on se ettei sillä ole pahempia sivuvaikutuksia. Ilmeisen sopiva lääke siis.

Toi Zalasta(Olanzapin) on taas aivan närpiöstä. Sen avulla kyllä nukkuu vaikka koko seuraavan päivänkin, mutta ruokahalua se kasvattaa myös aivan liikaa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Onko Voxran käyttäjien kokemuksia?
Onhan noita nyt yli vuoden ajalta jo kertyneenä. Kuten muutkin ovat jo ylistäneet ei sivuvaikutuksia ole, tai niitä on vähän. Minulla tuo lääke elävöittää unet joskus niinkin reippaasti, ettei yksinkertaisesti kykene nukkumaan. Olen tuon pienen nukkumattomuuden ottanut ilolla vastaan, kuin sen jatkuvan nukkumisen mitä esimerkiksi Escitalopram (Cipralex -halpis) Ketipinorin kanssa teetti. Joudun toisinaan syömään Triptyliä, jotta nukkuisin tasaisemmin.

Olin vuodenvaihteen tienoilla rohkeana lopettamassa Voxran käyttöä konsultoimatta ketään muuta kuin "minäitte" -järjestelmääni. Lopetin siis typerimmällä mahdollisella tavalla: 300mg annostuksesta suoraan pois. Ei kannattanut. Melko syvällä piti käydä muutaman kuukauden aikana, ennen kuin aloitin uudelleen nappien rouskimisen. Nyt menee 150mg aamuisin ja oikeastaan hyvää kuuluu, sillä kykenen suoriutumaan ja terapeutillekin tulee vääntäydyttyä paikalle.

Alkoholi ja Voxra on huono yhdistelmä. Krapulat ovat ensimmäiseksi sen muutaman päivän mittaisia jo vähäisestä määrästä, eikä maksa tykkää tipastakaan, sillä Voxran hajottaminen elimistössä kuormittaa maksaa jo entuudestaan.

Aika monelle tämä lääke on tämä ketjun otannan perusteella sopinut, kunhan vain sieltä syvimmästä paskasta on löytynyt joku valo, jota kohden alkaa kiivetä. Toimii hyvin kainalosauvana/kävelykeppinä siinä kipuamisessa apuna.

Jaksamisia! Vaikka vaikeaakos tuo, kun tuo jaffakin esiintyy taivasalla nykyään kohtuullisen tiuhaan.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Maaliskuun lopussa aloitin työhönvalmennuksen. Kohta olen kaksi kuukautta työssä ollut ja pääosin on mennyt ihan mukavasti. Vaikuttaisi jopa siltä, että minulla saattaisi olla mahdollisuus saada haluamani oppisopimuspaikka, mikäli vain töitä riittää sitten aikanaan, kun sen mahdollinen aloittaminen tulisi kysymykseen. Toki tässä on muutama mutka ja kysymys matkassa ja se suurin niistä on, että kestääkö pää täysipäiväistä työelämää.

Tuossa yllä mainitsin, että pääosin on mennyt ihan ok ja homma minulle sopii. Pari päivää on ollut sellaisia, että olisi tehnyt mieli lähteä kesken päivän himaan ja hautautua sängyn pohjalle. Jotenkin sitä aina rupeaa vituttamaan ja tulee sellainen epätoivottu olo, jos joku kohtelee työelämässä epämukavasti. Eikä asian tarvitse edes olla mikään iso ja silti saattaa olla koko päivä tai useampi pilalla. Tietynlainen vainoharhaisuus ja vitutus valtaa mielen todella helposti. Tämän takia tulee usein myös tunne, että pitäisi vain päästä pakoon tilanteesta. Tuon asian takia sitä usein miettii, että miten sitä mahdollisesti työelämässä pärjäisi vai pärjäisikö lainkaan.

Tuollaisten edellä mainittujen vitutusten aikana iskee usein myös pelko, että jos ahdistus jatkuu, niin mitä, jos se kestää päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia? Toistaiseksi tuollaiset olotilat eivät ole päivää pitempään kestäneet, onneksi. Minulla on hyvin muistissa se, kun ensimmäisen kerran sain pahan depressiivisen vaiheen. Se oli todella pitkä aika ja jälkikäteen ajateltuna todella hirveää. Vastaavaa ei mielellään kokisi kovin montaa kertaa uudestaan.

Työhönvalmennuksen kesto on korkeintaan kuusi kuukautta. Toivottavasti tuossa ajassa selvenisi, että minkälainen mielenterveydellinen jaksamisen taso minulla on pidemmällä aikavälillä. Ajoittain se nimittäin tuntuu olevan aivan järjettömän heikkoa tasoa.

PS. Pahoittelut mahdollisesti vaikeasti ymmärrettävästä viestistä. Sen verran paljon oli asiaa, ettei oikein tiedä, miten tuon ulos suoltaisi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minusta tuntuu, että monissa tapauksissa -ei tietenkään kaikissa - pitäisi otsikkona olla: "Taudinkuvana repressio".

Repressio = psyykkinen puolustusmekanismi, jonka käyttö johtaa kyvyttömyyteen muistaa tai tiedostaa ahdistavia tunteita, ajatuksia tai kokemuksia.

Elokuva Me kaksi ja Irene siitä repressiosta seuraa, jollakin tapaa. Toki elokuvassa oli elokuvalisää ja yksi mahdollinen polku.

Kun on särki, defenssi menee päälle, repression kautta depressioon.

Kyllähän te kai tämän jo monet tiesittekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös