Taudinkuvana depressio

  • 557 382
  • 2 090

Morgoth

Jäsen
Söin noin vuoden verran Oxaminia lähinnä iltaisin unen turvaamiseksi. Tunsin kuitenkin, että se aiheutti voimakasta riippuvuutta. Viime viikolla sitten aloitettiin vaihto-operaatio, jossa kyseinen lääke vaihdetaan Ketipinoriksi annoskoon ollessa 25mg.

Oma työterveyslääkärini ilmeisesti ymmärsi minut aivan väärin, että kärsin unettomuudesta ja käytän bentsoja sitä varten. Mahdollista myös että hänellä oli todella huono päivä... Anyway, ketiapiinin korvaaminen vain tilapäiseen ahdistukseen otetulla temestalla tuntui todella ihmeelliseltä. Lisäksi kun en ole psykoottinen tai maaninen niin en ymmärrä miksi lääkeaine tuli edes puheeksi, koska se ei ikinä ole tullut psykiatrin kanssa edes esille. Ketiapiinista olen lähinnä bipojen osalta lukenut kokemuksia, mutta siinähän annoskoot ovat yli kymmenkertaiset 300-800mg/vrk. Tosin heillä sairauden aiheuttamat haitat ovat jo niin suuria, että lääkkeen mahdolliset haitat ovat pienempi paha.

Ei tuo sinun kuvioisi inakaan maalikkona kuulostaa järkyttävältä, että jos bentsoja olet käyttänyt unilääkkeenä vuoden, että ne korvataan jollakin toisella. Bentsojen jatkuvasta pitkäaikaisestä käytön haitoista on ihan ymmärtääkseni ihan kiistattomia tutkimuksia?

Lisäksi ihmiset reagoivat lääkkeisiin niin eri tavalla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei tuo sinun kuvioisi inakaan maalikkona kuulostaa järkyttävältä, että jos bentsoja olet käyttänyt unilääkkeenä vuoden, että ne korvataan jollakin toisella. Bentsojen jatkuvasta pitkäaikaisestä käytön haitoista on ihan ymmärtääkseni ihan kiistattomia tutkimuksia?

Lisäksi ihmiset reagoivat lääkkeisiin niin eri tavalla.

Näinhän minäkin tuon vaihdon ymmärsin eikä kyllä tullut mieleeni mitään muuta kuin suostua vaihtoon.
Aluksi ainakin väsyttää jatkuvasti, mutta se oire käsittääkseni pitäisi mennä pikkuhiljaa ohi. Mahdollisia muita oireita toki seuraillaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Joko vain kuvittelen, mutta itsestäni tuntuu että nämä lääkkeet tekevät jotenkin 'tyhmemmäksi' ja aiheuttavat ihmeellisiä muistikatkoksia. Nuo ehkä ovat vain kuviteltuja, kun on lukenut 'liikaa' keskustelupalstoja. Jatkuva ärsyyntyneisyys on myös ikävää.

Toi Mirtatsapiini mitä ite syön on vielä kuitenki aika lastenlääke verrattuna siihen mitä tänki palstan isot pojat napsii menemään. Tosin nykysin on alkanu jopa pelottamaan miten tyrmässä sitä on aamuisin ja välistä tuntuu ettei millään saa silmiä auki. Hyvä esimerkki oli taas toissapäivänä, heräsin ihan normaalisti ja ihmettelin et miten on mahdollista et herään ennen herätyskelloa. Katoin kelloa ja se oli jotain 14:30. Kännykän herätys oli soinu siinä kymmenen aikaan ja herätyskello sit puol yhentoista aikaan. Ei mitään muistikuvia kummastakaan eli tuskin olen edes reagoinu niihin mitenkään. Yks ilta taas yritin nukahtamista ilman lääkettä ja kyllähän mä unta sain, sit aamuseittemän aikaan. Tekis kyllä mieli päästä eroon näistä, mutta vaikeaa se taitaa olla. Tosin pikkuhiljaahan sitä annostusta tulisi vähentää eli taitaa olla lääkärireissu edessä kunhan saan itseäni sen verran potkittua liikkeelle.

Muuten onki sit ollu taas ihmeen epäsosiaalinen olo viime päivinä. Jotenki vain ärsyttää jos puhelin soi eikä oikeasti huvittais olla missään tekemisissä kenenkään kanssa. Ei varsinaisesti masenna, ahdista tai mitään, mutta haluaisin vaan olla yksin. Ja tää on tällästä itsetutkiskelua ja yritän taas kaivaa itestäni esille niitä syitä mitkä tekis tästä elämästä sen vaivan arvoista. Oikeastaan on henkisesti tosi väsyny ja tarttis nyt ihan oikeasti lomaa. Onneksi mulla onki syyskuussa ainaki yks viikko et jos se vähän auttais tilannetta. Jokseenki outo tilanne, mutta näitä tulee aina pitkässä juoksussa ajoittain vastaan.
 

Morgoth

Jäsen
soi eikä oikeasti huvittais olla missään tekemisissä kenenkään kanssa. Ei varsinaisesti masenna, ahdista tai mitään, mutta haluaisin vaan olla yksin.

Valitettavan tuttua. Haluan karttaa kaikkia ihmisiä ja kaikenlainen sosiaalinen kanssakäyminen on todella raskasta. Tekisi mieli olla vain jossakin bunkkerissa johon kukaan ei pääse. Tosin ei se olo yhtään sen parempi hiljaisuudessa ja yksinäisyydessäkään ole. Raskasta itselle, kun kaikki ärsyttää. Kauhistuttaa miltä itse näyttää läheisille. Hermoheikkonen, vihainen erakko.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Valitettavan tuttua. Haluan karttaa kaikkia ihmisiä ja kaikenlainen sosiaalinen kanssakäyminen on todella raskasta. Tekisi mieli olla vain jossakin bunkkerissa johon kukaan ei pääse. Tosin ei se olo yhtään sen parempi hiljaisuudessa ja yksinäisyydessäkään ole. Raskasta itselle, kun kaikki ärsyttää. Kauhistuttaa miltä itse näyttää läheisille. Hermoheikkonen, vihainen erakko.

En nyt sanois et se mun kohdalla on erityisen raskasta, se ei vain kiinnosta. Toisaalta tietää senki et tässä olotilassa en tosiaankaan olis mitään hyvää seuraa kellekään niin parempi sit et oon yksin. Kaikista pahinta onki sit se kun läheiset alkaa kyseleen et onko kaikki hyvin ja kertovat olevansa huolissaan jne. Vaikea sitä on selittää "terveelle" ihmiselle et miks mä nyt vaan haluan olla ihan yksin. Tajusin senki et aiemmin oon "hoitanu" nää olot alta pois vetämällä viinaa. Jotenki kunnon ryyppyputken jälkeen on aina hyvä ryhdistäytyä ja ottaa itteänsä niskasta kiiinni.

No saikku on nyt lusittu ja töihin pitäis mennä tänään sekä huomenna. Keskiviikkona vapaata ja vois silloin yrittää jo kaveria nähdä ja kattoa miltä tuntuu.

E: Tässä muuten on ehkä se suurin syy miksi mun ei välttämättä kannattis alkaa parisuhteeseen, lapsista puhumattakaan. Miten mä voisin mitään perhettä hoitaa jos tulee ajoittain näitä tilanteita et kaikki vaan vituttaa/ärsyttää ja tekis mieli painua sinne bunkkeriin muutamaksi päiväksi? Oikeastaan olen jo jollain tasolla sen hyväksyny etten välttämättä ikinä kykene täysin "normaaliin" elämään eikä se loppujen lopuksi tunnu edes kovin pahalta. Vierestä kun on pari kertaa kattonu miten raskasta sillä omalla kumppanilla on mun kanssa niin en mä oikein sellasta haluais kenellekään.
 

Morgoth

Jäsen
Miten mä voisin mitään perhettä hoitaa jos tulee ajoittain näitä tilanteita et kaikki vaan vituttaa/ärsyttää ja tekis mieli painua sinne bunkkeriin muutamaksi päiväksi?

Been there, done that, got the t-shirt. Mitä tehdä kun haluaa kuolla, mutta oman lapsen vuoksi ei voi itseäänkään tappaa? 'Ainoa lohduttava' ajatus kaiken helvetin keskellä omasta kuolemastakaan ei ole mahdollinen. Mitä jää jäljelle? Oma sairas mieli ja pahimmassa tapauksessa vielä oma lapsikin sairastuu tähän. Mikä sen parempi perintö...

Toisaalta jos olisi olemassa nappi, jota painamalla kaikki bipon oireet poistuisivat niin en varma painaisinko sitä niin sairasta kuin sekin on.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Joo en osaa kyllä kuvitellakaan millasta tää olis jos olis vastuussa jostain pienestä lapsesta tai ylipäätään olis ihmisiä jotka luottais ja tarvis minua. On mulla hyviä ystäviä, mut niiden elämät kyllä rullaa eteenpäin ilman minun panosta. Jotenki keväällä ku oli erityisen raskasta ja oli lähellä tän taipaleen päättäminen omatoimisesti niin siitä lähtien itsemurha on ollu jollain tavalla läsnä. Tai se on juuri kuten sanoit, ainoa lohduttava asia silloin tällöin. Olen oikeastaan hyväksyny et se on yks vaihtoehto ja tietyllä tapaa se tuo lohtua ja yhden vaihtoehdon elämään. Ihan sama miten paskasti menee niin voin koska tahansa päästä pois täältä. Ehkä se jonku mielestä on sairasta ajatella näin, mutta mulle se on yks vaihtoehto siinä missä vaikka alkoholi tai terapia. Ja jos mulla ei olis muuta vaihtoehtoa kuin kärsiä päivä kerrallaan niin aika tuskaista olis elämä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olen taaplaillut jo pitkät huikoset kohtuu normaalia MT-potilaan arkea vailla mitään suurempia horjumisia eli voinnin huononemisia. Tuossa kesän alkupuolella jouduin kuitenkin toteamaan, että jotain merkillistä tapahtuu eli unohtelin aika krusiaaleja juttuja kuten esim. kodin, työpaikan, moottoripyörän avaimia paikkoihin jos toisiinkin. Kesälomalla, 4 vko, oloni ei suinkaan parantunut vaan stressasin asioita enkä oikein kyennyt rentoutumaan missään/mitenkään.

Nyt elokuussa kävin sitten elämäni ensimmäisessä(!!!) työterveystarkastuksessa, joka ilmeisesti mainitsemieni oireiden takia poiki välittömästi käynnin työterveyslääkärillä, joka poiki välittömästi käynnin psykiatrilla, jolla sitten kävin tänään - työterveyslääkäri oli laittanut saatteeksi: sairasloma?, lääkitys?, terapia?

Keskustelimme asioista ja tilanteestani ihan hyvässä hengessä ja kohtuu syväluotaavasti ja minulle jäi tilanteesta ihan positiivinen fiilis, kunnes kotiin päästyäni ihan uteliaisuuttani ja ikään kuin jotain muistin pohjalle jääneenä vilkaisin Trenchtownin tänne ansiokkaasti laittamia "lääkityslinkkejä"!!!???
Tuo lekuri nimittäin määräsi ja ostatti minulla neuroleptejä (Ketipinor) ajatuksenaan parantaa minun untani, jota ei muutoinkaan oikein mikään häiritse - tämä siis nyt ottamani moklobemidi-pohjaisen lääkkeen lisäksi. Ajatus oli ilmeisesti kuitenkin, että siirtyisin pikkuhiljaa kokonaan käyttämään näitä ketiapiineja, lähinnä kai Seroquelia...

Nykyisen lääkkeeni kanssa minulla ei ole ollut mitään havaittavia sivuvaikutuksia eikä sitä liioin pidetä erityisen vaarallisena pitkäaikaisessakaan käytössä, joskin tiettyjä pieniä rajoituksia muutamien herkkujen (vanhat juustot, punaviini, savukala) suhteen on suositeltu sen käyttäjille lähinnä kovin hypoteettisen serotoniini-oireyhtymän vaaran takia.

Olen nyt tavaillut netistä löytämiäni juttuja ketiapiineista eikä kyllä yhtään tee mieli edes kokeilla moisia myrkkyjä - päinvastoin!
Olen nyt yhä vakuuttuneempi siitä, että minun tulee pyrkiä irti kaikista psyykelääkkeistä pikkuhiljaa. Olen kerran jo heittänyt tämän samaisen lekurin määräämän duloksetiini-valmisteen (Cymbalta) mäkeen tosi ikävien sivuvaikutusten takia ja olin n. puoli vuotta ihan ilman lääkitystä ja selvisin suht' hyvin.

Minun track recordiini kuuluu tässä yli kymmenen vuoden ajalta edellä mainittujen lisäksi myös sitalopraamit (Cipramil), venlafaksiinit (Efexor) sekä sokerina pohjalla trimipramiinit (Surmontil), joista ei mistään, kaikesta päätellen, ole lopullista positiivista käännettä löytynyt - minulta on usko lääketeollisuuden kaikkivoipaisuuteen loppunut!

Miksi tämän kirjoitin?

Haluan uskoa, että voin elää tasapainoista ja rikasta elämää ilman psyykelääkkeitäkin ja siihen myös pyrin. En voi enkä haluakaan puhua kuin omasta puolestani, kuten olen täällä silloin tällöin tehnytkin enkä täten spekuloi enkä kritisoi muiden lääkitystä - tämä on vain minun elämääni!
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Oma lääkitykseni tämän avioero-tragedian yhteydessä.
Iltaisin yksi 15mg Mirtazapin. Sen lisäksi otan yöllä Opamoxia, kun herään enkä pääse takaisin uneen ilman. Opamoxia tulee napsittua muutenkin silloin tällöin päivisin pahimpiin ahdistuksiin ja pelkotiloihin. Lääkäri määräsi lisäksi ennen nukkumaan menoa otettavaa Peratsinia 2mg jonka pitäisi syventää unta. Olen sitä kokeillut ottaa 2mg, mutta mitään vaikutusta en huomannut. Nyt pitäisi määrää nostaa, mutta en oikein uskalla. Tuo Peratsin on meinaan aika vahvaa kamaa jota käytetään jopa skitsofrenian hoitoon. Pelkään että siihen jää koukkuun tai tulee sivuvaikutuksia. Toisaalta mulle on sanottu, että Opamox on vielä koukuttavampi.

Mitä mieltä palstan asiantuntijat?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuo Peratsin on meinaan aika vahvaa kamaa jota käytetään jopa skitsofrenian hoitoon. Pelkään että siihen jää koukkuun tai tulee sivuvaikutuksia. Toisaalta mulle on sanottu, että Opamox on vielä koukuttavampi.

Mitä mieltä palstan asiantuntijat?

Peratsinistä minulla ei ole kokemusta, sen sijaan "moxeista" on. Minulla se on ns. tarvittaessa otettava lääke ahdistukseen mutta kevään ja kesän aikana jatkunut alamäki on saanut aikaan sen, että käytän sitä käytännössä päivittäin ja ilman sitä (ja muita lääkkeitä) minun on aika vaikea nukahtaa iltaisin. Jos uni ei muuten tule niin muun lääkityksen lisäksi on otettava yksi opamox (15 mg). Joten, voin todeta, että olen jonkinmoisessa koukussa "moxeihin".

Muu lääkitykseni: deprakine: 4x 300 mg, lamictal: 2x 50 mg, olanzapin: 1x 5 mg, uutena on tullut sertralin: 50 mg ja tarvittaessa otettavana on vielä truxal: 1x 25 mg. Joista depra, lamictal ja olanzapin iltaisin otettavia.

vlad.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ihan perse päivä. Tekee vaan mieli nukkua ja kadota vittuun tästä maailmasta. Huomenna onneks terapiaa.
Mä painaisin sitä off-nappia, jos minussa sellainen olisi.
 

Morgoth

Jäsen
Tuo Peratsin on meinaan aika vahvaa kamaa jota käytetään jopa skitsofrenian hoitoon.

Tuo on näköjään neurolepti eli antipsykoottinen lääke. Neurolepteillä ei käsittääkseni ole sellaisia 'huumevaikutuksia' kuin rauhoittavilla (mm. Opamoxilla) joita innokkaasti käytetään myös kadulla. Neuroleptejä ilmeisesti käytetään pienempinä annoksina muille kuin psykoottisille potilaille unettomuuteen sekä masennuksen&ahdistuksen hoitoon.

Neurolepteillä on omat haittansa, mutta 'riippuvuus ja huumevaikutus' eivät niihin taida lukeutua.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuli eilen sitten vähän hönkäiltyä reippaammin tälle palstalle kiukkuani saamani lääkemääräyksen takia - olletikin, kun tuo lääke määrättiin minulle "univaikeuksien" takia, joita minulla ei siis edes esiinny.
Perimmäinen ajatus kuitenkin lienee, että tätä kautta siirryn kokonaan käyttämään ketiapiineja ja annostus olisi siten myös > 250mg/vrk, joka minun ymmärtääkseni on tarkoitettu etupäässä vakavien mt-häiriöiden kuten skitsofrenian ja bipon hoitoon.
Minulla ei ole koskaan diagnosoitu em. häiriöitä enkä siis kärsi univaikeuksista - eli wtf???

Yön yli nukuttuani olen yhä kovin ymmälläni siitä, kuinka omasta mielestäni kevein perustein tämä lääkäri lähti vaihtamaan lääkitystäni varsinkin, kun minulla ei ole edes minkään valtakunnan vakituista hoitosuhdetta mihinkään, ei siis mitään seurantaa lääkityksen muutoksen takia - kyseessä on kuitenkin mielestäni aika radikaali kokeilu minun tyyppiselleni mt-tapaukselle.

Sen verran historiaa, että muutama vuosi sitten tämä samainen lekuri vaihtoi lääkitystäni Efexorista Cymbaltaan "lennosta" silloinkaan ilman mitään sen kummempaa seurantaa => voituani niistä tarpeeksi pahoin tarpeeksi kauan, jätin lääkkeet kokonaan ja sinnittelin ihan ilman puolisen vuotta. Lopulta työkykytutkimukseni yhteydessä kokeilimme valvotuissa oloissa nykyistä MAO-estäjätyyppistä valmistetta, jolla olen mennyt kohtuullisen sujuvasti näihin asti.

Eli - mitä tästä opimme, jos mitään...
Alan pikkuhiljaa ymmärtää ainakin sen, ettei tuollaisen ostetun työterveyspalvelun konsultoivan erikoislääkärin toimenkuvaan kuulu ainakaan kenenkään potilaan seuranta kiinteämmästä hoitosuhteesta puhumattakaan. Edelleen - hän siis voi aika surutta "kokeilla" potilaillaan eri lääkityksiä joutumatta kohtaamaan niistä aiheutuvia haittoja = todellisuutta - ei hyvä tilanne ollenkaan kummankaan puolelta.

Kaikenkaikkiaan olen siis varsin pettynyt saamaani kohteluun ja aion hankkia toisenkin näkökulman tähän ongelmaani joltain toiselta psykiatrilta - niinhän me usein teemme muissakin arjen ongelmissa: kyselemme eri tahojen mielipiteitä. Miksi siis lääkärit/diagnoosit olisivat jokin poikkeus?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Kaikenkaikkiaan olen siis varsin pettynyt saamaani kohteluun ja aion hankkia toisenkin näkökulman tähän ongelmaani joltain toiselta psykiatrilta - niinhän me usein teemme muissakin arjen ongelmissa: kyselemme eri tahojen mielipiteitä. Miksi siis lääkärit/diagnoosit olisivat jokin poikkeus?

Vaikka en suoranaisesti mainitsemistasi lääkkeistä tiedäkään niin suosittelen ehdottomasti lääkärin vaihtoa. Tää kyseinen tapaus kuulostaa vähän perinteiseltä "resepti kouraan ja seuraava potilas sisään"- lääkäriltä. Itellä kävi siinä mielessä hyvä tuuri et aikanaan eksyin sinne nuorten päihdeklinikalle. Siinä paikassa lääkkeitä pidetään ihan viimeisenä vaihtoehtona ja lopulta kun mulleki jotain määrättiin niin toi Mirta on onneksi vielä aika mietoa kamaa. Välissä meni viikkoja et nukuin ihan saatanan huonosti, mut unilääkettä ei irronnu vaikka kuinka kerjäsin. Ja hyvä niin. Oli vähän pakko oppia elämään tämän asian kanssa ns. "selvällä" päällä.

Toinen ääripää taas oli kun eräs kaveri meni paikalliseen arvauskeskukseen masennuksen takia. Lääkäri selasi jotain paksua kirjaa ja välissä naputteli koneella ja lopulta löysi jonku satunnaisen mielialalääkkeen mitä piti tässä tapauksessa sopivana vaihtoehtona. En siis oletakaan et kaikki lääkärit tietäisivät kaikesta kaiken ja sen takia onkin hyvä etsiä sellainen lääkäri/psykiatri joka oikeasti tietää näistä asioista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tuli eilen sitten vähän hönkäiltyä reippaammin tälle palstalle kiukkuani saamani lääkemääräyksen takia - olletikin, kun tuo lääke määrättiin minulle "univaikeuksien" takia, joita minulla ei siis edes esiinny.
Perimmäinen ajatus kuitenkin lienee, että tätä kautta siirryn kokonaan käyttämään ketiapiineja ja annostus olisi siten myös > 250mg/vrk, joka minun ymmärtääkseni on tarkoitettu etupäässä vakavien mt-häiriöiden kuten skitsofrenian ja bipon hoitoon.
Minulla ei ole koskaan diagnosoitu em. häiriöitä enkä siis kärsi univaikeuksista - eli wtf???

Tuo määrä on jotain niin järkyttävää univaikeuksiin, että suosittelen kyllä nyt ottamaan yhteyttä kyseiseen tai johonkin muuhun lääkäriin.

Minulla annostus unettomuuteen kyseisellä lääkkeellä on 25mg iltaisin ja käsittääkseni sitä ei unettomuuteen voi käyttääkään kuin pieninä annoksina.
Mikäli tuo todella on tarkoitettu sinulla unettomuuteen niin annostus on käsittääkseni todella pahasti pielessä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Minulla annostus unettomuuteen kyseisellä lääkkeellä on 25mg iltaisin ja käsittääkseni sitä ei unettomuuteen voi käyttääkään kuin pieninä annoksina.
Mikäli tuo todella on tarkoitettu sinulla unettomuuteen niin annostus on käsittääkseni todella pahasti pielessä.

Sorry - esitin asian huonosti!

Eli ensin 1-2 tablettia (25-50mg) iltaisin univaikeuksiin ja siitä vähitellen nykyinen lääke pois ja tilalle tämä (Seroquel?) >250mg/vrk. Nuo pienet annokset vaikuttavat antihistamiinin tavoin ja ovat siis väsyttäviä:
"Antihistamiinien unettava vaikutus perustuu siihen, että ne estävät hypotalamuksen takaosan histamiinisolujen erittämän histamiinin vireyttävää vaikutusta." /Wikipedia/

Kokonaan toinen asia on, ettei minulla ole mitään univaikeuksia, korkeintaan joskus vaikeuksia "mennä nukkumaan".
 

Morgoth

Jäsen
Kokonaan toinen asia on, ettei minulla ole mitään univaikeuksia, korkeintaan joskus vaikeuksia "mennä nukkumaan".

Ketiapiinia käytetään myös "lääkeresistenttiin depressioon" SSRI-lääkkeen lisänä tai yksinäänkin. Pieninä annoksina (<300mg) se lmeisesti auttaa myös depressioon. Joitakin antipsykootteja käytetään niiden sedatiivisten vaikutusten vuoksi unilääkkeenä pieninä annoksina, koska ne eivät ilmeisesti aiheuta lääkeriippuvuutta kuten useimmat unilääkkeet?

Tosin en ymmärrä miksi sinulle määrätään 'unilääkettä', jos sinulla ei ole vaikeuksia nukkua. Taisit käydä samanlaisella 'ketiapiini-kallella' kuin minäkin. Toisaalta mitä enemmän noista lääkkeistä lukee esim. käypähoidosa, niin sitä enemmän lopulta alkaa oma tietämys ja omien johtopäätöksien oikeellisuus arvelluttamaan myös.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo Peratsin on meinaan aika vahvaa kamaa jota käytetään jopa skitsofrenian hoitoon. Pelkään että siihen jää koukkuun tai tulee sivuvaikutuksia. Toisaalta mulle on sanottu, että Opamox on vielä koukuttavampi.

Tuota skitsofrenian hoitoa ko. lääkkeellä ei kannata pelästyä, skitsofreniaa kun hoidetaan ensisijaisesti antipsykooteilla. Perfenatsiini, joka on tuon Peratsinin vaikuttava aine, on vahva neurolepti. Jonkinlainen pahoinvointia ja huimausta estävä vaikutus sillä on, josta tulevat mieleen nämä matkapahoinvointilääkkeet Postafen ja Marzine(meklotsiini ja syklitsiini), joita piperatsiinilääkkeinä molempia käytetään väärin niiden aiheuttamien voimakkaiden harhojen takia. Vaikka taitaa se ketiapiinikin olla piperatsiinijohdos, vaikka ei (kai?) kummemmin harhoja aiheutakaan.

Opamox on varmasti koukuttavampi. Kuitenkin, jos sen haittapuolet ovat olemattomat tai vähäiset ja jos neuroleptit laittavat kognitiiviset toiminnot tai jotain muuta sekaisin, on bentsodiatsepiini mielestäni turvallisempi vaihtoehto, vaikka riippuvuuspotentiaali onkin kiistämätön. Eikä se lääkäri ketään koukuta, jos tuntee hoidon loputtua olevansa riippuvainen, niin sitten lääkäri laskee, että millä annostuksella sitä bentsoa lähdetään tiputtamaan pois. Riippuvuus voi syntyä nopeasti, mutta se katoaa myös yhtä nopeasti, fyysiseltä kantilta siis. Henkisesti voi olla eri juttu.

Opamox on minun mielestäni huono lääke otettavaksi keskellä yötä herätessä, vaikutus alkaa kuitenkin verrattain hitaasti. Unta parantamaan kokeilisin vaikka Ataraxia ja melatoniinia. Tuo Atarax on voimakas antihistamiini, jota myös rauhoittavana käytetään. Väsyttää ja parantaa unen laatua ainakin mulla. Nukahtamisvaikeuksiin voisi varmaankin kokeilla tsopiklonia tai tsolpideemia, mutta ne ovat bentsojohdannaisia ja aiheuttavat riippuvuutta.

Enkä ole mikään asiantuntija, kunhan kirjoittelen omia käyttökokemuksia. Mulla on neurolepteistä lähes pelkästään negatiivisia kokemuksia ja sen tuon myös ilmi. Lisäksi ottaa lähtökohtaisesti pannuun, kun aikuiselle ihmiselle ei (kai?) ole edes ehdotettu nukahtamislääkkeitä lyhytaikaiseen käyttöön, ilmeisesti riippuvuuden pelossa. Kaiken maailman antipsykootteja tarjotaan, mutta joku perus Imovane tai Stilnoct on ihan saatanasta. Ei voi käsittää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ketiapiinia käytetään myös "lääkeresistenttiin depressioon" SSRI-lääkkeen lisänä tai yksinäänkin. Pieninä annoksina (<300mg) se lmeisesti auttaa myös depressioon. ...

No, näin minäkin jotenkin olen hänen tarkoitusperänsä mieltänyt eli kun mikään muu ei näytä auttavan, otetaan ketiapiini sitten käyttöön.

...
Tosin en ymmärrä miksi sinulle määrätään 'unilääkettä', jos sinulla ei ole vaikeuksia nukkua. Taisit käydä samanlaisella 'ketiapiini-kallella' kuin minäkin. Toisaalta mitä enemmän noista lääkkeistä lukee esim. käypähoidosa, niin sitä enemmän lopulta alkaa oma tietämys ja omien johtopäätöksien oikeellisuus arvelluttamaan myös.

Niin - netti on täynnä mitä ihmeellisimpiä kuviteltuja ja kokemusperäisiä juttuja näistä neurolepteistä lääkkeenä eli pelkästään netistä saatavan tiedon perusteella onkin vaikeaa muodostaa kovin objektiivista kuvaa mistään, mutta monesti ei ole mitään muuta.
Minä yritän kuitenkin lähteä siitä, että olen oman henkisen ja fyysisen kuntoni ja vointini paras asiantuntija ja minä myös viime kädessä päätän, millaisia lääkkeitä ja kuinka paljon suostun syömään. Tässä tapauksessa en näin heppoisin perustein (= oletetut univaikeudet) lähde käyttämään mitään ketiapiini-lääkettä - en ainakaan näissä olosuhteissa, kun minulla ei ole minkään valtakunnan hoitosuhdetta eli seurantaa missään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin - netti on täynnä mitä ihmeellisimpiä kuviteltuja ja kokemusperäisiä juttuja näistä neurolepteistä lääkkeenä eli pelkästään netistä saatavan tiedon perusteella onkin vaikeaa muodostaa kovin objektiivista kuvaa mistään, mutta monesti ei ole mitään muuta.

Tuo on kyllä niin totta, netistä löytyy kaikenlaista. Joskus sitä luulee ottaneensa jostakin asiasta hyvinkin selvää ja tämä tuhoutuu kolmessa sekunnissa kun psyka sanoo että pyh, eihän se noin ole. Siinä potilaan ominaisuudessa ja kompetenssilla on hankala lähteä väittämään vastaan. Näissä netistä löytyvissä jutuissa pitää tietenkin muistaa sekin, että lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti, joku sopii jollekin mutta kaikki ei sovi kaikille.

Kaikille joiden neuroleptejä mä olen täällä kauhistellut:

Kokeilkaa ihmeessä. Ei se varmaan kuolemaksi ole ja saattaahan siitä olla apua. Pitkäaikaissairaana en osaa edes asettua "terveen" ihmisen asemaan, olen kai (oikeutetustikin?) tottunut saamaan sellaista lääkehoitoa, jonka koen itselleni parhaaksi. Mutta tarkkailkaa kuitenkin olotilaa, muistia, koordinaatiota jne. Pienet vihjeet sieltä kyllä kertovat, mikäli silloinen lääke olisi ehkä syytä vaihtaa. Toisaalta, jos kykenee elämään sivuvaikutusten kanssa, niin mikäs siinä.

Noita lääkkeitä mulle on kertynyt aika liuta ja kaikki iteroituvilla, sähköisillä resepteillä.

- Opamox 30 mg (tarvittaessa 1-2 kpl 1-3 krt/pvä ahdistuksen hoitoon)
- Atarax 25 mg (1 tarvittaessa unta parantamaan)
- Rivatril 0,5 mg (1 tarvittaessa unta parantamaan)
- Ketipinor 25 mg (1 tarvittaessa nukahtamiseen)
- Stilnoct 10 mg (1 tarvittaessa nukahtamiseen)
- Propral 10 mg ( tarvittaessa 1-2 kpl 1-3 krt/pvä ahdistuksen hoitoon)
- Lyrica (2x300 mg päivässä, aamuin illoin, ahdistuksen ja kivun hoitoon)
- Tramal 50 mg (tarvittaessa 1-4 kapselia päivässä kivun hoitoon)
- Sirdalud 2 mg (1-3 kpl tarvittaessa lihasspasmien hoitoon)

Saattaa olla, että unohdinkin jotain ja tuossa ovat vain nyt käytössä olevat lääkkeet, jo kokeiltuja ja huonoksi havaittuja on varmaan ainakin kolminkertainen määrä. Ja joo, noita holtittomasti vetämällä saa monenlaisia riippuvuuksia riesakseen. Järkevällä käytöllä ei kuitenkaan ole ongelmaa. Reseptien annosmäärät ovat mielestäni vähän yläkanttiin, mutta mieluummin niin, että lääkkeitä on liikaa kuin liian vähän. Kuitenkin, kun tuollaista lääkemäärää pyörittää, niin siinä sivussa tulee ensinnäkin luettua paljon lääkkeistä ja lääketieteen uutisista, mutta myös kuunneltua ihmisten kokemuksia lääkkeistä. Neurologian polilta löytyy infuusiopäivinä aina joku jututettava ja vaikka ihmisten kokemukset toki ovatkin subjektiivisia, voi niitä silti kuunnella ja niistä ottaa vinkkiä.

Niin ja syönhän mä sitten vielä kalanmaksaöljyä ja vitamiineja, varsinkin D-vitamiinin nykyiset saantisuositukset, jotka ovat päin persettä, ylitän päivässä 6-kertaisesti. Että näitä luonnontuotteita, jotka on todettu hyviksi perussairauden hoidossa, on kyllä käytössä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Noita lääkkeitä mulle on kertynyt aika liuta ja kaikki iteroituvilla, sähköisillä resepteillä.

...

Aika hirvittävä määrä lääkkeitä... ja ilmeisesti kaikki ihan tarpeeseen...

Mitähän minäkin oikein täällä valitan?
Näköjään on hyvä aina välillä herätä ajattelemaan oman lapsellisen kiukuttelunsa lomassa, että monilla nämä asiat ovat vielä paljon monimutkaisempia ja fataalimpia.
Minulla on ilmeisesti niin suuri tarve ja halu toipua, etten oikein ymmärrä edes sairastaa kunnolla. En näköjään osaa edes ajatella, etten välttämättä koskaan toivu tästä taudistani niin, että voisin jättää lääkityksen pois.

Ja minun piti sentään olla se vanha, viisas ja paljon kokenut...

PS. Ei muuta kuin jaksamisia sullekin, Trenchtown - kuten muillekin tämän ketjun kulkijoille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika hirvittävä määrä lääkkeitä... ja ilmeisesti kaikki ihan tarpeeseen.

No joo, vaikka onhan siellä lääkkeitä, joita en käytä yhtä aikaa. Ketiapiinia otan vain poikkeustapauksissa, ts. silloin kun vituttaa niin paljon, että tahtoo vain valojen sammuvan. Muita sitten säännöllisen epäsäännöllisesti. Tramal ja Sirdalud, osin Lyricakin juontavat juurensa MS-tautiin, joka aiheuttaa mm. hermokipuja ja lihasjäykkyyttä. Osin unettomuus ja muutenkin huonosti nukkuminen johtuvat tästä perussairaudesta.

Sain MS-diagnoosin muistaakseni syksyllä -07 ja siitä yllättäen masennuin ja lamaannuin totaalisesti pitkäksi aikaa. Silloin lääkkeenä oli Cipralex, mutta "tunteettomuuden tunne" kasvoi liian suureksi ja lopetin tuon syömisen. Sittemmin aloitin uudestaan mielialalääkityksen, tällä kertaa venlafaksiinin, joka oli ihan yhtä huono vaihtoehto kuin essitalopraami, joten sen lopetin asteittain omalla päätöksellä konsultoimatta psykaa. Nyt ei ole varsinaista mielialalääkitystä, tuota Lyricaa syön 600 mg päivässä ja vaikka se aluksi tuntui olevan melkoinen mörkö, on se nyt sivuoireiden hävittyä muodostunut koko lääkityksen tukijalaksi. Edelleen silti ihmettelen, miksei Lyrica -paketissa ole sitä punaista kolmiota. Vetää nupin meinaan sen verran juntturaan, näkökenttä kapenee, huimaa jne. Mutta siis nuo haittavaikutukset ovat hävinneet jo aikaa sitten. Tähän ahdistuneisuushäiriöön tuo tuntuu olevan hyvä lääke ilman mitään SSRI tai SNRI -kylkiäistä.

Olen alkanut miettiä tosissani sitä tarjottua psykoterapiaa. Rankkaahan se kuulemma on, mutta josko sitä kautta saisi lisää hengitystilaa. Tuntuu, että MS-tauti rajoittaa elämääni helvetin paljon, mitä se toki tekeekin. Kai tuo ahdistus ja nihkeily juontaa juurensa niihin riittämättömyyden ja tarpeettomuuden tunteisiin, joita MS-tauti mukanaan toi. Tiedän kuitenkin, että nuo ovat tunteita, joita moni muukin pysyvästi sairastunut käy läpi ja pystyy jatkamaan elämäänsä ja näkemään siitä ne iloiset asiat. Musta tää sairaus on tehnyt kyynisen ja ilottoman tylsimyksen. Lääkkeet jeesaa noiden paskatunteiden kestämisessä, mutta se terapia voisi auttaa pääsemään noista fiiliksistä yli.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mitähän minäkin oikein täällä valitan?
Näköjään on hyvä aina välillä herätä ajattelemaan oman lapsellisen kiukuttelunsa lomassa, että monilla nämä asiat ovat vielä paljon monimutkaisempia ja fataalimpia.
Minulla on ilmeisesti niin suuri tarve ja halu toipua, etten oikein ymmärrä edes sairastaa kunnolla. En näköjään osaa edes ajatella, etten välttämättä koskaan toivu tästä taudistani niin, että voisin jättää lääkityksen pois.

Onhan se joo hyvä herätä aina välistä, mutta mitä se sinua liikuttaa et jollain muulla on asiat vielä "huonommin"? Maailma on täynnä kurjuutta, pahuutta ja kaikkea mahdollista paskaa, mutta ei se ainakaan minun oloa yhtään helpota.

Itellä meni vuosia myöntää itselleni se fakta, että olen sairas eikä se ole minun vikani. Tämän jälkeen meni aikaa kertoa asiasta pikkuhiljaa lähimmille ihmisille eikä vieläkään aivan kaikki tiedä (esim. vanhemmat). Jossain vaiheessa se on kuitenkin pakko kohdata se totuus ja vasta sen jälkeen voi edes kuvitella parantuvansa. Itselle se päihdeklinikan työntekijä useaan otteeseen kehotti kertomaan näistä asioista läheisille ja erityisesti vanhemille, mutta ite olen vähän eri kannalla. Mitä hyötyä siitä olisi? Haittapuolia kyllä keksin vaikka kuinka paljon ja loppujen lopuksi on vain itsekästä kaataa näitä asioita läheisten kannettaviksi.

Mitä parantumiseen tulee niin en usko koskaan parantuvani tästä sairaudesta. Sen sijaan olen oppinut elämään tän kanssa ja välissä menee pitkiäki aikoja kun tunnen itseni täysin normaaliksi ja terveeksi ihmiseksi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Olen alkanut miettiä tosissani sitä tarjottua psykoterapiaa. Rankkaahan se kuulemma on, mutta josko sitä kautta saisi lisää hengitystilaa. Tuntuu, että MS-tauti rajoittaa elämääni helvetin paljon, mitä se toki tekeekin. Kai tuo ahdistus ja nihkeily juontaa juurensa niihin riittämättömyyden ja tarpeettomuuden tunteisiin, joita MS-tauti mukanaan toi. Tiedän kuitenkin, että nuo ovat tunteita, joita moni muukin pysyvästi sairastunut käy läpi ja pystyy jatkamaan elämäänsä ja näkemään siitä ne iloiset asiat. Musta tää sairaus on tehnyt kyynisen ja ilottoman tylsimyksen. Lääkkeet jeesaa noiden paskatunteiden kestämisessä, mutta se terapia voisi auttaa pääsemään noista fiiliksistä yli.

Niin - itse asiassa psykoterapian rankkuudesta voi olla montaa mieltä - se on usein asennoitumiskysymys. Minä en ole koskaan kokenut sitä niin vastenmielisenä, etten olisi istuntoihini mennyt. Se kun toisaalta antaakin paljon, avaa uusia näkökulmia omaan elämään ja mikä tärkeintä: omien oivalluksien kautta, ei pakkosyötettynä. Kyllähän siellä joutuu henkisesti aika alastomaksi itsensä riisumaan, mutta sieltä, parantuvan itsetuntemuksen kautta, monia vaikeita asioita oppii katselemaan hieman positiivisemmin.

Minun on vaikea verrata omaani ja sinun tilannettasi toisiinsa - eikä tietysti tarvitsekaan, mutta siitä olen vakuuttunut, että terapia on yksi parhaimpia/ainoita keinoja käsitellä näitä mt-puolen tunneasioita ja löytää sellainen itselle sopiva tie ja positiivinen ote edetä elämässään.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
..Sirdalud...

Pakko kysyä, että etteikö sulla mene nuppi tuosta sekaisin? Tiedän kyllä mihin tuo on tarkoitettu. Sitä määrättiin minullekin todella pahaan selkäkipuun. En todellakaan ole mikään pikkupoika, mutta menin niin sekaisin tuosta, että jouduin vielä aamullakin soittamaan töihin etten voi tulla ollenkaan. Kipuun se ei tainnut vaikuttaa mitenkään, mutta hirveän olon se kyllä päälle löi. Kävelin pitkin seiniä ja olin täysin tutkalla.

Sama Tramalin kanssa. Toinen (retard) ei pane nuppia sekaisin ja toimii, kun taas sen toisen kanssa olen aivan kuutamolla. Kerran minulle määrättiin hammasleikkauksen jälkeen niin vahvaa Tramalia, että reseptiäkään ei annettu apteekista takaisin, vaikka toinen paketti oli vielä reseptissä. Olisin toki saanut sen vain henkilötodistuksen esittämällä, mutta resepti jäi sinne. Jäi yhteen tablettiin kyllä senkin otto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös