Taudinkuvana depressio

  • 557 353
  • 2 090

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Toki akuuteimmille tapauksille ei se muuttokaan enää auta mutta monia auttaisi. Kyllä minä tiedän ettei tätä kukaan usko, vaikka totta kirjoitinkin.

Minä ainakin uskon. Olisi varmasti ollut pahimpina aikoina paras muuttaa vaikka Englantiin, missä olen tiheään käynyt sukuloimassa. Aina tunsin reissun jälkeen, kuinka olin pitkästä aikaa voinut olla oma itseni ja vain nauttinut olemisesta normaalina itsenäni.

Minulle, kuten hyvin monelle muullekin, todettiin keskivaikea masennus. Nyt kun olen jo oikealla polulla ja aika-ajoin aivan fiilareissani, mietin sitä, kuinka lähellä se apu sitten olikaan. Ei auttanut lääkkeet eikä psykologit.. Tai no kaikki keskustelu ja sitä kautta oman mielen toiminnan ymmärtäminen kasvatti motivaatiota tehdä kaikkensa parantumisen eteen. Koin suurimmaksi ongelmakseni häpeän ja häpeän häpeän. Luettuani Ben Malisen elämää kahlitsevan häpeän, ymmärsin sitä käyttäytymistä. Tätä kautta Helstenin ja Tollen kirjoihin käsiksi ja sitten kolahti. Pystyin pyyhkimään ajatukset riittämättömyydestäni ja aloin olla oma itseni ja elää tässä hetkessä ajattelematta pitemmälle seurauksia. Olemisen ilo on se hyvä, millä ei ole vastakohtaa.

Kaiken tämän lisäksi olen huomannut, että muutkin ovat muuttuneet seurassani. Enkä ole varma, että enkö vain enää huomaa heidän varauksellisuutta, vaan kiinnitän huomioni ainoastaan positiiviseen, vai uskaltavatko he olla enemmän omia itsejänsä seurassani, kun huomaavat minunkin olevan.

Ympäristöni muuttuu jatkuvasti oman ajattelumaailmani muuttumisen myötä ja muuttamiset, lääkkeet sekä terapiat saavat jäädä. Keskivaikeasta masennuksesta normaaliin elämään oli yllättävän lyhyt matka. Näet maailman, kuten olet.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minä ainakin uskon. Olisi varmasti ollut pahimpina aikoina paras muuttaa vaikka Englantiin, missä olen tiheään käynyt sukuloimassa. Aina tunsin reissun jälkeen, kuinka olin pitkästä aikaa voinut olla oma itseni ja vain nauttinut olemisesta normaalina itsenäni.
Mullakin ympäristön vaihtaminen auttoi paljon. Jotenkin pystyi aloittamaan kaiken alusta, ja itsetunto on noussut paljon kun olen saanut uusia kavereita ja vanhatkin kaverit ovat nyt lähempänä.

Itse en mitään diagnoosia saanut, mutta tilanne oli näin jälkeenpäin ajateltuna aika paha. En mennyt kouluun ollenkaan kun se paikka ja kaikki ne ihmiset ahdisti. Kaupungillekin piti suurinpiirtein naamioitua, ettei kukaan tuttu tulisi kyselemään mitään kouluun liittyvää.

Suurin ongelma ei kuitenkaan ollut koulu, vaan se etten siellä päässyt mihinkään porukkaan mukaan. Kun on kärsinyt koulukiusaamisesta koko peruskoulun ja lukiossakin ollut ihan nobody, niin se ottaa vielä enemmän koville, kun uudessakaan paikassa ei saa kavereita. Sitten masentuu pikkuhiljaa, kun ne vanhatkin kaverit on tuhannen kilometrin päässä ja kaikki vapaa-ajantoiminta liittyy sohvalla mähöämiseen tai tietokoneella istumiseen.

Mutta - se paikkakunnan vaihtaminen tosiaan auttoi :) Ihan erilainen olo nyt. Kyllä se angstityyppi yrittää välillä kylään tulla, mutta nyt on ihania ihmisiä jotka pahana päivänä sanovat että turhaan moisia mietin :)
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Mullakin ympäristön vaihtaminen auttoi paljon. Jotenkin pystyi aloittamaan kaiken alusta, ja itsetunto on noussut paljon kun olen saanut uusia kavereita ja vanhatkin kaverit ovat nyt lähempänä.

Itse en mitään diagnoosia saanut, mutta tilanne oli näin jälkeenpäin ajateltuna aika paha. En mennyt kouluun ollenkaan kun se paikka ja kaikki ne ihmiset ahdisti. Kaupungillekin piti suurinpiirtein naamioitua, ettei kukaan tuttu tulisi kyselemään mitään kouluun liittyvää.

Ymmärrän sua. psykologin kanssa puhuttiin paljon kouluajoista ja varsinkin ylä-asteesta, josta kaikki alkoi. Traumasta johtuvaa käyttäytymistä tämä kaikki on ollut, vaan ei mistään yksittäisestä traumasta vaan pitempi aikaisesta kiusaamisesta. Itse asiassa kiusaamista se ei varsinaisesti ollut.. tai no oli se jos sen sellaisena koin. Tässä taas tämä kokemusten yksillöllisyyskin tulee esiin.

Mielenkiintoista on, että yhdeksännellä luokalla olin koulussa enää noin puolet oppitunneista, eikä luokanvalvoja millään lailla puuttunut asiaan. Ei kun hetkinen muistan yhden kerran, kun hän soitti kotiin lankapuhelimeen ja satuin itse vastaamaan ja kyseli, missä olin ollut. Sen koommin ei ole kotiin yhteydessä oltu. Kun aika on oikea otan yhteyttä siihen laitokseen ja kyselen onko muistissa vielä, mitä tapahtui noin 7 vuotta sitten.

Läpi meni ysi niin, että heilahti ja vasta ammattikoulun aikana vanhempani saivat tietää tilanteestani, kun heille itse rohkenin kertoa. Helppoa olla opettajana korvat ja silmät kiinni.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ykköseltä tulee juuri Pakomatka Anoreksiasta niminen dokumentti ja on kyllä aika hurjaa touhua tuo.
Apua ei tunnu saavan mistään ja Kela ei suostunut korvaamaan terapiaa, koska niin pitkää terapiaa ei ole, jota kyseinen henkilö tarvitsisi, joten lyhyenpääkään ei korvata.
Minkäänlaista paranemista ei tuolla 29-vuotiaalla naisella tuon vuoden kestäneen kuvausjakson aikana ollut.

Itsellä on tulossa se vaihe, kun pitäisi hakea Kelalta kuntoutustukea lähiaikoina ja kyllähän pisti tuo dokumentti mietityttämään miten siinä käy.
Kun vaihdoin yksityiseltä lääkäriasemalta kunnalliselle niin hoidon taso on kohonnut potenssiin sata ja sen suhteen jopa hiukan uskoa tulevaisuuteen on, mitä yksityiseltä ei kyllä saanut.
 
Mukavaa 20v syntymäpäivää yksinäisyyden kanssa painivalle ihmiselle. Ihan tavallinen päivä, ei tunnu yhtään erilaiselta. Paska päivä on kohta ohi. "Mitäs teit silloin kun täytit 20v?" "En mitään..." :D Vituttaa kyllä sekin, kun kaikki "kaverit" tulee facebookissa onnittelemaan tällaisena päivänä, mutta eivät sitten koskaan vaivaudu ottamaan yhteyttä ihan tavallisena päivänä. Ihme porukkaa. Suksikaa kuuseen, ns. kaverit!
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Pitkästä aikaa tuli terapiassa käytyä (no edellinen kerta oli Tammikuussa) ja pakko kyl ihmetellä miten jännä asia tämä ihmismieli on. Sillä on ihan järkyttävän suuri vaikutus kaikkeen mitä teet, jätät tekemättä ja se voi yksin päättää tehdä sut onnelliseksi tai onnettomaksi. Olen ny pikkuhiljaa alkanu tajuamaan et kaikki epäonnistumiset elämässä johtuu mun asenteesta, siitä et ajattelen alusta asti epäonnistuvani kaikessa mitä teen. Olen myös tajunnut olevani ainoa ihminen joka mut voi tehdä onnelliseksi - ei kukaan muu.

Tällä hetkellä ei ole töitä ja parisuhdeki päättyi vähän aikaa sitten, mutta mitä sitten? Olen terve, mulla on paljon ystäviä, perhe jne. Mulla on tulevaisuus ja voin tehdä mitä ikinä haluan.

Kaiken lääkkeiden syönnin, ystävien, terapian, harrastusten, liikunnan yms. jälkeen kaikki tarvittava oikeasti löytyikin oman pään sisältä. Kaikki nuo edellä mainitut on vaan tukenu mua vaikeina hetkinä, hetkinä jolloin ei ole jaksanut ajatella positiivisesti vaan pää on täyttynyt negatiivisista asioista. Toki terapia on ollut suurin yksittäinen tekijä et oon päässy tähän tilaan elämässäni. En tiedä miten voisin ikinä tarpeeksi kiittää kyseistä ihmistä.

Missään nimessä en kuvittele et kaikki vaikeat ajat olisi täysin ohi tai, että elämä olisi tämän jälkeen jotenkin hirveän helppoa. Ensimmäistä kertaa tunnen itse hallitsevani mun omaa elämää.. ja se on helvetin hieno tunne.

E: Jännä miten on aina ajatellut et työ, parisuhde tms. tekis mut onnelliseksi. Todellisuudessa ne on vaan vieny mun ajatukset pois negatiivista asioista muuttamatta oikeasti mitään. Kunhan saan nyt oman pään kuntoon ja opin olemaan onnellinen ihan yksin, niin voin vaan kuvitella miten hienoa elämä on sen jälkeen kun siihen lisää ne muut pienet asiat.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
E: Jännä miten on aina ajatellut et työ, parisuhde tms. tekis mut onnelliseksi. Todellisuudessa ne on vaan vieny mun ajatukset pois negatiivista asioista muuttamatta oikeasti mitään. Kunhan saan nyt oman pään kuntoon ja opin olemaan onnellinen ihan yksin, niin voin vaan kuvitella miten hienoa elämä on sen jälkeen kun siihen lisää ne muut pienet asiat.

John Lennon lauloi: "Whatever gets you through the night, it's all right." Eikä hän tarkoittanut yksittäistä yötä.

Sillä vähän ihmettelen tuota sinun ajatustasi siitä, että mielesi perusvire on ollut koko ajan negatiivinen, mutta muut asiat ovat pitäneet sen pinnan alla. Että se olisi sinun perustilasi, jolle ei ole voinut mitään. Totta kai ne ovat muuttaneet jotakin, työ ja parisuhde. Miksi et ajattele, että se on normaalitila, ja negatiivinen puoli epänormaalitila? Niin minä asian näen. Olen toki iloinen puolestasi, mutta tuo pisti silmään ihan tosissaan.

Oma tilani on se, että vietän bipo I:n sekamuotoista jaksoa. Eli on vauhtia ja masentaa. Olen tänään kirjoittanut varmaan noin 30 liuskaa tekstiä, milloin mihinkin. Bloggasin soijasta ja fasistisesta kasvisruokapäivästä, kirjoitin runoja, tärmäisin Hymy-lehteen omaa tarinaani sieltä, kun oli kauheinta. Osallistuin saasta-lehden toimittamiseen. Mutta sieltä saa hilloa telineeseen. Yhteen koiralehteen meni kertomus, ja olen jatkanut satukirjan kirjoittamista, jonka synopsikselle itse WSOY näytteli vähintään keltaista valoa.

Mutta vittu kun ei voi olla missään asennossa, ahdistaa ihan homona, ruoka ei maistu, tupakka maistuu,

Olisi jo yö
on uni helpompi kestää
kuin tämä lohduton työ

Nyt olen jonossa sairaalaan. Tullee 2-3 kuukauden reissu. Pääsisinpä hoitoon jonnekin toiselle paikkakunnalle. Saisi jättää kaiken tämän paskan tänne ja olla lopulta tabula rasana.

Ei tämä minua niinkään hirvitä, mutta minua säälittää vanhempani. He eivät saa nukuttua öitään, kun minusta huolehtivat. Olen tolkuttanut sata miljoonaa kertaa, että minä en tee itselleni mitään vahinkoa, mikä on Jumalan nimeen totuus. Pikkuveli on kuulemma sulkeutunut, kun ei ole minua nähnyt pitkään aikaan ja ajattelee, että olen hylännyt hänet. Ei se siitä johdu, vaan siitä, että en kykene liikkumaan täältä pikkubroidin luo. Hän minua eniten huolestuttaakin. Suvussa kun on taipumusta masennukseen ja tähän saatanan bipolaarihäiriöön.

Ja tämä näköalattomuus. Ei näe niin millään tulevaisuuttaan. Ei näe kuin tulevan illan, kun pääsee nukkumaan. Luojan kiitos saan nukuttua kaikesta huolimatta. Pääsisi vain sinne lakanoiden väliin vähäksi aikaa muiden vastuulle latinkiin... Uskon vieläkin siihen, että minusta tulee maksajan osassa oleva kansalainen. Vaikka välillä se on lähes mahdotonta.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Sillä vähän ihmettelen tuota sinun ajatustasi siitä, että mielesi perusvire on ollut koko ajan negatiivinen, mutta muut asiat ovat pitäneet sen pinnan alla. Että se olisi sinun perustilasi, jolle ei ole voinut mitään. Totta kai ne ovat muuttaneet jotakin, työ ja parisuhde. Miksi et ajattele, että se on normaalitila, ja negatiivinen puoli epänormaalitila? Niin minä asian näen. Olen toki iloinen puolestasi, mutta tuo pisti silmään ihan tosissaan.

En nyt ole aivan varma ymmärsinkö täysin oikein.. Siis tuo negatiivinen perusvire on ollu mulle ihan normaalitila jo jostain yläasteelta asti. En ole oikein koskaan uskaltanut kohdata niitä ongelmia pääni sisällä ja toisaalta olen alkanut uskomaan, että tämä on normaalia = olen vain tälläinen ihminen joka kokee elämän näin. Sitten olen yrittänyt peittää kyseistä pahaa oloa muilla asioilla kuten parisuhteella, työllä yms. Ylipäätään olen elänyt elämääni muiden ihmisten kautta, pyrkien miellyttämään toisia ja hakemaan hyväksyntää heidän kauttaan. Todellisuudessa mun pitäisi kohdata ensin itseni ja ymmärtää/hyväksyä millainen minä oikeasti olen.

Tässä nyt monen vuoden terapiassa käynnin jälkeen olen viimeinkin alkanut uskoa, että voin ihan oikeasti muuttua ihmisenä ja muuttaa ajattelutapaani tämän elämän suhteen. Kiusaaminen yms. ulkopuoliset asiat tekivät minusta tälläisen, en minä syntynyt tälläisenä. Ja jos joku minusta riippumaton asia on muokannut minut tälläiseksi niin miksi ihmeessä en voisi muokata itseäni pois tuosta mallista?

Ja mitä tulee siihen perusajattelutapaan niin fraasit kuten "en ikinä onnistu missään" tai "kukaan ei ikinä hyväksy minua" kuvaavat aika hyvin miten olen vuosien mittaan ajatellut. Miksi helvetissä en muka onnistuisi tai miksi ihmeessä kukaan muka ei hyväksyisi minua? Niinpä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ja mitä tulee siihen perusajattelutapaan niin fraasit kuten "en ikinä onnistu missään" tai "kukaan ei ikinä hyväksy minua" kuvaavat aika hyvin miten olen vuosien mittaan ajatellut. Miksi helvetissä en muka onnistuisi tai miksi ihmeessä kukaan muka ei hyväksyisi minua? Niinpä.
Mulla on vähän samanlainen fiilis. Niin kauan sain paskaa niskaan, että alkoi itsekin uskomaan niitä "ruma, tyhmä ja turha - juttuja. Silti kuiteniin esim. kaverit pitävät pääosin iloisena ihmisenä (osin siksi, että kaverien kanssa on suht hyvä olla, olen myös tullut aika hyväksi "esittämään", että kaikki on hyvin).

Sitä vain jotenkin oletusarvoisesti pitää itseään huonompana. Etenkin ulkonäön suhteen minulla on edelleen suuri alemmuuskompleksi - tytöt osaavat olla todella julmia ulkonön kiusaamisen suhteen. Lähes joka välitunti yläasteella tämä kusipäälaula kerääntyi ympätilleni keskustelemaan keskenään (kovaan ääneen) ulkonäköni puutteista. Noistakin ajoista on lähes kymmenen vuotta, mutta ihmeen paljon se edelleen vaikuttaa.

Nyt olen uudessa koulussa, ja nämä asiat edelleen ovat edelleen minussa. Tämä alemmuuskompleksi ja ajoittainen "masennus", jota kukaan ei ole ainakaan tunnustanut huomanneensa. Ihmiset ovat kaikki jotenkin järkyttyneitä, kun tästä mainitsen - En kuulemma ole koskaan masentuneelta tai huonoitsetuntoiselta vaikuttanut. Hiukan pelottavaa että voisin seota kenenkään huomaamatta, kun olen oppinut valehtelemaan sekä muille, että itselleni.
 

Fordél

Jäsen
Tämä alemmuuskompleksi ja ajoittainen "masennus", jota kukaan ei ole ainakaan tunnustanut huomanneensa. Ihmiset ovat kaikki jotenkin järkyttyneitä, kun tästä mainitsen - En kuulemma ole koskaan masentuneelta tai huonoitsetuntoiselta vaikuttanut. Hiukan pelottavaa että voisin seota kenenkään huomaamatta, kun olen oppinut valehtelemaan sekä muille, että itselleni.

Näinhän se menee eli jotenkin sitä pystyy aina toisten seurassa skarppaamaan ja olemaan sosiaalisempi, pitämään ikään kuin kulisseja yllä. Ei se silti poista sitä, että tuntee kuitenkin masennusta. En kuitenkaan näe, että siinä valehtelisi ainakaan itselle, koska asian kyllä tiedostaa. Jotenkin ihminen vain käyttäytyy noin vielä kun asiat eivät ole menneet liian huonolle tolalle. Toisaalta ne, jotka sut kunnolla tuntee, usein havaitsevat muutoksen eikä se heille tule pakosti suurena yllätyksenä.
 

Aatos

Jäsen
Jotenkin ihminen vain käyttäytyy noin vielä kun asiat eivät ole menneet liian huonolle tolalle. Toisaalta ne, jotka sut kunnolla tuntee, usein havaitsevat muutoksen eikä se heille tule pakosti suurena yllätyksenä.

Tuossa kohtaa puhutaan ns. kamppailustressistä joka toimii ikäänkuin vahvistimena olemassa olevalle alakulolle. Alakulosta tulee tuplaongelma.

Itse aikanaan kehitin itselleni kovinkin pärjäävän roolin - pidin kulissit pystyssä. Jälkeenpäin ihmettelen kuinka kehitin itselleni moisen "vankilan". Terapiasta sain keinoja ottaa fiilikset sellaisina kuin ovat, ei tarvitse enää teeskennellä. Ilman apua en tähän olis kyennyt..

A
 

Fordél

Jäsen
Itse aikanaan kehitin itselleni kovinkin pärjäävän roolin - pidin kulissit pystyssä. Jälkeenpäin ihmettelen kuinka kehitin itselleni moisen "vankilan". Terapiasta sain keinoja ottaa fiilikset sellaisina kuin ovat, ei tarvitse enää teeskennellä. Ilman apua en tähän olis kyennyt..

Kehititkö sen "vankilan" tietoisesti vai tiedostamatta?

Mitä ovat nämä keinot, joilla sait fiilikset otettua sellaisina kuin ne ovat?
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Toki akuuteimmille tapauksille ei se muuttokaan enää auta mutta monia auttaisi. Kyllä minä tiedän ettei tätä kukaan usko, vaikka totta kirjoitinkin.
Muuttaminen voi toisaalta olla myös hyvä tapa ajautua yhä syvemmälle masennukseen, kun luontevat ja masennusta vanhemmat ihmiskontaktit vähenevät. Masentuneen kun voi olla vaikea uudella paikkakunnalla tutustua ihmisiin.
 

Aatos

Jäsen
Kehititkö sen "vankilan" tietoisesti vai tiedostamatta?

Mitä ovat nämä keinot, joilla sait fiilikset otettua sellaisina kuin ne ovat?

Vankilan kehittyminen liittyy oman psyyken rakentumiseen, lähinnä kyse on defenssimekanismista. Defenssillä on paikkansa ihmisen psyykessä, mutta kun sille antaa ylivallan käytöksessä, ollaan väärällä tiellä.

Tuollaisen keinon liikakäyttö lähinnä kertoo kyvyttömyydestä kohdata asioita. Ja tältä pohjalta tuo kehittyy.

Valaisen hieman: Lapset olleessaan pitkään sairaalassa kehittävät suojamekanismeja pelottavia asioita kohtaan. Muistan erään kovin kipeän pojan jolla oli vakava suolisto-ongelma. Vatsaa jouduttiin tähystämään aika ajoin. Poika selvisi pelottavasta operaatiosta leikkimällä olevansa leijona.

Se auttoi sillä hetkellä.

Mutta 30-vuotiaana kokouksessa karjuminen leijonana, saa aikaan reaktion joka tod. näk. päättyy työterveyden vastaanotto huoneeseen.

Jossain vaiheessa varhaisista selviytymismalleista on hyvä luopua.


Keinoja: Tämän hetken hyväksyntä, tunteiden hyväksyntä, hetkessä eläminen (ei anneta mielen vaeltaa jossain muualla) jne. ovat keinoja. Ja tämä vaatii harjoittelua johon terapia tarjoaa konkretiaa. Pelkkä ajatus että hyväksympä tunteeni ei auta vaan siihen pitää olla keinot.

Sisäisen sankarin etsintä vaikkapa J. Sarasvuon avulla saattaa olla mielenkiintoista ja voi tehota hetken aikaa. Ratkaisua siitä ei kuitenkaan löydy.

Sekavaa tekstiä, toivottavasti sait jotain irti.

A
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Keinoja: Tämän hetken hyväksyntä, tunteiden hyväksyntä, hetkessä eläminen (ei anneta mielen vaeltaa jossain muualla) jne. ovat keinoja. Ja tämä vaatii harjoittelua johon terapia tarjoaa konkretiaa. Pelkkä ajatus että hyväksympä tunteeni ei auta vaan siihen pitää olla keinot.

Täyttä asiaa. Tää ei todellakaan oo helppoa ja varmasti useimmilla vaatii pitkän ajan ennen kuin oikeasti pystyy hyväksymään asiat sellaisina kuin ne on. Erilaiset defenssit on itelleki tuttuja pahimpina aikoina, mutta toisaalta hyvä et on käyny ne läpi. Nykyisin osaa jo melko hyvin tunnistaa et miksi tunnen mitä kulloinki tunnen ja onko se edes tarpeellista.

Suosittelen muuten ketjun lukijoita tutustumaan erilaisiin itsetuntemus/elämänhallinta- oppaisiin mitä vaan nyt satutte esim. kirjastosta löytämään. Itsellä viimeisin kirja on Tara Bennet-Golemanin "Tunteiden Alkemiaa" jota voin kyllä lämpimästi suositella. Mutta ennen kuin alatte lukemaan vastaavia kirjoja niin hylätkää mielestä kaikki ajatukset, että yhden kirjan lukeminen pelastaisi jotenkin koko elämän. Lukekaa mieli avoimena ja poimikaa sieltä juttuja mistä luulette olevan jotain hyötyä elämässä. Älkää missään nimessä hyväksykö kaikkea ihan noin vaan. Pohtikaa asioita.
 
Yksinäisenä sitä aina tulee ajateltua, että mitä järkeä kaikessa paskassa on. Miten kauan sitä jaksaa kestää? Kai sitä sitten on oltava sivussa muusta maailmasta ja kirjoittaa vain Jatkoaikaan ja pelata pleikkaria. Kukaan kun ei kuitenkaan ole oikeastaan yhtään kiinnostunut tietämään asioita minusta tai kysymään kuulumisia... Siinä tapauksessa asiat on aika huonosti eikä kyllä tiedä että mitä sitä tekisi.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Ei jumalauta, et tää elämä voi olla yhtä vitun vuoristorataa. Nyt täs parin viikon aikana on koko ajan menty ylös-alas ja ei oikein voi käsittää. Omalla kohdalla masennus on yleensä menny vähän pidemmissä kausissa, välistä huonosti ja välistä vähän paremmin. Nyt mennään pohjalta huipulle ihan vuorokauden sisällä. Ehkä pelottavinta on se kun tulee noita hyviä päiviä niin sitä oikeasti alkaa kuvittelemaan et kaikki ois hyvin, vaikka todellisuudessa mikään ei ole hyvin. Paskaa tsägää siinäki et ne hyvät päivät sattuu aina silloin kun on terapiaika niin eipä tule sielläkään oikeasti juteltua asioista. Sain sentään nyt kerättyä vähän itteäni ja laitoin terapeutille sähköpostia näistä asioista. Jotain pitäis nyt keksiä ennen ku on liian myöhästä..

Alkoholiki maistunu taas ihan liian hyvin ja samal on pitkästä aikaa tullu itsetuhoisia ajatuksia mieleen. Kyllä sitä voi olla oikeasti ihan vitun tyhmä ihminen, tiedän hyvin mitä alkoholi mulle tekee, mutta silti pitää sen muutaman tunnin hyvän fiiliksen takia alkaa leikkimään elämällään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Jomppa_Koo:lle sen verran voisin vastata että ainoastaan sinä voit vaikuttaa siihen mitä teet elämälläsi. Kukaan ei tule sinua kotoa kaivamaan töihin, opiskeluihin tai muihin elämän aktiviteetteihin. Itse olen parhaillaan työkyvyttömyyseläkkeellä ja työelämään paluu vaikuttaa todella kaukaiselta asialta. Mutta entä sitten vaikka en ikinä pääse takaisin työelämään? On sitä muutakin elämässä kuin työ. Sovi joku kerta tapaaminen esim MM-kisojen aikana jonkun jatkoaikalaisen kanssa? Meette yhdessä katsomaan johonkin baariin Leijonien peliä? Toki jos ei ole sosiaalinen niin uudessa ympäristössä operointi ja uusien ihmisten tapaaminen on hemmetin vaikeata. Mutta et ikinä tule voittamaan yksinäisyyttäsi jos et uskalla haastaa itseäsi voittamaan yksinäisyyttäsi.

-Tinke-80
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ei jumalauta, et tää elämä voi olla yhtä vitun vuoristorataa. Nyt täs parin viikon aikana on koko ajan menty ylös-alas ja ei oikein voi käsittää. - - Paskaa tsägää siinäki et ne hyvät päivät sattuu aina silloin kun on terapiaika niin eipä tule sielläkään oikeasti juteltua asioista.

Mulla sama juttu: rapid cycling. Sekamuotoinen jakso. Syvä masennus ja vauhti päällä joka iltapäivä kello 16.30 - 20.00. Yhtä helvetin elävää painajaista. Aamuisin, kun on terapia-ajat, olen suhteellisen seesteinen enkä hypi seinille, itke tai karju tuskaani. Näin kallonkutistajat eivät pysty ymmärtämään tilannetta, eivätkä osaa esittää oikeita kysymyksiä.

Muutenkin heidän asenteensa tautiini tuntuu olevan se, että "tuo tahtoo vain rauhoittavia". Hyökkäävät kysymykset sinkoilevat, kuin Gestapo-kuulustelussa. Siinä menee lukkoon. Ei enää muista, mitä on päähänsä teroittanut, mitä pitää sanoa lekurille. Ja sitten vastaanoton - jota on odottanut innolla - jälkeen, mieli on entistä myrskyisämpi. Mikään ei etene.

Minun pitäisi olla tällä hetkellä laitoshoidossa. Olen jo saanut jalan byrokratian oven väliin, mutta silti on pitkässä kuusessa, että pääsen paikkaan, jonne kuuluisin. Tarvitsen pitkän laitosjakson: 2 - 3 kuukautta. BDI-pisteet ovat 54 (Beckin masennustesti), mikä viittaa syvään masennukseen. Ainoat laitospaikat, mitä täällä on vapaana ovat "Yksi lensi yli käenpesän" -osasto 4 ja katkaisuasema(!). En aio mennä.

Minun on vain odotettava avo-osastoa tai sopivaa suljettua osastoa. Mutta siihen voi mennä kuukausia. En tiedä miten sen ajan kestän? Ehkä jossakin vaiheessa M1-lähete singahtaa, ja minut haetaan kotoa hoitoon, eikä silloin kysellä, mille osastolle tahdot. Saa nähdä, perkele.
 

Aatos

Jäsen
Mulla sama juttu: rapid cycling. Sekamuotoinen jakso. Syvä masennus ja vauhti päällä joka iltapäivä kello 16.30 - 20.00. Yhtä helvetin elävää painajaista. Aamuisin, kun on terapia-ajat, olen suhteellisen seesteinen enkä hypi seinille, itke tai karju tuskaani. Näin kallonkutistajat eivät pysty ymmärtämään tilannetta, eivätkä osaa esittää oikeita kysymyksiä.

.

Onkos sulla aamuisin herätessä jähmeä olo tulevan päivän suhteen ? Eli painaako sua että kuinkahan suoritan taas tämän päivän. Ja kun se on tehty tulee helpotus, joka johtaa siihen että jopas kulkee..

Kyselen kun kiinnostaa..

A
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onkos sulla aamuisin herätessä jähmeä olo tulevan päivän suhteen ? Eli painaako sua että kuinkahan suoritan taas tämän päivän. Ja kun se on tehty tulee helpotus, joka johtaa siihen että jopas kulkee..

Kyselen kun kiinnostaa..

A

En oikein ymmärrä kysymystäsi. Voitko tarkentaa hieman? Vastaan kyllä mielelläni. Mutta jos jotakin kysymyksestäsi älysin, niin kyllä se jotenkin niin menee, että herääminen ja ensimmäiset viisi minuuttia ovat perkeleellisiä, mutta sitten helpottaa ja alkaa kulkea. Tuskat palaavat sitten viiden maissa eli ihan kohta.

Ja hypomanioissa ja manioissa kulkee niin perkeleen hyvin, että vituttaa mennä nukkumaan. Tekisi mieli olla hereillä koko ajan ja tehdä kaikkia mahdollisia juttuja. Poisrajattuna rikolliset toimet.

Tänään muuten selvisi, että ensi viikon tiistaina mulla alkaa kahden ja puolen kuukauden sairaala- ja kuntoutusjakso. Olen hoitoon pääsystä iloinen, mutta samalla hiukan hirvittää, jopa pelottaa.
 

Aatos

Jäsen
En oikein ymmärrä kysymystäsi. Voitko tarkentaa hieman? Vastaan kyllä mielelläni. Mutta jos jotakin kysymyksestäsi älysin, niin kyllä se jotenkin niin menee, että herääminen ja ensimmäiset viisi minuuttia ovat perkeleellisiä, mutta sitten helpottaa ja alkaa kulkea. Tuskat palaavat sitten viiden maissa eli ihan kohta.

Ja hypomanioissa ja manioissa kulkee niin perkeleen hyvin, että vituttaa mennä nukkumaan. Tekisi mieli olla hereillä koko ajan ja tehdä kaikkia mahdollisia juttuja. Poisrajattuna rikolliset toimet.

Tänään muuten selvisi, että ensi viikon tiistaina mulla alkaa kahden ja puolen kuukauden sairaala- ja kuntoutusjakso. Olen hoitoon pääsystä iloinen, mutta samalla hiukan hirvittää, jopa pelottaa.


Sorry, luin hätäseen hieman väärin eli että sulla kulkee illan suussa. Mutta sulla onkin kyseessä sekamuotoinen jakso, jossa on depis ja kulku läsnä..
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Tänään muuten selvisi, että ensi viikon tiistaina mulla alkaa kahden ja puolen kuukauden sairaala- ja kuntoutusjakso. Olen hoitoon pääsystä iloinen, mutta samalla hiukan hirvittää, jopa pelottaa.

Oletko aiemmin / milloin viimeksi ollut osastohoidossa?

Minä tosiaan olin about joulukuusta tammikuun loppuun avo-osastolla aina ma-pe klo 08:00 - ~ 15:00. Olihan se kieltämättä parempaa kuin olla neljän seinän välissä päivät pitkät miettien syntyjä syviä ja lukien Jatkoaikaa. Päivät tosiaan käyvät pitkiksi, sillä töllön tuijottelun lomassa ei oikein muuta aktiviteettia ole. Joitain ryhmiä oli, missä keskusteltiin tai vaikka kuunneltiin musiikkia. Varmasti parasta on, jos osastolla sattuu olemaan ihmisiä, joiden kanssa voi jauhaa paskaa. Kyllä se kämpillä jumittamisen voittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Oletko aiemmin / milloin viimeksi ollut osastohoidossa?

Minä tosiaan olin about joulukuusta tammikuun loppuun avo-osastolla aina ma-pe klo 08:00 - ~ 15:00. Olihan se kieltämättä parempaa kuin olla neljän seinän välissä päivät pitkät miettien syntyjä syviä ja lukien Jatkoaikaa. Päivät tosiaan käyvät pitkiksi, sillä töllön tuijottelun lomassa ei oikein muuta aktiviteettia ole. Joitain ryhmiä oli, missä keskusteltiin tai vaikka kuunneltiin musiikkia. Varmasti parasta on, jos osastolla sattuu olemaan ihmisiä, joiden kanssa voi jauhaa paskaa. Kyllä se kämpillä jumittamisen voittaa.

Oon ollut varmaan samassa paikassa kuin sinäkin juuri samoihin aikoihin vuosina 2006-2007 marras-tammikuussa. Eli avo-osasto 2:lla. Sinne en ole nyt menossa.

Toivotaan, että alun suljetun kaksiviikkoisen jakson jälkeen saan viedä tietokoneen sairaalaan. Voin kirjoitella kirjaa ja runoja, vahata elokuvia ja kirjoittaa tänne mitä tuleman pitää.

Osasto 2 oli puitteistaan huolimatta minulle hyvin synkeä kokemus. Ehkä se johtui juuri vuodenajasta. Silloin oli musta talvi, lumesta ei tietoakaan joulun tienoilla. Vain +4 celsiusta sekä mustaa ja märkää. "Sellikaverilla" oli pakkoajatus tappaa ihminen. Niin hän kertoi. Sanoin tästä hoitajalle, ja kaveri taisi lähteä suljetulle. En oikein uskaltanut jakaa huonetta sen kaverin kanssa...

Hyvään paikkaan oon pääsemässä. Todella hyvään pl. alun suljettu jakso.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mulla sama juttu: rapid cycling. Sekamuotoinen jakso. Syvä masennus ja vauhti päällä joka iltapäivä kello 16.30 - 20.00. Yhtä helvetin elävää painajaista. Aamuisin, kun on terapia-ajat, olen suhteellisen seesteinen enkä hypi seinille, itke tai karju tuskaani. Näin kallonkutistajat eivät pysty ymmärtämään tilannetta, eivätkä osaa esittää oikeita kysymyksiä.

No ei mulla ehkä ihan näin pahaa ole, ainakaan vielä. Tosin tuntuu aamut olevan paljon parempia ja illemmalla sit asiat synkkenee sitä mukaa ku ulkona pimenee. Terapia-ajat on tietenkin aina siel kymmenen aikaan aamulla joten mitäpä vittua sieläkään osattais tehdä. No nyt muutama päivä sit sain heikommalla hetkellä avattua vähän näitä asioita terapeutille.

Tänään olis aamulla kahdeksan jälkeen ollu lääkärinaika, mutta eipä sinne taas päässy kun tuli aamukuuteen asti dokattua. Muutenkin tullu taas vaihteeksi kolmisen päivää juotua ja olot on sen mukaiset. Ruokakaan ei paljon maistu ja esim. eilen söin yhden kerran päivän aikana. Joku Amarillon Chicken Pocket..

Terapeutti ehdotti et oisin hermolomalle lähteny mielisairaalaan joksikin aikaa, ihan siis vapaaehtoisesti ja ilmeisesti sieltä vois poistua koska vaan. Toisaalta ei ainakaan sinä aikana pystyis dokaamaan, mutta mietityttää kyllä ihan vitusti et jos siel vaan menee entistä sekasemmaksi. Voiko siel edes tehdä mitään? Masennuslääkkeetki vois aloittaa taas pitkästä aikaa, ei vaan niistä oo ihan parhaita kokemuksia. Tuntu et pää oli vaan jumissa koko ajan eikä oikein tuntenu mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös