Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Luit ehkä vähän mustavalkoisesti, tai sitten kirjoitin epäselvästi.Viimeinen kohta sen sijaan vaikuttaa suht bullshitiltä. Osaatko antaa joitain esimerkkejä yhteiskunnan kannalta relevanteista erityislahjakkuuden tyypeistä, joiden suuntaan potentiaalia kannattaisi suunnata.
Yritän selventää:
Kysehän ei ole aina jos useinkaan välttämättä mistään "superlahjakkuuksista", mutta väittäisin, että jokaisella ihmisellä yksilönä on heikompia ja vahvempia osa-alueita kyvyissään, luontaisesti. Näin ollen näkisin tulevan kehityksen kannalta hyvänä, jos opettajat ja ehkä erityiset koululaitoksen palkkaamat psykologit yrittäisivät kartoittaa jokaisen oppilaan taipumuksia ja näin esim. auttaa niitä tukevien harrastusten piiriin. Se nyt on selvää, ettei kouluissa voida hyllyttää esim. matematiikkaa pois kuvioista, jos joku ei vaikuta matemaattisesti pätkääkään lahjakkaana. Perusaineet tulee totta kai kulkea mukana alusta loppuun, mutta tiettyjä painotuksia voisi ehkä tehdä jo varhain. Ennen kaikkea tukea niitä ominaisuuksia, jotka on luonnostaan vahvempia. Tästä voi pidemmällä säteellä olla se hyöty, että ihminen oppii tunnistamaan omat vahvuutensa ja myös käyttämään niitä, mikä taas voi kenties osaltaan vähentää itsetunto-ongelmia, kun tietää osaavansa jotain hyvin.
En itse näe, että millekään "monitaitureille" ja "yleisneroille" on suuremmassa mittakaavassa käyttötarkoitusta. Myöskään ihmisille, jotka tietää ja osaa kaikesta vähän jotain, mutta ei mitään todella hyvin. Ne monilahjakkuuksiset nerot kyllä ponnistaa pinnalle muutenkin.
Mielestäni on yleisesti ottaen hyödyllisempää, että ihminen osaa todella hyvin ja laajasti sen osa-alueen, missä hänen selkein vahvuutensa on.
Eli. Jos vaikka joku ala-asteella osoittautuu matemaattisesti lahjakkaaksi, hänet tulee ohjata lähemmin sen pariin. Taas jos joku on kuvataiteellisesti tai vaikkapa musiikillisesti lahjakas/potentiaalinen, hänet tulee opastaa siihen suuntaan kehittymään ja niin edelleen. Minun on hyvin vaikea uskoa, että jokaisella ei olisi luontaista kyvykkyyttä vähintään yhteen asiaan, missä voisi edetä hyvälle tai jopa erinomaiselle tasolle. Varsinkin jos jo varhain autettaisiin sille suunnalle.
Seassa utopiaa, niin kuin tuon työllistämiskuvionkin suhteen, myönnän. Humaania ajattelua kai aika puhtaimmillaan ja tuloskeskeisessä yhteiskunnassa vaikea jollei mahdoton toteuttaa, mutta yleisen terveydentilan nimissä asioita tulisi minun mielestäni pohtia myös tätä kautta, ei pelkästään taloudellisen tuloksen.
Sallittakoot tämä pilvilinnojen rakentaminen minulle. =)