Tähän ketjuun jösses sentään, koska en parempaakaan löytänyt.
Mun pitäisi saada lääkärintodistus, jossa kerrottaan, että ahdistaa vitusti eli niin paljon, että monet arjen askareet eivät onnistu. Muutakin apua ajattelin kysyä. Avun hakeminen on ollut läheisteni toive jo kauan. Olen käytännössä aivan hunningolla. Henkinen tilani ei ole aivan yhtä huono, mutta epäilemättä läheiseni toivovat, että elämäni nytkähtäisi eteenpäin.
Mutta nyt kun mun pitäisi toimia ja marssia vastaanotolle, olen ruvennut ahdistumaan, koska vaikka romahdan joissain sosiaalisissa tilanteissa täysin ja tunteeni kerivät hallitsemattomaksi möykyksi, niin toisaalta saatan olla hyvin samankaltaisissa tai jopa samoissa tilanteissa itsevarma, rauhallinen ja vahva.
Pahoin pelkään, että lääkärin vastaanotto saattaa olla juuri sellainen paikka, jossa rentoudun ja heittäydyn luottamuksen aaltoihin kuin [jokin kielikuva tähän]. Kuinka selitän lääkärille, että juuri tällaiset virallisiin kuvioihin liittyvät tapaamiset voivat syöstä minut sisäiseen kaaokseen, helvetilliseen ahdistukseen ja itsetuhoiseen kehään, jos kuitenkin samalla käyttäydyn tasapainoisesti ja rennosti?
Tilanteita, joissa olen varma ja avoin:
-Näen raihnaisen vanhuksen kantavan kadulla kauppakassia. Minun on helppo mennä juttelemaan hänelle ja tarjoamaan apua.
-Jotakuta kiusataan porukassa tai jostakusta puhutaan paskaa selän takana. Minun on helppo puuttua kiusaamiseen tai paskan puhumiseen.
-Satun hissiin tuntemattoman viehättävältä vaikuttavan naisen kanssa. Minun on helppo aloittaa keskustelu pöksyihin pästäkseni. Myös huumori minulta irtoaa tällaisissa tilanteissa helposti. Osaan hassutella. Se aina vetoaa naisiin.
-Viereeni istuu pitkän matkan bussissa tuntematon ihminen. Minun on helppo avautua hänelle. Estoni eivät ole kummoisia. Saatan jutella itsetuhoisuudestanikin kuin säästä. Tiedän että se on tahditonta, mutta en aina jaksa siitä välittää.
Yleisesti voisi kai todeta, että olen hyvä tilanteissa, joissa tyyli ja koodi ovat vapaita ja joissa kuka tahansa saa ruveta kirkumaan särkyvällä äänellä mielenkiintoisia reaktioita ja kysymyksiä herättääkseen.
Tilanteita, joissa ahdistun:
-Opetustilanteet, luokkahuoneet.
-Kaikki roolitetut tilanteet, joissa on ripauskin hierarkisuutta. Inhoan olla johdettava tai johtaa.
-Tilanteet, joissa selvästi näytellään. Työhaastattelut, tohtorin väitökset, tiedostetut mutta ääneen lausumattomat konfliktit, smollari eli pikkupuhe.
-Tilanteet, joissa on mukautuvaisuuden vaatimus. Vaikka olen kiltti, niin en ole kohtelias, jos en pidä ihmisestä. En sopisi kauas itään. No, Venäjälle ehkä.
Yleisesti voisi kai todeta, että olen huono tilanteissa, joissa tunteet on uhrattava päämäärän hyväksi.
Mua jollain lailla hävettää. Voinko kertoa lääkärille, että välillä menee ihan oikeasti tosi huonosti, jos kuitenkin vaikutan siltä, että siinäpä reipas, avoin ja noheva kaveri?