Taudinkuvana depressio

  • 549 635
  • 2 075

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Käyttääkö joku teistä säännöllisesti masennuslääkkeitä? Itsellä ollut kohta puoli vuotta käytössä sepram 20 mg mutta erityisemmin en ole huomannut vaikutusta. Harkitsen annoksen tuplaamista jos ei kohta palaa edes jotenkin elämänilo.

EDIT: Edellä olikin jo keskustelua lääkkeistä, sepramin käyttäjiltä haluaisin kuulla kokemuksia, kannattaisiko vaihtaa lääkettä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Käyttääkö joku teistä säännöllisesti masennuslääkkeitä? Itsellä ollut kohta puoli vuotta käytössä sepram 20 mg mutta erityisemmin en ole huomannut vaikutusta. Harkitsen annoksen tuplaamista jos ei kohta palaa edes jotenkin elämänilo.

Aiemmin, kun daignoosinani oli "pelkkä" keskivaikea tai vaikea masennus, käytin säännöllisesti masennuslääkkeitä (nimet olen jo onnellisesti unohtanut). Minun kohdalla tehtiin pari kertaa lääkevaihto, kun huomattiin ettei lääke annostuksen nostosta huolimatta tuota toivottua tulosta - tosin tulos oli silloinkin huono koska taustalla oli muita psyykeongelmia. Eli kehotan keskustelemaan lääkärin kanssa ja jos päädytte annoksen tuplaamiseen niin tee se - yksin tuplauksia ei kannata ruveta tekemään, eikä muutenkaan leikkimään lääkityksellä (nimim. kokemusta on ja tulos oli huono). Jos tuplauskaan ei auta niin nosta tuolloin esille mahdollinen lääkkeen vaihto.

vlad.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Viestejäsi luettuani melkoisen tiiviisti tässä ketjussa, pitäisin melkoisen suurena virheenä jos palaisit entiseen työhösi. Olen saanut sellaisen kuvan, että se on eräs sellainen tekijä mikä vaikuttaa elämääsi suuresti negatiivisessa mielessä.

Tsemppiä sinulle!

vlad.

Kiitti.
Joo, ei tuo työpaikka tosiaan ole pienin syy nykyiseen olotilaan, joten kovin helpolla ainakaan en sinne ole palaamassa. Ei tosin työnantajakaan taida pitää enää mua varsinaisena työntekijänään, ainakin unohti meikäläisen joululahja listasta. Onhan tuo työpaikan henki sellainen, ettei meikäläinen siellä tulisi pitkään jaksamaan kunnossa. pari idioottia yrittää pomputtaa ja loput vittuilee muuten vaan. Viimeksi muutama päivä sitten muisti yksi tekstarilla: "Sulla on hyvät puhelahjat, kun sait noin pitkän loman, mä en ollut kuin 9 päivää, vaikka oli sormi poikki." Tohon kun jätin vastaamatta, tuli kohta perään "Sä pääset kohta sairauseläkkeelle, oot ollut lomalla niin pitkään."
Toinen pölö yritti yhtenä iltana soittaa, 67 kertaa malttoi soittaa, ennen kuin tajusi, etten vastaa. Laittoi sitten hyvän yön toivotuksiksi viestin "me nauretaan sulle töissä, NÖSSÖ."
Pysy tuossa porukassa sitten kuuppa kunnossa. Noh, vuoden vaihteen jälkeen vaihtuu puhelinnumero...
Vuoden vaihteen jälkeen olis tosiaan tarkitus kiskoa itsestään irti sen verran, että alkaisi todella katsella, mitä muuta olisi tarjolla. Opiskelukaan ei ole ihan poissuljettu vaihtoehto.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaisikohan sun kuitenkin säilyttää nuo viestit jossain? Niistä voisi olla hyötyä mm. karenssiasioissa, jos et enää samaan työhön aio palata.

Crazy Diamondille - onko sinulla aikuisia ihmisiä ympärilläsi, joihin luotat tai joita arvostat? Joskus voi käydä niin ylimaallisen huono mäihä, ettei vanhempiinsa saa solmittua kunnollista ihmissuhdetta. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole samasta puusta veistettyjä.
Voimia!
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Oikein ihmetyttää, että oletko, TuTo fani-79, ollut aikuisten ihmisten kanssa töissä? Kuulostaa yläkoululaisten touhulta. Siihen pitää työsuojelupiirin puuttua, jos asiasta ko. taholle ilmoittaa.
 

Morgoth

Jäsen
Käyttääkö joku teistä säännöllisesti masennuslääkkeitä? Itsellä ollut kohta puoli vuotta käytössä sepram 20 mg mutta erityisemmin en ole huomannut vaikutusta. Harkitsen annoksen tuplaamista jos ei kohta palaa edes jotenkin elämänilo.

Olen Vladin kanssa samoilla linjoilla, että parempi tehdä nuo psykiatrin kautta kuin ruveta omatoimisesti säätämään lääkeannoksia. Nuo psyykelääkkeet eivät kaikkine vaikutuksineen ole kuitenkin ihan helpoimmasta päästä tai että välttämättä edes yleislääkäritkään niistä niin hirveän hyvin olisivat perillä, puhumattakaan että potilas itse. Oikeasti se on aika vaarallista ruveta itse leikkimään lääkäriä.

EDIT: Edellä olikin jo keskustelua lääkkeistä, sepramin käyttäjiltä haluaisin kuulla kokemuksia, kannattaisiko vaihtaa lääkettä?

Nuo ovat niin yksilöllisiä ja psyykelääkkeiden kanssa on kuitenkin aika yleistä, että niitä joutuu vaihtamaan ja jotkut toimivat paremmin ja jotkut huonommin ja jotkut eivät sovi ollenkaan. Kannattaa ehdottomasti puhua lääkärin kanssa tuosta ja suhtautua varsinkin epäileväisesti tai ei ainakaan suoraan soveltaa itseensä, mitä keskustelupalstoilla toiset kertovat. Se ehkä toimii tai ei toimi sillä ihmisellä, mutta eivät nuo ole niin yleistettävissä.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oikein ihmetyttää, että oletko, TuTo fani-79, ollut aikuisten ihmisten kanssa töissä? Kuulostaa yläkoululaisten touhulta. Siihen pitää työsuojelupiirin puuttua, jos asiasta ko. taholle ilmoittaa.

Niin pitää juu, mutta kun ei ole oikein virtaa lähteä mitään juttua tekemään. Minustakin tuntuu, ettei nuo äijät ihan aikuisen tasolla ole, vaikka nuorin onkin jo yli kolmenkympin. Kai se vaan on yhteen firmaan ajautunut koko sekolanttujen kerma. Eikä edellä mainituissa jutuissa vielä ollut, kuin pisara itämeressä...
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikein ihmetyttää, että oletko, TuTo fani-79, ollut aikuisten ihmisten kanssa töissä? Kuulostaa yläkoululaisten touhulta. Siihen pitää työsuojelupiirin puuttua, jos asiasta ko. taholle ilmoittaa.

Itselläni on kokemuksia siitä että omat kaverit tai no oikeastaan yksi niistä aukoo päätänsä ja tekee kaikesta läppää. Sitten kun lopulta ei jaksa enää ja "käskee" lopettaa tuollaisen lapsellisen käytöksen ja ettei kaikesta pidä aina tehdä "hauskoja juttuja, niin saa vain kuulla että itsekkään en ole asioitani hoitanut kuten aikuiset... ja tiedän kyllä että en ole ihan vastuullisesti kaikkea hoitanutkaan. Ihmetyttää vaan tuollainen suhtautuminen että nauretaan ja pilkataan ja kun siitä sitten sanoo, niin käännetään se takaisin minuun, kun en kerran ole ole esimerkiksi hoitanut kouluani kunnolla.

En ymmärrä miten koulunkäyntini edes liittyy koko juttuun...no sekin sitten selvisi, että on kuulemma outoa sanoa jotain käytöstä lapselliseksi jos ei ole itsekkään hoitanut kaikkia asioitaan aikuismaisesti. Mielestäni se että en ole ollut hoitanut kouluani kunnolla on enemmänkin oma ongelmani, kun en ollut tarpeeksi vastuullinen. Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, että voisi käyttää järkeä ja miettiä mitä sanoo toisille ihmisille. Jos jollakin on ongelmia, niin ei minulle vaan tule mieleen tehdä niistä pilaa. Lisäksi vähättelyt esim. "ei sulla sentän mikään syöpä oo...", kun on kyse jo aika pitkästä sairastelusta, unettomuudesta,stressistä ja kasautuneesta pahasta olosta. Ihmisiä on moneen junaan ja jotkut eivät vaan tajua tai osaa nähdä asioita muiden kannalta. Kai se joku kehityshäiriö on tai jotain.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö toisen ihmisen asemaan asettautuminen kuulu 'yleisiin kasvatusmetodeihin' enää?
Kaikki muuttuu - melko nopeastikin - enkä minä ole lasten/nuorten kasvatuksen kanssa tekemisissä, joten kysyn ilman sarvia ja hampaita.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Joo, itselleni ei oikein sopinut. Aiheutti kaikkivoipaisuuden tunnetta ja yliaktiivisuutta ja lisäksi panohommat ei kiinnostaneet yhtään ja jos sattuikin kiinnostamaan niin homma meni maratoniksi jolle ei loppua oikein tahtonut tulla. Noissa SSRIssä vaarana on, että voivat jopa laukaista bipolaarisen mielialahäiriön hypomania vaiheen, edellyttäen tietysti että on alttiutta bipoon.

Joo, lääkitystä jatkunut nyt reilun viikon kun 2 viikon päästä pitäis alkaa lääkkeen vaikuttaa ja jotenkin tuntuu et on jo nyt vaikuttanut tuomalla levottomuutta, puhetulvaa yms. Ja suvussa on bipoa esiintynyt isän kahdella veljellä ja toinen ainakin osaksi aiheutunut lääkkeitten ja alkoholin käytöllä samaan aikaan. Tiedä sitten kuinka pahoja nämä on, ku isä nyt on perähikijän maalaiskasvatuksen saanut ja eihän siellä tottavie ylimääräisiä puhuta, eikä itsekkään tiedä veljien sairairauksista enempää. Mitä luin tosta biposta ja maniasta sekä hypomaniasta, niin jotenkin vaikuttaa silleen kihelmöivän uhkaavalta tuo hypomania tuolla eessä. Vittu, mä en tiiä mikä mun aivoissa on (pelkkää nuoruuden lyhytnäköisyyttä/putkiaivoisuutta) kun on sillee kädet levällään et lyö tänne julma elämä, täällä ollaan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bipossa taitaa olla samantyyppinen perimä kuin alkoholismissa - alttius oikeissa olosuhteissa, ei suora geeniperimä. Jos sitä suvussa esiintyy, on varmaan hyvä tuoda se lääkärin tietoon. Onko sinulla hyvä keskusteluyhteys lääkärin kanssa?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen sen tänne jo aiemminkin kirjoittanut, mutta kerrottakoo se vielä kerran, kun aihe kerran on tapetilla. Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Se iski kesällä 2006 lopullisesti kun töissä oli ihan saatanan hektistä ja hommaan liittyi myös jonkinlainen työpaikkakiusaamisyritys. Yritykseksi se jäi siksi, että heti kun kuulin tämän saatanan paskantärkeän nutturapään aukoneen selkäni takana päätään minusta varsin rajusti, ohitin pari lähintä esimiestäni ja ilmoitin asiasta sikariportaaseen. Enhän muuten varmaan olisi näin radikaalia ratkaisua tehnyt, mutta hypomaniassa ei juuri kuvia kumarrella. Tästä johtuen paskantärkeä nutturapää jäi sairauslomalle "kipeän selän" takia. Vittuilu loppui seinään. Myös nutturapään hännystelijät hiljenivät. Istuin ennen tilanteen loppumista varsinaisessa Bermudan kolmiossa, jossa ympärilläni työskentelivät se nasty bitch ja hänen lähimmät kaverinsa. Muu toimiston väki oli varauksettomasti puolellani. Näille naisille mikään mitä tein ei kelvannut. Itsehän he olivat täydellisyyden ruumiillistumia.

Ikävä kyllä tilanteen kehittämä hypomania eskaloitui maniaksi ja lyhyeksi psykoosivaiheeksi. Psykiatrini oli laittanut minut sairauslomalle jo ennen psykoosivaihetta ja vietinkin psykoosivaiheeni kotona. Vaimon mukaan olin puhunut himassa kielillä ja kävellyt seiniä pitkin. En ollut mitenkään väkivaltainen tai muuta sellaista. Pelasin yökaudet pokeria netissä ja hävisin niin paljon rahaa, että isäukko joutui pelastamaan minut veloistani Luottokunnalle. Olin myös pitänyt päiväkirjaa, jota olen myöhemmin lueskellut hämmästyneenä. Kirjallinen anti oli kuin Saarikosken kynästä, joskin sekavaa. Sitten kävi niin, että psykiatri päätti lopettaa SSRI-lääkityksen, jolloin masennuin muutamassa päivässä osastokuntoon ja lihoin muodottomaksi möykyksi.

Tänä syksynä taas lyhyen hypomaniajakson jälkeen masennuin tähän asti elämäni pahimpaan masennukseen. Olin petipotilaana puolitoista kuukautta. SSRI otettiin takaisin käyttöön. Lääkkeenä on Citalopram Ratiopharm. Olo on kohentunut huomattavasti. Olo on ollut lievästi ahdistunut, mutta näen taas valoa tunnelin päässä kovastikin. Osansa hyvällä fiiliksellä on myös pakkaskeleissä - pakkaset ovat aina vaikuttaneet myönteisesti mielialaani. Hieman olen kuitenkin huolissani lievästi "suuruudenhulluista" ajatuksista, minulta olisi tulossa kirja kokemuksistani, lääkevieroituksesta ja masennuksista sekä maniasta. Haamukirjoittajakin on jo valittu ja lupautunut tehtävään. Kustannusyhtiökin näyttää periaatteessa vihreää valoa. Saa nyt kuitenkin nähdä tuleeko siitä mitään. Liian monesti on suunnitelmat heittäneet häränpyllyä henkisten vaikeuksien vuoksi. Opiskelutkin ovat tällä hetkellä jäissä, näillä näkymin yritän palata yliopistolle nelosperiodin alkuun maaliskuussa. Onneksi opiskelut eivät karkaa mihinkään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Silminnäkijä: Koulusta eläkkeelle telkku.com-linkki:
http://telkku.com/tiedot?oid=2010042622051

Kertoo karua kieltä tämän päivän nuorten masennuksista. Suosittelen.

KOULUSTA ELÄKKEELLE

YLE TV2 ma 26.04. klo 22.05

Miksi niin moni masentunut nuori ajautuu pimeään putkeen, jonka päässä on eläke? Toimittaja Juha Portaankorva.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Laitetaan tähän ketjuun vähän päivitystä omalta osaltani. Taustoista sen verran että vuonna 2000 ilmeni ensimmäiset oireet masennuksesta kun olin intissä. En osannut vielä hakeutua hoitoon silloin joten oireet hävisivät kun intti loppui. Seuraavana kesänä sairastuin pahemmin mutta vieläkään en osannut hakeutua hoitoon. Vasta 2002 pääsin hoidon piiriin (kesti n. 3kk ennenkuin pääsin lääkäriä tapaamaan) ja olisivat ottaneet suoraan osastolle minut mutta kieltäydyin (mikä oli nyt ajateltuna iso virhe). Tämä tapahtui siis Espoossa. Takaisin kotikuntaan muuttaessa meni pari vuotta sekalaisissa töissä / sairaslomilla ollessa kunnes 2004 iski masennus pahemman kerran. 2005 pääsin tutkimuksiin jossa todettiin vakavampi sairaus + siitä masennusoireinen muoto. Tämän jälkeen olen ollut eläkkeellä ja käynyt erilaisissa ryhmissä sekä kokeillut erilaisia kouluja. Huonolla menestyksellä. Nyt vuoden verran on ollut parempaa osaltaan erään nettiprojektin sekä hyvin onnistuneen säännöllisen ryhmän ansiosta. Tällä hetkellä suunnittelen jonkinlaista koulutusta mutta saa nähdä antaako lääkäri vielä lupaa. Mutta pahoittelen jos jollekin JA-tutulle / kaverille tämä tuli yllätyksenä (en pahemmin kertoile näistä jutuista ihmisille). Kaikille hyvää kevättä ja hyvää mielenterveyttä,

-Tinke-80
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saatanan masennus, onkohan se salakavalasti hiipinyt takaisin? Lopetin SSRI- lääkityksen (Cipralex 15 mg) tuossa viime vuoden lopulla, syötyäni noita päivittäin noin vuoden päivät. Silloin kun noita mulle määrättiin, en huomannut mitään vaikutusta. Kuitenkin muutaman viikon jälkeen huomasin, että auttaahan se. Oli helpompi olla, ahdistuneisuus ja huolestuneisuus vähenivät merkittävästi ja oli muutenkin helpompi olla. Eli kai se sitten meni niin, että mulla oli masennus päällä ja Cipralex vei sen pois.

Kuitenkin lääkityksen loppuaikoina aloin huomaamaan, että Cipralex tasoittaa tunnetiloja aika salakavalasti. Joo, kaikki oli helpompaa, mutta samalla kaikki oli yhdentekevää. Mikään ei tuntunut oikein missään. Elämäntilanne oli (ja on edelleen) huomattavasti erilainen kuin aikoinaan tuon lääkityksen aloittaessani, joten lääkärin kanssa turinoituani päätettiin lopettaa tuo lääkitys.

Nyt viime aikoina on taas tuntunut siltä, että olisi sittenkin pitänyt jatkaa lääkitystä. Samaa saatanan ahdistumista ja huolehtimista on ilmassa kuin silloin aiemminkin. Levollista ja rentoa oloa ei saa millään, olen jatkuvasti hermostunut ja ärtynyt. Diagnooseina on F60.3 (Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus) ja F41 (Tarkemmin määrittämätön ahdistuneisuushäiriö) joten varmaankin aika monesta seikasta voivat meikäläisen olot olla kiinni.

Jos aamusta soittaisi lekurille ja yrittäisi päästä keskustelemaan vaihtoehdoista. SSRI on yksi sellainen, mutta pelottaa se tunnekylmyys ja "ihan sama" - asenne, minkä siitä viimeksi sain. Siksipä olen ihan itsekseni miettinyt sitä SNRI- vaihtoehtoa. Parikin frendiä on sitä syönyt, olisiko lääkkeenä ollut Efexor, ja kertoivat sen lisänneen tarmokkuutta ja päättäväisyyttä asioiden hoitamisessa, minkä lisäksi on auttanut myös ahdistuneisuuteen ja masennukseen.

Toinen lääke, josta olen kuullut paljon hyvää ja josta ajattelin lääkäriltä kysäistä, on nimeltään Lyrica. Sitä käytetään yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoitoon, mutta myöskin neuropaattiseen kipuun, jota minulla MS-tautini vuoksi silloin tällöin esiintyy. Joten tuosta saattaisi olla apua siihenkin.

Enpä tiedä, kai se on aamusta pakko sinne lekurille soitella. Tämä jatkuva hermoilu, äksyily ja ahdistus käyvät kuitenkin raskaaksi niin minulle kuin läheisillenikin. Mulla on kyllä ahdistukseen tarvittaessa käytössä Opamox 15 mg 1-2 tablettia max. 3 krt vuorokaudessa, mutta eipä niistä huonona päivänä tuolla maksimiannostuksellakaan suurempaa apua ole.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Itse olen myöskin Cipralexin käyttäjiä. Aiemmin oli joku muu lääkitys, mutta pyysin vaihtamaan tähän anorgastisuuden vuoksi. En edes muista mikä sen punaisen pillerin nimi oli, mutta niin paljon siitä oli haittaa, että tahdoin takaisin Cipralexiin. 20mg on nykyään mun annos.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos aamusta soittaisi lekurille ja yrittäisi päästä keskustelemaan vaihtoehdoista. SSRI on yksi sellainen, mutta pelottaa se tunnekylmyys ja "ihan sama" - asenne, minkä siitä viimeksi sain. Siksipä olen ihan itsekseni miettinyt sitä SNRI- vaihtoehtoa...Toinen lääke, josta olen kuullut paljon hyvää ja josta ajattelin lääkäriltä kysäistä, on nimeltään Lyrica.

Sain kuin sainkin viimein aikaiseksi mennä juttelemaan lekurin kanssa. Jutusteltiin siinä ja käytiin eri vaihtoehtoja läpi. En nyt suoraan tyrmännyt ajatusta palaamisesta SSRI- lääkitykseen, mutta olin kyllä varautunut sen suhteen ja selitinkin sen viimeksi aiheuttaneen tunnekylmyyttä jne. Tämän jälkeen lekuri tarjosi (aivan kuten arvasinkin) SNRI- vaihtoehtoa (Efexor, Cymbalta jne).

Tästä päästiin siihen, että yritin selittää olevani enemmänkin tuskastunut ja ahdistunut, kuin masentunut. Masennuksesta kärsineenä tiedän kyllä millaista se on, eikä tämä ole sitä. Ja kun mulla kuitenkin on diagnosoitu mm. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, niin kysäisin sitten suoraan, että mikäs lääke se Lyrica oikein on. Lekuri siitä sitten Pharmaca Fennicaa hetken selailtuaan totesi että joo, kokeilemisen arvoinen lääkehän se minun tapauksessani on. Nyt on sitten Lyrica- kuuri päällä. Heitehuimauksen lisäksi en ole huomannut sivuoireita ja uskoisin, että tuo huimauskin menee ohi. Toivottavasti tästä lääkkeestä on apua, koska en edelleenkään haluaisi alkaa syömään sen enempää SSRI kuin SNRI- lääkkeitäkään.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Lyricasta?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lyricaa ei tule käyttää päihteiden kanssa. Joten ole hyvin, hyvin varovainen. Lyrica + 'jotain muuta' ei ole vaaraton yhdistelmä. Koukuttaakin, kuulemma. Jos et ole aikaisemmin tutustunut Päihdelinkkiin, niin nyt ehkä kannattaa käydä ja laittaa 'Lyrica' hakuun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt reilu viikko uutta Cipralex -kuuria takana. Ens viikolla eka tapaaminen työterveyspsykologin kanssa, toivottavasti on asiallinen nainen, diippien asioiden jauhaminen kun ei tunnetusti suju urpojen kanssa, vaikka olisivat kuinka ammattilaisia. Mielenkiinnolla odotan istuntoa, eka (keskivaikea) masennus todettiin loppuvuodesta 2006, silloin olin todella rikki ja "tauti" todettiin keskivaikeaksi vain siksi, ettei ollut minkäänlaisia itsetuhoisia aatoksia. Nyt tilanne on erilainen, koska osaan tarkkailla omia fiiliksiäni eri tavalla, eri näkökulmasta ja tunnistan tiettyjä asioita itsessäni paljon paremmin. Tällä kertaa ei ole sellaista pitkäkestoista apatiaa havaittavissa, vaan fiilikset vaihtelevat päästä päähän kovasti. Kuilu ei ehkä ole niin syvä kuin viimeksi, mutta nyt on kieltämättä käynyt mielessä sekin, että kannattaako meikäläisen taivaltaa täällä maan päällä ollenkaan. Elämän turhuus on ekaa kertaa käynyt mielessä, vaikken olekaan miettinyt konkreettisesti maallisen taivalluksen saattamista päätökseen. Suomeksi: itsemurhaa en ole tekemässä, mutta ajatus siitä on hiipinyt askeleen lähemmäksi kuin ennen.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Nyt reilu viikko uutta Cipralex -kuuria takana. Ens viikolla eka tapaaminen työterveyspsykologin kanssa, toivottavasti on asiallinen nainen, diippien asioiden jauhaminen kun ei tunnetusti suju urpojen kanssa, vaikka olisivat kuinka ammattilaisia. Mielenkiinnolla odotan istuntoa, eka (keskivaikea) masennus todettiin loppuvuodesta 2006, silloin olin todella rikki ja "tauti" todettiin keskivaikeaksi vain siksi, ettei ollut minkäänlaisia itsetuhoisia aatoksia. Nyt tilanne on erilainen, koska osaan tarkkailla omia fiiliksiäni eri tavalla, eri näkökulmasta ja tunnistan tiettyjä asioita itsessäni paljon paremmin. Tällä kertaa ei ole sellaista pitkäkestoista apatiaa havaittavissa, vaan fiilikset vaihtelevat päästä päähän kovasti. Kuilu ei ehkä ole niin syvä kuin viimeksi, mutta nyt on kieltämättä käynyt mielessä sekin, että kannattaako meikäläisen taivaltaa täällä maan päällä ollenkaan. Elämän turhuus on ekaa kertaa käynyt mielessä, vaikken olekaan miettinyt konkreettisesti maallisen taivalluksen saattamista päätökseen. Suomeksi: itsemurhaa en ole tekemässä, mutta ajatus siitä on hiipinyt askeleen lähemmäksi kuin ennen.
Kaikkien pelikieltojen uhalla lainaan koko tekstin, koska oikeastaan mitään ei voi jättää pois.
Itsellä todettiin keskivaikea masennustila tuossa vuosi sitten, kolmen lääkkeen jälkeen käytössä myös chipralex 20mg ja ketipinor 25mg, ehdottomasti paras aiempien kahden jälkeen on ollut chipralex.
Sinällään itsellä on käynyt hyvä tuuri, että on päässyt juttelemaan asiaa ymmärtävien ja ammattimaisten ihmisten kanssa alusta lähtien. Siltikin ollaan vielä kaukana normaalista olotilasta ja juuri kuten sinullakin. Ei ole akuuttia itsetuhoisia aikeita, mutta harvinaisen usein silti miettii, miksi jaksaa tätä elämää ja onko se sen arvoista!?
Toistaiseksi ihana ja rakas vaimo ja koira pitävät elämässä kiinni ja pikkuhiljaa alkaa olla jopa tulevaisuuden suunnitelmia. Toki kaukana ollaan ns. Tavallisen ihmisen elämästä, mutta iso askel on menty siitä, kun aamuisin mietti, onko parempi ampua itsensä, vai mennä töihin.
Eli: Simon.
En väitä osaavani ymmärtää, mutta yritän. Itsensä tappaminen on luovutus, henkiin jääminen on taistelua! Päivä kerrallaan eteen päin ja rinta kaarella maaliin. Kato asiat voi aina olla paremmin, mutta aina ne voi olla ihan vitun paljon huonomminkin!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli: Simon.
En väitä osaavani ymmärtää, mutta yritän. Itsensä tappaminen on luovutus, henkiin jääminen on taistelua! Päivä kerrallaan eteen päin ja rinta kaarella maaliin. Kato asiat voi aina olla paremmin, mutta aina ne voi olla ihan vitun paljon huonomminkin!
Kiitos vaan vastineesta, mutta korostetaanpa nyt vielä sitä, etten suinkaan ole missään itsetuhoisissa ajatuksissa, en ollenkaan. Kyse on siis siitä, että ekan masennukseni aikoihin olin todella apaattinen, makasin vain himassa, enkä halunnut nähdä muita ihmisiä, mutten miettinyt mitään itsetuhoisia aatoksia silloin. Nyt tilanne on se, että kykenen käymään töissä normaalisti, tapaan kavereitani ja elän sinänsä normaalia elämää, mutta mieliala heittelee välillä kovasti.

Osaan nyt ajatella asioita eri kantilta, kun olen jo käynyt tuon yhden "masennusprosessin" läpi. Tiedostan sen, että päässäni pyörivät välillä myös sellaiset aatokset, etten ole minkään arvoinen ja ettei elämälläni ole merkitystä, mutta ne menevät myös nopeasti ohi. Ekaa kertaa elämässäni olen huomannut ajattelevani asioita siltä kantilta, että ehkei meikäläisen elämällä ole juurikaan merkitystä, mutta nuo aatokset ovat hyvin harvinaisia ja nopeasti ohimeneviä.

Aiemmasta viisastuneena olenkin hakeutunut hakemaan ammattiapua hyvissä ajoin, joskin läheisen ystävän potkimana, mutta kuitenkin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä ovat vaikeita asioita, mutta tuntuu siltä, että yhä useampi kokee sen mitä ennen nimitettiin 'neljän (tai vielä sitä aikaisemmin viiden)kympin kriisiksi' yhä aikaisemmin: mikä on elämän tarkoitus? Mikä on minun elämäni tarkoitus? Onko tässä kaikki, mitä on odotettavissa? Tätähän pidettiin suorastaan 'normaalina' silloin kun itse olin nuori - että ihmiselle tulee aika, jolloin hän kyseenalaistaa kaiken elämässään.

Predestinaatioon ei tarvitse suostua. Omia ajatuksiaan voi muuttaa ja hakea aktiivisesti erilaisia näkökulmia. Jos hätä on suuri, kaikki keinot kelpaavat. Myös itseapukirjat, joita ainakin itse 'halveksin' ennen kuin luin niitä :)

Kestävyyttä!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lyricaa ei tule käyttää päihteiden kanssa. Joten ole hyvin, hyvin varovainen. Lyrica + 'jotain muuta' ei ole vaaraton yhdistelmä. Koukuttaakin, kuulemma.

Juu, sen tiesinkin, että Lyrica+ alkoholi on verrattain vaarallinen yhdistelmä. Ja mitään muita "kovia päihteitä", joihin alkoholinkin lasken meikäläinen ei käytä ja alkoholiakin nykyään äärimmäisen harvoin. Pitänee tutustua päihdelinkistä löytyvään tietoon, kiitos vinkistä.

Sanotaan nyt vielä sekin, että kuulemma Lyricakuurin aikana voi kannabista poltella, jos siis sellainen harrastuksiin kuuluu. Kannabis jopa pikkuisen helpottaa sitä heitehuimausta. Uskon edelleen, että tuo huimaus menee ohi. Jos ei mene, niin sitten on pakko vaihtaa lääkettä. Siitä ei tule mitään, kun ei uskalla ajaa fillarilla, hyvä kun uskaltaa edes lähikauppaan kävellä. On meinaan sen verran erilaista se heitehuimaus muuhun huimaamiseen verrattuna, josta ajoittain MS-tautini takia kärsin.

*edit*

Katselin tuolta päihdelinkistä noita juttuja, aika pitkälti siellä mennään viihdekäyttölinjalla ja yritetään selvittää, että miten tuo lääke sekoittaa päätä. Ihan sen kaltaisia neuvoja en kaipaa, kun kysymykset olivat suurimmaksi osaksi luokkaa "Voiks noit tykittää? tai ees nokittaa?"

Mutta jos jollakin on kokemusta Lyrican vaikutuksesta ahdistukseen, niin siitä kuulisin mielelläni lisää, vaikka omakohtaista kokemusta varmaan n. viikon päästä jo onkin.
 
Viimeksi muokattu:

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Kiitos vaan vastineesta, mutta korostetaanpa nyt vielä sitä, etten suinkaan ole missään itsetuhoisissa ajatuksissa, en ollenkaan. Kyse on siis siitä, että ekan masennukseni aikoihin olin todella apaattinen, makasin vain himassa, enkä halunnut nähdä muita ihmisiä, mutten miettinyt mitään itsetuhoisia aatoksia silloin. Nyt tilanne on se, että kykenen käymään töissä normaalisti, tapaan kavereitani ja elän sinänsä normaalia elämää, mutta mieliala heittelee välillä kovasti.

Osaan nyt ajatella asioita eri kantilta, kun olen jo käynyt tuon yhden "masennusprosessin" läpi. Tiedostan sen, että päässäni pyörivät välillä myös sellaiset aatokset, etten ole minkään arvoinen ja ettei elämälläni ole merkitystä, mutta ne menevät myös nopeasti ohi. Ekaa kertaa elämässäni olen huomannut ajattelevani asioita siltä kantilta, että ehkei meikäläisen elämällä ole juurikaan merkitystä, mutta nuo aatokset ovat hyvin harvinaisia ja nopeasti ohimeneviä.

Aiemmasta viisastuneena olenkin hakeutunut hakemaan ammattiapua hyvissä ajoin, joskin läheisen ystävän potkimana, mutta kuitenkin.
Voimia Simonille prosessiin.

Tekstisi, pohdintasi ja elämäntilanteesi on aika sama kuin eräällä perheenjäsenelläni. Jos annat itsellisi rehellisesti luvan olla masentunut ja hyväksyt mielialanvaihtelut osana toipumisprosessia, olet jo pitkällä. Oman perheenjäseneni tarina päättyi kuitenkin kymmenen vuoden taistelun jälkeen pari kuukautta sitten. Joten ihan siitäkin syystä isot tsempit vääntöön. Kannataa myös antautua toisten, niin ammattilaisten kuin ystävien, autettavaksi. Se osoittaa huomattavan suurta henkistä lujuutta tänä aikana, jossa pitäisi aina vain pärjätä yksin, ilman kenenkään apua.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Joulukuussa kirjoittelin, että hieman pelottivat silloin "suuruudenhullut" ajatukset. Niinhän siinä sitten kävi, että jo uutenavuotena olin maniassa. Vahinkoa syntyi ja rajusti. Sosiaalisen tilannetajun hämärtymisen seurauksena tein tekosen, joka johti avioeropapereiden toimittamiseen käräjäoikeudelle. Bipolaarihäiriössä pahimmat vahingot syntyvät juuri maniassa, eivät niinkään masennuksessa, vaikka se onkin toki pahempi lusittava. Maniassa repostelin yksityisasioita muun muassa täällä, missä ei jälkeenpäin katsottuna oikein ole järkeä ollut.

Syyt jotka johtivat maniaan olivat siinä, että lopetin viime syksynä bentsojen käytön seinään. Annokseni oli hyvin korkea, ja lipsahtipa touhu väärinkäytönkin puolelle, jolloin päätin katkaista kierteen. Edessä oli uskomaton helvetti, kun kylmä kalkkuna tuli kylään. Koska lopetin bentsot, jouduin vähentämään myös Seroquelin määrää yhteen kahdeksasosaan, koska Sero aiheuttaa minulle paniikkia, eivätkä bentsot olleet enää siltä suojaamassa. Seroquelhan on mielialantasaaja. Se kompressoi huippuja ja pohjia lähemmäs toisiaan. Mielialantasausteho oli siis kahdeksasosassa aiemmasta. Ja yhtä aikaa bentsojen lopettamisen kanssa minuun iski tähänastisen elämäni ylivoimaisesti rankin masennus, joka invalidisoi minut täydellisesti yhteiskunnan ulkopuolelle puoleksitoista kuukaudeksi. Tuo ajanjakso on traumatisoinut minua rajusti. En vieläkään pysty katsomaan esimerkiksi Simpsoneiden Halloween-spesiaaleja... Kun tilanteeni alkoi koheta, ja sain raahauduttua MTT:hen, päätimme lekurin kanssa siitä, että Cipralex-lääkitys aloitetaan uudestaan. Virheliike näin jälkikäteen pohdittuna. Erittäin paha.

Cipralex oli bensaa orastaviin liekkeihin. Bipolaarihäiriön sairaalloisesti koheneva mieliala + yhden kahdeksasosan mielialantasaus + Cipralex = mania. Tammikuussa häröilin ihan tosissani. Taksi oli se peruskuljetusväline niinä päivinä. Söin ulkona kuin pahainen nousukas. Vedin kännejä pelkillä baarihinnoilla. Kirjoitin kirjaa. En muista hirveän hyvin yksityiskohtia noilta ajoilta. Mutta se kuumeinen palo, joka maniaan liittyy, oli taas kuin olisi ollut nousuhumalassa kuukauden päivät. Rakastin kaikkia ja kaikki "rakastivat minua". Mutta jokaista hyvää humalaa seuraa paha krapula. Helmikuun alussa tuli täydellinen romahdus, jälleen invaliditeetti. Elämä oli kerta kaikkiaan retuperällä. Alkoi selitysten aika. En tosissani kuvittele saavani anteeksi vaimoltani tekoani, mutta olen yrittänyt painottaa sitä, että ilman sairauttani sellaista paskaa ei olisi sattunut. En kaikesta huolimatta ole paha ihminen.

Nyt käyn terapiassa ja lääkitys on sorvattu kohdalleen. Paitsi että en voi käyttää mielialatasaajia tarpeeksi isolla annoksella, koska ne aiheuttavat niillä annoksilla paniikkia ja raakaa kuolemanpelkoa, joita saatoin ennen säädellä bentsoilla. Nukkuminen on vitun hankalaa. Edelleen asutaan vaimon kanssa saman katon alla, hyvin tullaan toimeen, mutta vain minulla taitaa olla ajatuksia yhteiselämästä myös tulevaisuudessa.

Jep. Tsemppiä kaikille. Onni yksillä, kesä kaikilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös