No itsellä kyllä paljon vahvoja kokemuksia opettajista (ja rehtorista) jolla se uskonto kyllä puskee läpi. Tiedän että omat negatiiviset kokemukset varmasti vaikuttavat suuresti omaan näkökantaan. Pienellä paikkakunnalla oli todella paljon hyvin konservatiivisia kristittyjä valta-asemissa niin kunnan päätöksenteossa kuin kouluissaOpettajat ja rehtori toimivat virkavastuulla, he ovat aina vastuussa siitä, että opetus on opetussuunnitelman mukaista. Luokanopettajalla on laaja pedagoginen vapaus, mutta edelleen opetussuunnitelmaa ja lakeja pitää noudattaa.
Erilaisien vierailijoiden joukossa on joskus aktivisteja, mutta pääsääntöisesti mennään opetussuunnitelman mukaan. Tämä siitä syystä, että poikkeamisesta nousee tänä päivänä kohu. Kännykät kuvaa ja some laulaa, media kohisee ja Jatkoajan keskustelupalstan tasa-arvo ketju räjähtää!
Muistan esim yhden aamunavauksen, missä puhuttiin pitkään esiaviollisesta seksistä, homoista, tanssimisesta ja muusta ja loppukaneetti oli "päättäkää nyt sitten oletteko Jumalan vai saatanan puolella".
Mieleen painunut myös huume/päihdevalistustunti, jossa oli kaksi "esimerkkinuoren" huonetta. Toisessa oli huone vuorattu mustilla jätesäkeillä, goottikamalla ja taustalla soi HIM. Huumeneuloja ja alkoholitölkkejä oli pöydillä. Toisessa huoneessa soi jeesusmusiikki ja pöydällä oli pähkinöitä ja läksykirjoja. Nämä esimerkit siis koulusta.
Vanhemmat eivät tuohon aikaan päästäneet minua seurakunnan kerhoihin, mistä olin hyvin vihainen heille. Aikuisena olen ymmärtänyt miksi eivät päästäneet.