Hyvä näkökulma. Appelsinin tekstistä minulle korostui osuvasti termit ahdasmielinen enemmistö ja ahdasmielinen vähemmistö. Jos haluaa uskottavasti vastustaa ahdasmielisyyttä sen eri muodoissa, on tekopyhää tuomita pelkästään kirkon vaikuttamisyritykset, mutta vastaavasti kannattaa SETA:n tai minkä tahansa woke-järjestön vastaavia ponnisteluja. Tosin ahdasmielinen ihminen tuskin itse näkee tätä tekopyhänä, koska heidän näkemyksensä maailmasta on juuri se oikea, ja siitä tiukasti kiinnipitäminen on sitä todellista oikeamielisyyttä.
Minun kouluaikoinani koululla ei todellakaan vierailut Setan edustajia, mutta voin kuvitella, millaisia asioita tuollaisella vierailulla kerrotaan. Siksi pidän rinnastustasi huonona. Toki minulle kumpikin, kirkko ja Seta, ovat ihan ok vierailijoita, jos toimivat keskenään vastaavalla tavalla.
Oletan, että setalainen kertoo seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä, että em. vähemmistöt ovat ihan ok, ja ettei seksuaalisuuden ja sukupuolen perusteella pidä ketään syrjiä. Eikä pyri mitenkään "kännyttämään" ketään em. ryhmiin (mikä olisi outoa, koska se ei heidän mukaansa ole mahdollista vrt. ns. eheytyshoidot). Eli vastaavasti kirkon edustaja kertoisi, että on olemassa kristittyjä, kirkko ja joitain sen keskeisiä uskomuksia, että kristityt ja kirkko ovat ihan ok ja ettei uskonnollisuuden ja kirkon jäsenyyden perusteella pidä ketään syrjiä. Eikä pyri mitenkään tekemään käännytystyötä. Kokemukseni mukaan kristityt toimivat kuitenkin kovin eri tavalla. Eli kertovat erilaisia asioita uskontonsa sisällöstä ja väittävät niitä todeksi, ja pyrkivät myös enemmän tai vähemmän käännyttämään.
En nyt ihan suoraan ole valmis myöntämään, että olisin tässä asiassa ahdasmielinen ja tekopyhä, mutta varmaan se on mahdollista, vaikken sitä nyt itse näekään. Ja ymmärrän toki, että kirkolle tuollainen "tietoa ja syrjimättömyyttä" vierailu olisi aika turha, koska Suomessa nyt melkein kaikki kyllä tietävät kirkon, ja sitä ja sen jäseniä ei tietenkään mitenkään syrjitä. Mutta moni pienempi uskontokunta voisi varmaankin tuollaisesta vierailusta hyötyä.