Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 083 146
  • 9 134

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on jäänyt kaivelemaan itseäni: oliko kyseessä rangaistus? Onko sinulla antaa tähän linkkiä? Jos on tuoreempaa perua, niin on voinut olla rangaistus, jos vanhempaa, niin mahdollisesti kyseessä on ollut tapa hankkia elanto.

Olen sellaisessa käsityksessä, että (1) tekstiilit - kehrääminen ja kankaan kudonta - olivat ennen teollistumista yksi kolmesta talouden isosta kivijalasta maatalouden ja rakentamisen ohella, (2) tekstiilitalous (raaka-aineen prosessointi, kehrääminen, kankaan kudonta) oli pitkälti naisten harteilla, (3) kehrääminen ja kudonta tarjosi naiselle mahdollisuuden taloudelliseen itsenäisyyteen; niukkaan, mutta itsenäisyyteen joka tapauksessa.

Kehrääminen ja kutominen työllisti naiset maaseutua myöten, koska jos ennen teollistumista haluttiin jotain asiaa isoja määriä, tuotanto "hajautettiin". Lainaus:

"As with pre-modern blacksmithing, it often made more sense, before the industrial revolution, if you needed to make a lot of something, to have a lot of small, local producers rather than one set of big centralized factories. This certainly was the case with textiles."

Kehrääminen puolestaan oli työvaihe, johon (ennen rukkia) upposi helposti 85% koko tekstiilituotannon tarvitsemasta työajasta, joten sen merkitystä ei voi aliarvioida. Lainaus:

"Consequently, spinning thread may have been the single most frequently performed work-task in the ancient world (the various farming tasks being more varied and more seasonal, while spinning was being done continuously all year round). We tend to think of the pre-modern world as a world of farmers (and it was) but we ought just as well to think of it as a world of spinnners."

"A lone woman could, if she spun in almost every spare minute of her day, on her own keep a small family clothed in minimum comfort (and we know they did that). Adding a second spinner – even if they were less efficient (like a young girl just learning the craft or an older woman who has lost some dexterity in her hands) could push the household further into the ‘comfort’ margin, and we have to imagine that most of that added textile production would be consumed by the family."

"...the line between women spinning for their own household and women spinning for the market often must have been merely a function of the financial situation of the family and the balance of clothing requirements to spinners in the household unit (much the same way agricultural surplus functioned)."

Suomessa tapa antaa morsiamelle mukaan kankaita säilyi 1800-luvulle asti. Ehkä nykypäivänä sellaista ei arvosteta paljoa, mutta ennen kehräämisen ja kutomisen teollistumista kankaat olivat arvokasta omaisuutta.

En osaa sanoa, miksi kehrääminen ja kutominen oli naisten työtä. Sille on annettu kaikenlaisia mahdollisia selityksiä. Joka tapauksessa kehrääminen ja kutominen varattiin naisille, ja miesten oli etsittävä toimeentuloa esimerkiksi rakentamisesta - ja silloin tällöin sotimisesta, mutta mahdollisuus sotilasuraan riippui voimakkaasti maasta ja ajasta.


Iso ongelma pienviljelijälle on ollut myös se, ettei tilaa voi jakaa. Se ruokkii yhden laajennetun perheen ja voi vain päättää sen, kenen perhettä se ruokkii.

Pienviljelijän avioliitto - muodossa tai toisessa, siis "lyödään hynttyyt yhteen" - muistuttaa ehkä enemmän osakeyhtiötä kuin parisuhdetta siinä mielessä, että parin sekä lasten toimeentulo on kiinni siinä tilassa. Siitä on vaikea lähteä eikä sitä voi jakaa.

Eliitillä on sitten ollut oma "ongelmansa" omaisuuden jakamisen kanssa. Mitä isompi omaisuuserä, sen enemmän valtaa. Siksi eliitti oli todella haluton jakamaan kiinteää omaisuuttaan lastensa välillä, ennemmin joku peri maat ja arvonimet, ja sitä kautta pystyi säilyttämään "suvun" vallan.
Viittasin noilla epätoivoisilla teoilla lasten surmaamiseen. Kehruuhuoneeksi nimitettiin naisten työvankilaa, jossa tehtiin käsitöitä. Naisvankien yleinen rikos tuohon aikaan oli vastasyntyneen lapsensa surmaaminen.

Omasta suvustanikin kuulin hiljattain tarinan, että eräs nainen olisi tuomittu vankeuteen vastaavasta asiasta. Silloin tosin on eletty jo 1900- luvun alkuvuosikymmeniä eli kehruuhuoneet ovat olleet jo kaukana takanapäin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä on myös minusta olennaista. Jos haluamme langettaa tuomioita entisaikojen kulttuureille, meidän tulisi tuomita heitä sen aikaisten kulttuuriarvojen ja preferenssien kautta, ei nykyisten arvojen kautta. Tarkastella toki voi, ja se on hyödyllistä nähdäksemme miten olemme kehittyneet ja mihin olemme matkalla, mutta tuomitseminen vaatii aina perehtymistä.
Kyllä minusta on ihan okei sanoa, että toisten ihmisten orjuuttaminen oli väärin, vaikka se olisikin ollut normaalia johonkin aikaan. Tai sitten kansanmurhat, ryöstäminen ja raiskaaminen sotaretkillä jne. vaikka ne olivat ihan normaalia toimintaa kaikkialla maailmassa tuhansien vuosien ajan. Tai eri etnisten ryhmien arvottaminen eri tavalla, kieltämällä tiettyjä ammatteja jne.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Se, mikä tuossa hiertää on kirjoittajan motiivit, kun yritetään pakottaa nykyajan standardeja entisaikojen kulttuureille. Kyllä siihen päälle voi liimata oikeutuksia ja vääryyksiä ja ties mitä, mutta ei sillä ole sen ajan todellisuuteen mitään kosketuspintaa. Minun nähdäkseni tällaisella päälleliimailulla on useimmiten tarkoitus pönkittää jotain nykyajan feministisiä narratiiveja. Minusta se osoittaa heikkoa näkemystä ja jotain toiveajattelua, että kyllä juuri minulla on valta tuomita entisaikojen kaikki ihmiset alimpaan helvettiin raiskaamisesta ja kaikesta ikävästä. No eipä onneksi ole.
Tämä on myös minusta olennaista. Jos haluamme langettaa tuomioita entisaikojen kulttuureille, meidän tulisi tuomita heitä sen aikaisten kulttuuriarvojen ja preferenssien kautta, ei nykyisten arvojen kautta. Tarkastella toki voi, ja se on hyödyllistä nähdäksemme miten olemme kehittyneet ja mihin olemme matkalla, mutta tuomitseminen vaatii aina perehtymistä. Elämme länsikulttuurissa parhaillaan harvinaisen pitkää rauhanaikaa, jolloin ensisijaiset tarpeet - esim elintaso ja turvallisuus ovat nousseet meille itsestäänselvyyksiksi, ja toissijaiset tarpeet - kuten vapaudet eri muodoissaan, ovat olleet päällimmäisinä arvoina mielessä. Mutta pohtiessamme esimerkiksi näitä entisaikojen tasa-arvokysymyksiä, olisi ensiarvoisen tärkeää miettiä mitä ihmiset tuolloin ovat itse halunneet ja arvostaneet - millaisten haasteiden ja tarpeiden äärellä he ovat eläneet.
"Tuomita entisaikojen kaikki ihmiset alimpaan helvettiin"
"Langettaa tuomioita"


Nämä ovat melkoisia sanamuotoja jonkun asian tutkimisesta ja tarkastelusta - ja ikäänkuin jonkun asian arvottaminen loukkaisi edesmenneiden kunniaa tai oikeuksia. Sen lisäksi että molemmat tuomiot ovat mahdottomia, paistaa näistä a) oletus, ettei toinen osapuoli ymmärrä kontekstia ja ko. ajan olosuhteita ja b) omat tunteet nykyaikaista tasa-arvokeskustelua kohtaan.

Historiahan on opiksi nimenomaan nykyaikaa varten, eli kun on lopulta ymmärretty jonkin asian olevan perseestä, on päästy sitten tähän parempaan tilanteeseen.

Liioittelua ja ylilyöntejä varmasti esiintyy. Siinäkään tapauksessa ei ole hedelmällistä vastata siihen liioittelulla.

Kyllä minusta on ihan okei sanoa, että toisten ihmisten orjuuttaminen oli väärin, vaikka se olisikin ollut normaalia johonkin aikaan. Tai sitten kansanmurhat, ryöstäminen ja raiskaaminen sotaretkillä jne. vaikka ne olivat ihan normaalia toimintaa kaikkialla maailmassa tuhansien vuosien ajan. Tai eri etnisten ryhmien arvottaminen eri tavalla, kieltämällä tiettyjä ammatteja jne.
Juuri tähän olin tulemassa jalat suustani.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@BOL hyvä kirjoitus. Mielestäni tägäämäni nimimerkki on omassa arvomaailmassa juuri tyyppiesimerkki missä Suomessa nyt mennään. Hän on miesvaltaisella foorumilla omissa papereissa kärkikirjoittajia, miksi? Omilla näytöillään ei millään muulla.

Juuri tuossa Wass-casessa huomio kiinnittyi asu-asema komboon. Naisilla pukeutumisessa on moninkertainen määrä variaatioita miehiin joten ei itselle ole yllätys että naisten pukeutuminen on keskusteluissa enemmän kuin miesten. Esim.linnanjuhlissa arvioidaan enemmän naisten asuja kuin miesten.

Ja kyse ei juuri ollut siitä miten nainen saa pukeutua vaan juuri mikä on viesti tässä tapauksessa. Ja tällä kertaa ei osunut maaliin. Tai jos pointtina oli ravistelu niin sitten vähintään osui yläputkeen.

Keskustelu onkin viime kerran jälkeen ottanut mielenkiintoisia käänteitä jotka ovatkin sitten monimutkaisia.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllä minusta on ihan okei sanoa, että toisten ihmisten orjuuttaminen oli väärin, vaikka se olisikin ollut normaalia johonkin aikaan. Tai sitten kansanmurhat, ryöstäminen ja raiskaaminen sotaretkillä jne. vaikka ne olivat ihan normaalia toimintaa kaikkialla maailmassa tuhansien vuosien ajan. Tai eri etnisten ryhmien arvottaminen eri tavalla, kieltämällä tiettyjä ammatteja jne.
Kansanmurhat, ryöstämiset ja raiskaamiset sotaretkillä ovat normaalia toimintaa tänä päivänäkin - valitettavasti. Ja oletan niiden olleen väärin kristillisten moraaliarvojen mukaan myös aiemmin, vaikka olisikin katseltu toiseen suuntaan. ”Kohtele toista, kuten haluaisit itse tulla kohdelluksi.” Uskon, että ihmiset ovat aina pohjimmiltaan tienneet, mikä on oikein ja mikä väärin sitä kautta tykkääkö vastaanottaja siitä vai ei - ainakin silloin kun se on selvää. Välillä nämä moraaliarvot ovat löyhempiä - etenkin sodan ja vihan tunteiden jaloissa, välillä eivät.

Mutta herätät kieltämättä hyvän kysymyksen - jos jossain kulttuurissa jokin äärimmäiseksi koettu tapa on koettu moraalisesti oikeaksi, onko se ollut silloin ollut oikein vai väärin? Näkemykseni mukaan se on ollut oikein siinä kulttuurissa, jossa se on koettu oikeaksi, ja väärin siinä kulttuurissa, jossa se on koettu vääräksi. Ja vaikka se myöhemmin koettaisiin vääräksi siinäkin kulttuurissa, se on silti ollut oikein silloin kun se on koettu oikeaksi. Mielestäni ei ole olemassa absoluuttista oikeaa ja väärää, vaan nämä käsitteet ovat aina sidonnaisia ympäröivään kulttuuriin. Jokaisella kulttuurilla on kuitenkin ihan omat käsityksensä siitä, mikä on oikein ja mikä väärin - vaikka suhtautuminen tiettyihin asioihin olisikin pitkälti yhteneväistä eri kulttuurien kesken. Mutta olen siis ateisti, ja ajattelen ihmisen olevan lähinnä sattuman kautta äärimmilleen kehittynyt apinalaji syrjäisessä linnunradan kolkassa. Hyvin iso määrä ihmisiä ajattelee toisin, joten en väitäkään ajatuksieni olevan valtavirtaa.

Ja vielä selvennykseksi sanon, etten väitä täällä kenenkään tuominneen menneisyyden ihmisiä. Totesin vain näkemykseni siitä, että jos niin halutaan tehdä, se tulisi tehdä sen aikaisten kulttuuriarvojen kautta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nykyään pitää tietää, että naiset ratkaisevat jalkapallon Suomen mestaruuden Kansallisessa liigassa ja miehet Veikkausliigassa.
Lienee poliittisesti korrektia, että uutisissa ja tv-ohjelmatiedoissa ei enää puhuta naisten ja miesten jalkapallosta, vaan eri nimisistä sarjoista.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Nykyään pitää tietää, että naiset ratkaisevat jalkapallon Suomen mestaruuden Kansallisessa liigassa ja miehet Veikkausliigassa.
Lienee poliittisesti korrektia, että uutisissa ja tv-ohjelmatiedoissa ei enää puhuta naisten ja miesten jalkapallosta, vaan eri nimisistä sarjoista.

Rupesin oikein miettimään, että onko koskaan pistänyt silmään tai tullut mitenkään noteerattua Veikkauksen ja kotimaisen jalkapallon miesten korkeimman sarjatason sopimusuutisia. Veikkausliiga on aina Veikkausliiga, ollut sitä vuodesta 1990. Liitto ja pääsarja solmi Veikkauksen kanssa keväällä 2022 3+1 mallisen sopimuksen. Mitenköhän jatkossa?

Kyllähän tuohon Kansalliseen Liigaan on jo tottunut, tai kun sarjasta puhutaan niin ymmärtää mistä on kysymys. En silti anna mitenkään erityisen korkeaa arvosanaa tuosta brändistä, vähän mitäänsanomaton ja pliisu. Vetinen kuin joidenkin lätkä-Liigan jengien #tägit. Ympäripyöreitä, intohimottommia ja ilman kohdennettua tarttumapintaa.

Ei tuo Kansallinen virallisena nimenä istu oikein suomen kieleen, millekään palloilusarjalle. Vaikka Jenkkilässähän tuolla startataan kaikki suurimmat liigat. Toki, siinä on se Subway taustalla, ei vaan oo vielä taipunut mielikuvissa sanamuotoihin naisten pääsarjasta.

Uudelle identiteetille, nimelle, arvopohjalle ja visioille täysi, vilpitön tuki. Naisten joukkueurheilussa on kasvuvaraa ja potentiaalia Suomessa.

Subwayn ja Suomen Palloliiton yhteistyötä ja sen arvopohjaa symboloi jalkapallon naisten pääsarja, Subway Kansallinen Liiga. Sarjan uusi identiteetti ja nimi suunniteltiin niin, että se linkittää paitsi naisten pääsarjan arvopohjan ja vision, myös Subwayn nimen ja logon. Jättämällä yhteisestä nimestä pois sanan ”nainen”, Subway ja Palloliitto halusivat ravistella urheilussa vallitsevia asenteita sekä toimia suunnannäyttäjänä samanarvoisen urheilumaailman ja yhteiskunnan rakentamisessa. Ei ole jalkapalloa ja naisjalkapalloa, on vain jalkapalloa.

En kyllä siltikään syty oikein nimelle ja brändäykselle. Tosin, enpä oo tutkinut yleisömääriä, tulovirtoja, visioita eli saatanpa vain tarttua lillukanvarsiin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minkäköhänlaista palautetta naispuolinen koomikko saa tällaisesta paukuttamisesta? Varmaan asiallista ja rakentavaa.

Tokkopa juuri kiinnostaa ketään kun Alec Baldwinille on myös vittuiltu rankasti sen porukan suunnalta joka ei Schumerista pidä koska tämä esiintyy feministinä (sitten on väkeä joka ei pidä myöskään hänen komediastaan, mielestäni se on aika hit or miss kamaa).
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Katariina Sourilla vähintään mielenkiintoista tajunnanvirtaa. Ei ollut kuulemma oma päätös mennä Playboy-kuviin vaan rakenteiden... Ja kyllä, Linda Lovelacen kaltaisia tapauksia on varmasti aivan liikaa, mutta nyt oikeasti valoja päälle. Tunnen esimerkiksi jokusen stripparin, heitä vaan jostain syystä kiinnostaa tekemänsä homma, ei sen ihmeempää.

Seksityö on mielenkiintoinen ilmiö feministien keskuudessa. Osalla on siihen hyvinkin liberaali, ehkä jopa ylihehkuttavakin suhtautuminen. Sourilla ja hengenheimolaisillaan taas aivan päinvastainen. Mistä tämä johtuu, osaako joku sanoa?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Katariina Sourilla vähintään mielenkiintoista tajunnanvirtaa. Ei ollut kuulemma oma päätös mennä Playboys kuviin vaan rakenteiden...

Koska en omaa twitter-tunnuksia, joudun tyytymään tuohon avausviestiin. Itseasiassa allekirjoitan sen. Ei kukaan kulkenut viime kesänä napapaidoissa.

Tottakai ihminen lopulta päättää itse miten toimii, mutta kyllä rakenteilla vaan on väliä. Vai kuinka moni vaikkapa hämeenlinnalainen jääkiekkoheppu ihan oikeasti olisi voinut innostua pesäpallosta?

Olen ihan vakavasti sitä mieltä, että länsimaissa on mekanismeja, jotka kannustavat naisia paljaan ihon esittelyyn eikä siitä täysin pysty päättämään itse. Eikä pelkästään ihon, vaan myös vartalon muotojen. On enemmän kuin tavallinen näky, että pariskunta treenaa. Mies lököverkkareissa, nainen trikoissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Seksityö on mielenkiintoinen ilmiö feministien keskuudessa. Osalla on siihen hyvinkin liberaali, ehkä jopa ylihehkuttavakin suhtautuminen. Sourilla ja hengenheimolaisillaan taas aivan päinvastainen. Mistä tämä johtuu, osaako joku sanoa?
Kai se on tämä paljon puhuttu voimaantuminen. Jos seksityöstä voimaantuu, se on ok, mutta muussa tapauksessa se on alistavaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kai se on tämä paljon puhuttu voimaantuminen. Jos seksityöstä voimaantuu, se on ok, mutta muussa tapauksessa se on alistavaa.
Yleensä ei lähtötilanne ole kovin eheä, jos pitää alkaa voimaantumista etsimään. Kyllä on kymmenen vuoden päästä paljon tämän kultin uhreja raunioina.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Seksityö on mielenkiintoinen ilmiö feministien keskuudessa. Osalla on siihen hyvinkin liberaali, ehkä jopa ylihehkuttavakin suhtautuminen. Sourilla ja hengenheimolaisillaan taas aivan päinvastainen. Mistä tämä johtuu, osaako joku sanoa?
Onhan siinä aika iso ero jonkun 80-90-luvun amerikkalaisen aikuisviihteen ja Suomessa toimivan 2023 itsenäisen seksityöyrittäjän välillä. Tuo twiitti nyt sisältää aasinsillan, joka ei huntukeskustelua hedelmöitä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Seksityö on mielenkiintoinen ilmiö feministien keskuudessa. Osalla on siihen hyvinkin liberaali, ehkä jopa ylihehkuttavakin suhtautuminen. Sourilla ja hengenheimolaisillaan taas aivan päinvastainen. Mistä tämä johtuu, osaako joku sanoa?
Tämä saattaa tulla ihmisille yllätyksenä mutta feministit eivät ole mikään monoliittinen yhteenliittymä jossa kaikki jakavat samat arvot. Tuossa kohtaa jako menee suunnilleen seksipositiiviset ja seksinegatiiviset. Seksinegatiivista kantaa on aikanaan edustanut mm. Andrea Dworkin joka omia kokemuksiaan peilaten näki seksin miesten kanssa aina alistavana suhteena (hän oli esimerkiksi joutunut työskentelemään prostituoituna ja päätynyt raiskatuksi useampaan otteeseen). Hän edusti sellaista "miehet ovat aina pahasta ja potentiaalisia raiskaajia" porukkaa jollaiseksi iso osa feministeistä nykyään edelleen mielletään. Kun oikeasti kyse on melko pienestä joukosta, joka on oikeasti lukenut esimerkiksi Scum manifestin tai uskoo sen teeseihin mitenkään erityisesti.

Sitten seksipositiiviset ovat sitä porukkaa joka näkee seksuaalisuuden normaalina asiana jossa ei pitäisi olla mitään hävettävää. Samaan aikaan he voivat kuitenkin hieman katsoa jotain mediassa olevia kuvauksia naisista pelkkinä seksiobjekteina ja olla pitämättä siitä. Seksityön "glorifiointi" kuten monet muutkin tällaiset asiat on lähtöisin verrattain puritaanisesta maasta nimeltä Yhdysvallat missä seksityö on tarkoin säädeltyä ja prostituutio on kielletty oikeastaan kaikkialla. Kyllä myös Vegasissa, koska Nevadassa ei saa harjoittaa seksityötä laillisesti kuin tietyissä osissa osavaltiota. Eli koska naisten seksuaalisuus on ollut tiukasti kontrolloitua Yhdysvaltalaisessa kulttuurissa niin seksityötä tuodaan esiin keinona kapinoida patriarkaalista maailmaa vastaan. Etenkin kun Yhdysvalloissa on ollut paljon ihmisiä jotka raamattua avukseen käyttäen koittavat kieltää kaiken hauskan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt ne Unisex-vessat eivät sittenkään ole enää hyvä juttu. Taas piti normaalia sekä hyvin toimivaa mennä muuttaamaan ja sitten huomataankin, ettei tää vaan toimi. Rahaakin on aina mukava polttaa, kun öyhöttäjät vaativat jotain.

 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nyt ne Unisex-vessat eivät sittenkään ole enää hyvä juttu. Taas piti normaalia sekä hyvin toimivaa mennä muuttaamaan ja sitten huomataankin, ettei tää vaan toimi. Rahaakin on aina mukava polttaa, kun öyhöttäjät vaativat jotain.

Missä vaiheessa Unisex-vessoja halunneet ovat ÖYHÖTTÄNEET? Miten tämä eroaa ~mistään vanhan käytännön muuttamisesta? Hyvä ja kiinnostava artikkeli etenkin suunnittelun kannalta

Tuollahan kerrotaan hyviäkin kokemuksia ja negatiivisen palautteen loppumisesta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Missä vaiheessa Unisex-vessoja halunneet ovat ÖYHÖTTÄNEET? Miten tämä eroaa ~mistään vanhan käytännön muuttamisesta? Hyvä ja kiinnostava artikkeli etenkin suunnittelun kannalta

Tuollahan kerrotaan hyviäkin kokemuksia ja negatiivisen palautteen loppumisesta.
Mikä vika oli entisessä käytännössä? Joo, varmaan tämäkin "uudistus" sopii joillekin, mutta aikalaillahan on nyt ollut puhetta mm. naisten kokemasta turvattomuudesta. Monille se intimiteettisuojakin on vaan edelleen sukupuolisidonnaista ja tämänkin ymmärrän hyvin. Tämäkin muutos on taas tehty sen äänekkäimmän osan ehdoilla ja vaatimuksesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unisex-vessat olleet yksi parhaista asioista pitkään aikaan. Useasti miesten vessoissa on liian vähän pönttöjä ja on ikävä odotella kun on paskahätä. Tehokkaampaa olisi jos olisi vain yksi jono.
 

12961

Jäsen
Unisex-vessat olleet yksi parhaista asioista pitkään aikaan. Useasti miesten vessoissa on liian vähän pönttöjä ja on ikävä odotella kun on paskahätä. Tehokkaampaa olisi jos olisi vain yksi jono.

Ymmärrän toki tuon naisoletettujen närkästyksen, koska sukupuolijaottelulla naisille erotetusta wc:stä tuskin löytyy kusitippoja lattialta tai renkaalta. Seisten kusee edelleen melkoinen osa miehistä. Myös pytyllä.

Kuulemma Åbo Akademin siirryttyä sukupuolineutraaleihin WC-tiloihin syntyi Jodeliin ilmiö, jossa naisoletetut opiskelijat kritisoivat muutoksen yleistämiä jarrutusjälkiä pytyssä. Lienevätkö tavallisempia miesten jättäminä?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Nyt ne Unisex-vessat eivät sittenkään ole enää hyvä juttu. Taas piti normaalia sekä hyvin toimivaa mennä muuttaamaan ja sitten huomataankin, ettei tää vaan toimi. Rahaakin on aina mukava polttaa, kun öyhöttäjät vaativat jotain.


Ei ole perinteisesti ollut tässäkään asiassa mitään ongelmaa, mutta nyt täysin turhanpäiväisestä asiasta on pientä ja äänekästä porukkaa mielistellen tehty ongelma. On ollut naisten vessat ja miesten vessat, ja homma on toiminut moitteettomasti. Nyt yhtäkkiä emme muka osaakkaan enää edes tehdä vessoja ja käydä kusellakaan oikein, ja kukaan ei oikeastaan tiedä että miksi. Olisi tässä oikeasti monimutkaisia ongelmia ratkottavana, mutta meidän huomio on tälläisissä asioissa. Ei hirveästi anna luottamusta ihmiskuntaa kohtaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen ratkaisun kanssa. Toisaalta se on helppoa vääntää tälläisistä epäongelmista, niin ei tarvitse keskittyä oikeisiin ongelmiin. Se on ajan henki.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisin kuin moni kuvittelee, naisten vessat ovat yleisesti ottaen saastaisia. Wc-paperia lattialla MÄRKÄNÄ, terveyssiteitä samoin. Istuinosat ovat kusisia tai jos kopissa sattuu olemaan pillupuhelin, niin saattaa olla vettäkin. Paskarainoja pöntössä löytyy myös usein. Noin 7/10 törmään kuitenkin siihen, että wc-pönttöä ei ole vedetty omien tarpeiden tekemisen jälkeen. WTF?

Ihmettelen lisäksi, miten moni uusikin naistenhuoneen käsienpesutila on pinttyneen paskan ja pintahomeen peitossa. Jos saniteettitilat siivotaan edes kerran päivässä PUHDISTUSAINEELLA, ei sinne kovassakaan käytössä pitäisi paskan päästä pinttymään.

Mua kiinnostaa ainoastaan wc:n siisteys. Lentokoneissakin on unisex-vessat. Olen nuoresta asti käynyt baareissa myös miesten vessoissa, jos naisten vessoissa on jonoa. Kusta kun on molemmilla puolilla lattialla anyway. Osaan kyykkiä pöntön yllä koskettamatta istuinta, myös tukevassa humalatilassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös