Et ole kuitenkaan huolissasi niiden lähtemisen puolesta, jotka tuon koulutuksen joutuvat lääkäreille maksamaan?
Valitettavan moni ajattelee, että jos lääkärikoulutuksen maksuja ei peritä lääkäreiltä, ne lähtevät jostain harmaasta "valtion kassasta", jota ei joudu rahoittamaan kukaan. Jos joku on sitä mieltä, että lääkärin ei tarvitse maksaa itse koulutustaan, hänen pitäisi pystyä osoittamaan ne ihmiset/ihmistyypit, joille tuo lasku pitäisi lähettää. Ei voi sanoa vain että "otetaan yhteisestä kassasta", koska sinnekin jonkun sitä rahaa pitää laittaa.
Minulta jos kysytään, että millaisen ihmisen pitäisi maksaa lääkärin koulutus, sanoisin että olisi reilua, että lääkäri itse maksaisi koulutuksensa. Sen sijaan jos kysytään, että kenen pitäisi maksaa kehitysvammaiselle ohjaaja, osoittaisin sormellani vaikka yli 3000 €/kk tienaavia. Nämä ovat tietysti niitä arvokysymyksiä loppujen lopuksi, mutta minä ihmettelen niitä arvoja, joiden pohjalta rahaa pumpataan hyväosaisille.
@Dane :lla ihan hyvä pointti siinä, että verotus kuittaa paljolti koulutuksen kustannukset, mutta haluaisin haastaa ajattelua hieman kuitenkin siinä, että moni voisi päästä hyville ansioille ilman korkeakoulutustakin, jos vain saisi valtiolta samanlaisen avustuksen kuin korkeakoulutetut saavat. Verotusta voi tietysti keventää koulutusmaksujen tultua siltä osin kuin rahaa on aiemmin uponnut koulutukseen.
Yleisesti ottaen ihmettelen hieman sitä asennetta, että monille on ok, että hyvätuloiset korkeakoulutetut maksavat osan koulutuksestaan takaisin veroina, mutta jos tuota maksua kutsuttaisiin "maksuksi koulutuksesta", se muuttuu jotenkin saatanalliseksi. Tällä hetkellä 100k€ vuodessa tienaava lääkäri ja 100k€ vuodessa tienaava insinööri maksavat veroja saman verran, vaikka lääkäri on käyttänyt yhteiskunnan varoja paljon enemmän. Eikö olisi enemmän kuin reilua, että lääkäri maksaisi yhteiskunnalle hieman enemmän takaisin kuin insinööri, jonka koulutukseen on nyhdetty vähemmän rahaa suomalaisten taskuista?
Jos monille on liikaa se, että yhteiskunnan kaikista rikkaimmat ihmiset maksavat oman koulutuksensa, niin sopisiko, että he maksaisivat edes puolet koulutuksestaan?
Nuo iltalisäjutut ja pitkät työpäivät ovat höpöjuttuja. Niistä voi antaa kompensaation palkan muodossa niille, jotka pitkää päivää tekevät tai yövuoroja.