Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

• 1 096 525
  • 9 213

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kävin musiikkikasvatuksen nimissä ensimmäistä kertaa yli kahteenkymmeneen vuoteen kirkossa, kuuntelemassa joululauluja. Tuli oksennusta suuhun kokiessani jotain jonka olemassaolon olin ehtinyt jo aivan täysin unohtaa, ja suu loksahti auki kuten Arman Alizadilla meemissä, että "kelatkaa, nää oikeesti elää näin joka päivä". Tulin erittäin vihaiseksi muistaessani kuinka meidän sukupolvelle sitä tuputettiin ihan valehtelematta ja kirjaimellisesti päivittäin nykymuotoisessa peruskoulussakin. Ihan todella, todella hyvä, että viimeisiäkin rippeitä nyt siivotaan pois.
Sehän se oli aika härskiäkin aivopesua aikoinaan ja onneksi se on siivottu suurimmalti osin pois. Virsiä opeteltiin ulkoa, jouluisin näytelmät oli kaikki jotain raamattua, evankeliumeita opeteltiin ja meidän isän puolen suvussa oli vielä pyhäkoulut ja seurat siihen päälle. Onneksi isä ja äiti eivät sitten kasvaneet aikanaan tuohon meininkiin ja itsellekin ala-asteen meiningit lähinnä kehitti inhon kaikkea tuota kohtaan. Kirkko kirkkona, kasvatus kasvatuksena ja valtio valtiona.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Kirkko aikanaan omi jo pakanoiden aikanaan viettämän vuoden pimeimmän ajan juhlinnan itselleen. Miksi sitä pitäisi kristillisenä juhlana viettää? Maailmassa on aika paljon ihmisiä, joille tämä aika vuodesta ei ole kristillinen juhla.
Yksi iso syy on se, että Suomessa on uskoakseni isompi osa kristittyjä kuin pakanoita. Mutta edelleenkään en ole mitään mitään kristinuskon aivopesua tässä tarjoamassa, vain sen että koulut voisivat _halutessaan_ jouluevankeliumin esittää osana joulujuhlaa ilman isompaa numeroa.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Mites muslimien uskonnolliset juhlat? Voitaisiin lukea koraania tms.?
Minulla on vähän ikävä tunne siitä, että ratsastit vain paikalle soittamaan suuta.

Minä en tiedä muslimien uskonnollista juhlista, koska en sellaisissa ole ollut. Mutta oletan että sivistät minua tästä asiasta nyt kun paikalle tulit.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Minulla on vähän ikävä tunne siitä, että ratsastit vain paikalle soittamaan suuta.

Minä en tiedä muslimien uskonnollista juhlista, koska en sellaisissa ole ollut. Mutta oletan että sivistät minua tästä asiasta nyt kun paikalle tulit.

Ihan vaan mietin että jos yhden uskonnon juhlien ja sanoman kertominen koulussa on ok, niin miten muut uskonnot?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miten sitten siellä islamistivaltiossa? Pitäisikö sinne mennä kieltämään Koraanin lukeminen jos Raamattua ei saa lukea?
Itse tykkään ajatella että Suomen verrokkivaltioita uskonnollisuuden suhteen eivät olisi Saudi-Arabia, Afganistan ja Iran vaan jotkut muut maat. Ehkä pitäisi ottaa enemmän mallia Ranskasta tuon suhteen.

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Itse tykkään ajatella että Suomen verrokkivaltioita uskonnollisuuden suhteen eivät olisi Saudi-Arabia, Afganistan ja Iran vaan jotkut muut maat. Ehkä pitäisi ottaa enemmän mallia Ranskasta tuon suhteen.
Itse en taas pidä mitenkään älykkäänä verrata Suomea ja islamivaltioita kesenään.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se pyhä kirja (jouluevankeliumi) sattuu nyt vain tässä tapauksessa olemaan aika iso syy miksi joulua ja joulujuhlia ylipäätään vietetään. Sitten jos ei jouluevankeliumia napostele kuunnella,niin sitten siksi aikaa johonkin toiseen tilaan. Suurimmalle osalle se jouluevankeliumi ei ole ongelma.

Edit: Enkä nyt tarkoita sitä että jouluevankeliumi olisi pakollinen osa joulujuhlaa, vaan sen voisi halutessaan esittää ilman suurempia tunnontuskia.

Sanoisin, että parempi silti laittaa "julistusosuus" joulukirkkoon, jolloin osalla on samaan aikaan et-tilaisuus ja sitten koulun joulujuhla kaikille yhteisenä. Mahdollisimman vähän mitään tunnustuksellisia elementtejä noihin, mutta ei se silti saa jonkun yhden sanan päälle olla.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Miten sitten siellä islamistivaltiossa? Pitäisikö sinne mennä kieltämään Koraanin lukeminen jos Raamattua ei saa lukea?

Tätä olen itsekin miettinyt. Muslimimaassa vieraillessani, pitäisikö minulla tulla oksennus suuhun kuullessani rukouskutsun, näkevän muslimien rukoilevan ja toivottavan Allahin siunausta? Pitäisikö minun loukkaantua pahastikkin heidän viettäessään näkyvästi Ramadania? Vai hyväksynkö että on olemassa erilaisia maita joissa on erilaisia tapoja? Eikö se ole sitä diversiteettiä? Jos suomalaisella tulee oksennus kurkkuun kuullessaan kristillisen joululaulun, tuleeko hänellä sama reaktio Egyptissä kuullessaan rukouskutsun?

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin musiikkikasvatuksen nimissä ensimmäistä kertaa yli kahteenkymmeneen vuoteen kirkossa, kuuntelemassa joululauluja. Tuli oksennusta suuhun kokiessani jotain jonka olemassaolon olin ehtinyt jo aivan täysin unohtaa, ja suu loksahti auki kuten Arman Alizadilla meemissä, että "kelatkaa, nää oikeesti elää näin joka päivä". Tulin erittäin vihaiseksi muistaessani kuinka meidän sukupolvelle sitä tuputettiin ihan valehtelematta ja kirjaimellisesti päivittäin nykymuotoisessa peruskoulussakin. Ihan todella, todella hyvä, että viimeisiäkin rippeitä nyt siivotaan pois.

Meillä oli joulukirkko Helsingin tuomiokirkossa torstaina kolmen lukion kesken yhteisenä tilaisuutena. Ei tullut oksennusta suuhun, kun kuunteli kiitollisena Sibeliuslukion kolmen kuoron esityksiä, viimeisenä esiintynyt kamarikuoro oli aivan ällistyttävän hieno kokemus, kun esittivät soittimien kanssa 700-luvulta peräisin olevan teoksen. Samalla kun katseli vieressä tippa silmässä olevia kollegoita, niin jakoivat selvästi saman tuntemuksen, jonka luonnollisesti sanoittivatkin heti tilaisuuden jälkeen. Koululla oli samaan aikaan et-tilaisuus, jossa oli myös ollut tosi mukava fiilis. Tänään oli sitten koulun oma joulujuhla, jossa pysyttiin hyvinkin keskitiellä, yhteislauluna mm. Porsaita äidin oomme kaikki. Ei tämä niin vaikeaa ole, kirkossakin oli torstaina tosi paljon opiskelijoita ihan vapaaehtoisesti.

Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätä olen itsekin miettinyt. Muslimimaassa vieraillessani, pitäisikö minulla tulla oksennus suuhun kuullessani rukouskutsun, näkevän muslimien rukoilevan ja toivottavan Allahin siunausta? Pitäisikö minun loukkaantua pahastikkin heidän viettäessään näkyvästi Ramadania? Vai hyväksynkö että on olemassa erilaisia maita joissa on erilaisia tapoja? Eikö se ole sitä diversiteettiä?
Jos tuntuu siltä että alkaa oksettamaan tuollaiset asiat ei sille varmaan mitään voi. Tuo ei kuitenkaan vertaudu siihen mistä on kyse, vaan vertautuisi siihen että sinun lapsesi eivät saisi koulussa ruokaa koska muslimit viettävät ramadania tai että ei muslimit eivät hekään saisi syödä mitään. Tai että kun rukouskutsu tulee niin sitten kaikkien pitäisi osallistua siihen. Ei kukaan ymmärtääkseni ole kieltänyt kirkonkellojen soittamista joka kai vertautuisi tuohon rukouskutsuun paremmin. Samoin tietääkseni kukaan ei ole kieltämässä jotain julkisella paikalla tapahtuvaa uskonnollista toimintaa, tai jopa värväystä kun ainakin Helsingissä näkee välillä ihmisiä erilaisten uskonnollisten esitteiden kanssa ostoskeskuksissa tai muissa vastaavissa paikoissa.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Miksi sinä sitten vertasit Suomea niihin?
Sitten kannattaa kysyä miksi @mikko600 sotki islamin tähän keskusteluun.

Kertaan vielä. Minun mielestä olisi hyvä jos koulut _halutessaan_ voisivat esittää jouluevankeliumin osana joulujuhlaa. Toki niillä reunaehdoilla että halutessaan voi poistua evankeliumin ajaksi ja tietenkin alueesta riippuen.

Perusteena tähän se että olemme Suomessa ja viimeksi kun tarkistin, niin valta-osa suomalaisista kuuluu kirkkoon. Eli tässäkin asiassa mennään vähemmistön mukaan.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Kertaan vielä. Minun mielestä olisi hyvä jos koulut _halutessaan_ voisivat esittää jouluevankeliumin osana joulujuhlaa. Toki niillä reunaehdoilla että halutessaan voi poistua evankeliumin ajaksi ja tietenkin alueesta riippuen.

Perusteena tähän se että olemme Suomessa ja viimeksi kun tarkistin, niin valta-osa suomalaisista kuuluu kirkkoon. Eli tässäkin asiassa mennään vähemmistön mukaan.
Mutta kun sen kirkon ei pidä kuulua mitenkään valtion tekemisiin.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Taisi olla kysymys siitä olisiko samalla tavalla ok jos jossain koulun juhlissa luettaisiin koraania raamatun sijaan. Jos joku pieni määrä uskontoa on siis ok ja kenenkään ei pitäisi siitä loukkaantua.

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Taisi olla kysymys siitä olisiko samalla tavalla ok jos jossain koulun juhlissa luettaisiin koraania raamatun sijaan. Jos joku pieni määrä uskontoa on siis ok ja kenenkään ei pitäisi siitä loukkaantua.
Kyllähän näin onkin, niin miksi käytät -isi -päätettä?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Minä en ihan saa kiinni ajatuksesta miksi Suomessa pitäisi lukea koulussa Koraania? Avaatko vähän?

Wizzö

Jäsen
Minä en ihan saa kiinni ajatuksesta miksi Suomessa pitäisi lukea koulussa Koraania? Avaatko vähän?
Miksi Suomessa pitäisi koulussa lukea Raamattua?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy