Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 109 664
  • 9 273

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.
Ainoa uskonnollinen näytelmä, jonka muistan oli yläasteen joulukuvaelma. Muuten oli juuri näin.

Meillä ei opeteltu mitään virsiäkään. Toista se oli esim. äitini aikana. Piti opetella ulkoa virsiä ja katekismuksesta käskyjen selityksen selityksetkin. Isä tietysti myös, mutta siinä missä isän kaltaiset ihmiset luovivat ja unohtivat niin äidin kaltaiset ihmiset muistivat ja osittain ahdistuivat.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Juuri mietin yöllä tätä keskustelua lukiessani, että vaikka itse kävin ala-asteen 90-luvun maaseudulla, niin ei meillä ollut muistaakseni juuri yhtään uskonnollisia joulunäytelmiä. Enemmänkin pyörittiin korvatunturilla. Parempi niin.
Samaa meinasin tulla kirjoittamaan, joskin meillä oli etenkin 1-2 luokilla pakotettuna kaikenlaista jeesustelua kun alaluokkien opettajan puoliso oli joku maallikkosaarnaaja tms. ja siellä sitten veisattiin ja rukoiltiin ihan riittämiin. Noilta parilta ensimmäiseltä luokalta sai myös hyviä traumoja varhaisnuoruuteen kun jossain vaiheessa muistelisin miettineeni esim. että katosiko lemmikkikissa minun syntisten ajatusten takia tjsp. että kiitoksia vaan vitusti helvetilläpelottelijat ja "taivaan isä näkee ja kuulee kaiken" muistuttelijat.

Yläluokilla oli sitten nuoremman polven opettaja jonka ohjelmassa syntimuistutukset olivat paljon vähemmällä ja joulu- ja kevätjuhjissa painotus musiikkiesityksissä ja humoristisemmassa ohjelmassa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulle itselleni oli jo ala-asteella selvää, että en usko mihinkään Jeesus-juttuihin. En muista kuitenkaan, että koulun uskonnontunnit tai mitkään juhlat olisivat tuntuneet ongelmallisilta. Tiernapojissa ja monissa muissa esityksissäkin tykkäsin näytellä. Virsien mukana en kuitenkaan ainakaan yleensä laulanut.

Mutta se, mikä tuntui jo silloin - ja vielä enemmän näin jälkikäteen - oudolta, oli seurakunnan työntekijän pitämät tunnit. Ne ei siis ollut mitään uskonnontunteja, vaan korvasivat vaan sen tunnin mikä nyt lukujärjestyksessä silloin sattui olemaankaan. Jonkun verran näitä jopa odotettiin, koska hyvässä lykyssä saatettiin katsoa vaikka Pekka Töpöhäntää ruotsin opiskelun sijaan. Mutta useimmiten katsottiin jotain hyvinkin tunnustuksellista Mooses-piirrettyä, uskonnollisia dioja tai jotain muuta sellaista touhua mikä ei varmasti varsinaiseen opetussuunnitelmaan liittynyt millään tavalla.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmahan tulee edelleen isolta osin valtion ja kirkon yhteydestä. Minusta monenlaiset seremoniat ja rituaalit voivat olla aivan ok vaikka niillä olisikin menneisyydessä ollut erilainen merkitys (tuputtaminen, käännyttäminen jne.) mutta monen kirjoittajan traumat kertovat ettemme vielä kristinuskon osalta ole ihan tuolla asteella.

Tarkoitan siis, että minusta esim. Messias-oratorio on aivan mainiota kulttuuri- ja historiakasvatusta ilman että sen voimakkaasti sisältämä uskonnollinen sanoma ja sisältö olisi minkäänlainen ongelma. Samoin islamilaisesta maailmasta löytyy omat taide- ja kulttuuriaarteensa jotka ovat voimakkaasti uskonnollisia mutta niitä kannattaa kristitynkin pysähtyä pohtimaan, ihailemaan ja arvostamaan. Samoin meillä on valtaisa määrä kaikenlaisiin pakanauskomuksiin pohjaavia perinteitä (joista osa tosiaan omittu aikanaan kristinuskoon) ilman että kukaan ajattelisi jostain Ukosta, Ahdista ja Tapiosta puhumisen olevan minkäänlaista aivopesua.

Kehystäminen ratkaisee ja kristillisissä perinteissä ongelma on varmaankin usein, että asialla ovat ns. aidot hihhulit jotka kehystävät asiat täytenä totena ja rituaali, kulttuuriperinne muuttuu todellakin rekrytointi- ja mielipiteenmuokkaustilaisuudeksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tätä mielipidettä kuulee satunnaisesti, usein myös koulujen henkilöstöhuoneissa. Joulujuhla ilman uskonnollisia vivahteita on helppo järjestää, maailma on täynnä joulunäytelmiä ja -lauluja ilman uskonnollisia vivahteita.
Hyvä, jos se on mahdollista. Muualta tulleet eivät sitä tunnu vaativan, vaikka heidän piikkiinsä sitä usein työnnetään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvä, jos se on mahdollista. Muualta tulleet eivät sitä tunnu vaativan, vaikka heidän piikkiinsä sitä usein työnnetään.
Mä olen ainakin kantasuomalainen, ja vaadin ihan omaa lastani varten, että häntä ei aivopestä valtion toimesta.

Jos joku haluaa lapselleen opettaa Jeesuksen viinin valmistamisesta ja vetten päällä kävelystä, niin ihan vapaasti. Koulun ei pidä sellaista höpöhöpöä opettaa totuutena.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mä olen ainakin kantasuomalainen, ja vaadin ihan omaa lastani varten, että häntä ei aivopestä valtion toimesta.
Onhan sitä joulun kristillistä aspektia mahdollista tuoda esiin ilman aivopesua tai edes väitettä siitä, että tämä on sitten totta ja että helvettiin joudat, jos et usko. Mutta ymmärrän oikein hyvin, että kouluille on turvallisempaa keskittyä joulun viihteelliseen puoleen ja tehdä joulujuhlasta kiva ja iloinen, eikä mikään virsienlaulusessio.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan sitä joulun kristillistä aspektia mahdollista tuoda esiin ilman aivopesua tai edes väitettä siitä, että tämä on sitten totta ja että helvettiin joudat, jos et usko. Mutta ymmärrän oikein hyvin, että kouluille on turvallisempaa keskittyä joulun viihteelliseen puoleen ja tehdä joulujuhlasta kiva ja iloinen, eikä mikään virsienlaulusessio.

Miten opetat tunnustuksellista uskontoa ilman sen huonoja puolia, esim. paholaista ja helvettiä?

Luterilainen kirkko selittelee kaiken näköistä, mutta raamattu on vaan aika julma kirja. Minusta lapset ja nuoret eivät kaipaa sen varsin ristiriitaista sisältöä perusopetuksessa. Perheissä tapahtuu kaiken näköistä, pidetään julkinen toimi mahdollisimman neutraalina
 

Holy Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS & AVS
Onhan sitä joulun kristillistä aspektia mahdollista tuoda esiin ilman aivopesua tai edes väitettä siitä, että tämä on sitten totta ja että helvettiin joudat, jos et usko. Mutta ymmärrän oikein hyvin, että kouluille on turvallisempaa keskittyä joulun viihteelliseen puoleen ja tehdä joulujuhlasta kiva ja iloinen, eikä mikään virsienlaulusessio.
Minusta kristillinen uskon opetus pitäisi olla valinnainen aine. En ymmärrä alkuunkaan miksi uskonnonopetus pohjautuu automaattisesti kristinuskoon. Uskontoja on hyvä opettaa, mutta tietyn uskonnon tyrkyttäminen ei kuuluisi kuulua yleiseen opetussuunnitelmaan. Mikäli haluaa pelkästään kristinuskoa opiskella voisi sen sitten vaikka erikseen valita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Miten opetat tunnustuksellista uskontoa ilman sen huonoja puolia, esim. paholaista ja helvettiä?

Luterilainen kirkko selittelee kaiken näköistä, mutta raamattu on vaan aika julma kirja. Minusta lapset ja nuoret eivät kaipaa sen varsin ristiriitaista sisältöä perusopetuksessa. Perheissä tapahtuu kaiken näköistä, pidetään julkinen toimi mahdollisimman neutraalina
En tiedä, enkä tiedä sitäkään, miksi minun pitäisi tietää. Itse karsastan tunnustuksellista uskonnon opettamista huomattavan paljon. Sen sijaan voi tuoda esiin sen, että tähän ja tuohon uskontoon kuuluu tällaisia ja tuollaisia hyviä ja pahoja uskomuksia. Oma jälkikasvuni opiskeli elämänkatsomustiedon, mutta silti kristinuskoon kuuluvat jumala, jeesus, pyhät ja sen sellaiset ovat tiedossa. Koko ajan on ollut oma vapaus päättää, miten niihin suhtautuu.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen käynyt pyhäkoulun, kansakoulun, keskikoulun ja rippikoulun, joissa kaikissa minulle opetettiin tunnustuksellista kristinuskoa. Askel askeleelta epäusko kasvoi ja johti lopulta siihen, että erosin kirkosta, enkä nykyään usko mihinkään hengellisyyteen viittaavaankaan. Niinpä minulla ei ole ollut kynnystä palkata jehovia, evankelisluterilaisia, uskonnottomia ja islamilaisia. Olen tehnyt sujuvasti töitä myös buddhalaisten ja hindujen ym. kanssa.
Ymmärrän, että kirkolla on oma tehtävänsä yhteiskunnassa, enkä paheksu sitä, se ei vaan merkitse minulle mitään.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Bills
Minusta kristillinen uskon opetus pitäisi olla valinnainen aine. En ymmärrä alkuunkaan miksi uskonnonopetus pohjautuu automaattisesti kristinuskoon. Uskontoja on hyvä opettaa, mutta tietyn uskonnon tyrkyttäminen ei kuuluisi kuulua yleiseen opetussuunnitelmaan. Mikäli haluaa pelkästään kristinuskoa opiskella voisi sen sitten vaikka erikseen valita.
Kyllä minä ymmärrän, miksi kristinuskon opettaminen Suomessa on isompaa kuin muiden uskontojen. Kristinuskon opettamisella ymmärtää ympäröivää yhteiskuntaa. Kyllä se on ihan perusteltua kertoa lapsille, että minkä takia pääsiäisenä on vaikka vapaapäiviä ja mitä risti Suomen lipussa symboloi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä minä ymmärrän, miksi kristinuskon opettaminen Suomessa on isompaa kuin muiden uskontojen. Kristinuskon opettamisella ymmärtää ympäröivää yhteiskuntaa. Kyllä se on ihan perusteltua kertoa lapsille, että minkä takia pääsiäisenä on vaikka vapaapäiviä ja mitä risti Suomen lipussa symboloi.
Onko tuo uskonnon, yhteiskuntaopin vai historian opiskelua? Mun mielestä kuulostaa alaviitteiltä kahdessa jälkimmäisessä oppiaineessa.

Uskonnon opetuksena riittäisi peruskoulussa yksi kurssi maailman uskonnoista. Opettajana mielellään joku historian ja yhteiskuntaopin opettaja.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itse ajattelen, että jouluevankeliumi on osa suomalaista perinnettä eikä sitä tarvitsisi jättää pois. En näe mitään ongelmaa siinä, että lapsi kuulee hienon ja kauniin tarinan/sadun tai joululaulun. Ei varmasti vahingoita ketään. Ei tässä ketään käännytetä tai pakoteta uskomaan.

Ollaan kuitenkin Suomessa, jonka kulttuuri on rakentunut osaksi kristinuskosta.

Nämä ovat vain omia ajatuksiani.
 

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Bills
Onko tuo uskonnon, yhteiskuntaopin vai historian opiskelua? Mun mielestä kuulostaa alaviitteiltä kahdessa jälkimmäisessä oppiaineessa.
Ei minulle ainakaan opetettu historian tai yhteiskuntaopin tunnilla, että kristinuskon mukaan Jeesus kuoli ristillä ja nousi kolmantena päivänä kuolleista ja uskomalla Jeesuksen ylösnousemukseen ihminen pelastuu ja että tämän kristityn juhlan takia pääsiäisenä on muutama vapaapäivä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä minulla ei ole ollut kynnystä palkata jehovia, evankelisluterilaisia, uskonnottomia ja islamilaisia. Olen tehnyt sujuvasti töitä myös buddhalaisten ja hindujen ym. kanssa.
Sanotko tässä nyt, että jonkun uskontosuunnan omaava on automaattisesti epäluuloinen muita suuntauksia kohtaan? Itse olen toiminut samassa tutkimusryhmässä ateistin, hindun, muslimin, kiinalaisen kristityn ja filippiiniläisen katolilaisen kanssa ja eipä ollut mitään ongelmia mihinkään suuntaan vaikka luterilaiselta pohjalta ponnistankin, tietynlaista uteliaisuutta oli moneen eri suuntaan ja monelta taholta. En voi käsittää ajatusta, että erityisesti kristinuskoa harjoittava ihminen olisi heti noinkin ennakkoluuloinen kaikkea erilaista kohtaan, omasta kokemuksesta se menee juuri päinvastoin, kohdataan myös erilaisuus kunnioituksella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei minulle ainakaan opetettu historian tai yhteiskuntaopin tunnilla, että kristinuskon mukaan Jeesus kuoli ristillä ja nousi kolmantena päivänä kuolleista ja uskomalla Jeesuksen ylösnousemukseen ihminen pelastuu ja että tämän kristityn juhlan takia pääsiäisenä on muutama vapaapäivä.
En kai mä niin väittänytkään. Lopetetaan uskonnon opetus, niin voidaan ne tärkeimmät sadun kohdat opettaa yhteiskuntaopin tunnilla.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Menkäähän nyt kaikki takaisin sinne omaan lapsuuteenne. Niihin aikoihin kun olitte noin kymmenen vuotiaita.

Kumpaa odotitte enemmän:

1: sitä että pääsee näyttelemään jouluevankeliumin koulun juhlasalissa

2: sitä että joulupukki tuo sulle helvetin ison kasan lahjoja

Jos teidän lapsuudesta olisi poistettu vaihtoehto 1, niin miten se olisi vaikuttanut teidän jouluunne?

Jos teidän lapsuudesta olisi poistettu vaihtoehto 2, niin miten se olisi vaikuttanut teidän jouluunne?


Itse odotin vaihtoehtoa 2. Vaihtoehto 1 oli vaan sellanen, mikä piti hoitaa pois koska perinteet. Ja voin vakuuttaa, että jos vaihtoehto 2 olisi poistettu, niin joulu ei olisi ollut kiva kokemus kymmenen vuotiaalle Alfredille.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sanotko tässä nyt, että jonkun uskontosuunnan omaava on automaattisesti epäluuloinen muita suuntauksia kohtaan? Itse olen toiminut samassa tutkimusryhmässä ateistin, hindun, muslimin, kiinalaisen kristityn ja filippiiniläisen katolilaisen kanssa ja eipä ollut mitään ongelmia mihinkään suuntaan vaikka luterilaiselta pohjalta ponnistankin, tietynlaista uteliaisuutta oli moneen eri suuntaan ja monelta taholta. En voi käsittää ajatusta, että erityisesti kristinuskoa harjoittava ihminen olisi heti noinkin ennakkoluuloinen kaikkea erilaista kohtaan, omasta kokemuksesta se menee juuri päinvastoin, kohdataan myös erilaisuus kunnioituksella.
Ei minua koskevasta yksittäistapauksesta voi noin suoraan vetää yleispätevää teoriaa siitä, että kaikki uskonnolliset ihmiset olisivat automaattisesti epäluuloisia muiden uskontojen tunnustajia kohtaan. Mutta kyllä eri uskontoja, tällä hetkellä varsinkin islamia ja islamilaisia, kohtaan tunnetaan Suomessa voimakastakin epäluuloa. Ei taida ekumeniakaan olla muodissa varsinkaan pienempien lahkojen parissa, valtionkirkkoon kuuluvien kesken on vaikea sanoa, että onko kyse ekumeniasta vai välinpitämättömyydestä.
 

Isaa

Jäsen
Koulujen uskonnonopetuksessa pitäisi tehdä hyvin yksiselitteisesti selväksi lapsille, että nykyisen tiedon valossa mitään jumalia ei ole olemassa eivätkä ne täten vaikuta maailmaan millään tavalla, vaikka uskonnot paljon vaikuttavatkin. Eri uskontojen uskomusten kohdalla myös tulisi käydä läpi uskomusten ja tarinoiden kanssa ristiriidassa oleva tieto siitä, miten asiat oikeasti ovat menneet tai ovat tällä hetkellä.

Ainakin omalla kohdalla tällaisesta ei 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä puhuttu, vaan vähän ohi mennen sanottiin, että uskonto ja tiede katsovat maailmaa vähän eri kulmista. Opettajien oma vahva usko Jeesukseen paistoi kirkkaasti läpi kaikesta, vaikka juuri ja juuri opetussuunnitelman ja lakien mukaan varmaan mentiinkin.

Kaikissa muissa oppiaineissa puhutaan kriittisestä ajattelusta ja tieteeseen pohjautuvan tiedon merkityksestä, mutta sitten yksi oppiaine saa siitä vapautuksen. Muistan sen olleen hämmentävää ja ristiriitaista. Vie uskottavuutta koko koululaitokselta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En ehkä koe noin voimakkaasti sitä meilläkin ala-asteella vielä läsnä ollutta uskonnollisuuden korostamista. Lähinnä muistan vaan sen, että sitä lapsena jo osasi kummastella niitä raamatun kertomuksia, että eihän niissä kaikissa ihmeteoissa, veden päällä kävelyissä ja kuolleista ylös nousemisissa ole yhtään mitään järjen hiventäkään.

Ala-asteella käytiin joka vuosi joulu- ja pääsiäiskirkoissa. Sitä en enää muista, että laulettiinko virsiä joskus joidenkin aamunavauksien yhteydessä jopa koulussakin, ja jos laulettiin, niin kuinka paljon. Uskonnollissävytteisiä näytelmiä oli myös jouluna ja pääsiäisenä.

Yläasteelle siirryttäessä meno muuttui kyllä sitten aika radikaalisti. Uskonnon opettaminen yläasteella oli ihan sellaista tietopohjaista, mutta kaikki kirkoissa käynnit ja virsien veisaamiset jäivät kokonaan pois.

En tiedä miten nykyään kouluissa toimitaan, mutta on se hyvä, jos on niin, että niitä hölynpölyjä ja satutarinoita ei enää lapsille tuputeta. On myös mielestäni ihan terve juttu, jos on niin, että lapsia ei enää väkisin viedä joulukirkkoihin koululaitoksen toimesta hoilaamaan HALLELUUUUJAAAA ja pomppimaan ylös alas enkelitaivaan merkeissä.

Suvivirren laulamisen muistan lähinnä kivana perinteenä ja hienona lauluna, eikä se lapsena edes yhdistynyt mielessäni uskonnollisuuteen millään tavalla. Myös evankeliumit jouluna olivat vain kaunis perinne.

En suhtaudu näin aikuisiällä mitenkään täysin ehdottoman ateistisesti uskontoihin ja vaikkapa raamattuun, vaikka toki on ihan pipipää-touhua, jos ne raamatun kertomukset kirjaimellisesti ottaa.

Ajattelen kuitenkin niin, että ei tämä maailma niin kova paikka saa olla, että hengellisyyden merkityskin jo unohdetaan. Se on mielestäni tärkeää. Mutta sellainen raamatulla päähän lyöminen, jota oli joskus minun vanhempieni aikaan vielä, niin semmoinen touhu sietääkin pölyttyä jossain historian roskatynnyrissä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koulujen uskonnonopetuksessa pitäisi tehdä hyvin yksiselitteisesti selväksi lapsille, että nykyisen tiedon valossa mitään jumalia ei ole olemassa eivätkä ne täten vaikuta maailmaan millään tavalla, vaikka uskonnot paljon vaikuttavatkin. Eri uskontojen uskomusten kohdalla myös tulisi käydä läpi uskomusten ja tarinoiden kanssa ristiriidassa oleva tieto siitä, miten asiat oikeasti ovat menneet tai ovat tällä hetkellä...

Tämä on herkkä asia, koulun ei kannata välttämättä olla kovin jyrkkä tässä kohtaa. Koulun ei kannata kärjistää tilannetta ja aiheuttaa näin ristiriitaa kodin kanssa. Vastakkainasettelussa uskonnollisen kodin kanssa koulu häviää aina ja oppilas joutuu ristiriita tilanteeseen.

Uskonnon oppiaineessa pitäisi kertoa uskonnoista, mutta jättää niihin uskominen jokaisen henkilökohtaiseksi asiaksi, mihin koulun ei pitäisi kovin voimakkaasti puuttua.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Koulujen uskonnonopetuksessa pitäisi tehdä hyvin yksiselitteisesti selväksi lapsille, että nykyisen tiedon valossa mitään jumalia ei ole olemassa eivätkä ne täten vaikuta maailmaan millään tavalla, vaikka uskonnot paljon vaikuttavatkin. Eri uskontojen uskomusten kohdalla myös tulisi käydä läpi uskomusten ja tarinoiden kanssa ristiriidassa oleva tieto siitä, miten asiat oikeasti ovat menneet tai ovat tällä hetkellä.

Ainakin omalla kohdalla tällaisesta ei 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä puhuttu, vaan vähän ohi mennen sanottiin, että uskonto ja tiede katsovat maailmaa vähän eri kulmista. Opettajien oma vahva usko Jeesukseen paistoi kirkkaasti läpi kaikesta, vaikka juuri ja juuri opetussuunnitelman ja lakien mukaan varmaan mentiinkin.

Kaikissa muissa oppiaineissa puhutaan kriittisestä ajattelusta ja tieteeseen pohjautuvan tiedon merkityksestä, mutta sitten yksi oppiaine saa siitä vapautuksen. Muistan sen olleen hämmentävää ja ristiriitaista. Vie uskottavuutta koko koululaitokselta.

Kerroppas, että missä on aukottomasti todistettu, että "mitään jumalia" ei ole?

Näin tieteellisestä näkökulmasta kiinnostais.

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös