Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 999 232
  • 8 531

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näiden asioiden suhteen Ukkolalla (samoin kuin Puopololla, Sammallahdella, Rostilalla, Tontilla yms.) tuntuu ajattelua leimaavan sellainen intomielisyys (tai tulisieluisuus), että en lähtisi vertaamaan amerikkalaisiin maltillisiin demokraatteihin ollenkaan. Ukkolan kohdalla olen jopa hieman ihmetellyt, että mistä tämä kumpuaa, mutta ilmeisesti ainakin lähtö Yleltä oli aikas nöyryyttävä.

No, jos kyse on amerikkalaisen konservatiivisen leirin kielteisestä suhtautumisesta wokeen (koska sen esittämiä järjestelmällisiä epäkohtia ei ole sellaisena kuin woke-aktivistit väittävät), en ole Ukkolalta tällaiseen USA:ta tai Suomeakaan koskien törmännyt. On sanottava, että en lue hänen tekstejään kuin silloin, jos joku niitä esille nostaa. Ei siis ole tullut vastaan.

Woken vastustaminen ei tarkoita ainakaan suoraan sitä, että on tasa-arvoa vastaan. Jos USA:n tilanteeseen perehtyy huomaa, että cancelointi on aika herkässä ja tämä on jatkuva riidan aihe. Konservatiiveilla on ns. oma lehmä ojassa woken kanssa. Kristityt valkoiset ovat jäämässä muiden alle.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vuorisaarna oli itsessään aikaansa edellä, jopa Gandhi piti sitä viisaana puheena ja totesi että jos kristityt oikeasti toimisivat sen oppien mukaan, maailmassa ei olisi sotia.
Tuota sopii kyllä epäillä. Ei siis Gandhin sanoja, vaan ajatusta. Hirveästi ei taida olla kristityillä roolia vaikkapa Intian ja Pakistanin välisessä tulehdustilassa, joka ehkä juuri nyt ei täytä sodan määritelmää mutta huomenna kaikki voi olla toisin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itselleni woke on esim Tiktokin kautta näyttäytynyt vähän mustavalkoisena. Monessa asiassa argumentti on "ihmisoikeudet eivät ole mielipideasia" ja tämä myös lopettaa keskustelun.

Samalla tavalla esim puhuttaessa transnaisista naisten urheilussa se ainoa argumentti on "transnainen on nainen", sitten ehkä pienet fobiasyytökset perään. Vaikka Juuri urheilussa tuo asia ei mielestäni ole helppo.

Toki toktokissa esille tulevat ne kaikista räikkäimmät mielipiteet. Mutta en yhtään ihmettele, että monilla on Wokesta negatiivinen kuva.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tuota sopii kyllä epäillä. Ei siis Gandhin sanoja, vaan ajatusta. Hirveästi ei taida olla kristityillä roolia vaikkapa Intian ja Pakistanin välisessä tulehdustilassa, joka ehkä juuri nyt ei täytä sodan määritelmää mutta huomenna kaikki voi olla toisin.
No tuota miten sen nyt ottaa. Brittiläinen imperiumi (kristityt) hääräsi ja hallitsi Intiaa joka sitten jakaantui Intiaksi ja Pakistaniksi. Pahaksi onneksi maajaot ei menneet putkeen esim Kashmirin alue. Eli kyllä siellä kädenjälki on näkyvissä vaikka osaavat ne muutenkin tapella.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samalla tavalla esim puhuttaessa transnaisista naisten urheilussa se ainoa argumentti on "transnainen on nainen", sitten ehkä pienet fobiasyytökset perään. Vaikka Juuri urheilussa tuo asia ei mielestäni ole helppo.

Kuka näin on tarkalleen ottaen sanonut? Joka olisi suomalainen jollain tasolla relevantti yhteiskunnallinen keskustelija? En siis sano, etteikö näin ole, kunhan kiinnostaa, jotta saataisiin sitä usein peräänkuuluttamaani konkretiaa mukaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kuka näin on tarkalleen ottaen sanonut? Joka olisi suomalainen jollain tasolla relevantti yhteiskunnallinen keskustelija? En siis sano, etteikö näin ole, kunhan kiinnostaa, jotta saataisiin sitä usein peräänkuuluttamaani konkretiaa mukaan.
No ihan yleisessä keskustelussa sanottu. Ei ole yksittäistä lainausta antaa. Mutta tosiaan siinäkin usein argumentit ovat ns keskustelun päättäviä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mutta en yhtään ihmettele, että monilla on Wokesta negatiivinen kuva.
Mitä tämä edes tarkoittaa? Negatiivinen kuva mistä tai kenestä? Woke on alun perin tarkoittanut yhteiskunnallisista asioista kartalla olemista ja erityisesti vähemmistöjen oikeuksien puolustamista. Sittemmin termi on konservatiivien toimesta omittu ja sillä mätkitään ketä tahansa, jonka kanssa ollaan eri mieltä. Kaikki sateenvarjon alle mahtuvat asiat ovat samaa wokea, joten jos yksi "woke" mielipide on typerä, niin sen voi yleistää koko kuvitteelliseen joukkoon, joka näinollen saatettu naurunalaiseksi ainakin samanhenkisten mielestä. Itse keskustelu ei kuitenkaan etene yhtään mihinkään. Se ei ole mikään ihme että wokesta on "negatiivinen kuva" jos sen kuvittelee edustavan kaikkea sitä, mitä ei itse ei ole.

Hyvin vastaava termi suomen kielessä on suvaitsevaisuus, josta paikalliset kulttuuritaistelijamme johtivat nimityksen suvakki ja ottivat lyömäaseeksi. Jos jollakin olisi suvakeista negatiivinen kuva, niin mitä silläkään tiedolla pitäisi tehdä. Minä olen monissa asioissa melko liberaali, eli varmasti olen joiltain osin luettavissa suvakiksi, mutta sitten toisissa aiheissa taas huomattavasti maltillisempi. Ei tässä oikein tiedä kuulunko wokeen vain satunnaisesti vai pysyvästi, eikä kukaan näitä nyansseja koskaan tarkenna. Yksinkertaistaminen on helpompaa ja keskustelemista tärkeämpää on saada vastapuoli suuttumaan.

Eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä eri aiheista. Varmasti paljon korrelaatiota on esimerkiksi näkemyksissä maahanmuutosta ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, mutta ei sitä silti oikein voi yleistää. Ainakin minulle on epäselvää onko henkilö woke, jos hän kannattaa homoavioliittoja, mutta suhtautuu kriittisesti maahanmuuttoon, tai päinvastoin.

Tykkäisin enemmän, että keskusteltaisiin mahdollisuuksien mukaan yhdestä aiheesta kerrallaan, eikä yleistettäisi suoraan yksittäisiä mielipiteitä kokonaisen mielivaltaisesti tulkitun joukon näkemyksiksi. Transnaisten oikeuksista ja erityisesti osallistumisesta urheilukilpailuihin on täysin mahdollista käydä asiallista keskustelua, mutta ei sillä asialla ole nähdäkseni mitään tekemistä vaikka palestiinalaisten tukemisen tai kansallisen yleisradion rahoituksen kanssa. Sekin on ihan mahdollista, että joku minun kanssani isoista linjoista samaa mieltä oleva esittää omat argumenttinsa todella tökerösti ja epäkohteliaasti. Itse en kuitenkaan haluaisi joutua vastaamaan heidän törttöilyistään muuttamatta omaa mielipidettäni.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun keskustelu taisi tuoreimmalle kierrokselle lähteä omasta kommentistani, niin ensinnäkin tarkoituksenani ei siis ollut aloittaa keskustelua wokesta sinänsä. Pidän sitä itse varsinkin suomalaisessa kontekstissa ns. tyhjänä käsitteenä, jonka alle voidaan laskea mitä kulloinkin halutaan, joka voidaan näin leimata vahingolliseksi ja huonoksi ollen osa ''wokea'' tai ''woke-ideologiaa''. Ja tarkoitin wokella itse siis vain sitä kaikkea (ihan yhtenä esimerkkinä queer-aktivismi ja näin esim. erinomainen ja tärkeä Ylen Suomi on queer -tv-sarja), jonka Ukkola, Sammallahti, Puopolo, Tontti yms. oikeistolaiset somesoturit leimaavat ''wokeksi''.
''
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen uutinen liittyen siihen miten pankit valikoivat asiakkaitaan. En ole tuossa kyseisessä erotiikkaliikkeessä asioinut, mutta en usko että siellä on mitään sellaista oikeasti kyseenalaista toimintaa. Eli jos nyt myydään dildoja, kortsuja, asuja, piiskoja jne. niin mitä erityistä pahaa siinä on? Kyse on normaalista liiketoiminnasta jolle on kysyntää.

Miksi tämä on täällä? Koska mielestäni tämä on tietyllä tapaa tasa-arvo kysymys. Selkeästi nähdään seksityö likaisena eikä tasa-arvoisena muiden kanssa. En tiedä pakottaisinko kuitenkaan pankkia palvelemaan kaikkia toimialoja, sillä pitää olla myös oikeuksia valita asiakkaansa. Mutta jos ei ole juurikaan mahdollisuuksia saada mitään pankkia jonka kautta tallettaa käteistä rahaa, niin se aiheuttaa luonnollisesti suuria ongelmia. Tai että saisi edes yhteen pankkiin kaikki palvelut.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Sori, olen kertakaikkiaan kyllästänyt siihen, että kirjoitan auki jonkin asian, minkä luulevan olevan täysin selvä, ja mielestäni koitan perustella myös sen mahdollisimman havainnollistavasti, ja sitten huomaan, että vastapuoli pitäytyy edelleen omassa käsityksessään ilman sen kummempia perusteluita. En kertakaikkiaan jaksa lähteä vääntämään siitä, mitä ''intersektionaalinen feminismi'' tarkoittaa ihmisen kanssa, kenellä siitä on jo ennestään todella vahva käsitys, mutta jonka itse näen kumpuavan pohjattomasta konservatiivisten olkiukkojen laarista. En vain usko, että saan vastapuolta millään tavalla vakuutettua.
Kuten tuossa kohta @Varis :lle kerron, niin valitettavasti esimerkiksi vaikkapa intersektionaalinen feminismi on nk. "liikkuva maali". Itselläni on luokkaa 30 vuoden kokemus argumentaatiosta liikkuviin maaleihin. Ne pitää naulata keskustelijoiden välillä kiinni, jos niitä aikoo käyttää keskustelussa. En ole kiinnostunut siitä, että mitä intersektionaalinen feminismi on, vaan siitä, mitä se on _sinun_ mielestäsi. Näin vältytään sellaiselta ikuisuuksia kestävältä "arvausleikiltä", jossa minä koetan arvata, että mitä sinä ajattelet, ja sinä vastaat, että "arvasit väärin".

GVI on tosi ikävä vastaus monellakin tapaa: (1) kysyjä voi olla aidosti kiinnostunut, (2) kysyjällä voi olla väärinkäsityksiä, joita GVI ei korjaa, (3) kysyjä haluaa tietää, miten sinä miellät asian. GVI ei ole oikea vastaus mihinkään noista kysymyksistä. Kysy minulta jotain minun omalta ammattialueeltani: tietokoneet, ohjelmointi, algoritmit, laskennan mallit tjsp. Jaksan vastata kysymyksiisi ihan juurta jaksain linkkeineen kaikkineen.

Tässä asiassa esimerkiksi tasa-arvoihmisten olisi hyvä lainata pelikirjansa vaikkapa jehovilta. He jaksavat vastata kysymyksiin omasta aihepiiristään tuntikausia. Tästä asiasta mainitsi mm. Jade Nyström:


"Tietämättömät ihmiset eivät uskalla kysyä asioista, koska siitä loukkaannutaan. ... Hän alleviivaa, että asioista pitäisi puhua niin, että tietämättömätkin ihmiset uskaltaisivat kysyä, ilman pelkoa oikeiden termien käytöstä. Jos joku on tietämätön, häntä ei pitäisi moittia siitä, vaan levittää tietoisuutta."

Ja edelläänkään mua on turha roimia siitä, mitä kirjoitin Ukkolasta. Hän on itse todennut, että kärjistää omissa kolumneissaan ja toisaalta että kaikkein eniten häntä ärsyttää ns. woke, eli de facto vaikkapa vähemmistöjen oikeudet.
Minusta tuollaista johtopäätöstä ei voi tehdä. Siis että jos et pidä wokesta, olet vähemmistöjen oikeuksia vastaan.

Ajattelen niin, että ihmiseen voi kohdistaa kovaakin kieltä, jos hän on itse siihen antanut syyn.
Minusta se on huonoa käytöstä.

Tuntuu, että suurin osa muista ihmisistä sen sijaan ajattelee, että ryhmäjäsenyyksien kautta ihmisiä voidaan haukkua ja leimata (tai ''pitää ymmärtää kärjekästä kieltä'' tms.), mutta sen sijaan jos haukku kohdistuu yksilöön yksilöön oman toiminnan takia, niin voi kauheuksien kauheus.
Minä en pidä ylipäätään ilkeilystä, haukkumisesta, naljailusta tai muustakaan sellaisesta. En Ukkolankaan tekemänä, mutta hän ei nyt ole osallisena tässä keskustelussa. Jos olisi ja jos ilkeilisi, niin varmasti sanoisin asiasta.

Ja kun nyt metatasolle mennään, niin sinun kanssa keskustelun koen hieman raskaaksi...
Pahoittelut tästä. Tiedän kyllä olevani vähän raskas keskustelukumppani ja huomaan, etten ole hoksannut avata yhtä seikkaa.

Työpaikalla olen aina työkavereille sanonut, että minut saa keskeyttää, jos alan selittämään liikaa. Kun minulta kysytään jostain asiasta, niin alan selittämään sitä seikkaperäisesti, siis lähtien about Babbagen koneesta, kun kysymys on luokkaa "pitäisikö tähän laittaa puolipiste?"

Tämä näkyy myös nettikeskusteluissa. Eräs tuttavani ehti jo kertaalleen repiä pelihousunsa ja karehtui minulle, että pidän häntä typeryksenä ja selostan perusasioita kuin ala-asteen opettaja.

Asia ei kuitenkaan ole näin. Kun kirjoitan näitä postauksia, niin käytän aikaa, kun pyrin jäsentelemään niin ajatukseni kuin kirjoitukseni. Kun kirjoitan, niin koetan kirjoittaa auki koko ajatusketjun. Se on siinä siksi, että voit arvioida koko ketjua ja osoittaa, jos jossain kohtaa ajattelen virheellisesti, jolloin pystyn korjaamaan sen. Siis ihan kuin matikan kokeessa, koetan laittaa esille myös sen ketjun enkä vain lopputulosta. Tämä on kohteliaisuutta, koska näin kanssakeskustelijan ei tarvitse erikseen alkaa kyselemään perusteluja.

Ymmärrän nykyään, että se voi joillekin keskustelijoille näyttää luennoinnilta ja kanssakeskustelijan aliarvioinnilta. Pahoittelen sitä, ja pahoittelen myös sitä, etten ole hoksannut tätä vielä tässä keskustelussa tuoda esille.

...koska nimenomaan sinä tunnut rakastavasi omia ajatuksiasi turhan vahvasti enkä näe asian menevän eteenpäin.
Voi kyllä olla, että rakastan ajatuksiani liiaksikin. Anna se minulle anteeksi.

Tuntuu, että olet huomannut jonkin asian ja pidät tätä jollain tavalla täysin ainutlaatuisena oivalluksena, vaikka kyseessä minun mielestäni on aikamoinen itsestäänselvyys. Esimerkiksi, että vaikkapa kielenkäyttöön koitetaan vaikuttaa termistöllä ja että kieli vaikuttaa ajatteluun. Tämän kautta olet huomannut, että kysehän on tavallaan samasta asiasta kuin Orwellin ajatuspoliiseista ja koska Orwell kuvaa kaikkea kauheaa populaarikulttuurisessa ajattelussa, niin totta kai termistön muuttaminenkin kauheaa (''orwellilaista'') ja että ''vasemmisto'' ei sitä ole vielä ymmärtänyt. Mutta sinä tämän paljastat.
Nyt olet joiltain osiltaan käsittänyt väärin.

Minä olen ollut koko ajan keskustelemassa siitä alkuperäisestä kysymyksestäsi, että mikä turvallisessa tilassa suurta yleisöä niin hiertää. Minä en ole keskustelemassa siitä, mikä minua turvallisessa tilassa hiertää vai hiertääkö mikään.

Ymmärrät ihan varmasti, miltä se näyttää ulospäin, että "Turvallinen Tila Oy":n viestintäosasto käyttää orwellilaista pelikirjaa?

Minä tietysti tiedän, mistä tuo johtuu. Se johtuu siitä, että turvallinen tila ei ole mikään määritelty trademark eikä sillä ole mitään yhtenäistä markkinointistrategiaa. Se tarkoittaa, että eri ihmiset puhuvat asiasta eri tavoilla, ja turvallisen tilan puolestapuhujilla on kaikilla oma erilainen agendansa. Tämä puolestaan luo sellaisen sekametelin, joka saa asiasta ensimmäistä kertaa kuulevan ensin hämilleen ja sitten epäileväksi: tuo ihminen ei oikein tiedä, että mitä on ostamassa näiltä turvallisen tilan kauppiailta. Ristiriitainen viestintä saa hänet epäilemään huijausta tai manipulointia.

...eikä siinä ole suurta paljastusta, että ns. rakenteiden purkaminen (se mitä ''woke'' tekee) on isosti juurikin ajattelun muuttamista.
Tämä haara lähti liikkeelle siitä, kun minä sanoin, että YLE:n ohjeistus tunkeutuu ajatuksiin saakka, ja sinä olit sitä mieltä, että kyseessä ovat vain sanat. Mutta olemme siis nyt tästä samaa mieltä, joten tähän ei tarvitse palata.

... Ja jotta tässä voisi olla mitään mieltä, niin niin totta kai pitää olla a priori hahmoteltuna ns. hyviä ajatuksia ja huonoja ajatuksia.
Aivan, aivan, mutta kun minä en ajattele tätä asiaa nyt hyvyyden ja huonouden kautta. Minä ajattelen tätä asiaa nyt sitä kautta, että miten hyvät ajatukset saadaan myytyä yleisölle ja miten ei. Tämä siis koskettelee sitä alkuperäistä kysymystäsi.

Yhdestä näkökulmasta tätä voidaan ajatella orwellilaisen ajatuspoliisi-armeijan rynnäkkönä (hui kauhea!), toisesta näkökulmasta niinkin arkisena asiana kuin ennakkoluulojen murtamisena.
Juuri näin! Aivan!

Tämä on suurelle yleisölle juurikin tällainen näkökulmakysymys.

Toinen esimerkki kun mielestäni kuvittelit olleesi nokkela esittämällä, että turvallisen tilan periaatteet ovat ''vallankäyttöä''. Ikään kuin tätä ei aiemmin oltaisi ymmärretty.
Tämä liittyy enemmän toiseen sivuhaaraan, jossa puhuttiin yksilön vapaudesta ja yhteisön vallankäytöstä.

Itse nimenomaan sanoin, että ne valtauttavat aiemmin hiljennettyjä ryhmiä, mihin et mielestäni kommentoinut mitään. Tai ehkä kommetoit jotain ympäripyöreää, jonka jälkeen lähdit pohtimaan uskontoa yms. Jolloin mielestäni nimenonaan sinun anti varsinaiseen asiaan on jäänyt heppoiseksi.
Tuossa vaiheessa taisin vielä enemmän keskittyä siihen, mikä turvallisessa tilassa hiertää enkä siihen, mitä se sisältää. Tai no, olen kovasti pyrkinyt olemaan pohtimatta sitä, mitä turvallinen tila sisältää.

Mainitsemasi aspekti on yksi muoto nk. positiivisesta syrjinnästä, eli siis monet turvallisen tilan puolestapuhujat katsovat, että sen on puolustettava nimenomaan heikoimmassa asemassa olevia ihmisryhmiä.

Kun katsotaan asiaa ulkopuolelta, niin ihmisillä on varsin erilaisia näkemyksiä tästä positiivisesta syrjinnästä - monet kokevat kiintiöt ja sellaiset epäreiluina. Minäkin tasa-arvoihmisenä tuskailen sen kanssa, että miten minun pitäisi oikeasti suhtautua tähän.

Tämä liitetään hyvin helposti siihen yleiseen ajatukseen "mediatilan valtaamisesta" eli siis että mediassa enemmistön ylivaltaa on purettava ja annettava ääntä pienille, sorretuille ryhmille. Tässä on monilla ajatuksena se, että media on valtaa, ja valtaa on annettava sorretuille.

Käväistään taas katsomassa turvallisen tilan konseptia ulkopuolelta. Mitä suuri yleisö assosioi sortoon ja valtaan? Vaikkapa Marxin ja kommunismin:


Turvallinen tila siis assosioituu sortovallan tuhoamiseen, vallankumoukseen, yhteiskuntajärjestyksen muuttamiseen ja sellaiseen. Kaikilla ei hirveän positiivinen kuva tästä liikehdinnästä, jolloin turvallisen tilan konseptiin suhtaudutaan epäluuloisesti.

Edelleen muistutan, että on se ja sama, että onko marxilaisen vallankumouksen ja turvallisen tilan välillä oikeasti mitään yhteyttä. Turvallisen tilan ympärillä käytetty narratiivi tuo sen kuitenkin monille mieleen.

(Yksi virheellinen premissi, jonka mielestäni teet, on se, että kuvittelet että ylipäätään olisi mahdollista saada aikaan jonkinlainen kokonaisvaltainen ihmisten välinen harmonia ja yksimielisyys.)
Hmmh, en muista tällaista indikoineeni, vaan olen käsittääkseni sanonut ihan päin vastoin, että täydellinen harmonia ihmisten välillä on mahdottomuus. Odotas hetki, kelaan ketjua... No, en suoranaisesti sano, mutta olen siis jo ainakin kerran vastannut, etten odota ongelmien poistuvan:


Mitä tämä edes tarkoittaa? Negatiivinen kuva mistä tai kenestä?
Oletan, että @Ötökkä tarkoittaa sitä kuvaa, mikä "woke-ihmisistä" tulee esimerkiksi nettipalstoilta. Laitoin tuon "woke-ihmiset" lainausmerkkeihin siksi, kun aika harva kuitenkaan eksplisiittisesti sanoo olevansa woke. Sen sijaan tulkinta tulee vaikkapa siitä, kun keskustelija moittii vaikkapa ketjussa mainittua Ukkolaa woke-vastaiseksi.

Oman käsitykseni mukaan @Ötökkä ei siis tarkoittanut, että olisi olemassa joku "Woke Ry" jäsenkirjoineen ja virallisine tiedotuskanavineen, vain mielikuvia niistä ihmisistä, joita voisi pitää woke-ihmisinä.

Kirjoittamasi historiikki woke- ja suvakki-termeistä on hyvä, samoin kuin @Cobol :n vastaava, kiitos niistä! Me varmaan pääsemme yhteisymmärrykseen siitä, että voimme käyttää woke tai suvaitsevainen termiä viitatessamme jonkinlaiseen löyhään ihmisryhmään, joka jakaa samankaltaisia arvoja, asenteita ja näkemyksiä maailman menosta.

Se ei ole mikään ihme että wokesta on "negatiivinen kuva" jos sen kuvittelee edustavan kaikkea sitä, mitä ei itse ei ole.
Tämän takia usein pyydän keskustelijaa kertomaan oman näkemyksensä asiasta, jos siis keskustelun kohteena on vaikkapa woke.

Eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä eri aiheista. Varmasti paljon korrelaatiota on esimerkiksi näkemyksissä maahanmuutosta ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, mutta ei sitä silti oikein voi yleistää. Ainakin minulle on epäselvää onko henkilö woke, jos hän kannattaa homoavioliittoja, mutta suhtautuu kriittisesti maahanmuuttoon, tai päinvastoin.
Tämä on ihan totta.

Tykkäisin enemmän, että keskusteltaisiin mahdollisuuksien mukaan yhdestä aiheesta kerrallaan, eikä yleistettäisi suoraan yksittäisiä mielipiteitä kokonaisen mielivaltaisesti tulkitun joukon näkemyksiksi.
Tästä pidän minäkin. Minä käsitin, että @Ötökkä tarkoitti syntyvää yleistä kuvaa, ei niinkään sitä, että se olisi jokinlainen määritelmä. Mutta sitten taas toisaalta, termit woke, suvaitsevainen, turvallinen tila, intersektionaalinen feminismi, tasa-arvo, syrjintä ja sellaiset ovat ihan hyödyttömiä, jos niille ei voi määritellä edes löyhää sisältöä. Näin keskustelupalstalla ja keskustelussa minulle riittää se, että edes keskustelijat keskenään pääsevät jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen termien sisällöstä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä haara lähti liikkeelle siitä, kun minä sanoin, että YLE:n ohjeistus tunkeutuu ajatuksiin saakka, ja sinä olit sitä mieltä, että kyseessä ovat vain sanat. Mutta olemme siis nyt tästä samaa mieltä, joten tähän ei tarvitse palata.

Tämä on sinulta aidosti ihan hyvä vastaisku. Itse ajattelen asian siten, että vaikkapa sukupuolen oletuksesta ei koskaan päästä ikään kuin totaalisesti eroon (kuten huomautit) (eikä tarvitsekaan), mutta sen painoarvo ajattelussamme vähenee sellaisissa konteksteissa, joissa se ei merkityksellistä. Esimerkiksi vaikkapa seitsemänkymmentävuotta sitten nainen yrityksen ylemmässä johtoportaassa olisi jäänyt mieleen, siinä missä tänä päivänä se ei kummastuta, sitä ei ajatella, kollegoiden ajatuksissa hän on nimeltään Maria, ajatuksineen Y eikä sukupuoli oikein edes tule mieleen (ellei sitten ole seksuaalista jännitettä). Samoin ihonväri, satavuotta sitten se se todellakin oli ajateltu asia, nykyään asiaan ei vaan tule kiinnitettyä huomiota. Mutta siinä työpaikan kommunikaatioilmapiirissä kyse on totta kai ensijaisesti vain sanoista, eikä sukupuolen, ihonvärin oletukset koskaan tietystikään kokonaan katoa, koska ihmiset ovat tiettyä ihonväriä, sukupuolta jne. Kyse on sävyeroista, ei mustan muuttumisesta valkoiseksi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hesarissa juttua jostain tyypistä joka kiertelee Helsingin uimarantoja voyerismivideotilisisältöä kartuttaakseen.

Ensimmäisenä tuli mieleen videon kommenttikentän kuvakaappauksesta, että siellä on kunnon satulanhaistelijat vauhdissa. Heti seuraavana että täytyy ihmetellä miten tuommoista harrastaessa ei ole saanut sakinhivutusta ja salakuvauskaluston mereen heittoa. Tuollakin varmaan aika monta saalistuskertaa jo takana, eikä touhua tarvitse todistaa kuin yhden vähän suojelevammalla mielenlaadulla tai näyttöhaluilla varustetun kaverin että seurauksena on muutakin kuin uimavalvojan kohtelias pyyntö lähteä helvettiin rannalta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta tuollaista johtopäätöstä ei voi tehdä. Siis että jos et pidä wokesta, olet vähemmistöjen oikeuksia vastaan.
Ihan sivuhuomautuksena, mutta eipä kai juuri kukaan pidä wokesta, jos se on yltiöpäisesti "oikeaoppisuuteen" tähtäävää epäkorrektiuden etsimistä ja nuuskimista joka taivahan nurkasta, vieläpä hyvin epänautinnollista sosiologisvaikutteista jargonia käyttäen? Minusta vaan sitten on valtaisasti ihan olennaista huolta vähemmistöjen oikeuksista ja kohtelusta, mikä tietyn segmentin toimesta nautinnollisen tietoisesti, automaattisesti ja pakottamalla yhdistetään "wokeen". Lähinnä siksi suhtaudun anti-woketteluun erittäin epäluuloisesti, koska se on niin helposti yhdistettävissä epärehelliseen ja epämiellyttävään poliittiseen agendaan.

Tämä huomio ei tietenkään koske sinua ja muita aihepiirin analyyttisiä ja kiihkottomia asiakirjoittajia.
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Pahoittelut että seuraavassa kaikki on niputettu yhteen jonkun kuvitteellisen woke-sateenvarjon alle. Yleistäminen vaan helepottaa aika usein monissa asioissa. Me kaikki tehdään aina niin.

Mun mielestä, erittäin epätieteellisesti ja ihan pelkällä perstuntumalla, tää kaari on mennyt niin, että woken tultua "julkiseksi" kaikki ne sen ristiriitaisuudet, typeryydet ja ylilyönnit aiheuttivat ihan oikeutetun vastareaktion, joka kuitenkin silloin oli jokseenkin maltillinen ja jollain lailla tiedeperustainen.

Marginaalien ulkopuolinen suurempi yleisö, joka ensin ehkä oli ollut vähän jopa kallellaan siihen woken suuntaan koska periaatteessahan se ajatus ja perusteet siellä takana on hyviä vaikka keinot ovatkin syvältä perseestä, mutta kun se tietoisuus niistä keinoistakin valtavirtaistui, niin suunta kääntyi enemmän woken vastustuksen kannalle. Koska kukapa normaali ihminen ei samastu mieluummin mukavaan ja hyväntahtoiseen ihmiseen, joka keskustelussa katsantokannasta riippuen ehkä tekee virheen tai sitten ei tee, kuin rumalla teatteriaggressiolla sen hyväntahtoisen ihmisen kimppuun käyvään aktivistiin.

Vähitellen se ideologian pahin terä vähän tylstyi ja aiemmin ylpeydellä wokettaneet ryhtyivät kiistämään koko termin olemassa oloa ja että se on vain vastalaidan pilkkapuhetta. Oli ja onhan ne wokejutut edelleen olemassa ja välillä sieltä nostelee päätään, mutta sen jonkinlainen vaikuttavuus yleisessä keskustelussa oli hiipunut.

Mutta sitten ollaankin tässä nykymenossa, jossa se aiempi woketuksen vastustus on muuttunut nyt täydeksi öykkäröinniksi. Tables have turned, sanois amerikkalainen. Nyt on hyvin vaikea samastua tuohon sakkiin, joka "wokea vastustaessaan" näyttää ihan oikeasti olevan myös tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia ja sellaisia vastaan. Nyt se heidän vastustamansa puoli vaikuttaakin järkevämmältä ja maltillisemmalta.

Mun subjektiivisen näkemyksen mukaan alun perin ei todellakaan vastustettu mitään oikeuksia, vaan vastustettiin vain sitä woken ideologiaa, joka oli valjastanut nämä hyvät ja tavoiteltavat asiat omiksi keppihevoksikseen ja paitsi että ratsasteli niillä, niin pyrki niillä myös hakkaamaan vihollistaan, joka – vaikka se niin saatanan väsynyttä onkin niin sanoa – ihan oikeasti olen minä, joka ei pysty ruksimaan oikein yhtäkään heidän intersektionaalisesta uhrihierarkiakultistaan. Sitä vastustettiin, etteikö ihminen voisi olla hyvä ja haluta hyvää ihan kaikille, vaikka hän ei ole woke tai #antirasisti, tai – herra siunaa – saattaa jopa vitsailla näillä asioilla. Esim. että voi sanoa "herra siunaa" eikä se silti tarkoita jotain hemmetin patriarkaalisia rakenteita tai että sanonnalle pitäisi keksiä uusi neutraali muoto.

Mutta se pointti on, että tällä hetkellä nää muka-wokea vastustavat persut vituttaa mua. Enkä haluaisi sanoa heitä persuiksi ja yhdistää kaikkia perussuomalaisia siihen, mutta kun persujahan ne kaikki tuntuvat olevan.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Hesarissa juttua jostain tyypistä joka kiertelee Helsingin uimarantoja voyerismivideotilisisältöä kartuttaakseen.

Ensimmäisenä tuli mieleen videon kommenttikentän kuvakaappauksesta, että siellä on kunnon satulanhaistelijat vauhdissa. Heti seuraavana että täytyy ihmetellä miten tuommoista harrastaessa ei ole saanut sakinhivutusta ja salakuvauskaluston mereen heittoa. Tuollakin varmaan aika monta saalistuskertaa jo takana, eikä touhua tarvitse todistaa kuin yhden vähän suojelevammalla mielenlaadulla tai näyttöhaluilla varustetun kaverin että seurauksena on muutakin kuin uimavalvojan kohtelias pyyntö lähteä helvettiin rannalta.
Onhan noita youtube täynnä.

Miten määritellään satulanhaistelija?
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Tämä on sinulta aidosti ihan hyvä vastaisku. Itse ajattelen asian siten, että vaikkapa sukupuolen oletuksesta ei koskaan päästä ikään kuin totaalisesti eroon (kuten huomautit) (eikä tarvitsekaan), mutta sen painoarvo ajattelussamme vähenee sellaisissa konteksteissa, joissa se ei merkityksellistä. Esimerkiksi vaikkapa seitsemänkymmentävuotta sitten nainen yrityksen ylemmässä johtoportaassa olisi jäänyt mieleen, siinä missä tänä päivänä se ei kummastuta, sitä ei ajatella, kollegoiden ajatuksissa hän on nimeltään Maria, ajatuksineen Y eikä sukupuoli oikein edes tule mieleen (ellei sitten ole seksuaalista jännitettä). Samoin ihonväri, satavuotta sitten se se todellakin oli ajateltu asia, nykyään asiaan ei vaan tule kiinnitettyä huomiota. Mutta siinä työpaikan kommunikaatioilmapiirissä kyse on totta kai ensijaisesti vain sanoista, eikä sukupuolen, ihonvärin oletukset koskaan tietystikään kokonaan katoa, koska ihmiset ovat tiettyä ihonväriä, sukupuolta jne. Kyse on sävyeroista, ei mustan muuttumisesta valkoiseksi.
Näin ehkä Suomessa, pääkaupunkiseudulla, tai ehkei sielläkään.

Naiset yritysmaailman johtotehtävissä tai jopa merkittävillä organisaatioiden alijohdon palleilla ovat edelleen marginaalia esim. Fortune 500 yrityksissä.

Sosiaalialalla, valtion yrityksissä, kauneus- ja terveys aloilla tilanne on hiukan parempi.

Olen ollut nyt 30 vuotta kansainvälisissä organisaatoissa. Viimeiset 12 vuotta ulkomailla.

Naisia on vähän huipulla.

Olisiko niin, ettei heitä (suurinta osaa) kiinnosta? Tai ainakin muut asiat kiinnostavat enemmän? Onko tässä jokin ongelma?

Elämänkokemukseeni pohjaten ei ole ongelmaa. Ongelma on vain heillä, jotka höyryävät tasa-arvosta, jota 80% naisista ja miehistä ei kaipaa.

Olen iän myötä tullut hieman konservatiiviseksi naisten ja miesten asemista. Me haluamme, useimmat meistä, aika perinteisiä rooleja. Jos joku nainen haluaa esim. liike-elämän huipulle, tervetuloa. Ovien pitää olla auki.

Hyvä indikaattori liikelämän sukupuolijaosta ovat liikelennot. Business-matkustajista 80-90% on edelleen miehiä. Katsokaapa ensi kerralla Finnairin lennolle mennessä priority group 1-2:n sukupuolijakauma.

Ai niin. Woke on mitä on. Hörhöjen öyhötystä. Ollaan pojat hiljaa ja tehdään tulosta.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näin ehkä Suomessa, pääkaupunkiseudulla, tai ehkei sielläkään.

Naiset yritysmaailma johtotehtävissä tai jopa merkittävillä organisaatioiden johtotehtävissä ovat edelleen marginaalia esim. Fortune 500 yrityksissä.

Sosiaalialalla, valtion yrityksissä, kauneus- ja terveys as loilla tilanne on hiukan parempi.

Olen ollut nyt 30 vuotta kansainvälisissä organisaatoissa. Viimeiset 12 vuotta ulkomailla.

Naisia on vähän huipulla.

Olisiko niin, ettei heitä (suurinta osaa) kiinnosta? Tai ainakin muut asiat kiinnostavat enemmän? Onko tässä jokin ongelma?

Elämänkokemukseeni pohjaten ei ole ongelmaa. Ongelma on vain heillä, jotka höyryävät tasa-arvosta, jota 80% naisista ja miehistä ei kaipaa.

Olen iän myötä tullut hieman konservatiiviseksi naisten ja miesten asemista. Me haluamme, useimmat meistä, aika perinteisiä rooleja. Jos joku nainen haluaa esim. liike-elämän huipulle, tervetuloa. Ovien pitää olla auki.

Hyvä indikaattori liikelämän sukupuolijaosta on liikelennot. Business-matkustajista 80-90% on edelleen miehiä. Katsokaapa ensi kerralka Finnairin lennolle mennessä priority group 1-2:n sukupuolijakauma.

Ai niin. Woke on mitä on. Hörhöjen öyhötystä. Ollaan pojat hiljaa ja tehdään tulosta.
Lyhyellä googlauksella löysin tälläisen tiedon Fortune 500 -yritysten hallitusten jäsenistä, eli naisia oli 30% v. 2022 ja kasvava trendi on selvä. Se toki on vain yksi indikaattori, mutta jos 1920-luvulla ajateltiin ettei naisten fysiologia kestä 1500m juoksua tai 1880-luvulla ettei heidän psyykeensä kestä lääkärinä toimimista niin kukapa tietää minne kehitys - ja ajattelu - vielä kehittyy...

 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Lyhyellä googlauksella löysin tälläisen tiedon Fortune 500 -yritysten hallitusten jäsenistä, eli naisia oli 30% v. 2022 ja kasvava trendi on selvä. Se toki on vain yksi indikaattori, mutta jos 1920-luvulla ajateltiin ettei naisten fysiologia kestä 1500m juoksua tai 1880-luvulla ettei heidän psyykeensä kestä lääkärinä toimimista niin kukapa tietää minne kehitys - ja ajattelu - vielä kehittyy...

Hallitukseen on nostettava naisia, jotta yritys edustaa tasa-arvoarvoja. Naisilla tai värillisillä on paremmat uramahdollisuudet isoissa yrityksissä tästä johtuen ja se on ok. Silti, naisia on vähän esim. Teknologia-alalla, Myyntiyössä (en puhu kaupan kassoista) jne.

 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hallitukseen on nostettava naisia, jotta yritys edustaa tasa-arvoarvoja. Naisilla tai värillisillä on paremmat uramahdollisuudet isoissa yrityksissä tästä johtuen ja se on ok. Silti, naisia on vähän esim. Teknologia-alalla, Myyntiyössä (en puhu kaupan kassoista) jne.
Toki, mutta noin historiallisesti katsoen tässä on sangen vähän aikaa kulunut siinä, että portit ovat ylipäänsä auenneet, kuka tietää miten asiat kehittyvät tulevaisuudessa. Joka tapauksessa on hyvä, että yksilöillä on monessa yhteiskunnassa yhä paremmat mahdollisuudet valita omien halujensa mukaan, eikä heiltä ole ennakkoon suljettu ovia ja reittejä pois näistä valinnoista. Liberalismi on siitä hieno asia. Ja jokin traditionaalisempi valinta, jos se kerran on vapaa, on täysin ok. Traditionaalisten roolien ongelma noina traditionaalisempina vanhoina huonoina aikoina oli, että ne olivat kaukana vapaista vaan monesti käytännössä pakotettuja, mikä näkyy nykyään täysin selvästi monestakin kehittymättömästä ja primitiivisestä yhteiskunnasta ja kulttuurista.
 

Tuamas

Jäsen
Toki, mutta noin historiallisesti katsoen tässä on sangen vähän aikaa kulunut siinä, että portit ovat ylipäänsä auenneet, kuka tietää miten asiat kehittyvät tulevaisuudessa.

Niin, nykyään käytännössä työelämän meritokraattisimmissa organisaatioissa, eli tilintarkastuksen BIG4-yhtiöissä, naiset alkavat olla jo enemmistössä työntekijämäärissä.

Tästä tulee aikanaan seuraamaan myös ylimmän johdon sukupuolijakauman tasoittuminen, siellä vain on pohjalla se aiempi takamatka, jonka kuromiseen noin konservatiivisissa nimityksissä menee jonnin aikaa.

Muut alat tulevat seuraamaan perästä tässäkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on sinulta aidosti ihan hyvä vastaisku. Itse ajattelen asian siten, että vaikkapa sukupuolen oletuksesta ei koskaan päästä ikään kuin totaalisesti eroon (kuten huomautit) (eikä tarvitsekaan), mutta sen painoarvo ajattelussamme vähenee sellaisissa konteksteissa, joissa se ei merkityksellistä. Esimerkiksi vaikkapa seitsemänkymmentävuotta sitten nainen yrityksen ylemmässä johtoportaassa olisi jäänyt mieleen, siinä missä tänä päivänä se ei kummastuta, sitä ei ajatella, kollegoiden ajatuksissa hän on nimeltään Maria, ajatuksineen Y eikä sukupuoli oikein edes tule mieleen (ellei sitten ole seksuaalista jännitettä). Samoin ihonväri, satavuotta sitten se se todellakin oli ajateltu asia, nykyään asiaan ei vaan tule kiinnitettyä huomiota. Mutta siinä työpaikan kommunikaatioilmapiirissä kyse on totta kai ensijaisesti vain sanoista, eikä sukupuolen, ihonvärin oletukset koskaan tietystikään kokonaan katoa, koska ihmiset ovat tiettyä ihonväriä, sukupuolta jne. Kyse on sävyeroista, ei mustan muuttumisesta valkoiseksi.

Eri maissa tilanne on mm. lainsäädännöstä johtuen erilainen. Suomessa naisten nousua yrityselämän huipulle hidasti mm. pitkähkö äitiysloma. Jos tuli useampi lapsi eri aikoina, nainen saattoi olla 10 vuoden aikana pois 2-3 vuotta. Ja tämä oli yksi ääneen sanomaton syy sille, että naisia karsastettiin johtajina.

Kun lakiuudistus tehtiin, erään isossa firmassa olevan tutun mukaan alkoi tapahtua. Heidän johtoryhmästä on parhaillaan samaan aikaan kolme henkilöä vanhempainlomalla. Kaikki miehiä. Käytännössä nyt mennään tuttavan mukaan niin, että puolisot ovat vuorotellen vanhempainlomalla ja molemmat käyttävät sen vajaat 6 kk minkä laki sallii.

Kun nämä poissaolot eivät enää ole samalla tavalla takavuosikymmenten tapaan naisvoittoisia, naisten mahdollisuus nousta huipulle on aiempaa helpompaa. Tuttavan työpaikalla myös miehet ovat tyytyväisiä rooliinsa, joten tässä on yksi tasa-arvo lisännyt uudistus.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa naiset ovat viimeisen 10–20 vuoden aikana saavuttaneet (jos tämä sana tähän sopii) monen vetovoimaisen, perinteisesti miesvaltaisen alan koulutusohjelmien opiskelijoiden ja tutkinnon suorittaneiden parissa niin selkeän enemmistöaseman (>2/3), että se tietysti näkyy nyt ja tulevina vuosikymmeninä myös työelämässä. Sitten on tietysti sääntelyä ja alojen itsesääntelyä, joka nostaa naisia johtoasemiin + yrityksissä johdon palkitsemisohjelmissa bonareita sidottu suoraan erinäisten tasa-arvo-/monimuotoisuusavoitteiden saavuttamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara
Tasa-arvoa voi kurkistella näköjään aika monesta kulmasta. Itse en vaan kykene määrittelemään tasa-arvoksi sukupuolen tai etnisyyden priorisointia tehtävän tai aseman edellyttämän kompetenssin edelle, jos kyseinen attribuutti ei itsearvoisesti sellaista ole. Hyvä tarkoituskaan ei pyhitä sellaista tasa-arvovalinnaksi.

Jotta yritys edustaisi todellista tasa-arvoa, jokaiseen tehtävään olisi valittava siihen parhaiten soveltuva henkilö, sukupuoleen, etnisyyteen, etc. katsomatta.

Vaikea ajatella kenenkään tai minkään viiteryhmän arvostukselle - oman itsensä tai muiden taholta - tuovan mitään lisäarvoa, että henkilövalinnat tehdään toisarvoisten kriteerien perusteella. En usko, että kukaan voi kokea toimivansa kollegoidensa kanssa täysin tasaveroisesti tietäen, että he saivat valitessaan hänet sukupuolensa tai etnisyytensä perusteella bonuksia.

Tasa-arvon parantaminen on aikalailla kuitenkin eri asia kuin naisten tai etnisten vähemmistöryhmien aseman parantaminen. Äärikarrikoituna (!) esimerkkinä Naisasialiitto Unioni, jonka hallituksessa on 7 jäsentä ja 7 varajäsentä. Kaikki heistä ovat naisia eikä ketään murehdituta sukupuolinen tasa-arvojakauma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös