Ei varmaan teoriassa kuulu, mutta käytännön toteutuminen on sitten toinen asia. Minullakin, kuten varmaan valtaosalla kirjoittajista, on tuttavapiirissä ylipainoisia ihmisiä. Osalla syy on jokin fyysinen sairaus - se on ymmärrettävää, mutta sen aiheuttama noidankierre on todella surullista. Osalle (mutta ei todellakaan kaikille!) kehopositiivisuus tosiaankin tarkoittaa sitä, ettei heidän tarvitse tehdä asialle mitään eikä muiden ihmisten pidä sellaista edes vihjata. On olemassa sellainen ryhmä, jota voisi luonnehtia "liikuntanegatiivisiksi". Mutta kuitenkin, itse asiaan:Mielestäni kehopositiivisuuden piiriin ei kuulu terveydellä leikkiminen, eikä mikään oikea liikalihavuus.
Minusta yksi kehopositiivisuuden parhaimmista ja tavoiteltavimmista seurauksista olisi se, että ylipainoiset eivät häpeäisi itseään niin paljon, että esimerkiksi uimahalliin, juoksuradalle tai kuntosalille meneminen muodostuu ylitsepääsemättömäksi.Se että lääkäri kehoittaa terveyteen vedoten laihduttamaan on vähän eriasia kuin se netin kommenttipalstalla kerrotaan juurijajuuri pluskoon ihmiselle kehotuksia salille menosta.
Olen itse aikoinaan työskennellyt pään sisällä päinvastaisen ongelman kanssa. "Kynäniskana" minulla oli kynnys lähteä punttisalille eikä sitä helpottanut kynäniskavitsit. Koetin ajatella asian niin päin, että minullehan se punttisali on tärkeämpää kuin niille jo vahvoille jääkaappipakastimille. Muistaakseni jollain aiheeseen liittyvällä palstalla (muistaakseni ei kuitenkaan pakkotoisto) tästä kerroinkin, että voimailuharrastajien asennemaailman muuttuminen siihen suuntaan, että se toivoittaisi lämpimämmin tervetulleeksi ne, jotka voimaharjoittelua tarvitsevat (kynäniskat, laihat läskit, ylipainoiset ja mitä näitä on), auttaisi paljon asiaa.
Toivoisin siis kehopositiivisuus-ajattelun muokkaavan asennemaailmaa tuohon suuntaan. Siis, että "siellä se läski lyllertää" ja "taitaa tankokin olla kynäniskalle liikaa" vaihtuisi siihen suuntaan, että ihmiset ajattelisivat ylipainoisen ja kynäniskan olevan aivan oikeassa paikassa ollessaan vaikka juoksuradalla tai punttisalilla.