hulkster19
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Washington Capitals, SaiPa
Myönnetään, että vedin ehkä tässä kohtaa jossain määrin mutkia suoriksi. Käsittääkseni poistovaatimuksen kohteena oli siis juuri tuo intersektionaalista feminismiä lännessä kritisoiva osuus, joka taas on nähdäkseni vahvasti ideologinen. En toki tiedä, oliko itsessään tarkoituksena pyyhkiä pois ideologisuutta - ei varmaan. Siinä olet oikeassa.Hmmh, mistä sinä tiedät, että siitä on koetettu pyyhkiä ideologisuutta pois? Muistinvaraisesti opiskelija itse ei ainakaan sellaista sanonut enkä muista Turun yliopiston edustajienkaan niin sanoneen. He vain hylkäsivät gradun ja perustelivat sitten omat syynsä hylkäämiselle.
Toisekseen, onko gradu ideologinen, vai kritisoiko se jotain ideologiaa tai näkökulmaa? Humanistisella puolella sanotaan, että humanististen tieteiden tärkein anti on antaa näkökulmia. Siltä kannalta katsottuna humanististen aineiden puolella näkökulmien määrän pitäisi olla rikkaus ja lähes itseisarvo. Jos uusia näkökulmia ei voi luoda eikä olemassaolevia kritisoida, niin jää aika paljon uupumaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mikään muu ei köyhdytä humanistista tutkimusta enempää kuin vallitseviin näkökulmiin hirttäytyminen.
Siitä huolimatta pysyn kannassani, että tässä tapauksessa graduohjaajan leimaaminen joksikin omaa agendaansa ajavaksi uskonsoturiksi on vähän erikoista (meillä kun ei tietoa hänen agendoistaan ole), varsinkin kun se itse tekstikin on sitten tuota luokkaa.
Jälkimmäisen kappaleen kysymys onkin mielenkiintoinen, mutta kyllä minä pitäisin anti-woketusta ideologiana (ainakin tässä tekstissä se on pohjana oleva aatemaailma, jonka pointit vielä näytetään omaksutun kritiikittä, so. nähdäkseni ideologia) siinä missä intersektionaalista feminismiäkin. Humanistisia tieteitä käsittelevästä loppuosasta olen ihan täysin samaa mieltä kanssasi.