Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 927 870
  • 8 038

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Meillä on Suomessa myös mielipidevapaus, sitä ilmeisesti ei teidän mielestä tarvitse kunnioittaa, koska mielipiteeni ovat - suora lainaus - perseestä?

Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee oikean ja väärän mielipiteen? Ja miksi, kun meillä kuitenkin on se vapaus olla mitä mieltä lystää?

Tuo on se perusajatus, mitä olen kieltämättä aiemminkin ajanut takaa; joku muu yrittää sanella miten ajatella ja kokea asiat. Ja jos et ajattele/koe, kuten se taho haluaa, toimit väärin ja mielipiteesi ovat perseestä.
Kerrohan sitten mitä mieltä olet tästä kaikesta pride-touhusta ja mitkä ovat sen mahdolliset riskit ja vaarat, jotka aiheuttavat näitä vastareaktioita ja huolestumista? Mikä on pahinta mitä tuosta kaikesta voi seurata? Mielipiteesi kiinnostaa aidosti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Höpö höpö.

Meillä on Suomessa vapaus olla mitä haluaa (lain puitteissa toki), ja teidän kertomanne mukaan sitä pitää kunnioittaa, eikä saa olla asiasta eri mieltä. Enkä minä ole sitäpaitsi missään kohtaa näissä keskusteluissa väheksynyt yhtäkään ihmistä seksuaalisuutensa perusteella tai takia. Se on ihan muiden kirjoittajien rakentama olkiukko.

Niin, olet ihan oikeassa siinä, että ihmisoikeuksista ei perustuslain hengessä "saa" oikeastaan olla eri mieltä. Ihmisoikeudet kun eivät ole mielipide, vaan kuuluvat kaikille (tässä tapauksessa ks. ainakin PL 731/1999 6-7 §, 13 §).

Se on sitten toinen asia, ettei siitä eri mieltä olemisesta seuraa mitään (PL 731/1999 12 §).
 
F

Flonaldo

Meillä on Suomessa myös mielipidevapaus, sitä ilmeisesti ei teidän mielestä tarvitse kunnioittaa, koska mielipiteeni ovat - suora lainaus - perseestä?
Minä en ole vaatinut poliisia vangitsemaan sinua mielipiteidesi tai niiden esittämisen takia.

Se on aina mielipiteenvapaus, mitä sinulla on.

Sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta siihen, että sinun mielipidettäsi kunnioitetaan, sinua paijataan ja kerrotaan että ihan hyvin ajateltu.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kerrohan sitten mitä mieltä olet tästä kaikesta pride-touhusta ja mitkä ovat sen mahdolliset riskit ja vaarat, jotka aiheuttavat näitä vastareaktioita ja huolestumista? Mikä on pahinta mitä tuosta kaikesta voi seurata? Mielipiteesi kiinnostaa aidosti.

Ei kai siinä sen suurempia riskejä tai vaaroja ole? Itseäni, kuten montaa muutakin tuntemaani ihmistä vain on jo pitkään kyllästyttänyt tämä ylihypetys, jota Priden kohdalla harrastetaan. Monella tuttavallani tuntuu mielenkiinto tasa-arvo ja ihmisoikeusaioihin lopahtaneen, kun eivät jaksa tätä jatkuvaa rummutusta joka tuutista.

Ja ylihypetyksen mukana tulee monelle se mielikuva nimenomaan tuputtamisesta. Vähän sama ilmiö on nähty Elokapinan kohdalla. Oikealla asialla ovat, mutta eipä niiden viime kesäisten hommien jälkeen oikein ketään enää tunnu kiinnostavan ryhmän touhut.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minä en ole vaatinut poliisia vangitsemaan sinua mielipiteidesi tai niiden esittämisen takia.

Se on aina mielipiteenvapaus, mitä sinulla on.

Sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta siihen, että sinun mielipidettäsi kunnioitetaan, sinua paijataan ja kerrotaan että ihan hyvin ajateltu.

Wtf?

Olenko minä sitten vaatinut jonkun vangitsemista?

edit. Ihan samalla lailla esim. transihmisillä ei ole oikeutta vaatia, että kaikkien mielipide heistä olisi positiivinen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, olet ihan oikeassa siinä, että ihmisoikeuksista ei perustuslain hengessä "saa" oikeastaan olla eri mieltä. Ihmisoikeudet kun eivät ole mielipide, vaan kuuluvat kaikille (tässä tapauksessa ks. ainakin PL 731/1999 6-7 §, 13 §).

Niin. Enkä mä ole missään edelleenkään muuta väittänyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Höpö höpö.

Meillä on Suomessa vapaus olla mitä haluaa (lain puitteissa toki), ja teidän kertomanne mukaan sitä pitää kunnioittaa, eikä saa olla asiasta eri mieltä. Enkä minä ole sitäpaitsi missään kohtaa näissä keskusteluissa väheksynyt yhtäkään ihmistä seksuaalisuutensa perusteella tai takia. Se on ihan muiden kirjoittajien rakentama olkiukko.
Olet sinä heistä mm. helikopterina puhunut ja vienyt keskustelua kaikilla tavoin Pride-ketjussa sinun oikeuksiisi ja tunteisiisi ketjun aiheesta ohi.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ei kai siinä sen suurempia riskejä tai vaaroja ole? Itseäni, kuten montaa muutakin tuntemaani ihmistä vain on jo pitkään kyllästyttänyt tämä ylihypetys, jota Priden kohdalla harrastetaan. Monella tuttavallani tuntuu mielenkiinto tasa-arvo ja ihmisoikeusaioihin lopahtaneen, kun eivät jaksa tätä jatkuvaa rummutusta joka tuutista.

Ja ylihypetyksen mukana tulee monelle se mielikuva nimenomaan tuputtamisesta. Vähän sama ilmiö on nähty Elokapinan kohdalla. Oikealla asialla ovat, mutta eipä niiden viime kesäisten hommien jälkeen oikein ketään enää tunnu kiinnostavan ryhmän touhut.
Eli rummutus vain kyllästyttää, selvä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olet sinä heistä mm. helikopterina puhunut ja vienyt keskustelua kaikilla tavoin Pride-ketjussa sinun oikeuksiisi ja tunteisiisi ketjun aiheesta ohi.

´Lainaatko vaikka ensitöiksesi viestin, jossa kutsun kaikkia seksuaalivähemmistöjä helikoptereiksi?

Ja korjaa toki jos olen väärässä, mutta eikö nykypäivän meiningeissä tosiaan ole se mahdollisuus (ja oikeus) identifioitua juurikin helikopteriksi?

Ketjun aiheesta ohi? Lukaisepas tuo eilisillan ketju vielä läpi, ja mieti kuka/ketkä sen sivuraiteelle syöksi sen keskustelun.

Ja miten se nyt menee sitten tuon Priden kanssa. Eikö mun tunteet ja oikeudet olekaan sellainen asia, jota Priden hengessä pitäisi kunnioittaa?
 
F

Flonaldo

Olenko minä sitten vaatinut jonkun vangitsemista?

edit. Ihan samalla lailla esim. transihmisillä ei ole oikeutta vaatia, että kaikkien mielipide heistä olisi positiivinen.
Et. Olet vaatinut, että sinun mielipidettäsi pitää kunnioittaa ja sinun mielipidettäsi ei saa mitenkään kritisoida.

Mitään sellaista oikeutta sinulla, tai kenellekään muulla, ei ole. Se ei varsinaisesti ole minun ongelmani, että et ymmärrä mitä mielipiteenvapaus tarkoittaa.

Ja ei, ei ihan samalla lailla. Sinä voit vaihtaa mielipidettäsi vaikka vartin päästä ja tulla tulokseen, että ehkä muunlaisten ihmisten vastustaminen ei ollutkaan hyvä idea. Sen sijaan trans-ihminen ei voi vaihtaa ihmisyyttään. Eikä pidäkään.

Ja miten se nyt menee sitten tuon Priden kanssa. Eikö mun tunteet ja oikeudet olekaan sellainen asia, jota Priden hengessä pitäisi kunnioittaa?
Ei.

Priden henki on vaatia tasa-arvoa, se on pohjimmiltaan mielenosoitus. Sinä voit työntää tunteesi taas vaikka silppuriin, kokeilla empatiakyvyn kehittämistä ja kokeilla sen jälkeen löytää uusia tunteita.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja ei, ei ihan samalla lailla. Sinä voit vaihtaa mielipidettäsi vaikka vartin päästä ja tulla tulokseen, että ehkä muunlaisten ihmisten vastustaminen ei ollutkaan hyvä idea. Sen sijaan trans-ihminen ei voi vaihtaa ihmisyyttään. Eikä pidäkään.

Missä mä nyt olen vastustanut niitä muunlaisia ihmisiä? Koko ajan viittaat tähän, mutta et silti ole yhtään lainausta edes pyydettäessä kyennyt esille tuomaan.

Väännän sulle vielä kerran rautalangasta: Minä "vastustan" Pridea, en niitä ihmisiä sen takana/sisällä/ympärillä.

edit. lisätty lainausmerkit, koska en varsinaisesti vastusta, mutta en keksinyt parempaakaan termiä tuohon.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Viittasinkin lähinnä siihen, että Pride julistaa vapautta ja tasa-arvoa, mutta ne ei kai sitten koske meikäläistä nuo teesit..?
Joo siis edelleenkään Priden pointti ei ole taistella homofobien oikeuksien puolesta. Vähän samaan tapaan, kun antirasistinen mielenosoitus ei taistelen KKK:n oikeuksien puolesta.

Vittu miten käsittämätöntä uhriutumista. Voi sua raukkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Missä mä nyt olen vastustanut niitä muunlaisia ihmisiä? Koko ajan viittaat tähän, mutta et silti ole yhtään lainausta edes pyydettäessä kyennyt esille tuomaan.

Väännän sulle vielä kerran rautalangasta: Minä "vastustan" Pridea, en niitä ihmisiä sen takana/sisällä/ympärillä.

edit. lisätty lainausmerkit, koska en varsinaisesti vastusta, mutta en keksinyt parempaakaan termiä tuohon.

Vastutat pridea, mutta ihmettelet miksi sinun mielipidettäsi ei arvosteta tämän priden sisällä? Pride ei ole sitä varten, että kaikkia homofoobikkoja pitäisi olla tukemassa, he voivat järjestää oman tapahtumansa ja kulkueensa ihan vapaasti. Korjaan vielä jälkikäteen tänne, että en tarkoita sinun olevan homofoobikko.

Vaikka kyseessä on tasa-arvoisuuden puolesta puhuva tapahtuva, ei se tarkoita sitä että heidän tarvitsee silti hyväksyä sinun mielipiteesi. Sinulla on täysi oikeus olla mitä mieltä haluat mutta kaikilla on oikeus olla sinun kanssasi eri mieltä. Niinhän sinullakin on oikeus olla eri mieltä muiden kanssa.

Puhut myös siitä että sinulla ei ole oikeutta sananvapauteen, kertoisitko jonkun esimerkin miten sinulla ei ole tälläiseen oikeutta? Jos joku ei ole kanssasi samaa mieltä, ei tarkoita sitä etteikö sinulla silti ole oikeus sanoa mitä haluat.

Herää nyt jo.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sinulla on vapaus ja tasa-arvo. Mutta sinä vingut nyt jotain ihan muuta, kun olet ymmärtänyt mielipiteenvapauden täysin väärin.

Löytyykö niitä lainauksia mitä kyselin, vai kehittelitkö päästäsi minun vähemmistövastaisuuden? Oliko kyseessä siis pelkkä yritys johtaa keskustelua sivuraiteille keksimällä totuus, joka sitten jää elämään?

Vittu miten käsittämätöntä uhriutumista. Voi sua raukkaa.

Kiitos asiallisesta panoksesta keskusteluun.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikka kyseessä on tasa-arvoisuuden puolesta puhuva tapahtuva, ei se tarkoita sitä että heidän tarvitsee silti hyväksyä sinun mielipiteesi. Sinulla on täysi oikeus olla mitä mieltä haluat mutta kaikilla on oikeus olla sinun kanssasi eri mieltä. Niinhän sinullakin on oikeus olla eri mieltä muiden kanssa.

Näinhän se on. Silti (täälläkin) koko ajan ohjeistetaan eri mieltä olevia, jotta väärin ajateltu. Se on se pointti mitä ajan takaa.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Näinhän se on. Silti (täälläkin) koko ajan ohjeistetaan eri mieltä olevia, jotta väärin ajateltu. Se on se pointti mitä ajan takaa.
Paska pointti. Sulle sanotaan, että sulla on paska mielipide. Se ei rajoita sun mielipiteenvapautta millään tavalla. Kukaan ei yritä kääntää sun päätä saati homoksi tai drag queeniksi. Ihmiset on vaa sitä mieltä että oot paska tyyppi. Get it?
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Näinhän se on. Silti (täälläkin) koko ajan ohjeistetaan eri mieltä olevia, jotta väärin ajateltu. Se on se pointti mitä ajan takaa.

Mutta onhan heillä oikeus yrittää ohjeistaa miten haluavat, eihän sinun tarvitse kuitenkaan uskoa? Tuolla kulkueessa on lippuja, joissa lukee "kokeilkaa homoutta" mutta eihän se nyt sitä tarkoita että sitä on pakko kokeilla.

Sinulla on edelleen oikeus olla mitä mieltä haluat. Vaikka mielipiteesi on mielestäni aika perseestä niin arvostan sinua jos seisot todella mielipiteesi takana. Arvostan myös jos vaihdat mielipidettä. Mutta en arvosta sitä, että syytät muita ihmisiä siitä että he eivät pidä sinun mielipiteestäsi.
 

Tuamas

Jäsen
Kiitos rakentavasta ja asiallisesta viestistä. Pistetään seurantaan.

Taidamme asian suhteen olla samalla puolella ja en tiedä onko sinua vastaan täällä kukaan pahemmin mitään sanonut. Pääasiassa tykkäyksiä ja syystä. Kirjoitat todella paljon eri asioista faktapohjaisesti.

Kapinoin vähän sinua vastaan ja pohtisisin sinuna vähän noiden hinttapuli-triggeröinti-hakujen sekä jöpötys-heittojen kanssa että miten hienolta tuntuu vajota tiettyjen kirjoittajien kanssa samalle tasolle. Erityisesti kun olet oikeasti asiallinen tapaus.

Tämä vain omana mielipiteenä. Minusta tämä aihealue herättää niin helposti liekkimerta että lisää bensaa se ei kaipaa. Kyllä ne vastustavat mielipiteet voi ilmaista fiksusti myös.

No, otin nyt tämän riskin ja sanoin. My bad.

Vastataan täällä, kun asia ei sinänsä kuulu pride-keskusteluun vaan enemmän poliittisen korrektiuden piiriin.

Tämä mainitsemasi on tietoinen valinta, jonka olen jo vuosia sitten tehnyt ja toteuttanut sitä palstalla.

Jos vastataan argumentteihin joissa ei ole päätä eikä häntää, ei älyllistä perustaa ja ne perustuvat lähinnä ummehtuneeseen konservatismiin, vastataan napakasti ja sopivassa välissä vittuillen.
Tämä oikeastaan riippumatta onko tämän ahdasmielisyyden polttoaineena sitten uskonto, se ettei olla nähty maailmaa tai ettei olla edes yritetty ajatella asiaa toisesta kulmasta, eli ns. willfully ignorant- asenne (joka on se kaikista ärsyttävin).

Jos kulma johon vastaan on harkittu ja perusteltu, vastaan poikkeuksetta asiallisesti ja vaikkei kulma johon vastataan olisikaan kovin harkittu tai edes perusteltu, vastaan myös tämän kulman tiimoilta asiallisesti jos asia on ilmaistu rehdisti ja asiallisesti.

Ymmärrän toki, että asiallinen ilmaisu olisi ehkä se jossa olisi syytä kaikissa olosuhteissa pitäytyä, mutta tämä on oma pieni protestini nykymenoa vastaan, jossa kaikenmaailman aivan saatanan urpoja, perustelemattomia ja älyllisesti kestämättömiä mielipiteitä sekä kantoja pitäisi muka kohdella arvokkaina ja yhdenvertaisina perusteltujen ja loogisesti kestävien kantojen kanssa.

Tämä vittuilu on oma pieni panokseni idiotismin normalisointia vastaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Tuamas

Höpis höpönassu.

Oivallan pointtisi ja tuo höpsistely esimerkiksi on helvetin rasittava tehokeino vaikka olisi asiasta x täysin samaa mieltä. Eli well played.

Itsekään en nyt mitään suurta jeesustelun varaa omaa kun tulee vittuiltua toisinaan itsekin. Lähestyn kuitenkin nk. oikeita ongelmia ja asioita vähän eri päädystä kuin sinä selkeästi. Koen että viimeiseen saakka dialogiin pyrkiminen on keino saada jotain kosketuspintaa pahimmankin "ajattelijan" pääkoppaan. Noin erotan monesti puhtaat trollit ja liekittelijät aidosti imo oudosta arvomaailmasta.

Itselleni lähellä olevan musiikkityylin ja kulttuurin kautta törmään myös monesti keinotekoisen rasismi-kortin pelailuun ja tuo on eniten tässä viimeisen 20 vuoden aikana pakottanut ajattelemaan että onko riitely, triggeröinti tai triggeröityminen paras keino pitää itse asia keskiössä. Ettei vain mittailla kulleja tai kilpailla kuka voittaa keskustelun.

Kun sitten ihan aitoa rasismia näkee ja se useimmiten puskee esiin ns. hiljaisemmin. Ja tuollaiseen tulee reagoitua vahvasti, koska siinä on melusaasteen sijaan halveksuttavan ideologian edistämistä.

Näissä pride-asioissa ja seksuaalivähemmistöjä koskevissa keskusteluissa pyrin siis siihen etten sortuisi triggeröimään keskustelua ja tämän vuoksi täälläkin on parempi jättää keskustelut välistä. Tämä ei ole hiljaista hyväksyntää vaan turhan henkilöiden keskeisen miekkailun välttämistä. Asiat asioina, trollailu tai vittuilu sitten erikseen.

Mutta joo. Tajuan siis pointtisi ja koitin vähän omaani avata. Koen että asioiden edistämisessä keskusteluissa on paras pitäytyä itse asiassa vaikka vastapuoli vituttaisi. Homofobian edustajat ja rasistit eivät ansaitse minusta sitä mitä hakevat. Huutelu+homofobia/rasismi=uhriutuminen.

Eli eipä tässä kummempia. Välillä sitä kiinnostuu asiasta samaa mieltä olevan, mutta eri tavalla toimivan logiikasta. Kuten nyt kohdallasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös