@Cow's opinion
Neekerin sanominen neekeriksi on tietenkin tuomittavaa. Toki tämä on asioita, joihin ihan konkreettisesti olen valmistautunut, onnekseni ei ole tarvinnut koskaan aktivoitua, erotuomarina.
Jos sanaa tarkastellaan vaikka siinä valossa, että 1952 neekeriurheilijat olivat helsinkiläisille ihmetyksen aihe, kuvataan historiallista tosiasiaa melko osuvasti ja niillä sanoilla joita he käyttivät OLEMATTA rasisteja.
Nykyään tietoisuuden lisäännyttyä historiallisista tapahtumista ja monikulttuurisuuden muututtua Suomessakin todellisuudeksi, sana ymmärretään loukkaavaksi (myös he, joita kielletyllä sanalla tarkoitetaan, ovat tästä tietoisempia kuin vuonna 1952) jopa siinä määrin, että sen käyttäminen jossain vitosdivarin sählypelissä johtaisi lajin sääntöjen ankarimpaan mahdolliseen rangaistukseen (tai esimerkiksi kohdistunattomana kehenkään sadatteluna, kirosanana 2+10 rangaistukseen, johon kiroilu muutoin hyvin harvoin johtaisi.)
Poliittinen korrektisuus asiassa asettaa meille haasteita, kun joku henkilö, joka ei vielä ole oppinut sääntöjä on vuoden 1952 tasolla. Itselläni on kertoa asiasta omasta mielestäni hauska esimerkki.
Päiväkodissa, jossa työskentelin taannoin aloitti jostain päin Afrikkaa tulleiden pakolaisten lapsi. Juttelimme pihalla hänen ja toisen ryhmän viisivuotiaan kanssa, kun tämä suomea puhuva yht'äkkiä näki toisen lapsen kämmenet ja huolestui: Hei tosta lähtee väriä!
Minä tietenkin ammattilaisena ymmärsin tilanteen harmittomuuden ja pystyin sen hoitamaan (väriä menettävä ei edes ymmärtänyt, mistä siinä puhuttiin) mutta jos tilanne olisi sattunut leikkipuistossa ja minun tilallani olisi ollut lasten vanhemmat, olisi saattanut aiheutua varsin kiusallisia tunteita.
Mutta nyt ollaan kaukana alkuperäisestä. Kaarran vähän taaksepäin: aivan, kuten neekeriksi, myös rasistiksi/natsiksi haukkumisesta nousisi Sanaisen arkun tuomaripaidan taskusta punainen kortti ja pelaaja tai valmentaja saisi valmistautua kurinpitokäsittelyyn.
Ihmiset ovat yleensä, kuten mekin, lähes identtistä mieltä näistä asioista mutta sitten osa sortuu kiihkoilemaan. Miksi ihmisellä on niin paha olla itsensä kanssa, on toinen kysymys. Tarjoan patenttivastausta: ovat liikaa somessa.