Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 077 822
  • 9 107

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Aika moni myös imeskelee tuon lainauksessa olevan pukumyyjän jutun sellaisenaan, ja tästä ulkomaisten turistien käytöksestä tehdään suora johtopäätös joihinkin citysaamelaisiin.
Montakohan ulkomaalaista turistia Lapissa on viime aikoina käynyt? Kyllä tämä on ihan Miisan ansiota, tai pikemminkin urpojen jotka kuuntelevat näitä uusia virtauksia ja uskovat johonkin kulttuurin omimiseen. Omilla aivoillaan ajatteleva ihminen on nykyään harvinaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Montakohan ulkomaalaista turistia Lapissa on viime aikoina käynyt. Kyllä tämä on ihan Miisan ansiota, tai pikemminkin urpojen jotka kuuntelevat näitä uusia virtauksia ja uskovat johonkin kulttuurin omimiseen. Omilla aivoillaan ajatteleva ihminen on nykyään harvinaisuus.

Ymmärrät varmaan, että tämä lausuntosi saa tuon kulttuurisen omimisen hypoteesisi näyttämään huonommalta. Joku pandemia taisi viedä ne turistit.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Facebookin, Twitterin, Instagramin sun muut tilit kun sulkee, eikä lue noita paskalehtiäkään, niin aika hyvin säästyy tuolta vouhotukselta. Kai nyt saatana jotain korua saa pitää jos se matkamuistona myynnissä on.
Ei niitä tilejä tarvitse sulkea. Tämä Miisahan on mm. YLEn suosiossa. Nämä höpöttäjät voi jättää omaan arvoonsa. Viimeiksi taisi olla eilen kun valitti, ettei ole rahaa ja pitää ottaa luottokorttia käyttöön. Kuka kuuntelee elämänhallintansa menettänyttä hörhöä?
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Tuskin Lapin saamelaisilta on kyselty yhtikäs mitään, ennenkuin Miisa on päästetty Ylelle ääneen. Miisahan on syntynyt Tampereella, eikä osaa saamea. Hänen vanhempansa eivät ole saamelaisia, isoäiti on. Miisa keksi olevansa saamelainen feminismin löydettyään ja ryhdyttyään toimittajaksi, ja huomasi kuinka paljon internet-pisteitä uhriutumalla voikaan saada.

Minusta tämä jos mikä, on ironisesti ja suorastaan tragikoomisesti kulttuurista omimista. Ja näemmä nimenomaan sellaista jolla on tuhoisa vaikutus saamelaisten käsityöläisten elinkeinoon.

Olen monesti tosin ihmetellyt, mikseivät Lapin saamelaiset (tai edes joku heistä) ala pikkuhiljaa kyselemään näiden someaktivistien perään, että mikä homma ja kukas teille on antanut mandaatin puhua saamelaisten suulla?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta tämä jos mikä, on ironisesti ja suorastaan tragikoomisesti kulttuurista omimista. Ja näemmä nimenomaan sellaista jolla on tuhoisa vaikutus saamelaisten käsityöläisten elinkeinoon.

Mitä mieltä olet pandemian vaikutuksesta Lapin turismiin?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mitä mieltä olet pandemian vaikutuksesta Lapin turismiin?
Se on lähes ohi. Miisan vaikutus jatkuu niin kauan kun YLE ja muut mediat uutisoivat hänen mielenvikaisia mielipiteitään.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Se on lähes ohi. Miisan vaikutus jatkuu niin kauan kun YLE ja muut mediat uutisoivat hänen mielenvikaisia mielipiteitään.

Juu. Yli puolet Lapin kolmesta miljoonasta yöpymisestä on ulkomaalaisia ja heidän ollessa 1,5 vuotta pois on yksi bloggari onnistunut tuhoamaan saamelaisen tavaran kaupan. Pientä lähdekritiikkiä nyt.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Juu. Yli puolet Lapin kolmesta miljoonasta yöpymisestä on ulkomaalaisia ja heidän ollessa 1,5 vuotta pois on yksi bloggari onnistunut tuhoamaan saamelaisen tavaran kaupan. Pientä lähdekritiikkiä nyt.
Miksi käännät puheen ulkomaalaisiin turisteihin? Kiinalaisia tuskin kiinnostaa kulttuurin omiminen. Nyt viime aikoina "turistit" ovat olleet suomalaisia ja he ovat jostain syystä huolissaan, että ovat huonoja ihmisiä, jos ostavat saamalaisten käsitöitä, koska YLE jostain syystä antaa vajukille ruutuaikaa ja hän jostain syystä haluaa pilata saamelaisten businekset, vaikka on varttisaamelainen. Kiinalaisia tuo ei kiinnosta vittuakaan.

Voit kääntää ja vääntää asioita mihin kulmaan tahansa, mutta järkevät ihmiset tajuavat, että sun ja Miisan jutut on täyttä fuulaa.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Jos nuo luvut pitävät kutinsa niin jäljelle jää kuitenkin 1,5 miljoonaa yöpymistä lähes kotimaisin voimin. Onko sitten saamelaisten käsintehtyjen tuotteiden myyntikin puolittunut, tyrehtynyt lähes täysin, vai jotain siltä väliltä - the truth is out there. Jokin painoarvo käsityöläismyyjänkin näkemykseen olisi suotava laittaa, he kun tuntevat asiakaskuntansa parhaiten. Tai ainakin itse laittaisin? Ellei sitten vasiten tehdä päätöstä, että paskaahan he jauhavat koska heidän mielipiteet ja oma maailmankuva sotii keskenään.

Toisaalta jos sille tielle lähdetään, että saamelainen käsityöläinen puhuu läpiä päähänsä ja aktivistit ovat oikeassa, niin herää kysymys eikö niitä marginaalissa olevia ihmisiä pitänytkään kuunnella?

"Yksi bloggari" on tässä kohtaa suorastaan käänteinen hyperbola. Näillä varttisaamelaisilla on valtava somenäkyvyys, kymmeniä ellei satoja tuhansia seuraajia somessa, ja oma tv-sarjakin. Kaikki suuret uutismediat ovat kohisseet kulttuurisesta omimisesta erityisesti saamelaisiin liittyen jokusen vuoden näiden ihmisten innoittamana. Heille annetaan tilaa ja puheenvuoroja mediassa niin paljon kuin sielu sietää, lähes päivittäin joku näistä sankareista on haastateltava, siteerattavana tai itse toimittajan roolissa kirjoittamassa. Kovaa meteliä on pidetty siitä, että saamelaisten kamppeet kuuluvat saamelaisille ja that's it. Eiköhän aika monelle ole viesti alkanut menemään perille.

Kuka enää kehtaa edes kotonaan pitää saamelaisia matkamuistoja esillä, jos vaikka joku vieras sattuisi näkemään? Mitä järkeä niitä on edes ostaa johonkin laatikkoon pölyttymään? Nekin fyrkat voi ihan suosiolla ryypätä esim After-Ski mestoissa Levillä.

Itseasiassa (suora lainaus): "Suomalaisten turistien lomakuvat Lapin luonnosta jouduttavat luonnon tuhoamista, kirjoittaa Emmi Nuorgam." Joten parasta olisi, että sieltä päin Suomea pysyttäisiin ihan kokonaan poissa.
 

Alejandro

Jäsen
Olen monesti tosin ihmetellyt, mikseivät Lapin saamelaiset (tai edes joku heistä) ala pikkuhiljaa kyselemään näiden someaktivistien perään, että mikä homma ja kukas teille on antanut mandaatin puhua saamelaisten suulla?
Hyvä kysymys. Esimerkiksi Miisahan pauhaa näistä asioista suomeksi, ei saameksi. Kielimuuri siis ainakin hidasteena. Kenties lisäksi pohjoisessa ei kiinnosta lukea mitään etelänvetelien somekuplan sisäisiä kinasteluja ja muita jonninjoutavuuksia, kun on parempaakin tekemistä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Miisahan on syntynyt Tampereella, eikä osaa saamea. Hänen vanhempansa eivät ole saamelaisia, isoäiti on.

Eikö tässä kuitenkin ajatella, että riittää isoäidin saamelaisuus, että Miisakin on? Ainakin toinen vanhemmista on saamelainen, kun isoäiti kerran on? Wikipedia sanoo Nuorgamin olevan saamelainen, mutta jos äiti on suomalainen, niin eikö Miisa ole sekä saamelainen, että suomalainen vai miten tämä menee?

Ja eikös Petra Laiti kitise näitä samoja asioita?
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jokin painoarvo käsityöläismyyjänkin näkemykseen olisi suotava laittaa, he kun tuntevat asiakaskuntansa parhaiten. Tai ainakin itse laittaisin? Ellei sitten vasiten tehdä päätöstä, että paskaahan he jauhavat koska heidän mielipiteet ja oma maailmankuva sotii keskenään.

Totta kai se on arvokas puheenvuoro. Tarkalleen ottaen siinä oltiin huolestuneita siitä, että ihmiset eivät pääse pandemian takia juhlimaan ja ostamaan käsitöitä, käsitöiden tekijät ovat ikääntyneitä ja ihmiset kyselevät ja ovat tulleet viime aikojen keskustelun takia varovaisiksi.

Ohjelmassa ei haastateltu suoraan yhtään myyjää. Tuo Ukkolan kuvissa näkyvä iäkkäämpi nainen on Ylen toimittaja.

Näiden pohjalta tai näistä huolimatta voi jokainen sitten miettiä, onko suurin vaikutus myynnin laskussa sillä mainitulla pandemialla, ulkomaisten turistien poissaololla, vai parilla bloggarilla, joita ei ohjelmassa edes mainittu. Itse veikkaisin pandemiaa ylivoimaiseksi myynninviejäksi.

Kaikki suuret uutismediat ovat kohisseet kulttuurisesta omimisesta erityisesti saamelaisiin liittyen jokusen vuoden näiden ihmisten innoittamana. Heille annetaan tilaa ja puheenvuoroja mediassa niin paljon kuin sielu sietää, lähes päivittäin joku näistä sankareista on haastateltava, siteerattavana tai itse toimittajan roolissa kirjoittamassa. Kovaa meteliä on pidetty siitä, että saamelaisten kamppeet kuuluvat saamelaisille ja that's it. Eiköhän aika monelle ole viesti alkanut menemään perille.

Voi olla, että vähän nyt liioittelet.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Toisaalta jos sille tielle lähdetään, että saamelainen käsityöläinen puhuu läpiä päähänsä ja aktivistit ovat oikeassa, niin herää kysymys eikö niitä marginaalissa olevia ihmisiä pitänytkään kuunnella?

Tuskin on olemassa yhtään ihmiskulttuuria, jossa kulttuurin pyhiksi väitettyjä arvoja ei oltaisi valmiita vaihtamaan henkilökohtaiseen materiaaliseen hyvään. Koska tällaisia ei ole ihmiskulttuureissa yleensä, niin tuskin niitä on saamelaisillakaan tai muilla alkuperäiskansoilla.

Jopa omia lapsia ollaan valmiita myymään esimerkiksi orjiksi, jotta oma elämä kohenisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näiden pohjalta tai näistä huolimatta voi jokainen sitten miettiä, onko suurin vaikutus myynnin laskussa sillä mainitulla pandemialla, ulkomaisten turistien poissaololla, vai parilla bloggarilla, joita ei ohjelmassa edes mainittu. Itse veikkaisin pandemiaa ylivoimaiseksi myynninviejäksi

Sivusta sen verran, että pandemian vaikutusta ei tule väheksyä. Mutta eiköhän sen jälkeen tule kansainvälinen kulttuurin omimisongelma, jossa vähemmistön jotain vaatetta tai vastaavaa, kuten päähinettä voi vähemmistöihin kuulumaton pitää kokematta syrjintää, rasisismia ja väkivaltaa. Mutta sen pitäminen on ns. tiedostavassa kulttuurissa täysin tuomittava teko, jota osa nyt pyytelee vuolain lausein anteeksi, kun on pyyhkeitä tullut tai katsoo pyytelyt muuten itselleen sopivaksi vaikkapa markkina-arvoa nostamaan tai omatuntoa rauhoittamaan.

Tämä kulttuurisen omimisen käsite ja sen negatiivinen sanoma jos mikään vaikuttaa siihen, että turisti jättää saamelaisten tai muiden vähemmistöjen tavarat kauppaan. Suomessa, USA:ssa ja muualla läntisessä maailmassa intiaanipäähineistä ja -takeista alkaen.

Muuten, asiaa sivuten, mulle tarjottiin jokin aika sitten "neljäntuulenlakkia" muistoksi. En ottanut. Mutta syy ei ollut siinä, että olisin katsonut kykenemättömyyteni sen pitämiseen esimerkiksi mökillä, jossa tarjous tuli. Vaan siksi, että kyse oli väärennetystä tuotteesta. "Neljäntuulenlakki" tehdään lähes yksilöllisesti, eikä niitä saa pohjoisessakaan aitoina kaiketi mistään ulosmyyntiin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voi olla, että vähän nyt liioittelet.
Onneksi on mahdotonta, että sinun avautumiset ovat täyttä paskaa ja kukaan muu ei liioittele.

Kuten olen aiemmin sanonut, omien mielipiteiden vääräksi toteaminen on todella vaikeaa. Onnistuu kyllä kun ajattelee järjellä, eikä mielipiteillä.
 
4

444

Niin että siis mitä että? Lapissa on siis käynyt ennen pandemiaa vuosittain n. 3 miljoonaa turistia. Pandemian aikana tuo määrä on pudonnut n. puoleen ja jäljelle jäävä osa koostuu käytännössä vain suomalaisista, ns. etelän vetelistä. Ja nyt on käynyt ilmi, että turistikrääsän (tai ”käsitöiden”) myynti sakkaa. Eikä… ei voi olla… Siis meille etelän hetelmille nuo saamelaisromppeethan ovat ihan huikeaa eksotiikkaa ja ainakin itse koristelen jokaisen millimetrin talostani sellaisella. Joillekin kiinalaisille puolestaan niin arkipäiväistä rihkamaa, etteivät kuitenkaan ostaisi. Ja ovat niin köyhiäkin aina, että kantavat omat riisit mukanaan, eivät osallistu millekään safareille, ja istua kökkivät vain takan ääressä valittamassa kylmyyttä. Lopulta poistuvat maasta, kun omat riisit on syöty.

Kyllä, on aivan uskottavaa, että parin sometyrkyn hölinät saamelaiskulttuurin omimisesta ovat tämän kaiken takana ja globaali pandemia on pelkkä sivujuonne. Tekisi mieli todeta, että ”näin nämä asiat koetaan”.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Mainittakoon, että en muuten kiistänyt pandemian vaikutusta saamelaisten myyntituloihin kokonaisuudessaan, tai jos kiistin niin sen kohdan saa lainata. Mutta näin nämä toisten viestit koetaan, löylyhuoneessa kun ollaan.

En oikein kuitenkaan osta tuotakaan näkemystä, että kotimaiset turistit eivät ostaisi paikallisia käsitöitä ollenkaan kun kaikkialla muualla Suomessa kotimaan matkailijat yleensä tykkäävät tukea paikallista käsityöläiskulttuuria.

Mutta ehkä näihin kysymyksiin saadaan joskus vastauksia, miten kulttuurisesta omimisesta meuhkaaminen on vaikuttanut tähän elonkeinoon jahka joskus Lapin turismi normalisoituu ja elpyy.
 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Kyllä, on aivan uskottavaa, että parin sometyrkyn hölinät saamelaiskulttuurin omimisesta ovat tämän kaiken takana ja globaali pandemia on pelkkä sivujuonne. Tekisi mieli todeta, että ”näin nämä asiat koetaan”.

Kyllä tämä "sometyrkkyjen hölinät" ovat resonoineet jo sinne asti, ettei tiettyjä kampauksia uskalleta käyttää ja tätä kansallispukuasiaakin on käsitelty mediassa. On aika naiivia ajatella, etteikö se vaikuttaisi ihmisiin ja heidän asenteisiinsa. Eihän tässä ole kyse kuin siitä, että asiat koetaan hankaliksi ja niitä aletaan välttämään, koska ei tiedetä mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Tämä koko asia on mennyt jotenkin älyttömäksi, koska ei kai tarkoituksena ole kieltää villapaitoja tai vaatteita, varsinkin jos niitä myydään turisteille. Nämä kansallispuvut virallisissa tilanteissa, missikuvauksissa tai erilaisten tunnusten käytöt sitten erikseen. Hölinä on vain viety tasolle, jossa nämä alkavat olla samalla viivalla perustallaajalle, joka ei edes voi ottaa asiasta riittävällä tasolla selvää. Silloin tavarat jäävät myymälään.

Tässäkin pitäisi löytyy joku järkevä taso, ettei missikuvia ja pulttiboisia sotketa, joka asiaan. Ihan ymmärrettävää että tiettyjä symboleita pitää käyttää kunnioittavasti, eikä tiettyjä ihmisryhmiä ole soveliasta stereotypioida juopoiksi. Tämä on kuitenkin aika kaukana siitä, että käyttää vaikka saamelaishenkistä villapaitaa. Nyt nämä viedään yllättävän samalle viivalle.

Esimerkiksi tämä Chisun lettisasia, joka menee aika absurdille tasolle. Eiköhän suuret massat joita asia ei kiinnosta välttele noita, vaikka ei olisi syytä, koska riskinä on saada huonoa palautetta ihmisiltä jotka eivät asiasta edes ymmärrä, mutta toistavat mediasta opittua virheellistä viestiä. Silloin ne letit jää kyllä teettämättä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Esimerkiksi tämä Chisun lettisasia, joka menee aika absurdille tasolle. Eiköhän suuret massat joita asia ei kiinnosta välttele noita, vaikka ei olisi syytä, koska riskinä on saada huonoa palautetta ihmisiltä jotka eivät asiasta edes ymmärrä, mutta toistavat mediasta opittua virheellistä viestiä. Silloin ne letit jää kyllä teettämättä.

Veikkaan, että Pertti Peruspertti todella välttelee rastoja mahdollisen huonon palautteen takia. Todennäköisesti huono palaute Pertti Peruspertin rastoista ei liity kuitenkaan kulttuurisen omimiseen.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Veikkaan, että Pertti Peruspertti todella välttelee rastoja mahdollisen huonon palautteen takia. Todennäköisesti huono palaute Pertti Peruspertin rastoista ei liity kuitenkaan kulttuurisen omimiseen.

No minä en ole Pertti Peruspertistä huolissaan ja tässähän ei puhuttu rastoista. Tämä kohdistuu ehkä siihen Pertin tyttäreen, joka ei ole huomannut että pikkuletit ei ole nyt suosiossa ja joka saa paskaa niskaansa koulussa, kun sellaiset erehtyy laittamaan. Pertin vaimo voi myös vähän pahastua, kun joku haukkuu saamelaisvillapaidan kirjastossa.

Eikä tämä nyt iso yhteiskunnallinen ongelma tuossa mittakaavassa ole, mutta jos tulot tulee pääosin matkailusta ja matkamuistojen myynti kuihtuu pois, kun ihmiset eivät halua miettiä negatiivisia assosiaatioita ja lopettavat vain ostamisen. Täysin turhaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eikä tämä nyt iso yhteiskunnallinen ongelma tuossa mittakaavassa ole, mutta jos tulot tulee pääosin matkailusta ja matkamuistojen myynti kuihtuu pois, kun ihmiset eivät halua miettiä negatiivisia assosiaatioita ja lopettavat vain ostamisen. Täysin turhaan.
Nimenomaan. Ihminen joka osaa ajatella omilla, ei YLE:n aivoilla, ostaa ihan mitä haluaa, eikä ole kiinnostunut mitä muut ihmiset ajattelevat näistä ostoksista. Jos miettii mitä muut ajattelevat, ostospäätökset suuntautuvat muualle.
 
4

444

Onkohan kotimaahansa jääneet kiinalaisturistit jääneet kotimaahansa siksi, että ovat lukeneet Ylen uutisia. Pakko se on uskoa, kun näin koetaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli



Tämä on kyllä surullista, että muutama öyhöttäjä saa vaikeutettua muiden elinkeinonharjoittamista vain saadakseen hyväksyntää omassa kuplassaan.

Tekisi mieli todeta, että ”näin nämä asiat koetaan”.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös