Ei niitä tilejä tarvitse sulkea. Tämä Miisahan on mm. YLEn suosiossa. Nämä höpöttäjät voi jättää omaan arvoonsa. Viimeiksi taisi olla eilen kun valitti, ettei ole rahaa ja pitää ottaa luottokorttia käyttöön. Kuka kuuntelee elämänhallintansa menettänyttä hörhöä?Facebookin, Twitterin, Instagramin sun muut tilit kun sulkee, eikä lue noita paskalehtiäkään, niin aika hyvin säästyy tuolta vouhotukselta. Kai nyt saatana jotain korua saa pitää jos se matkamuistona myynnissä on.
Minusta tämä jos mikä, on ironisesti ja suorastaan tragikoomisesti kulttuurista omimista. Ja näemmä nimenomaan sellaista jolla on tuhoisa vaikutus saamelaisten käsityöläisten elinkeinoon.
Se on lähes ohi. Miisan vaikutus jatkuu niin kauan kun YLE ja muut mediat uutisoivat hänen mielenvikaisia mielipiteitään.Mitä mieltä olet pandemian vaikutuksesta Lapin turismiin?
Se on lähes ohi. Miisan vaikutus jatkuu niin kauan kun YLE ja muut mediat uutisoivat hänen mielenvikaisia mielipiteitään.
Miksi käännät puheen ulkomaalaisiin turisteihin? Kiinalaisia tuskin kiinnostaa kulttuurin omiminen. Nyt viime aikoina "turistit" ovat olleet suomalaisia ja he ovat jostain syystä huolissaan, että ovat huonoja ihmisiä, jos ostavat saamalaisten käsitöitä, koska YLE jostain syystä antaa vajukille ruutuaikaa ja hän jostain syystä haluaa pilata saamelaisten businekset, vaikka on varttisaamelainen. Kiinalaisia tuo ei kiinnosta vittuakaan.Juu. Yli puolet Lapin kolmesta miljoonasta yöpymisestä on ulkomaalaisia ja heidän ollessa 1,5 vuotta pois on yksi bloggari onnistunut tuhoamaan saamelaisen tavaran kaupan. Pientä lähdekritiikkiä nyt.
Hyvä kysymys. Esimerkiksi Miisahan pauhaa näistä asioista suomeksi, ei saameksi. Kielimuuri siis ainakin hidasteena. Kenties lisäksi pohjoisessa ei kiinnosta lukea mitään etelänvetelien somekuplan sisäisiä kinasteluja ja muita jonninjoutavuuksia, kun on parempaakin tekemistä.Olen monesti tosin ihmetellyt, mikseivät Lapin saamelaiset (tai edes joku heistä) ala pikkuhiljaa kyselemään näiden someaktivistien perään, että mikä homma ja kukas teille on antanut mandaatin puhua saamelaisten suulla?
Miisahan on syntynyt Tampereella, eikä osaa saamea. Hänen vanhempansa eivät ole saamelaisia, isoäiti on.
Jokin painoarvo käsityöläismyyjänkin näkemykseen olisi suotava laittaa, he kun tuntevat asiakaskuntansa parhaiten. Tai ainakin itse laittaisin? Ellei sitten vasiten tehdä päätöstä, että paskaahan he jauhavat koska heidän mielipiteet ja oma maailmankuva sotii keskenään.
Kaikki suuret uutismediat ovat kohisseet kulttuurisesta omimisesta erityisesti saamelaisiin liittyen jokusen vuoden näiden ihmisten innoittamana. Heille annetaan tilaa ja puheenvuoroja mediassa niin paljon kuin sielu sietää, lähes päivittäin joku näistä sankareista on haastateltava, siteerattavana tai itse toimittajan roolissa kirjoittamassa. Kovaa meteliä on pidetty siitä, että saamelaisten kamppeet kuuluvat saamelaisille ja that's it. Eiköhän aika monelle ole viesti alkanut menemään perille.
Toisaalta jos sille tielle lähdetään, että saamelainen käsityöläinen puhuu läpiä päähänsä ja aktivistit ovat oikeassa, niin herää kysymys eikö niitä marginaalissa olevia ihmisiä pitänytkään kuunnella?
Näiden pohjalta tai näistä huolimatta voi jokainen sitten miettiä, onko suurin vaikutus myynnin laskussa sillä mainitulla pandemialla, ulkomaisten turistien poissaololla, vai parilla bloggarilla, joita ei ohjelmassa edes mainittu. Itse veikkaisin pandemiaa ylivoimaiseksi myynninviejäksi
Onneksi on mahdotonta, että sinun avautumiset ovat täyttä paskaa ja kukaan muu ei liioittele.Voi olla, että vähän nyt liioittelet.
Kyllä, on aivan uskottavaa, että parin sometyrkyn hölinät saamelaiskulttuurin omimisesta ovat tämän kaiken takana ja globaali pandemia on pelkkä sivujuonne. Tekisi mieli todeta, että ”näin nämä asiat koetaan”.
Esimerkiksi tämä Chisun lettisasia, joka menee aika absurdille tasolle. Eiköhän suuret massat joita asia ei kiinnosta välttele noita, vaikka ei olisi syytä, koska riskinä on saada huonoa palautetta ihmisiltä jotka eivät asiasta edes ymmärrä, mutta toistavat mediasta opittua virheellistä viestiä. Silloin ne letit jää kyllä teettämättä.
Veikkaan, että Pertti Peruspertti todella välttelee rastoja mahdollisen huonon palautteen takia. Todennäköisesti huono palaute Pertti Peruspertin rastoista ei liity kuitenkaan kulttuurisen omimiseen.
Nimenomaan. Ihminen joka osaa ajatella omilla, ei YLE:n aivoilla, ostaa ihan mitä haluaa, eikä ole kiinnostunut mitä muut ihmiset ajattelevat näistä ostoksista. Jos miettii mitä muut ajattelevat, ostospäätökset suuntautuvat muualle.Eikä tämä nyt iso yhteiskunnallinen ongelma tuossa mittakaavassa ole, mutta jos tulot tulee pääosin matkailusta ja matkamuistojen myynti kuihtuu pois, kun ihmiset eivät halua miettiä negatiivisia assosiaatioita ja lopettavat vain ostamisen. Täysin turhaan.
Turistit eivät enää uskalla ostaa saamelaiskäsitöitä – näin tähän on tultu
Vanhanaikaiset stereotypiat ja saamelaisen käsityön kopioiminen ovat aiheuttaneet saamelaiskulttuurille negatiivisia vaikutuksia.www.iltalehti.fi
Tekisi mieli todeta, että ”näin nämä asiat koetaan”.