Tämä on kyllä surullista, että muutama öyhöttäjä saa vaikeutettua muiden elinkeinonharjoittamista vain saadakseen hyväksyntää omassa kuplassaan.
Edelleenkään toimittajat eivät osaa kysyä oikeita asioita: kuinka suuri osa noista käsitöistä on menneet esim. vuonna 2019 suomalaisturisteille ja kuinka suuri osa ulkomaalaisturisteille? Varmasti suomalaiset osaavat suvakkimädättäjävalemedian johdattelemana kysyä ”oikeita” kysymyksiä, eli esim. ”lähes kaikkien korvakorujen kohdalla, että saako näitä käyttää”. Mutta jos suomalaisturistien ostama korvakorumäärä on esim. n. 10% kokonaisuudessaan myydyistä saamelaiskäsityöläiskorvakoruista, niin tuolla on hyvin marginaalinen merkitys kokonaisuuden kannalta. Lisäksi olisi hirveän hienoa tietää, että kuvastaako tämä myrsky vesilasissa nyt kokonaistilannetta vaiko pelkästään muutamaa matkamuistomyymäläkojua pitävää yrittäjää. Eli onko nettikauppa otettu huomioon? Kokonaisuudessaan helvetin heikkoa journalismia. Ei toki lainkaan yllätä, että myrskyä hämmentää Sanna Ukkola, ja että hänen juttunsa menevät tiettyyn ”kansanryhmään” kuin kuuma veitsi voihin.
Miksi jauhat tätä ulkomaalaisturistit näkökulmaa, kun ketjuunkin on jo nostettu saamelaisten oma kommentti, jossa todetaan että ongelma ei ole siellä. Onko ongelma tässä tilanteessa se kuka asian on nostanut myös esille, eli Sanna Ukkola?
Nostan sen esiin siksi, että meistä jokainen varmasti tiedostaa sen, minkälaista osumaa Lapin matkailu on ottanut kokonaisuudessaan globaalin pandemian aikana. Minulla ei ole tietoa siitä, mikä osuus käsitöistä myydään ulkomaalaisille ja mikä kotimaisille turisteille. Siksi perään toimittajilta, jotka näitä uutisia tehtailevat, että kysyisivät näitä asioita. Minun on todella vaikea uskoa, että ”kulttuurin omiminen” olisi Lapin turismin mittakaavassa se suurin ongelma, kun samaan aikaan on tiedossa, että koko matkailu itsessään on vähentynyt huomattavasti. Jossain mainittiin, että normaalin 3 miljoonan turistin sijaan olisi käynyt vain 1,5 miljoonaa turistia vuodessa. Mikä oli suomalaisten osuus 3 miljoonasta ennen pandemiaa ja kuinka paljon se on kasvanut sen aikana? Kuinka paljon suomalaiset ostivat neljän tuulen hattuja ja korvakoruja aiemmin ja kuinka paljon nyt? Ilman näitä tietoja koko tämä ”kohu” on juuri sitä klikkimedian journalismia. Miksi ei kysytä tarkentavia kysymyksiä, jos kerran on olemassa aito huoli asiasta? Montako neljän tuulen hattua, kansallispukua, korvakorua ja porontaljaa sinä olet ostanut Lapin reissuillasi aiemmin tai viimeisen puolentoista vuoden aikana? Minä en ole ostanut kertaakaan, ainuttakaan. Yhden kerran olen ostanut, n. 20 vuotta sitten, yhden avaimenperän 5 markalla. Ja koskaan syynä ei ole ollut mikään muu kuin se, että turistikrääsä ei kiinnosta. Kanadasta ostin 15 vuotta sitten alkuperäiskansan myymälästä muutaman unisiepparin, sen jälkeen en mitään. En ole tosin käynytkään siellä sen koommin. Mutta laitetaan sekin kulttuurin omimisen piikkiin.Miksi jauhat tätä ulkomaalaisturistit näkökulmaa, kun ketjuunkin on jo nostettu saamelaisten oma kommentti, jossa todetaan että ongelma ei ole siellä. Onko ongelma tässä tilanteessa se kuka asian on nostanut myös esille, eli Sanna Ukkola? Sinä voit ihan yhtä hyvin kaivaa ne luvut, kuinka paljon käsitöitä myytiin Kiinaan, onko sinulla tietoa kuinka paljon kiinalaiset ylipäänsä ostavat suomalaisia käsitöitä?
Vaikuttaa siltä että tiedostavat piirit nostavat ongelman esille, joka lopulta kusee nimenomaan sen kulttuurin muroihin, jota halutaan suojella. Ymmärrän tämän Sanna Ukkola kulman, koska hän kosiskelee tuota öyhöttöjäkuntaa, mutta kun kommentteja tulee myös saamelaisilta. Tuo Paldaarin päivitys tuli yhteisen kaverin kautta omaankin someen. Ei tässä viestintuojaa kannata ampua, jos viesti ei miellytä.
Eikö tässä asiassa nimenomaan pitäisi mennä sen kulttuurin toiveiden mukaan, jota asiat koskee, eikä sen tiedostavan huolestuneen kansalaisen, joka on huolissaan kulttuurisesta omimisesta siihen pisteeseen, että haittaa kulttuuria jota haluaa suojella.
Väärin. Sanna Ukkola ja Iltalehti nostivat vain sen esille, toisin kuin saamelaisten edustajat alkuperäisessä Ylen jutussa, jossa mainittiin ihan ensimmäisenä realistisesti pandemian aiheuttamasta turistien määrästä.
Eli kertauksena: saamelaisten edustajat käsittelivät yhteensä kolmea eri puolta, pandemiaa, ikääntyvää tekijäporukkaa (nuoret eivät jatka perinnettä) ja turistien kyselyjännitystä.
Ei tästä sen enempää. Ei ole hevosta tässä kilpailussa, mutta kannattaa myös huomioida muu kuin se pandemia ja kiinalaiset turistit kulma.
Tunnustan että olen tässä kohtaa sangen huono liberaali. Siitähän ei ole kahta sanaa, että alkuperäiskulttuurit käytännössä tuhottiin - se että saamelaisten keskuudessa on historiallisesti ollut päihdeongelmia ja muita yhteiskunnallisia haasteita ei niin ole yhtään sattumaa tai yhtään edes vähän alusta hauskaa nunnukka-nunnukka-lailaa-laata. Ihan oikeasti ei ole kauhean hupaisaa pilailla tuollaisilla asiolla, jollain kulttuurisella holokaustilla (Pohjois-Amerikassa myös ihan iloisen etniselläkin). Mutta nyt nämä kansat, tai kansojen jäänteet, elävät ja yrittävät pärjätä tässä nykyisessä yhteiskunnassa, kaupallisin ehdoin ja somessa, välillä sangen raadollisestikin: eipä ole ihan luontaistaloutta nähnyt esim. saamelaisten nykyään harjoittama poronhoito Pohjois-Skandinaviassa.mutta kun kommentteja tulee myös saamelaisilta.
Varmasti tämä on tiedostettu juuri nyt, kun asia on tapetilla. Oletko koskaan kuullut sitä, kuinka taksi- ja bemarikuskit eivät osaa käyttää vilkkua? Minäkin olen, ja törmään näihin tapauksiin lähes päivittäin. Sen sijaan en kiinnitä huomiota siihen, jos joku perus Opelilla suhaava kirjanpitäjä unohtaa näyttää suuntamerkkiä. Eli kiinnittyykö huomio nyt enemmän siihen, mikä on mielikuva asioista? Kun nyt valtaosa, lähes 100%, turisteista on suomalaisia, niin heidän toimintaansa kiinnittyy suurin huomio. Ja kun suomalainen kyselee, että voiko tällaista käyttää kotipuolessa, niin totta kai se herättää huomion. Eivät varmaan kyselleet 2 vuotta sitten. Ja jos kysyivätkin, niin oliko sillä merkitystä vai menivätkö kuitenkin kaupaksi myös muille? Ei tähän asiaan valitettavasti sovi populistinen yksinkertaistaminen, vaan pitäisi ihan oikeasti tietää asioista enemmän voidakseen vetää johtopäätöksiä. En epäile hetkeäkään, etteikö jotkut ihmiset jättäisi ostoksia tekemättä, koska eivät halua ”syyllistyä” kulttuurin omimiseen. Mutta mikä on näiden ihmisten todellinen osuus siinä, että kauppa ei käy yhtä hyvin kuin 2-3 vuotta sitten? Minä en usko, että kovin suuri. Sanna Ukkola varmaan osoittaa mielipiteeni vääräksi, kun on niin huolissaan tästä ilmiöstä, että laadukkaana journalistina unohtaa klikkikulttuurin muutamaksi toviksi ja jalkautuu saamelaisten pariin tekemään aitoa, tutkivaa journalismia.Vilkaisin mielenkiinnosta saamelaisten keskusteluja tuon Facebook jaon kautta ja siellä nousi esille nimenomaan tämä suomalaisten varovaisuus. Luonnollisesti kun yrittäjä joutuu mm. pandemian takia adaptoitumaan ja etsimään uusia tulonlähteitä, niin niitä ei sieltä Kiinasta löydy. Ne pitää löytää Suomesta ja jos asenteet ovat yrittäjän kannalta haitallisia, varsinkin kun yrittäjä itse edustaa kulttuuria, jota halutaan "suojella", niin kyllähän se yrittäjälle ikävä ongelma on. Kun ainoa vaihtoehto on ottaa tuloja kotimaasta, mutta se ei ole mahdollista.
Ei tästä sen enempää. Ei ole hevosta tässä kilpailussa, mutta kannattaa myös huomioida muu kuin se pandemia ja kiinalaiset turistit kulma.
Varmasti tämä on tiedostettu juuri nyt, kun asia on tapetilla. Oletko koskaan kuullut sitä, kuinka taksi- ja bemarikuskit eivät osaa käyttää vilkkua?
Siis tässä keskustelussa on ollut yksi osapuoli, joka on aktiivisesti halunnut unohtaa pandemian, ei toisinpäin.
En vertaa. Fiksuna kirjoittajana toki ymmärrät sen, mutta haluat vetää jotain outoa roolia tässä. Montaako yrittäjää Ukkola haastatteli päästäkseen tekemäänsä päätelmään? Vai poimiko mahdollisesti vain Ylen artikkelista yhden pointin ja nosti vain ja ainoastaan sen esille?Vertaatko siis saamelaisia taksikuskeihin, kun he ovat huolissaan asenteista ja omasta toimeentulostaan? Ehkä jätän tämän keskustelun tähän, sinulla on selvästi liian iso tahtotila olla oikeassa ja voittaa tämä keskustelu. Pidä hyvänäsi.
Joo, olisin voinut jättää sen yhden sanan pois. En muista aikajanaa kovin hyvin, mutta viimeistään Herra Heinämäen kohdalla itselleni nousi todellinen mitä ihmettä-fiilis ja ettei tämä voi olla totta. Peteliuksen kohdalla taisi kyseessä olla enemmänkin vain oman puolueen äänestäjäkunnan miellyttäminen.Jos katsotaan viimeistä 5-10 vuotta, kyse ei ole muutamasta öyhöttäjästä, vaan USA:sta Eurooppaan tulleesta uudesta kulttuurisen ominimisen kieltämisestä, jossa esimerkiksi vähemistökansan asun tai sen osan pukeminen enemmistökansaa edustavan päälle koetaan loukkaavaksi. Saamelaisasut vertautuvat kulttuurisessa ominimisessa intiaanien vastaaviin. Myös korut toimivat samoin, varsinkin jos niillä on hengellistä symboliikkaa.
Kulttuurisen ominiminen voi tapahtua vahingossa, ja eiköhän kansalaiset, kuten turistit USA:ssa ja Euroopassa suhtaudu aiempaa vakavammin kulttuuriseen ominimiseen. YLE on näyttänyt esimerkkiä siirtämällä Herra Heinämäen Lato-orkesteri -lastenohjelman pois YLE:n Lasten Areenasta muistaakseni initiaanihahmon ja sulkapäähineen vuoksi, mutta olisi voinut olla tuolla periaattella myös saamelaishahmo enemmistökansalaisen esittämänä saada kenkää jälkikäteen.
Kuten saikin. Nunnuka, nunnukan huutelijoista Petelius pyyteli kovasti anteeksi ja oli osa kulttuurisen ominimisen kieltävää prosessia, jota Suomessa valtakunnallisesti lähinnä vasemmisto ja vihreät pyörittävät.
Ihmeenä pitäisin, jos muuttuneet asenteet eivät saisi turisteja Suomessakin kyselemään, voiko ostamaansa korua/vaatetta pitää vai joutuuko sen jemmaamaan jonnekin tai jättämään kokonaan ostamatta.
...Ihmeenä pitäisin, jos muuttuneet asenteet eivät saisi turisteja Suomessakin kyselemään, voiko ostamaansa korua/vaatetta pitää vai joutuuko sen jemmaamaan jonnekin tai jättämään kokonaan ostamatta.
Löytyykö? Lainaathan tähän muutaman sellaisen viestin, jossa heidän kokemustaan vähätellään? Katsotaan sitten yhdessä, mistä on kyse.Osuva twisti kyllä tähän saagaan tämä, että kun nämä itse itsensä saamelaisten äänitorviksi julistamat eteläsuomalaiset aiheuttavat hölynpölyllään ongelmia siellä oikeiden saamelaisten keskuudessa niin täältäkin löytyy silti hölynpölyn puolustajia, jotka vähättelevät niiden asiasta kärsineiden kokemusta.
...Minusta näillä on jotain vaikutusta ennen kaikkea demokraattien ja vasemmiston toimiin kuluttajina USA:ssa ja Britanniassa. Ukkolan päähineiskun ja käydyn keskustelun jälkeen en voi kuvitella, että yksikään hallituspuolueiden kannattaja vetäisi sen paremmin intiaani- kuin saamelaispäähineen päähänsä ja lähtisi liikkeelle. Heillä saattaa olla tiedossa myös alkuperäiskansojen suhtautuminen näiden käyttöön USA:ssa, Britanniassa ja Pohjoismaissa.
Edelleen peräisin niitä lähteitä uskomuksillesi. Britit ovat olleet suurin ulkomainen ryhmä Lapin matkailussa, joten olisi kiva tietää jotain faktaa heidän ostiskäyttäytymisestä. USAn osuus on varsin pieni, ei taida olla suurta merkitystä saamelaisten käsityöläisten markkinoille