Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 957 300
  • 8 248
Kerrotko, että mikä tekstistä tekee melko omituisen?

Se, että Ylen toimittaja puolustelee Lidlin trans- ja homofobista mainoskampanjaa, ja pilkkaa edistyksellisiä suunnannäyttäjiä, jotka taistelevat kielen sortavia rakenteita vastaan. "Safe spacet" ja "mikroaggressiot" eivät ole mikään vitsi, vaikka Ukkola näyttää niitä sellaisena pitävän.
 

Fordél

Jäsen
Se, että Ylen toimittaja puolustelee Lidlin trans- ja homofobista mainoskampanjaa, ja pilkkaa edistyksellisiä suunnannäyttäjiä, jotka taistelevat kielen sortavia rakenteita vastaan. "Safe spacet" ja "mikroaggressiot" eivät ole mikään vitsi, vaikka Ukkola näyttää niitä sellaisena pitävän.

Ukkolahan toteaa, että Lidlin mainoskampanjaan voisi suhtautua toisin ja perustelee sitä muutaman "asianomaisen" näkymyksellä. Mielestäni tässä ei ole mitään omituista.

Mitä tulee kielen sortaviin rakenteisiin niin kyllähän niissäkin keskusteluissa pitää miettiä, että missä rajat menevät. Onko oikeasti pyykkipoika ongelmallinen sana?

Eli summa summarum, en ymmärrä näillä perusteluillasi, että mikä Ukkolan tekstistä teki omituisen. Varmaankin se, että siinä katsottiin asiaa eri näkökulmasta ja oltiin ehkä eri mieltä.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Luuletko että yksi tasa-arvotyön osa-alue ei ole kannustaa tyttöjä miesvaltaisille aloille? Ei välttämättä ole aina helppoa olla luokan ensimmäinen tai ainoa sukupuolensa edustaja, mutta eihän se mikään salaliitto sinusta ole, että asia on perintöä ajalta jollain mahdollisuutta ei edes ollut.

Vastaus jälleen mallia kaksi viikkoa myöhemmin. Ei anneta sen haitata.

Varmasti tyttöjä kannustetaankin miesvaltaisille aloille, en minä sitä kiistä. Poikia ei kyllä tietääkseni erityisesti kannusteta ikinä naisvaltaisille aloille, mikä on sinällään mielenkiintoista, koska se olisi tavallaan toinen puoli tasa-arvosta. Ainakaan minä en ole tällaiseen törmännyt. Tasa-arvon ajajille lähes yksinomaan tärkeintä on kannustaa tyttöjä hyvin palkattuihin, siisteihin sisätöihin. Mikään muu ei aidosti tunnu olevan tasa-arvo-ongelma (onpas muuten sanahirviö) innokkaimmille tasa-arvon ajajille.

Kirjoitat minulle sellaiseen sävyyn, kuin en olisi ikinä ollut missään minkäänlaisessa vähemmistössä. Olin suurimman osan peruskoulustani luokalla, jossa me pojat olimme 20% vähemmistö. Joukkueurheilua lukuunottamatta harrastukseni olivat tyttövaltaisia (tästä sain kuulla vittuilua vuosikaudet), ja olen nyt ollut opiskelemassa kahdessa selvästi naisvaltaisessa oppilaitoksessa. Oikeastaan sellaisessa päivittäisessä arjessa olen ollut jatkuvasti vähemmistössä, jos sukupuoleen katsotaan. Olen kuitenkin kestänyt valinnoistani seuranneen ajoittaisen paskan, koska ymmärrän valinneeni ihan itse ja vapaasti oman polkuni. Olisin voinut valita helpommin ja tylsemmin, mutta tätä taidan oikeasti haluta ja silloin minun on kestettävä sen seuraukset.

Ei, en ole ehkä ollut ensimmäinen tai toinenkaan sukupuoleni edustaja montaa kertaa missään. Tiedän ihan tasan siitä huolimatta mitä se on, kun joka päivä on väärässä, joka päivä omat mielipiteet huudetaan kuorossa kumoon ja monina päivinä myös saa osakseen luokan enkeleiltä fyysistä väkivaltaa, koska kyllähän pojat sellaista kestää. Mitäpä tuosta, olihan 10v TheRimpula _etuoikeutettu vässykkä_. Olen myös niin etuoikeutettu, että jouduin kahdeksan ja puolen kuukauden pakkotyöhön valtiolle vankeusrangaistuksen uhalla. Ymmärrän, että kaikki Suomen nuoret naiset ovat kateellisia minulle siitä, että olin tuossa tilanteessa niin etuoikeutettu. Ja nämä raukat joutuivat sillä aikaa opiskelemaan tai tekemään oikeita töitä oikealla palkalla, haha. Samalla joutuivat varmaan kärsimään vielä rakenteellisesta syrjinnästä ja seksismistä siellä työpaikallaan tai koulussaan.

Tuntuu, että tästä miesten etuoikeutettuudesta on tullut joillekin totuus, kun sitä on tarpeeksi toisteltu. Edelleenkin haluaisin tietää miten minä, mies, olen vapaiden valintojeni kanssa yhtään etuoikeutetumpi kehenkään vapaita valintojaan tekevään naiseen nähden. Ja joo, minun ei tarvitse synnyttää, sen kyllä myönnän.
 

Fordél

Jäsen
Varmasti tyttöjä kannustetaankin miesvaltaisille aloille, en minä sitä kiistä. Poikia ei kyllä tietääkseni erityisesti kannusteta ikinä naisvaltaisille aloille, mikä on sinällään mielenkiintoista, koska se olisi tavallaan toinen puoli tasa-arvosta. Ainakaan minä en ole tällaiseen törmännyt. Tasa-arvon ajajille lähes yksinomaan tärkeintä on kannustaa tyttöjä hyvin palkattuihin, siisteihin sisätöihin. Mikään muu ei aidosti tunnu olevan tasa-arvo-ongelma (onpas muuten sanahirviö) innokkaimmille tasa-arvon ajajille.

Poikia ja miehiä on kannustettu ja pyritty saamaan lisää mm. opetus- ja hoitoalalle, joten kyllä tasa-arvotyötä tehdään myös toiseen suuntaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Varmasti tyttöjä kannustetaankin miesvaltaisille aloille, en minä sitä kiistä. Poikia ei kyllä tietääkseni erityisesti kannusteta ikinä naisvaltaisille aloille, mikä on sinällään mielenkiintoista, koska se olisi tavallaan toinen puoli tasa-arvosta. Ainakaan minä en ole tällaiseen törmännyt.
Meikäläisen yläkoulun opo suorastaan hehkutti opetusalaa (joka on naisvaltainen) pojillekin ja kertoi miehuuden olevan suoranainen etu työtä haettaessa. Eli ainakin Savossa homma toimii näinkin päin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Poikia ja miehiä on kannustettu ja pyritty saamaan lisää mm. opetus- ja hoitoalalle, joten kyllä tasa-arvotyötä tehdään myös toiseen suuntaan.

Toki, mutta ongelmana on se, että miehet katsovat ennen opiskelupäätöstä intterwebistä minkälaisia palkkoja noilla aloilla maksetaan.

Eivätkä sitten suostukaan tekemään alavalintaansa tasa-arvon nimissä vaan menevät sinne missä on tarjolla rahaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juu, "Hillarylla on isot munat" on kyllä niin vivahteikasta ja värikästä tekstiä, että eivät sitä ihan kaikki tajua. Moni meistä kielellisesti sinua lahjattomammista joutuu varmasti pähkäilemään vähän kuten kinkkisempien Fingerpori-strippien kohdalla, että mitäköhän se dana niillä isoilla munilla oikein tarkoittaa. Viitataankoohan niillä rohkeuteen ja aikaansaavuuteen, vai onko kyse kenties siitä, että Hillary tykkää Kindereistä
Pointti ei ole että ymmärtääkö lausunnon sisällön vaan siinä, että ymmärtääkö miksi sitä yhteydessä käytetään.

Olen silti aidosti ylpeä, että olet ihan ilman isin apua ja kouluja käytämättä oppinut prosenttilaskujen ja englanninkielen lisäksi myös kielellisesti lahjakkaaksi, koska sehän sinulla trollaamisen ohella pointtina on.
 

Fordél

Jäsen
Toki, mutta ongelmana on se, että miehet katsovat ennen opiskelupäätöstä intterwebistä minkälaisia palkkoja noilla aloilla maksetaan.

Eivätkä sitten suostukaan tekemään alavalintaansa tasa-arvon nimissä vaan menevät sinne missä on tarjolla rahaa.

Tämä kysymyshän ei ole enää tasa-arvokysymys ja sillehän ei minkään voi, että ihmiset arvottavat eri asioita. Ihan samalla tavalla naiset voivat katsoa, että esimerkiksi hoitoalan palkkoja ja lähtevätkin opiskelemaan jotain toista alaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
luettuani Sanna Ukkolan kirjoituksen ja erityisesti sitä käsittelevät kommentit olen päättänyt alkaa toimenpiteisiin ettei pc eli poliittinen korrektiivisuus leviäisi liian laajalle ka saisi liikaa painoarvoa.

paremman maailman puolesta sitoudun vastaisuudessa kutsumaan kaikkia punaniskoja, trolleja, typeryksiä ja suoranaisia idiootteja kiertelemättä ja kaunistelematta punaniskoiksi, trolleiksi, typeryksiksi ja idiooteiksi.
 

axe

Jäsen
paremman maailman puolesta sitoudun vastaisuudessa kutsumaan kaikkia punaniskoja, trolleja, typeryksiä ja suoranaisia idiootteja kiertelemättä ja kaunistelematta punaniskoiksi, trolleiksi, typeryksiksi ja idiooteiksi.

Ei ole mikään uusi keksintö, näinhän tämä on ollut koko ajan. Jos olet asioista eri mieltä kuin tämä itsensä paremmiksi ihmisiksi ylentänyt joukkio, niin he voivat nimitellä sinua ihan miten haluavat, mistään korrektiudesta ei tarvitse enää välittää. Siihen sitten vielä joukkovoima päälle ja keksimään porukalla yhä hassumpia ilmauksia ja vähättelyjä, ja jee, meillä on taas aikuisten koulukiusaamista. Mutta se on parempaa, älykkäämpää kiusaamista, ja sen kohde ansaitsee sen koska on väärässä ja tyhmä eikä varmasti edes tajua että sitä pilkataan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos olet asioista eri mieltä kuin tämä itsensä paremmiksi ihmisiksi ylentänyt joukkio, niin he voivat nimitellä sinua ihan miten haluavat, mistään korrektiudesta ei tarvitse enää välittää.
Omalla kohdallani eriävät mielipiteet eivät ole ongelma jos ne pystytään perustelemaan, mutta mihinkään yksisarvishoitoihin, rasismiin, populismiin tai pyramidihuijauksiin en jätä korrektiuden takia puuttumatta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Omalla kohdallani eriävät mielipiteet eivät ole ongelma jos ne pystytään perustelemaan, mutta mihinkään yksisarvishoitoihin, rasismiin, populismiin tai pyramidihuijauksiin en jätä korrektiuden takia puuttumatta.
Mitäs vikaa siinä populismissa on, kun sen olet yksisarvisten ja rasismin kanssa samalle listalle heittänyt? Et ymmärrä termiä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitäs vikaa siinä populismissa on, kun sen olet yksisarvisten ja rasismin kanssa samalle listalle heittänyt? Et ymmärrä termiä?
tai sitten sinä et ymmärrä.

noin lyhyesti sehän tarkoittaa yksinkertaisimman mahdollisimman selityksen mallia ilman yritystäkään miettiä onko se totta. Ihan samaa sarjaa kuin uskomushoidot. Riittää että kuulostaa vakuuttavalta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
tai sitten sinä et ymmärrä.

noin lyhyesti sehän tarkoittaa yksinkertaisimman mahdollisimman selityksen mallia ilman yritystäkään miettiä onko se totta. Ihan samaa sarjaa kuin uskomushoidot. Riittää että kuulostaa vakuuttavalta.
No olipas melkoisen kärjistetty ja yksipuolinen näkemys populismista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No olipas melkoisen kärjistetty ja yksipuolinen näkemys populismista.
olet tervetullut esittämään mikä siinä ei pidä paikkaansa tai vaikka tarjoamaan monivihahteisen ja tasapaksun näkemyksen tilalle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
olet tervetullut esittämään mikä siinä ei pidä paikkaansa tai vaikka tarjoamaan monivihahteisen ja tasapaksun näkemyksen tilalle.
populism - Dictionary Definition : Vocabulary.com (linkki populismin määritteeseen) Tuossa nyt ihan ensimmäisiä esimerkkejä asiasta mitä olisit kyllä itsekkin googlella löytänyt.
edit. lisätään nyt toinenkin linkki Why is "populism" seen as such a bad thing? - Debating Europe (linkki Paul Taggartin mielipiteeseen asiasta)
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
populism - Dictionary Definition : Vocabulary.com (linkki populismin määritteeseen) Tuossa nyt ihan ensimmäisiä esimerkkejä asiasta mitä olisit kyllä itsekkin googlella löytänyt.
edit. lisätään nyt toinenkin linkki Why is "populism" seen as such a bad thing? - Debating Europe (linkki Paul Taggartin mielipiteeseen asiasta)
Ei nuo millään tavalla esittämääni näkemystä kumonneet. Ensimmäisessä sanotaan, että kyseessä on uskomus että tavalliset ihmiset olisivat parhaita poliittisia päättäjiä ja siitä on monenlaista tutkimusta miten heikko tavisten tietämys ja ymmärrys on monimutkaisista asioista.

Joku tällä palstalla esitti, että asioita tahallaan ei esitetä tarpeeksi yksinkertaisesti. En ole samaa mieltä. Poliittiset kysymykset edellyttävät toki ajan käyttöä, mutta kysymykset pääsääntöisesti vaikeita ole. Ratkasut joskus ovat.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voiko esim. valtion velkaantumisen lopettamiseksi tai väestön liikakasvun lopettamiseksi antaa vastauksen, joka ei ole populistinen? Populisti vissiin sanoisi, että lopetetaan velan ottaminen ja karsitaan turhat kustannukset. Toiseen kohtaan populisti vissiin sanoisi, että että antaa luonnon karsia liika väestö pois. Mutta tuollaiset vastaukset eivät siis ole hyväksyttäviä, koska niitä ei voida toteuttaa. Kun kysymys on tarpeeksi hankala, ei siihen kenelläkään poliitikolla ole toteuttamiskelpoista ratkaisua, jolloin mitään ei saada aikaiseksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Voiko esim. valtion velkaantumisen lopettamiseksi tai väestön liikakasvun lopettamiseksi antaa vastauksen, joka ei ole populistinen? Populisti vissiin sanoisi, että lopetetaan velan ottaminen ja karsitaan turhat kustannukset. Toiseen kohtaan populisti vissiin sanoisi, että että antaa luonnon karsia liika väestö pois. Mutta tuollaiset vastaukset eivät siis ole hyväksyttäviä, koska niitä ei voida toteuttaa. Kun kysymys on tarpeeksi hankala, ei siihen kenelläkään poliitikolla ole toteuttamiskelpoista ratkaisua, jolloin mitään ei saada aikaiseksi.
Niin tai jos sanoo jotain, niin sitten on verrattavissa rasistiin ja yksisarvisiin, kuten tässä nyt @dana77 varsin suoraan viittaa asettamalla ne samaan ryhmittelyyn.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kiinassa on melkoisen ei-populistinen ratkaisu löydetty liikakansoituksen.
Populisti ei sanoisi, että lopetetaan velan ottaminen. Populisti ei sellaista ongelmaa saisi ratkaistua, sillä kysymys on tavallisille ihmisille liian vaikea. Pitäisi osata päättää mistä menoja karsitaan tai mitä veroja korotetaan. Siitä ei yksimielisyyttä löydy. Se ei populistilta eikä yksisarviselta onnistu,
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, mikä toimii Kiinassa ei välttämättä toimi Intiassa tai Afrikassa. Olisi mielenkiintoista saada ei-populistinen ja toteuttamiskelpoinen ratkaisu liikakansoituksen loppumiseksi.

Jos populisti ei osaa lopettaa valtion velkaantumista, niin ei sitä osaa lopettaa kukaan muukaan, koska muuten se olisi jo tehty. Täällä on kuitenkin aika pitkään olleet ei-populistit vallassa, ja velkaantuminen jatkuu edelleen sangen reippaana.

Minusta kenenkään on turha syyttää populisteja, jos kukaan muukaan ei osaa ongelmaa ratkaista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos populisti ei osaa lopettaa valtion velkaantumista, niin ei sitä osaa lopettaa kukaan muukaan, koska muuten se olisi jo tehty.
On sen jotkut tehneet. Nicolae Ceaușescu ei ollut populisti ja hän teki niin
Nicolae Ceaușescu – Wikipedia
(kappale "Ulkomaanvelka ja romanialaisten elintaso")

Tunnettu tosiasia on myös on, että paras tapa vähentää liikakansoitusta on naisten koulutus. Harmi vain että paikalliset populistit sitä vastustavat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On sen jotkut tehneet. Nicolae Ceaușescu ei ollut populisti ja hän teki niin
Nicolae Ceaușescu – Wikipedia
(kappale "Ulkomaanvelka ja romanialaisten elintaso")

Tunnettu tosiasia on myös on, että paras tapa vähentää liikakansoitusta on naisten koulutus. Harmi vain että paikalliset populistit sitä vastustavat.
Jännä että google kyllä löytää useammankin kirjan missä Ceausescu liitetään populismiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jännä että google kyllä löytää useammankin kirjan missä Ceausescu liitetään populismiin.
Hän oli aluksi suosittu eli tarkemmin sanottuna silloin kun maa velkaantui. Voin kertoa, että loppuvaiheessa ei ollut.
Tarinan mukaan Romanian kansallislintu oli pingviini. Vaikka on kylmää ja märkää, niin se taputtaa käsiään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hän oli aluksi suosittu eli tarkemmin sanottuna silloin kun maa velkaantui. Voin kertoa, että loppuvaiheessa ei ollut.
Tarinan mukaan Romanian kansallislintu oli pingviini. Vaikka on kylmää ja märkää, niin se taputtaa käsiään.
En nyt ymmärrä miten tämä liittyy siihen oliko populisti vai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös