Luuletko että yksi tasa-arvotyön osa-alue ei ole kannustaa tyttöjä miesvaltaisille aloille? Ei välttämättä ole aina helppoa olla luokan ensimmäinen tai ainoa sukupuolensa edustaja, mutta eihän se mikään salaliitto sinusta ole, että asia on perintöä ajalta jollain mahdollisuutta ei edes ollut.
Vastaus jälleen mallia kaksi viikkoa myöhemmin. Ei anneta sen haitata.
Varmasti tyttöjä kannustetaankin miesvaltaisille aloille, en minä sitä kiistä. Poikia ei kyllä tietääkseni erityisesti kannusteta ikinä naisvaltaisille aloille, mikä on sinällään mielenkiintoista, koska se olisi tavallaan toinen puoli tasa-arvosta. Ainakaan minä en ole tällaiseen törmännyt. Tasa-arvon ajajille lähes yksinomaan tärkeintä on kannustaa tyttöjä hyvin palkattuihin, siisteihin sisätöihin. Mikään muu ei aidosti tunnu olevan tasa-arvo-ongelma (onpas muuten sanahirviö) innokkaimmille tasa-arvon ajajille.
Kirjoitat minulle sellaiseen sävyyn, kuin en olisi ikinä ollut missään minkäänlaisessa vähemmistössä. Olin suurimman osan peruskoulustani luokalla, jossa me pojat olimme 20% vähemmistö. Joukkueurheilua lukuunottamatta harrastukseni olivat tyttövaltaisia (tästä sain kuulla vittuilua vuosikaudet), ja olen nyt ollut opiskelemassa kahdessa selvästi naisvaltaisessa oppilaitoksessa. Oikeastaan sellaisessa päivittäisessä arjessa olen ollut jatkuvasti vähemmistössä, jos sukupuoleen katsotaan. Olen kuitenkin kestänyt valinnoistani seuranneen ajoittaisen paskan, koska ymmärrän valinneeni ihan itse ja vapaasti oman polkuni. Olisin voinut valita helpommin ja tylsemmin, mutta tätä taidan oikeasti haluta ja silloin minun on kestettävä sen seuraukset.
Ei, en ole ehkä ollut ensimmäinen tai toinenkaan sukupuoleni edustaja montaa kertaa missään. Tiedän ihan tasan siitä huolimatta mitä se on, kun joka päivä on väärässä, joka päivä omat mielipiteet huudetaan kuorossa kumoon ja monina päivinä myös saa osakseen luokan enkeleiltä fyysistä väkivaltaa, koska kyllähän pojat sellaista kestää. Mitäpä tuosta, olihan 10v TheRimpula _etuoikeutettu vässykkä_. Olen myös niin etuoikeutettu, että jouduin kahdeksan ja puolen kuukauden pakkotyöhön valtiolle vankeusrangaistuksen uhalla. Ymmärrän, että kaikki Suomen nuoret naiset ovat kateellisia minulle siitä, että olin tuossa tilanteessa niin etuoikeutettu. Ja nämä raukat joutuivat sillä aikaa opiskelemaan tai tekemään oikeita töitä oikealla palkalla, haha. Samalla joutuivat varmaan kärsimään vielä rakenteellisesta syrjinnästä ja seksismistä siellä työpaikallaan tai koulussaan.
Tuntuu, että tästä miesten etuoikeutettuudesta on tullut joillekin totuus, kun sitä on tarpeeksi toisteltu. Edelleenkin haluaisin tietää miten minä, mies, olen vapaiden valintojeni kanssa yhtään etuoikeutetumpi kehenkään vapaita valintojaan tekevään naiseen nähden. Ja joo, minun ei tarvitse synnyttää, sen kyllä myönnän.