Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 957 150
  • 8 248

Jeffrey

Jäsen
lainataan doping -ketjusta:

minulle on ihan sama mitä termiä asiasta halutaan käyttää, mutta tällainen suhtautuminen ei ole millään tavalla ainutlaatuista. Osa voi olla rekrytoinnin kannalta ratkaisevassa roolissa. Siinä on tekemistä vakuuttaa pätevyydestään jos ennakkoasenne on että kuuluu ihmisryhmään joka on niin tyhmä että olemassaolo ei ole selitettävissä.

Yleistäminen on toki yleisessä isossa kuvassa väärin. Sukupuolissa nyt kuitenkin on eroja, haluttiin sitä nähdä tai ei. Tauskin keikat ovat täynnä naisia, Auerin Anneli saa olla melko yksinäinen. Naiset lähettelevät Breivikille rakkauskirjeitä, Aileen Wuornos tuskin sai ainuttakaan. Naiset tulevat keskenäänkin erilailla toimeen kuin miehet, noin siis yleisesti. Miehet sopivat toisenlaisiin ympäristöihin yleisesti paremmin kun naiset, siinä kun naiset taas toiseen. Toki ihminen tulee kohdata yksilönä ja toimivan tiimin kokonaiseksi tarvitaan riittävän samanlaisia ja samalla riittävän erilaisia tyyppejä sukupuolesta riippumatta.

Itse olin aikanaan nelisen vuotta naisvoittoisella alalla töissä. Tuona aikana minä itse olin muutaman kuukauden ajan siinä kiertävässä roolissa jonka kohteena oli sen (naisten) paskamyllyn, juorukierteen ja pikkukiusan keskiö. Paksunahkaisena se nyt ei niin haitannut, mutta kyllähän se "kiusaaminen" silti tuntui. Tuon kokemuksen seurauksena, ja miesjoukkueissa ikäni viettäneen tulin siihen tulokseen että kouluttauduin varsin miesvoittoiselle alalle. Ilokseni olen huomannut, että miesvoittoiselle alalle suuntautuvat naisetkin ovat pääsääntöisesti varsin hyviä tyyppejä.

Ai niin, hoxhox... Jos et tajunnut niin tuo lainaamaasi oli puolihuumorilla kirjoitettu.
 
Ilokseni olen huomannut, että miesvoittoiselle alalle suuntautuvat naisetkin ovat pääsääntöisesti varsin hyviä tyyppejä.

Eivätkö naisvaltaiselle alalle suuntautuvat naiset ole pääsääntöisesti hyviä tyyppejä? Siltä tuo nyt ikävästi kuulostaa. Ja eikö miesvaltaisilla työpaikoilla ole paskamyllyä, juorukierrettä ja pikkukiusaa?
 

keijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, C.Coyle
Eivätkö naisvaltaiselle alalle suuntautuvat naiset ole pääsääntöisesti hyviä tyyppejä? Siltä tuo nyt ikävästi kuulostaa. Ja eikö miesvaltaisilla työpaikoilla ole paskamyllyä, juorukierrettä ja pikkukiusaa?

No niin Jatkiksen suurin trolli. Ei, ei miesvaltaisilla aloilla ole näitä edellä kuvailemia juttuja. Vai onko? Sulla on siihen lähteet tilastot ja kaikki maailman faktat laittaa just nyt. Kiitos.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Missä umpiossa sinä oikein elät? Kyllä kasvatusvastuu ja kouluopetuksen tukeminen kuuluu kotiin ja lähtee kotoa. Ei opettajan ensisijainen työ ole KASVATTAA kenenkään lasta vaan opettajan ensisijainen tehtävä on yllättäen OPETTAA.

Lues nyt uudestaan. En minä opettajien kasvatusvastuusta ole mitään sanonut lainaamassasi tekstissä vaan nimenomaan opetusvastuusta. Opettaja opettaa ja on vastuussa siitä, että oppi menee perille. Vanhemmat ovat vastuussa siitä, että lapsi osaa käyttäytyä. Ei tää sen vaikeempaa ole.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämän päivän Hämeen Sanomissa osui silmään otsikko: " Liìsa Helamaa vaatii tasa-arvoista kohtelua etenkin naisille"

Pisti mietityttämään, että siinä on kyllä otsikko, joka onnistuu aiheuttamaan yhdessä lauseessa melkoisen paradoksin. Tuo sana "etenkin" on kyllä mielestäni pahasti ristiriidassa tasa-arvon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämän päivän Hämeen Sanomissa osui silmään otsikko: " Liìsa Helamaa vaatii tasa-arvoista kohtelua etenkin naisille"

Pisti mietityttämään, että siinä on kyllä otsikko, joka onnistuu aiheuttamaan yhdessä lauseessa melkoisen paradoksin. Tuo sana "etenkin" on kyllä mielestäni pahasti ristiriidassa tasa-arvon kanssa.

Tuossahan vaaditaan kaikkien naisten kesken tasa-arvoista kohtelua. Jos se todellakin on tavoite, niin tarkoittanee sitä, että lähihoitajanaisen ja ministerinaisen euro tulisi olla sama. Kai. Tai että kaikki naiset pitäisi nimittää pörssiyhtiöiden hallituksiin tai sitten ei ketään.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossahan vaaditaan kaikkien naisten kesken tasa-arvoista kohtelua. Jos se todellakin on tavoite, niin tarkoittanee sitä, että lähihoitajanaisen ja ministerinaisen euro tulisi olla sama. Kai. Tai että kaikki naiset pitäisi nimittää pörssiyhtiöiden hallituksiin tai sitten ei ketään.
Niinhän sitä luulisi, mutta uutisen luettuani asia ei todellakaan näin ollut.

E. Jutun kirjoittaja kertoi mm. Että hänen miehensä nykyään katsastaa aina autot, koska miehiä palvellaan paremmin yms.. onhan se ikävää ja väärin, jos näin oikeasti on, mutta ehkä nähdään vähän turhaa ongelmaa asiassa, jota ei välttämättä edes ole
 
Viimeksi muokattu:

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
VAleksin ylimielinen sekoilu ja edellisistä "kohuista" helposti irti keplottelut + muutoinkin ylimielinen asenne aiheutti sen, että eilen kun kenkää hänen todella hölmöistä twiiteistä tuli, niin hieman myhäilin.

Kuitenkin nyt on Valavuoren EU uran haudalla tanssimassa kaikennäköisiä itseään jakkaralle korottajia. Ali Jahangiri sai minut (melkein) oksentamaan, kun oli laittanut, että on tekopyhää tuomita Valavuori, jos ei boikotoi Lidliä sen kampanjan takia. Mitä helvettiä? Pitääkö se kampanja väkisin ottaa aikuisen ihmisen noin, vaikka se nyt oli selvää ettei siinä pyritty ketään loukkaamaan. Hyi saatana noita, ketkä kertovat miten pitää ajatella ja mitä saa tehdä.

Aivan liikaa kuunnellaan näitä mielensäpahoittajia tän päivän yhteiskunnassa. Työyhteisössä, taloyhtiössä, kunnallispolitiikassa tai ihan missä vain, yksittäinen mielensäpahoittaja pystyy kusemaan hyviä ajatuksia ja ideoita, joista tulisi hyviä toteutuksia. Miksi näin annetaan tapahtua? Ei kaikki voi mennä sen "heikoimman" / "syrjityn" / mitä ikinä tunteekin itsestään (tai siitä, miten jotain muuta syrjitään).

Tässä melkein rupeaa toivomaan, että Valavuori olisi päässyt taas livahtamaan tuosta ongelmasta ja vittuilemaan näille besserwissereille.

Edit. Kuitenkin pidän itseäni suvaitsevaisena seksuualivähemmistöjen suhteen, puolestani voivat mennä kirkossa naimisiin, adoptoida lapsen jne. eihän se ihmistä huononna millään muotoa. Pointti oli vaan tuossa hönnystelyssä ja jeesustelussa, miten kaikki pitää ottaa hyökkäyksenä.
 
Viimeksi muokattu:
Elämä on. Rukoilen jumalta apua henkilökohtaisessa taistelussani tuosta eroon pääsemisestä, mutta häjymäisesti joudun toteamaan ettei se nyt ehtinyt auttamaan.

Tukea rukouksillesi voit hakea tällaisesta ajatusleikistä: jos joku kehuu sinun häpyhuuliasi, otatko sinä sen kohteliaisuutena? Mikäli vastaus on ei, ehkä sun ei silloin myöskään kannata osoittaa tukeasi Hillarylle kirjoittamalla hänen kiveksistään.

Sinällään ei toki yllätä, että te Clntonin kannattajat olette aikaanne jäljessä inklusiivisen kielenkäytön omaksumisessa. Kielen syrjiviä rakenteita eturivissä vastustavat suunnannäyttäjät seisovat Sandersin takana. Clinton tulee sitten aikanaan mukana jälkijunassa, vähän kuten homoliittoasiassa. Jos ei aika jätä ennen sitä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tukea rukouksillesi voit hakea tällaisesta ajatusleikistä: jos joku kehuu sinun häpyhuuliasi, otatko sinä sen kohteliaisuutena? Mikäli vastaus on ei, ehkä sun ei silloin myöskään kannata osoittaa tukeasi Hillarylle kirjoittamalla hänen kiveksistään.
Minulla ei ole häpyhuulia joten en ota tuollaista lausuntoa millään tavalla. Minulla ei ole mitään tarvetta suhtautua vastakkaiseen sukupuoleen ylemmyyden tuntuisesti tai vastaavasti kokea alemmuutta vaan voin neutraalisti suhtautua asiaan. Tämä ei kuitenkaan estä minua käyttämästä erilaisia ilmaisuja ihmisistä jotka eivät samanlaiseen suhtautumiseen kykene. Voisi jopa sanoa että se on pointtikin.
 
Minulla ei ole mitään tarvetta suhtautua vastakkaiseen sukupuoleen ylemmyyden tuntuisesti tai vastaavasti kokea alemmuutta vaan voin neutraalisti suhtautua asiaan.

Kun kehut naista hänen kiveksistään, se on kaikkea muuta kuin neutraalia kielenkäyttöä. "Hillarylla on isot pallit" on oppikirjaesimerkki "ylemmyyden tuntuisesta" (sic) suhtautumisesta naissukupuoleen.

Common Expressions That Are Sexist

In addition to telling someone to "grow a pair" one could also suggest he/she "doesn't have the balls" to commit to whatever action he's unsure of taking. "Having balls" means having bravery. This idiom suggests that it is only men who are brave, as no one ever tells a man to "have some ovaries."

In 2012, Italy's highest court of appeals actually outlawed the phrase "you don't have the balls," punishable by fine, according toThe Guardian. Why? Because the phrase suggests "lack of determination, competence and consistency – virtues which, rightly or wrongly, continue to be regarded as suggestive of the male sex."

Like "man up," the phrase "grow a pair" links masculinity to strength and vice versa. The "pair" in question is testicles. By suggesting someone "grow a pair" they are suggesting that person is weak and/or cowardly, asUrban Dictionary points out.

Mitä mieltä ovat palstan johtavat vasemmistointellektuellit @Walrus21 ja @kahden suunnan sentteri? Onko teidän mielestänne naisen kiveksien kehuminen seksististä?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun kehut naista hänen kiveksistään, se on kaikkea muuta kuin neutraalia kielenkäyttöä.
enkö minä juuri päässyt rautalangasta vääntämästä kuinka tietyissä yhteyksissä voin käyttää muitakin kuin neutraaleja ilmaisuja. Käytän joissain tapauksissa termejä kuten neekeri tai valkonaama, joita en toisissa yhteyksissä käyttäisi missään nimessä.
 
Käytän joissain tapauksissa termejä kuten neekeri tai valkonaama...

No nyt on nerokasta puolustelua. Allu Valavuorenkin olisi kannattanut todeta vain, että "käytän tietyissä yhteyksissä termiä rimppakinttuhintti". Ja Jussi Salonojan, että "en minä tällaisista twiiteistä ole mitään kuullut".

joita en toisissa yhteyksissä käyttäisi missään nimessä.

Millaisissa yhteyksissä sinä et kehuisi naisen kivesten kokoa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä ovat palstan johtavat vasemmistointellektuellit @Walrus21 ja @kahden suunnan sentteri? Onko teidän mielestänne naisen kiveksien kehuminen seksististä?
Mikäs tässä naisten kivesten kehumisessa olikaan asiayhteys? Anteeksi kun en ole seurannut tätä huippumielenkiintoista keskusteluanne. Ei se nyt eksplisiittisesti väärin ole, mielestäni esim. "sinussa on munaa" tai "sinulla on hiekkaa pimpissä", tai ihan englannin kielen "pussy" (merkityksessä "nössö") ovat lähtökohtaisesti ihan korrekteja sanontoja, vaikka niiden etymologia juontuukin sukupuolisista stereotyypeistä. Eli samoilla linjoilla ystävä @dana77 :n kanssa. Mielestäni kyllä ryssää voi ryssäksi sanoa, tai neekeriä neekeriksi, jos sillä sanankäytöllä edistetään hyviä tarkoitusperiä. Useimmiten tarkoitusperät lienevät silti huonot, ja se ei ole mielestäni ok.

Mutta minähän nyt olenkin rasisti. Ja joidenkin sinun ansiokkaasti näyttelemiesi ääri-ihmisten mielestä kai sovinistikin, vaikka feministinä itseäni pidän.

EDIT:
Tämä sopii taas tähän.
Slavoj Žižek: Political Correctness is a More Dangerous Form of Totalitarianism | Big Think
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko nimetä joitain tällaisia ääri-ihmisiä, jotka mahdollisesti pitävät sinua sovinistina? Mikä heidän ajattelussaan antaa sinulle mielestäsi oikeuden nimitellä heitä ääri-ihmisiksi?
Muutamia nimiä joita usein luettelet, ja joiden mielipiteistä synnytät omaa kivaasi vetämällä keskusteluissa samanlaista roolia, ovat esimerkiksi Veronika Honkasalo, Emma Kari, Tiina Rosenberg, Maria Pettersson, yms.

Mielipiteensä asettaa alttiiksi julkiselle arvostelulle kun sen kertoo julkisesti, ja kai se oikeus arvosteluun ihan jostain sanam vapaudesta tulee. Enpä ole tullut tuollaista miettineeksi.
 
Mielipiteensä asettaa alttiiksi julkiselle arvostelulle kun sen kertoo julkisesti

Kyllä. Mutta voitko sinä kertoa, missä asioissa Kari, Rosenberg, Pettersson ja Honkasalo ovat väärässä? Minusta on kenkkua nimitellä toisia ääri-ihmisiksi vailla perusteita. Yleensä heidän puheisiinsa ja teksteihinsä ei tällä palstalla löydy minkäänlaisia tolkullisia vasta-argumentteja. Sen sijaan keskitytään paheksumaan sitä, että olen kehdannut nostaa heidän ajatuksensa esiin.
 
En voi, koska se ei liity tasa-arvoon tai poliittiseen korrektiuteen.

Minun puolestani voisit valita ihan sellaisen ketjun, joka tarkoitukseen parhaiten sopii. Mutta tuskinpa sinä näiden mainitsemiesi naisoletettujen ajatuksista tulet mitään virheitä osoittamaan, sillä et sinä pysty siihen.

Sellainen toki vähän kummastuttaa, että jos Kari ja Honkasalo muka olisivat ääri-ihmisiä kuten väität, mistä ihmeestä he olisivat saaneet eduskuntavaaleissa sellaisen äänipotin. Karille ääniä kertyi 4 647, Honkasalolle 5 369.
 
Viimeksi muokattu:
Minun puolestani voisit valita ihan sellaisen ketjun, joka tarkoitukseen parhaiten sopii. Mutta tuskinpa sinä näiden mainitsemiesi naisoletettujen ajatuksista tulet mitään virheitä osoittamaan, sillä et sinä pysty siihen.

Sellainen toki vähän kummastuttaa, että jos Kari ja Honkasalo muka olisivat ääri-ihmisiä kuten väität, mistä ihmeestä he olisivat saaneet eduskuntavaaleissa sellaisen äänipotin. Karille ääniä kertyi 4 647, Honkasalolle 5 369.
No tännehän sinä minut manasit kiveksistä keskustelemaan. Unohtuikohan se vai milloinkohan alat päästä asiaan. Vai oiskohan tässä tältä erää.
 
Sanna Ukkolalta melko omituista tekstiä Ylen sivuilla:
Sanna Ukkola: Poliittinen korrektius leviää, trumpit hierovat käsiään | Yle Uutiset | yle.fi

Mitä rajummin Trump kommentoi, sitä kovemmin hänen kannattajansa innostuvat ja nauraa röhnöttävät. He nauravat, koska tietävät, miten pahasti sanat loukkaavat sydänjuuriaan myöten kaikesta mahdollisesta pahastuvaa PC-porukkaa. Poliittinen korrektius on muuttunut monen mielessä vitsiksi. Ja lisävaatimukset korrektiudesta johtavat päinvastaiseen lopputulokseen – entistä rumempaan kielenkäyttöön.

Tämä aiheuttaa väistämättä Trumpin kaltaisten populististen hahmojen nousun. Poliittisesti korrektiin keskustelukulttuuriin kyllästyneille trumpit ja populistit edustavat antiteesia vallitsevalle keskustelukulttuurille, jossa toisinajattelijat kuvainnollisesti kivitetään.

Vaikka Trump ei voittaisi vaaleja, trumpeja tulee lisää. Siitä pitää huolen äänekäs vähemmistö, joka haluaa määritellä sen, mistä saa puhua ja millä tavalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No nyt on nerokasta puolustelua. Allu Valavuorenkin olisi kannattanut todeta vain, että "käytän tietyissä yhteyksissä termiä rimppakinttuhintti". Ja Jussi Salonojan, että "en minä tällaisista twiiteistä ole mitään kuullut".

Millaisissa yhteyksissä sinä et kehuisi naisen kivesten kokoa?
esim twitterissä edustaessani yritystä.

Keskustelupalstalla se että tajuaako kaikki vastaanottajat kaikki vivahteet ei ole niin justiinsa. parhaat vitsitkin on sellaisia että niitä eivät kaikki tajua. Sama värikkäiden ilmaisujen kanssa.
 
Keskustelupalstalla se että tajuaako kaikki vastaanottajat kaikki vivahteet ei ole niin justiinsa. parhaat vitsitkin on sellaisia että niitä eivät kaikki tajua. Sama värikkäiden ilmaisujen kanssa.

Juu, "Hillarylla on isot munat" on kyllä niin vivahteikasta ja värikästä tekstiä, että eivät sitä ihan kaikki tajua. Moni meistä kielellisesti sinua lahjattomammista joutuu varmasti pähkäilemään vähän kuten kinkkisempien Fingerpori-strippien kohdalla, että mitäköhän se dana niillä isoilla munilla oikein tarkoittaa. Viitataankoohan niillä rohkeuteen ja aikaansaavuuteen, vai onko kyse kenties siitä, että Hillary tykkää Kindereistä.

Samoin mulle tosin kävi esim. Olli Immosen kuuluisan "strong brave nation" -päivityksen kanssakin. Siinä oli minulle liian hienovaraisia vivahteita ja värikkäitä ilmaisuja, joten minusta kyseinen päivitys näytti helvetin typerältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös