Minulle riittää se, että tajusin kuinka termin selityseksi oli päin helvettiä ja vielä väitit että säästöt eivät tuota firmalle lisäarvoa.
Tietyllä tavalla minulle myös riittää se, että tiedän valtaosan muistakin lukijoista asian tajuavan,
Selittelystä saat silti 4/5.
Hyvin yrität seivata, varsinkin kun vedät muita tähän mukaan, heillä kuitenkin lienee oikeus omiin mielipiteisiin. Enkä minä ole väittänyt, ettei säästöt voisi tuoda firmalle lisäarvoa, tottakai voivat, esim. säästämällä palkoissa henkilöstökulut vähenee ja tulee lisäarvoa (olettaen että ostohinta, kiinteät- ja muuttuvat kustannukset, sekä myyntihinta pysyy samoina), mutta kun se ei edelleen liity kirjanpitoon, eikä palkanlaskentaankaan. Ne kun molemmat vain on pakollisia. Laskentatoimi/taloushallinto yleisesti on sellaista jossa seurataan operatiivista toimintaa, ne voivat ehdottaa, mutta eivät johda. Ne voivat kertoa, jos jokin asia ei nyt täsmää, riitä tai kannata, jälkikäteen, tai muodostamalla arvioita kannattavuudesta, mutta kun edelleen se ei ole operatiivista. Kirjanpitäjät ei anna potkuja, ei päätä tuotannollisista asioista jne. vaan seuraa jälkikäteen sitä toimintaa ja antaa korkeintaan kehittämisehdotuksia, tai osoittaa mistä rahaa katoaa, jotta operatiivinen toiminta voi asioihin puuttua.
Se lisäarvo ja arvonlisä on jo olemassa ennen kuin sitä tarkkaillaan, ilman sitä toimintaa ei ole mitä tarkkailla. Kirjanpitäjät eivät sitten taas tarkkaile muuta kuin firman menoja ja tuloja lain mukaan, eikä varsinkaan palkanlaskijat. Toiset tekee juuri sitä itseään, eli laskee palkkoja ja toiset pitää kirjaa kaikesta. Sulla nyt menee termit sekaisin aika kirkkaasti. Kirjanpitäjät on hyvin usein jopa ulkoistettu muualle, samoin palkanlaskenta.