Naisten oikeudet eivät parane miehiä polkemalla, eikä poikien nöyryyttäminen lapsesta saakka paranna sukupuolten tasa-arvoa, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Sanna Ukkola.
www.iltalehti.fi
Ukkolalta jälleen hyvää näkökulmaa tähän nykypäivää vaivaavaan puusilmäisyyteen, eli yleistämiseen. Samat henkilöt kieltävät tekemästä yleistyksiä, mutta sortuvat siihen itse, kun kohde on heille sopiva. Typerää, mutta niin yllätyksetöntä toimintaa feministeiksi julistautuneilta ihmisoletetuilta.
Poimin tuosta tuon väistämisen. Olen joutunut asiaa pohtimaan, koska olen puolisoni kanssa tässä päinvastainen; kadulla, liikenteessä kulkuneuvoilla liikuttaessa, kaupoissa jne ihmisiä kohdattaessa minä luontaisesti hidastan ja väistän, kun vaimoni taas kiihdyttää ja valtaa tyhjän tilan. Esimerkiksi pyörälenkillä kadotamme toisemme tästä syystä hyvin helposti. Hauskaa sinällään, että urheillessa minä nautin kontakteista, nujuamisesta maalin edessä jne mutta vaimo ei suurin surminkaan halua joukkuepelikentälle.
Ymmärrän, että naisia pelottaa. Ymmärrän myös, että monia miehiä pelottaa. Olen varma, että tuhannet koulupojat hipsivät, jos ylipäänsä hipsivät, kouluun pelko puserossa. Tämän pelon kohteena ovat useimmiten todellinen tai kuviteltu pieni joukko henkilöitä, joilla on penis.
Eilen luin jotain juttua jostain ja törmäsin termiin "man gaze" eli kai jonkinlainen hyväksikäyttävä katse. Minua alkoi pelottaa. Työskentelen naisten keskellä. Jos tällaisille abstraktioille aletaan antaa oikeaa merkitystä, joku satunnainen työkaveri, sijainen, opiskelija, kuka ikinä voi tehdä työelämästäni hankalaa. Jo nyt olen varovainen vaikkapa siinä, mille työkavereiden keskinäiselle pikkutuhmalle vitsailulle voin naurahtaa taukohuoneessa. Kosketukset ovat äärimmäisen poissuljettuja muulloinkin kuin korona-aikana. Olen siis käytännössä eriarvoisessa asemassa työyhteisössä. Toki useammissa asioissa asemani on parempi kuin se olisi naisena.
Mitään, siis mitään sellaista ei koskaan ole tapahtunut, että peloilleni olisi syytä. Toisaalta varmaan ihan perus pirjoonkaan ei todellisuudessa kohdistu jokaisella kotimatkalla väkivallan uhkaa. Mutta on varmasti alueita, maantieteellisiä ja sosiaalisia, joissa se uhka on kohonnut. On pakko olla, koska toisinaan tapahtuu kauheuksia jotka useimmiten tekee henkilö jolla on penis. Tosin uutisia seuraamalla on saanut käsityksen, että peniksettömät tekijätkin ovat löytäneet sisäisen peniksensä valitettavan väärin ymmärretyllä tavalla.
Mitä minä voin tehdä, että pelkooni ei olisi aihetta? Ainakaan ei kannata hakeutua töihin sellaisiin ympäristöihin, joissa voimafeministit pitävät marttyyrisupersankarikerhoja yllä. Ja tietysti edelleen jatkaa väistelyä, joka on minulle luontainen tapa toimia. Paitsi kentällä. Siellä kolisee jatkossakin.