Mainos

Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 1 102 654
  • 9 272

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yksi kysymys. Mistä lähtien Juha Sipilän, Teemu Selänteen, valkoisten heteromiesten ja muiden valta-asemassa olevien pilkkaamista ei ole paheksuttu? Mm. sinun postauksesi kanssa samanlaisia valituksia on verkkokin pullollaan. Selänteelle löytyy ihan helvetisti puolustajia ja kritiikin paheksujia, vaikka tekisi miten vakavia rikoksia*.
Yritin vältellä keskustelua juuri sinun kanssasi. Kysymyksestäni tuli yhtäkkiä valitus, ja muutenkin koko postauksen ydin pääsi hukkumaan. Koomikoilla on yleinen sääntö - ainoastaan ylöspäin saa lyödä. Tätä universaalia totuutta kyseenalaistin. Henkilökohtaisesti antaisin koomikoiden ilmaista itseään vapaasti ja kansan äänestää ”jaloillaan”.
Miten standardin mukainen heteromies edes loukkaantuu, jos joku yksilö häntä herjaa? Eihän sillä ole mitään tehoa. Enemmistön tuki on aina takana, joten asiat voi kuitata yksittäisen ihmisen mielipiteenä. Ainakin omasta mielestä elämä tällaisena keskiverrot ominaisuudet omaavana on aika helppoa; voi mennä melkeinpä tilanteeseen kuin tilanteeseen joutumatta muiden pilkan tai naureskelun kohteeksi.
Aivan. Mutta miten tämä eroaa standardin mukaisen heteronaisen tilanteesta?

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan nauti vastaavaa laumasuojaa. Silloin voi olla aika ikävää kuunnella, kun valtaväestö nauraa jollekin ominaisuudelle, josta olet jo lähtökohtaisesti epävarma ja joka kuitenkin määrittää identiteettiäsi. Enkä nyt puhu mistään kasvomeikkien sävyvalinnoista, vaan perhe- ja sukulaistaustasta tai synnynnäisistä ominaisuuksista.
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä näitä tuntemuksia, ja olet tässä aivan oikeassa. Mutta ei sitä laumasuojaa hirveästi silloinkaan tunne omaavansa, kun valtaväestö nauraa sinulle henkilökohtaisesti. Silloin se on vedetty yksilötasolle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Henkilökohtaisesti antaisin koomikoiden ilmaista itseään vapaasti ja kansan äänestää ”jaloillaan”.
Missä kohtaa tämä ei muuten toteudu? Joku heitteli täällä jo jotain Idi Aminia taas vaihteeksi peliin. Onko jotain näyttöä siitä, että koomikot eivät nykyisin saa vitsailla laajalla skaalalla aiheita ja näkökulmia?

Aivan. Mutta miten tämä eroaa standardin mukaisen heteronaisen tilanteesta?
Ei juuri mitenkään. Vertailukohta olikin vähemmistöt vs. valtaväestö.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Missä kohtaa tämä ei muuten toteudu? Joku heitteli täällä jo jotain Idi Aminia taas vaihteeksi peliin. Onko jotain näyttöä siitä, että koomikot eivät nykyisin saa vitsailla laajalla skaalalla aiheita ja näkökulmia?
Tästä on tarkalleen kolme vuorokautta kun valtakunnansyyttäjä kertoi Suomen suurimmassa päivälehdessä että riippuu "kontekstista" tuleeko koomikolle syyte ja lanseerasi ajatuksen "sananvapausrikoksesta" ja että "ihmisryhmiä ei saa solvata".

Nyt poliisi tutkii vanhoja TV-sarjoja että löytyykö niistä rikoksen tunnusmerkkejä. En tiedä. Pitäisikö tuosta olla huolissaan?

Se mitä mieltä sinä ja muut asioita kieltävät tippergoret olette minun huumorintajustani ei kiinnosta pätkän vertaa. Huumorintajua on varsin subjektiivinen asia ja se mikä minua naurattaa ei välttämättä naurata hiekkapilluja ja se on ihan ok. Pidä minua junttina, rasistina, empatiakyvyttömänä tai vaikka ananaspizzana. Minua ei sinun ajatuksenlukusi kiinnosta.

Se että huumoria setvitään seuraavaksi raastuvassa onkin sitten vähän eri asia.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Missä kohtaa tämä ei muuten toteudu? Joku heitteli täällä jo jotain Idi Aminia taas vaihteeksi peliin. Onko jotain näyttöä siitä, että koomikot eivät nykyisin saa vitsailla laajalla skaalalla aiheita ja näkökulmia?
Lue konteksti. Vastasin toiselle nimimerkille, joka väitti minun valittaneen siitä, etten sallisi pilkkaa tiettyjä tahoja kohtaan, kun kyseenalaistin vain koomikkojen vanhaa ”totuutta” siitä, että ylöspäin sopii lyödä, ei alaspäin. Täsmensin vain henkilökohtaisen näkemykseni hänelle. Jos kerran saa lyödä, niin miksei kaikkia?

Ei juuri mitenkään. Vertailukohta olikin vähemmistöt vs. valtaväestö.
Ei minulla. Kysymykseni oli keskittynyt puhtaasti siihen, miksi etuoikeutetulle vitsailuun sopivalle kansanosalle on annettu sukupuoleksi mies, vaikka naiset ovat tällä mittarilla aivan yhtä etuoikeutettuja. Enkä edelleenkään ole sitä mieltä, etteikö valkoista lihaasyövää heteromiestä saisi pilkata.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Olen joskus kuullut melko "hauskan" määritelmän huumorista:
- Korrektilla vitsillä on kaksi ominaisuutta :
1: Se ei loukkaa ketään.
2: Se ei naurata ketään.
Tai niin kuin elokuvassa Good Morning Vietnam, jossa Nixonia pilkkaava radiotiskijukka sai fudut ja hänen tilalleen laitettiin poliittisesti korrekti nobody, jonka huumori ei naurattanut juuri ketään. Tässä elokuvassa esiintyi myös sensoreja, jotka ottivat huumorin liian vakavasti. Toisaalta voimakkaan ivan salliminen toimisi myös systeemin hyväksi, sillä ivan kohde, järjestelmä, välttyy itse kapinoinnista, koska se sallii varaventtiilin, huumorin olemassaolon.

Tuntemattomassa sotilaassa jotkut upseerit ymmärsivät hyvin, että kuolemanvaarassa oleville ihmisille kannattaa antaa mahdollisuus lyödä leikkiä sodasta ja systeemistä.

Huumorilla on sekin ominaisuus, että pahantahtoinen huumori ei naurata juuri ketään. Voimakas pilkka voi naurattaa vain, jos se on suunnattu valtaapitäviä vastaan. Vähemmistöjä kaltoin kohteleva huumori lakkaa olemasta huumoria, jos siinä on jokin vahva tendenssi, joka epäinhimillistää heidät. Nauru lakkaa ja huumori samalla.

On täysin anakronistista, jos sellaiset, jotka eivät olleet vielä syntyneetkään saamelaissketsien esittämisen aikaan, tulkitsevat sketsejä rasistisen ennakko-oletuksen mukaan. Todellinen sketsin tulkintamalli tulee suomalaisten suhteesta alkoholiin, tämä lienee nykyään muuttunut toisenlaiseksi. Kännihuumori ei enää kiinnosta tekijöitä, vaikka se on pitkään kuulunut suomalaisen huumorin genreen: tästä voi hakea lisätietoa katsomalla sketsejä 60-luvulta 80-luvun loppuun.

Näin myös unohtamalla perusajatuksen, jonka mukaan humalassa asioista tulee hauskoja, saamelaissketsikin muuttuu rodullistavaksi. Todellisuudessa saamelaisuus on vain kulissi humalan ilojen ylistämiselle. Puetaan saamelaispuvut päälle, teeskennellään humalaisia ja kaikilla on hauskaa (paitsi että sketsien hauskuudesta voi olla montaa mieltä).

Toisin sanoen, tuolloisen ajatustavan mukaan, ei kännissä olo ollut mitenkään tuomittavaa tai leimannut tiettyä vähemmistöä. Päinvastoin, kyseinen vähemmistö otettiin mukaan yhteiseen suomalaiseen ahdistukseen ja humalaan.

Huumorin yksi perusfunktio on käsitellä asioita tietystä hieman vinosta näkökulmasta, jolloin ehkä uhkaavaksi koettu asiakin muuttuu tutummaksi, tavallisemmaksi. Se toimii enemmänkin ennakkoluulojen poistajana kuin niiden lisääjänä. Näin siis demokraattisessa yhteiskunnassa.

Huumorin kohteen huomioiminen toteutuu juuri siinä, että kohde tehdään inhimilliseksi, samanlaiseksi kuin me. On sitten toinen asia, haluaako kohde samaistua suomalaiseen elämänmenoon, tolkuttomaan kännäämiseen esimerkiksi. Tässä mielessä huumori heijastaa valtasuhteita ja se voi olla kohteesta ahdistavaa. Tähänkin on olemassa lääke: oivallus, että kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja kukaan ei täydellisesti edusta jotakin ryhmää. Siksi jokin vähemmistöön kohdistuva huumori ei edes osu yksilöön, koska hän on etupäässä yksilö, ei jokin abstraktin ryhmäominaisuuden kantaja.

Yksittäisen tavalliseen ihmiseen kohdistuva jatkuva vitsailu esim. jonkin ryhmäominaisuuden vuoksi on sitten huumorin pimeä puoli, tähän tuleekin puuttua esim. työpaikoilla, silloin mennään kiusaamiseen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Yritin vältellä keskustelua juuri sinun kanssasi. Kysymyksestäni tuli yhtäkkiä valitus, ja muutenkin koko postauksen ydin pääsi hukkumaan. Koomikoilla on yleinen sääntö - ainoastaan ylöspäin saa lyödä. Tätä universaalia totuutta kyseenalaistin. Henkilökohtaisesti antaisin koomikoiden ilmaista itseään vapaasti ja kansan äänestää ”jaloillaan”.

Ihan hyvä idea vältellä, mutta kiitos kun keskustelet.

Se mainitsemasi "yleinen sääntö" on ihan yksi perusjuttu elämässä. Vittuilu isommille on aina haastavampaa kuin pienen potkiminen päähän. Unohdat nyt edelleen sen, että valtaapitävillä on suoja ja puolustajansa. Sinäkin puolustat nyt niitä, joilla on yhteiskunnan ja fanien suoja. Oletko ihan varma että juuri heitä pitää suojella huumorilta?

Saa heitä puolustaa. Heitä vain puolustaa jo helvetinmoinen lauma. Lähtöasetelmaa väitän erilaiseksi kuin näet, ja seuraamuksia.

Myös pienille saa vittuilla, kaikille saa. Se on vain vaikeampaa, eivätkä kaikki peruspertit osaa. Ja sekös vituttaa kun joku ei naura peruspertin vitsille.

*****

Nyt lienee aika mennä tutimaan. Osa jo niin kännissä että puhuu Idi Aminista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Isäni johdatti minut kunnalliseen kirjastoon jo seiskytluvun alussa, hiihrettihin kakskyt kilometriä umpihangessa sinne, taisi olla marraskuu. No siitähän seurasi minulle vuosien piina, kirjastoissa oli lukemattomia kirjoja. Vaan siis aikoinaan pienen pienenä poikana Macleanien ja Gordonin lääkärikirjojen, ennen Millereitä ja Vonnegutteja, luin myös siinä sivussa kaskukokoelmia eli vitsikirjoja, niitä oli viis- ja kuuskytluvulla julkaistu moneenkin lähtöön. En muista enää yhtään vitsiä, mutta niistä kirjoista löytyisi myös arveluttavia munauksia. Luultavasti noita vanhoja kirjoja ei enää kirjaston hyllyssä, mutta ehkä kellaritilasta tilattavissa kuitenkin. Eli siis periaatteessa saatavilla.
Ehkä nyt olisi siis tärkeää, jotenkin niin vitun tarpeellinen aika lukea kaikki kirjastojen kirjat läpi uudelleen ja kerätä mahdolliset mielenpahoittavat yhteen konttiin ja toimittaa yhteiskuntaa lämmittävään polttolaitokseen.

Älkää polttako Fahrenheit Neljäviisykkösiä kuitenkaan, älkää. Ettehän?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Se mainitsemasi "yleinen sääntö" on ihan yksi perusjuttu elämässä. Vittuilu isommille on aina haastavampaa kuin pienen potkiminen päähän.
No se on ehkä perusjuttu niille, jotka tykkää lokeroida ihmisiä kategorioihin, joihin voi soveltaa eri sääntöjä. Itselleni yleinen perussääntö elämässä on, että jokainen ihminen on yksilö, johon tulisi soveltaa samoja sääntöjä. Enkä tarkoita sitä, että kaikille pitäisi saada sanoa samoja asioita, koska on ihmisryhmiä, jotka kokevat tietyt sanat kivuliaammin kuin toiset. Mutta asioita voi myös tarkastella seuraamusten kautta, ja sitä kautta pohtia vastuukysymyksiä. Ihmisiä, joilla on paksumpi haarniska on tietenkin turvallisempaa pilkata, koska eivät loukkaannu niin helposti. Mutta jos onnistut loukkaamaan ihmistä, loukkaat ihmistä. Ei pitäisi olla merkitystä mihin lokeroon hän kuuluu.

Ja jos olet koomikko (kuten tässä aiheena on ollut), vittuilu isommille ei todellakaan ole haastavampaa, kuin pienen potkiminen päähän. Yleisö tykkää yleisesti ottaen siitä, kun parempiosaisia pilkataan, kun taas pienemmän sortaminen tekee koomikosta helposti kiusaajan.

Huomautan myös, että jo toistamiseen väität minun puolustavan valtaapitäviä huumorilta. Millä tavalla teen niin, jos kysyn, miksi toisia ihmisiä saa loukata ja toisia ei? En ole rajoittamassa huumoria mihinkään suuntaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No se on ehkä perusjuttu niille, jotka tykkää lokeroida ihmisiä kategorioihin, joihin voi soveltaa eri sääntöjä. Itselleni yleinen perussääntö elämässä on, että jokainen ihminen on yksilö, johon tulisi soveltaa samoja sääntöjä. Enkä tarkoita sitä, että kaikille pitäisi saada sanoa samoja asioita, koska on ihmisryhmiä, jotka kokevat tietyt sanat kivuliaammin kuin toiset. Mutta asioita voi myös tarkastella seuraamusten kautta, ja sitä kautta pohtia vastuukysymyksiä. Ihmisiä, joilla on paksumpi haarniska on tietenkin turvallisempaa pilkata, koska eivät loukkaannu niin helposti. Mutta jos onnistut loukkaamaan ihmistä, loukkaat ihmistä. Ei pitäisi olla merkitystä mihin lokeroon hän kuuluu.

Ja jos olet koomikko (kuten tässä aiheena on ollut), vittuilu isommille ei todellakaan ole haastavampaa, kuin pienen potkiminen päähän. Yleisö tykkää yleisesti ottaen siitä, kun parempiosaisia pilkataan, kun taas pienemmän sortaminen tekee koomikosta helposti kiusaajan.

Huomautan myös, että jo toistamiseen väität minun puolustavan valtaapitäviä huumorilta. Millä tavalla teen niin, jos kysyn, miksi toisia ihmisiä saa loukata ja toisia ei? En ole rajoittamassa huumoria mihinkään suuntaan.

Jos onnistut irroittamaan ihmiset heidän ympäristöstään ja asemastaan, niin sitten on ihan kiva, että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti. Toistaiseksi tiedehenkilöt eivät ole onnistuneet tässä pyrkimyksessä.

Yleensä valtaapitävistä tehty pilkka kohdistuukin siihen asemaan, hahmoon julkisuudessa, ei yksityiseen henkilöön.

Enkä ihan heti muista sketsejä Veikko Hurstista. Köyhiä päähän potkineista kyllä.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisikö olla huolissaan siitä, että esim. rengasasentajien keskuudessa naisia on todella vähän? Pitäisikö rengasasentajille saada sukupuolikiintiöt? Vai olisko vaan järkevää hyväksyä, että eroja löytyy ja on aloja joissa toinen sukupuoli pärjää ja tienaa paremmin kuin toinen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jumalauta että sieppaa nykymeininki. Kenellekään ei saa enää nauraa, paitsi heteroseksuaaliselle keski-ikäiselle keskivartalolihavalle alkoholia juovalle ja lihaa syövälle miespuoliselle henkilölle, eli minulle. Ja saahan minulle nauraa, ei siinä mitään, mutta tylsäksi käy jos muille ei saa. Kyllä pitää saada nauraa myös naisille, lapsille, vanhuksille, mustalaisille, lappalaisille, savolaisille, ruotsalaisille, neekereille, laihoille, intiaaneille, kierosilmille, eskimoille, homoille, heteroille, puhevikaisille, kääpiöille, turkulaisille, poliitikoille ja korvasienille. Saatana, ei kukaan saa eikä voi olla niin erinomainen, että nostaa itsensä naurettavuuden yläpuolelle. Siihen loppuu huumori, siihen loppuu kulttuuri. Sitten vaan istutaan jokainen omassa nurkassaan nenä näytössä kiinni ja odotellaan josko kohta pääsisi taas loukkaantumaan ja älähtämään.

Vittu, me ihmiset. Meissä on nykyään jotain perustavanlaatuista vikaa.
Tuo viimeinen lausahdus on ihan hyvä, muttta ehkä mietin asiaa eri tavalla.

Minusta on aina hauskaa lukea tallaiset kirjoitukset niin, että kuvitttelen kirjoituksen käsittelevän koulukiusaamista ja sen sääntöjen selittämistä lapselle. Ei kuulemma saa nykyään enää koulussa kiusata läskejä, rillipäitä, köyhiä, värivammaisia, orpoja, lepakkojen lapsia. Ketä sitten saa kun onhan se sellainen perusoikeus, että pitäähän jotakuta muuta saada kiustata ja pilkata. Barrikaadeille!
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo viimeinen kysymys on ihan hyvä, muttta ehkä mietin asiaa eri tavalla.

Minusta on aina hauskaa lukea tallaiset kirjoitukset niin, että kuvitttelen kirjoituksen käsittelevän koulukiusaamista ja sen sääntöjen selittämistä lapselle. Ei kuulemma saa nykyään enää koulussa kiusata läskejä, rillipäitä, köyhiä, värivammaisia, orpoja, lepakkojen lapsia. Ketä sitten saa kunhan se sellainen perusoikeus, että pitäähän jotakuta muuta saada kiustata ja pilkata. Barrikaadeille!
Tämä on ihan hyvä analogia ja tosiaan voidaan kelailla hiukan sitä, miten paljon seuraava avautuminen iltapäivälehdessä saisi pahastumista aikaan:

- Muun Sukupuolinen, kolleganne Natsi Suvakki halusi pyytää anteeksi sitä, että osallistui 80-luvulla koulukiusaamiseen. Olitte mukana ryhmässä, joka kiusasi "köyhiä neekeriläskejä". Mitä olette mieltä?
- Ehkä se hänen nykyinen asemansa vaatii, että pitää hieman nuoleskella. Onhan se vähän erikoista, että vanhoja asioita pyydetään anteeksi. No, on kai se hienoa pyydellä anteeksi.
- Kiusaisitteko nykyään, jos sitä pyydettäisiin?
- No en enää kiusaisi. Mutta se oli silloin ja sitä aikaa, eikä niitä tarvitse anteeksipyydellä. Joka kiusaamista saisi pyydellä anteeksi, jos sille tielle lähtee.

---

Kokeillaan toista myös, nyt kun innostuin aiheesta:

- Sergei Ivanovitsh, teitte Suuren Isänmaallisen sodan aikaan iskuja suomalaisiin siviilikyliin, eikö?
- Pääasiassa me iskimme fasistien asevarastoihin.
- Nyt kuitenkin samassa joukko-osastossa palvellut aseveljenne Dmitri Mihailovitsh on pyytänyt anteeksi iskuistanne aiheutuneita siviiliuhreja ja vieraillut Suomessa erikseen kahdella maatilalla, jonka alueilla teloititte mm. alle vuoden ikäisen vauvan, leikki-ikäisiä lapsia, nuoren tytön, kaksi aseetonta ikämiestä sekä talon emännän.
- No, ehkä se hänen nykyinen asemansa vaatii, että pitää olla vähän mielin kielin. Ne tapahtunut kauan sitten ja onhan se vähän erikoista, että vanhoja juttuja kaivellaan.
- Tappaisitteko uudelleen siviilejä?
- No en tietenkään! Mutta ei minulla ole mitään aihetta anteeksipyyntöön ja piste.
- Mutta anteeksipyyntö olisi kuitenkin merkittävä symbolinen ele edelleen elossa olevien uhrien omaisille, sillä ikäänkuin saatettaisiin ilmi heidän kokemansa tragedia ja ehkä helpotettaisiin valtiollisetkin mittasuhteet saaneen vaikenemisen aiheuttamaa traumaa.
- Kaikiltako lähden pyytelemään anteeksi? Sota on sotaa ja uhreja tulee, kyllä tämä on tässä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pakkohan tässä on mainita HS:n lähes ikoninen, poliitikkoja 40 vuotta menestyksellä pilkannut pilapiirtäjä Kari Suomalainen, joka lopulta erotettiin, kun alkoi pilkata suomalaisten viranomaisten toimintaa 90-luvun somaliaallon yhteydessä.
Erottamisen syy naamioitiin rasismiksi, kun piirsi somaleille liian isot huulet. Karin somalipiirrosten pilkka kuitenkin kohdistui ulkomaalaispolitiikkaan eikä somaleita niissä pilkattu tai vähätelty. Motiivejaan korkeintaan epäiltiin.
Rasistihan Suomalainen oli, joskaan ei poikennut juurikaan tutusta kaavasta. Sattumalta "kritisoi" maahantulopolitikkaa, kehitysapua ja väärän väristen kultuuria whataboutismi-henkisesti. Varmasti noista sketseistä jonkun yksitteisen voi vierittää viranomaisten pilkaksi kun ovat niin tyhmiä, että uskovat sosiaaliturvaa väärinkäyttävien neekerien valheet, mutta kokonaisuutena kun se kävelee, ääntelee ja näyttää ankalta, niin sattaapahan se ollakin
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Huumorista vielä.

Huumori yksinkertaistaa. Huumori vetää mutkat suoriksi. Huumori pelaa stereotypioilla, että tyhminkin ymmärtäisi. Toki voi vitsailla Shakespearen tuotannon dishumanistisilla konnotaatioilla, mutta ketä se kiinnostaa? Tavan urpoa kiinnostaa nauraa mannelle, joka harrastaa triathlonia. Kävelee uimahallille ja ajaa fillarilla pois.

Huumori vapauttaa. Huumori tarjoaa hetkeksi pakotien ahdistavasta, tukahduttavasta todellisuudesta. Huumori on eskapismia, vähän kuin AWen ihannoima Van Halen. On helvetin hienoa nauraa jonkun epäonnelle. Vittu, tuollakin menee huonosti. Oman elämän paska saattaa tuntua siedettävämmältä kun huomaa, että muidenkin elämässä on sitä samaa paskaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on ihan hyvä analogia ja tosiaan voidaan kelailla hiukan sitä, miten paljon seuraava avautuminen iltapäivälehdessä saisi pahastumista aikaan:

- Muun Sukupuolinen, kolleganne Natsi Suvakki halusi pyytää anteeksi sitä, että osallistui 80-luvulla koulukiusaamiseen. Olitte mukana ryhmässä, joka kiusasi "köyhiä neekeriläskejä". Mitä olette mieltä?
- Ehkä se hänen nykyinen asemansa vaatii, että pitää hieman nuoleskella. Onhan se vähän erikoista, että vanhoja asioita pyydetään anteeksi. No, on kai se hienoa pyydellä anteeksi.
- Kiusaisitteko nykyään, jos sitä pyydettäisiin?
- No en enää kiusaisi. Mutta se oli silloin ja sitä aikaa, eikä niitä tarvitse anteeksipyydellä. Joka kiusaamista saisi pyydellä anteeksi, jos sille tielle lähtee.

---

Kokeillaan toista myös, nyt kun innostuin aiheesta:

- Sergei Ivanovitsh, teitte Suuren Isänmaallisen sodan aikaan iskuja suomalaisiin siviilikyliin, eikö?
- Pääasiassa me iskimme fasistien asevarastoihin.
- Nyt kuitenkin samassa joukko-osastossa palvellut aseveljenne Dmitri Mihailovitsh on pyytänyt anteeksi iskuistanne aiheutuneita siviiliuhreja ja vieraillut Suomessa erikseen kahdella maatilalla, jonka alueilla teloititte mm. alle vuoden ikäisen vauvan, leikki-ikäisiä lapsia, nuoren tytön, kaksi aseetonta ikämiestä sekä talon emännän.
- No, ehkä se hänen nykyinen asemansa vaatii, että pitää olla vähän mielin kielin. Ne tapahtunut kauan sitten ja onhan se vähän erikoista, että vanhoja juttuja kaivellaan.
- Tappaisitteko uudelleen siviilejä?
- No en tietenkään! Mutta ei minulla ole mitään aihetta anteeksipyyntöön ja piste.
- Mutta anteeksipyyntö olisi kuitenkin merkittävä symbolinen ele edelleen elossa olevien uhrien omaisille, sillä ikäänkuin saatettaisiin ilmi heidän kokemansa tragedia ja ehkä helpotettaisiin valtiollisetkin mittasuhteet saaneen vaikenemisen aiheuttamaa traumaa.
- Kaikiltako lähden pyytelemään anteeksi? Sota on sotaa ja uhreja tulee, kyllä tämä on tässä.

Oliko Peteliuksen sketsien tarkoituksena kiusata saamelaisia, ja yrititkö samalla syyllistää Kallialaa omasta lausunnostaan? En ole jaksanut aiheeseen riittävän syvällisesti perehtyä, mutta jos tarkoituksena oli joku muu kuin kiusaaminen, esim. huumoriohjelman tekeminen (huonon) huumorin ystäville, niin jopa ensimmäinen vertauksesi menee taulusta ohi niin että heilahtaa, toiseen hassutteluun en jaksa edes ottaa kantaa.

Mutta anteeksipyyntö on totta kai mielestäni paikallaan, jos Petelius itse niin asian kokee. Olen itsekin ollut nuoruuteni jonkinnäköisessä "vähemmistössä", ja kyllä se vaan loukkaa, jos aina vaan ylläpidetään niitä pahimpia stereotypioita. Mutta mutta, silti toivoisin ihmisiltä jonkinlaista suodatinta, varsinkin jos puhutaan tässäkin kyseessä olevasta sketsiviihteestä, jonka tarkoituksenakin on lyödä homma kunnolla ns. läskiksi.
 


Nykynäkökulmasta nämä pikkutuhmat mainokset eivät menisi ikinä läpi. Lienee tällä erotiikan ja esineellistämisen kieltämisellä yhteys syntyvyyden romahdukseen. 90-luvun mainokset varmaankin vielä herätti haluja iltasella monissa suomalaiskodeissa. Mieleen tulee Jörn Donnerin repliikki, kun Perkele kuvia Suomesta 2-dokumentissa pohti Kyyjärvellä korjaamomiehen kanssa väestökatoa: "Pitää naida enemmän!" Nykyinen nutturapäisen kireä ilmapiiri ei kannusta siihen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oliko Peteliuksen sketsien tarkoituksena kiusata saamelaisia, ja yrititkö samalla syyllistää Kallialaa omasta lausunnostaan? En ole jaksanut aiheeseen riittävän syvällisesti perehtyä, mutta jos tarkoituksena oli joku muu kuin kiusaaminen, esim. huumoriohjelman tekeminen (huonon) huumorin ystäville, niin jopa ensimmäinen vertauksesi menee taulusta ohi niin että heilahtaa, toiseen hassutteluun en jaksa edes ottaa kantaa.
Ei varmaankaan alkuperäinen tarkoitus ollut kiusata, enkä suoranaisesti väitä Kallialaa kiusaajaksi. Kuitenkin molemmat olivat ylläpitämässä syrjivää rakennetta ja jossain määrin jopa vahvistamassa sitä, ja sikäli vain toinen heistä on tämän anteeksipyynnön jälkeen selvillä vesillä. Kyllä, vedin tarkoituksella överiksi enkä rinnasta suoraan sketsiviihdettä koulukiusaamisen tai murhien kaltaisiin tekoihin, mutta aika usein nämä teot aukeavat paremmin kun niiden antaa keulia, ja se kyllä oli tarkoitukseni.

Mutta anteeksipyyntö on totta kai mielestäni paikallaan, jos Petelius itse niin asian kokee. Olen itsekin ollut nuoruuteni jonkinnäköisessä "vähemmistössä", ja kyllä se vaan loukkaa, jos aina vaan ylläpidetään niitä pahimpia stereotypioita. Mutta mutta, silti toivoisin ihmisiltä jonkinlaista suodatinta, varsinkin jos puhutaan tässäkin kyseessä olevasta sketsiviihteestä, jonka tarkoituksenakin on lyödä homma kunnolla ns. läskiksi.
Suodattimet ovat paikoillaan, olen samaa mieltä. Itse en kokenut oikeastaan erityistä tarvetta puuttua tähän tapaukseen ennen kuin mielensäpahoittajien armeija alkoi nostaa osin täällä mutta varsinkin somessa Kallialaa jalustalle jonakin tosimiehenä vs. PPP:n vihreä ämmämäisyys ja pisteiden kalastelu, ja pointtini on enemmän siinä kuin varsinaisesti 80-luvun sketsiviihteestä, jota itsekin katson aikansa tuotteena, jota on turha alkaa liikaa taannehtivasti moralisoimaan. On kuitenkin hyvä tunnistaa tuollaisen viihteen ongelmakohdat ja tunnustaa, ettei ihan putkeen mennyt, kuten Petelius teki.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tällaista kommentoidakseen kannattaisi tutustua ko. herran tuotantoon hieman paremmin, mm. siihen milloin ja missä tilanteessa nuo kuvat piirreltiin. Ymmärrän toki, ettei sinua se kiinnosta vaan lätkäistään vaan rasisti leima otsaan.
Väsynyttä trollailua, niin väsynyttä...
Ja mikähän vitun tietolähde sulla on ollut etten lukenut hesaria tuolloin ja etten olisi Suomalaisen albumeitakin lukenut aikoinaan. Toki vanhimmat ovat ennen minun aikaani piirrettyä eli niihin tutustuin vasta vuosikymmen jälkikäteen.
Suhteellisen surkuhupaista puhua mistään kiinnostuksen puutteesta kun oma kirjoituksesti on täysin paikkaansapitämätöntä paskaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nykynäkökulmasta nämä pikkutuhmat mainokset eivät menisi ikinä läpi. Lienee tällä erotiikan ja esineellistämisen kieltämisellä yhteys syntyvyyden romahdukseen.
Oletko moneen kertaan pohtinut että miten negatiivisesti avioliitossa raiskaamisen kriminalisointi vuonna 1994 vaikutti syntyvyyden laskuun?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuitenkin molemmat olivat ylläpitämässä syrjivää rakennetta
Ei helvetti sentään... Mitä ihmettä? Maailma on syrjivä rakenne, elämä on syrjivä rakenne. Ystävääni Petriä syrjittiin kun se sai syövän ja kuoli 25-vuotiaana. Miksi muut saa elää kauemmin?

Maailma ei ole tasa-arvoinen paikka eikä siitä sellaista tule. Se vaan pitää hyväksyä. Tai sitten pitää mennä viemään ruokaa Afrikan nälkään kuoleville lapsille, ehkä ne on kärsineet vielä enemmän kuin saamelaiset, mustalaiset tai PPP.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisi melkolailla eri asia, jos PP nyt pyytäisi anteeksi vitsejään, mutta vaakakuppia jeesustelun suuntaan painaa kovasti nuo muutaman vuoden takaiset kommentit samasta asiasta. On melko ymmärrettävää, että tuo kääntyy henkilöä itseään vastaan hänen nykyisessä asemassaan. Eli kun ollaan kansanedustajia tällaista täytyy pyytää anteeksi, vaikka sen näki täysin toisin muutamaa vuotta aiemmin ennen poliittista uraa. Vilpittömästi??
En ole varma, millaisia kannanottoja PPP on aiemmin esittänyt sketseistään, mutta nopealla googlailulla löysin tällaisen: Menneen ajan Suomi-viihde näyttää nyt rasistiselta – Pirkka-Pekka Petelius puhuu vanhoista sketseistään: "Niissä nauretaan käsityksille, ei vähemmistöille"

Ei hän tuossa suoraan pahoittele sketsejään, mutta ei kuitenkaan "näe täysin toisin" asiaa, kuten kirjoitat. Pikemminkin tämä nykyinen anteeksipyyntö pohjaa tuohon aiempaan, kun Petelius ei edelleenkää ole kieltämässä ohjelmiaan, vaan näkee ne aikansa tuotteena, joita kuitenkin pahoittelee. Mikäli on olemassa jotain raflaavampaa Peteliuksen lausuntoa olemassa, olen valmis tarkistamaan mielipidettäni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos sinä väität Suomalaista rasistiksi noiden pilapiirrosten takia, se näyttötaakka on sinulla. Linkittämäsi blogi tai mikälie ei kerro millään tasolla, mihin maailmanaikaan nuo kuvat tehtiin ja mille niillä naurettiin. Sellaisen käyttö jonain argumenttina väitteen tueksi kertoo joko siitä, ettet ole tuotantoa seurannut ja/tai kontekstia ymmärtänyt.
Mikä kirjoituksessani ei pidä paikkaansa?
Kuten sanoin niin se ei pitänyt kun annoit ymmärtää etten olisi tuotantoon tutustunut tai tietäisi mihin aikaan ne on kirjoitettu. Arman sanoisi että minä elin niitä aikoja silloin joka päivä.

Suomalaisen albumeissahan oli vielä strippien vieressä aina taustoitukset, että mihin ajankohtaisiin tapaukiin kussakin piirroksessa viitatttiin, joten ne eivät olleet mitään ydinfysiikkaa vaikka Kari ei niitä ymmärtääkseni itse kirjoittanutkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei helvetti sentään... Mitä ihmettä? Maailma on syrjivä rakenne, elämä on syrjivä rakenne. Ystävääni Petriä syrjittiin kun se sai syövän ja kuoli 25-vuotiaana. Miksi muut saa elää kauemmin?

Maailma ei ole tasa-arvoinen paikka eikä siitä sellaista tule. Se vaan pitää hyväksyä. Tai sitten pitää mennä viemään ruokaa Afrikan nälkään kuoleville lapsille, ehkä ne on kärsineet vielä enemmän kuin saamelaiset, mustalaiset tai PPP.
Niin, siltä osin kuin voimme vaikuttaa asiaan, erilaisia mekanismeja on varmasti syytä tarkastella. Ei nyt kannata aikuisena ja ihan fiksuna miehenä alkaa naurettavaksi. Ei maailmasta valmista tule anteeksipyytelemällä ja pahoittelemalla, mutta ei kai epäkohtia tarvitse kohtalonomaisesti vain hyväksyäkään.
 
Oletko moneen kertaan pohtinut että miten negatiivisesti avioliitossa raiskaamisen kriminalisointi vuonna 1994 vaikutti syntyvyyden laskuun?

Hoo-f*cking-ray, mihin ääripäähän taas keskustelun veit. Naiset saavat esineellistää palomihiä, homoseksuaalit järjestää Tom of Finland-näyttelyitä, mutta kuinka legitiimiä vastaava on heteromiehelle nyky-Suomessa? Palomiehet ja homomiehet poseeraavat vapaaehtoisesti mutta naiset olivat Ponssen kuvauksissa pakotettuina ja ehkä jopa ihmiskaupan uhreja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös