Minulla on erityislapsi.
Hän ei ollut sellainen alkujaan, mutta vaimoni suvussa siihen asti piilevänä kulkenut geenimutaatio sai aikaan sen, että influenssa meni poikani aivoihin ja aiheutti akuutin nekrotisoivan enkefaliitin. Tästä on nyt neljä vuotta, poikani oli silloin neljän ikäinen. Mentiin Joensuusta pillit päällä Kuopioon. Poika makasi siellä kuukauden koomassa. Kukaan ei voinut olla varma selviääkö hengissä, ja jos selviää, niin missä kunnossa. Äärimmäisen harvinainen tapaus, neurologit ympäri maailmaa seurasivat tilanteen kehittymistä.
Poika nousi. Joutui opettelemaan kaiken uudelleen. Puhumisen, kävelemisen... Jälkeenpäin kun olen ottanut selvää, niin hyvin harva tuosta on elävänä selvinnyt, saati että vielä toipunut. Lähes kaikki hengissä säilyneet ovat loppuikänsä pyörätuolissa eivätkä kykene kommunikoimaan.
Minun poikani puhuu, kävelee, on reipas ekaluokkalainen. Lukemaankin on oppinut. Tästä kiitän pienryhmiä, ja totean että minulle sekä isänä että opettajana inkluusio on kaikista pahin kirosana. Jopa pahempi kuin Jokerit.
Ei tämä nyt tähän aiheeseen liity, mutta tuntui olevan pakko kirjoittaa.
Ja se huomio vielä, että en koskaan ikinä enää valita siitä, että vittu kun niitä veroja pitää maksaa. Pojan hoito olisi jossain Amerikassa vaatinut sen, että koko omaisuus ja sukulaistenkin omaisuus olisi pitänyt myydä. Nyt ei tarvinnut. Kiitos hyvinvointivaltiolle, julkiselle terveydenhoidolle ja ihmisille, jotka pyyteettömästi tekivät työtä Lennin selviämisen eteen.