Mediakuutio
Jäsen
Jos lapsia on kotihoidossa 4kpl ovat he hyvin todennäköisesti eri ikäisiä keskenään ja omaavat näin ollen erilaiset tarpeet.Aika harvoin kuulee esitettävän, että perheiden joissa on lapsia yli 4 kpl ei tulisi kannustaa kotihoitoon kun lausua ei ehditä lohduttamaan, nulahtelevat jne. Jostain syystä tämä on ongelma vain päivähoidossa
Lapset voivat todellakin olla hyvin erilaisia. Silti tietyt peruslainalaisuudet pätevät. Lainaus aiemmassa viestissä linkkaamastani jutusta:Olen asian ennenkin sanonut, mutta omien lapsien kohdalla todennut että lapset ovat todella erilaisia. Toinen oli niin kova menemään ettei suorastaan suostunut istumaan sylissä, vaikka vanhempana sitä olisi jopausein toivonut ellei ollut mitään sattunut. Nuorempi oli toisenlainen ja hänen kohdallaan olisi kotona pidempäänkin oleminen ollyt ihan eri tavalla perusteltua.
”Ajatellaan herkemmin, että lapsen kasvaminen on hyvin yksilöllistä ja unohdetaan lapsen kehityksen lainalaisuudet ja kehitystehtävät. Esimerkiksi minän kehityksestä ja sosiaalisuudesta tiedetään paljon eivätkä tietyt lainalaisuudet muutu muuksi, vaikka perheet miten toivoisivat.”
Se on osoitettu alla linkatussa jutussa, jossa itseasissa tuo tutkija Erola kertoo sen itse:Missähän tuo kumoutuminen on muuten osoitettu? Ja mikähän on se tulotaso, jolloin vanhemmat ovat yhtä hyviä hoitamaan lapsiaan yhtä hyvin kuin päiväkodit? Olen varovaisen optimistinen, että kuulun siihen ryhmään.
”Se katoaa, kun vanhempien koulutuksen lisäksi otetaan huomioon myös vanhempien työllisyys ja tulot. Myös tämä selviää itse tutkimuksesta, arvioi Erola.”
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/pr...illa-joudutaan-liian-suureen-ryhmaan-24139789
Tutkimuksessa tarkastellaan lasten menestymistä koulussa ja etenemistä eri koulutusasteilla. On jo ollut tiedossa, että korkeakoulutettujen ja hyvin työelämässä menestyneiden lapset pärjäävät keskimääristä paremmin.