Minua hiertää sellainen asenne, jossa vastustetaan asioita, joilla ei ole mitään merkitystä omaan elämään tai jos on, ovat ne naurettavan pieniä verrattuna muihin ympäristössä tapahtuviin muutoksiin, mutta kuitenkin toisille niillä on valtava merkitys.
Mielestäsi on siis valitettavaa, että marginaaliin kuuluminen on epäreilua, mutta silti koet ongelmalliseksi, kun marginaaliin kuuluvien takia tehdään muutoksia, jotta näin ei olisi. Olen pitänyt sinua suhteellisen fiksuna kirjoittana, mutta kuulut näköjään sittenkin ahdistavan ja säälittävän välissä olevaan näin on aina ollut, näin on aina oleva -ryhmään.
Voisitko antaa esimerkkejä tuosta mainitsemastasi asenteesta - valtaryhmittymien toiminnassa siis?
Olenko sanonut, että minä koen ongelmalliseksi muutoksien tekemisen marginaaliin kuuluvien vuoksi? Ymmärtääkseni en näin ole kirjoittanut enkä tarkoittanut.
Sen olen kyllä kirjoittanut, että koen ongelmalliseksi sen kun tyyliin yhden ihmisen / erittäin pienen ryhmän vuoksi ryhdytään tekemään muutoksia. Oletettavammin sinäkään et kykene kertomaan mikä on riittävän suuri ryhmä ihmisiä joiden vuoksi asioita tulisi muuttaa? Minä en ainakaan moiseen määrittelyyn kykene ja uskoakseni tähän ei kykene kukaan...ja tämäpä tässä onkin osittain ongelmallista - uskoisin sinun olevan tästä samaa mieltä? Kuinka suuri koetun vääryyden tulee olla että sille tulisi tehdä jotain jos kyseessä on yksi ihminen joka kokee olevansa vaikka naaraspelikaani? Tämä on ihan tarkoituksella kärjistetty esimerkki sillä näitähän voi vääntää kuka tahansa maailman tappiin asti. Kuka sen rajan vetää? Ei kukaan.
Niin valitettavaa kuin se onkin, niin kaikkia ei aina voi miellyttää ja minun mielestäni ei edes pidä yrittää miellyttää kaikkia. Kyllä - elämä on epäreilua ja aina asiat eivät muutu. Se ei siis edelleenkään tarkoita etteivätkö asiat kehittyisi, mutta joku on aina niin pienessä marginaalissa ettei asialle vaan kannata tehdä mitään.
Aina löytyy vähintään yksi ihminen joka ei ole johonkin asiaan tyytyväinen ja kokee tulleensa syrjityksi ja kaltoin kohdelluksi. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita ettei millekään asialle pitäisi tehdä mitään - kuitenkaan kaikille asioille ei läheskään aina kannata tehdä yhtään mitään. Nämä ovat siis kaksi eri asiaa.
Lopuksi kysymys: onko mielestäsi numero 0,00035% kansasta riittävän iso että jollekin asialle tulisi tehdä jotain? Tämä olisi Suomen tapauksessa noin 2000 ihmistä.
Mielenkiintoisesti esimerkiksi edistyksellisyydestään tunnettu Pakistan tunnustaa juridisesti kolmannen sukupuolen - samoin Intia, Chile, Itävalta, Bangladesh, Kanada ja pari muutakin maata.