Voihan tuokin olla ihan hyvä lähtökohta. Usein näissä on myös hintalappu mukana, eli kun ryhdytään muuttamaan vaikka opetussuunnitelmaa - materiaalia etc. niin eihän se ilmaiseksi tapahdu.
Enkä toki tarkoita sitä ettei näitä asioita pitäisi ottaa huomioon koska ne maksavat. Lähinnä ajattelin vain sitä, että kuinka pieni ryhmä voi olla että myönnytyksiä tai muutoksia aletaan tekemään - vaikka se ei kenenkään muun elämää vaikeutakaan. Kovin harvoin tässä maailmassa mikään on aidosti ilmaista.
Tottakai pitää ottaa huomioon kulut sekä muut vaikutukset. Eihän tässä kukaan ole ehdottanut että mentäisiin täysin ehdoitta. Mutta hankala se on mitään tarkkaa rajaa vetää siihen, milloin ihminen tai asia on niin pieni ettei siihen kannata yhteiskunnallisella tasolla puuttua.
Mielestäni tämänkaltainen "no mihin se raja vedetään" keskustelu mitä olemme tässä ketjussa nyt käyneet, muistuttaa hyvin pitkälle samansuuntaista tietä mitä kuultiin sukupuolineutraalin avioliiton suhteen. Ainakaan omaan silmään ei ole vielä osunut mitään hyvää argumenttia sille, miksi tyttö/poika kategorisoinnin vähentäminen/poistaminen kouluista olisi huono idea. Enemmänkin tuntuu että useimmilla ongelma on siinä ihmisryhmässä joiden vuoksi tätä muutosta ollaan pääosin tekemässä.