Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 934 078
  • 8 043

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luitko mihinkään muuhun asti kuin siihen kun sana "kahtiajako" tuli ja tämän jälkeen tulet suu vaahdossa kutsumaan eri mieltä kanssasi olevaa ihmistä idiootiksi.

Laadukasta toimintaa.
Luin. Laadukkaasti. Ei siinä kirjoituksessa kaikki paskaa ollut, mutta vaikka siinä jotain paikkaansa pitäviä itsesäänselvyyksiä oli mainittu, niin ei se noita kestämättömiä päätelmiä korjaa. Mitään uutta ja oivaltaa lausunnossa ei ollut, eli menee tosiaan vihervasemmiston vastustamisella kalasteluksi ilman sisältöä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Historia näemmä toistaa itseään. Tai, no ainakin hermeneuttista kehää sen "totuuden" suhteen, että ketkä edustavat taantumuksellisia voimia ja ketkä edustavat niitä edistyksellisiä voimia.
Totta. Keskusta tai maalaisliitto ei ole koskaan mikään edistyksen veturi ollut. Tai no ehkä 1920-1930 he olivat järkevälläkin asialla yhdistäessään kansakuntaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Luin. Laadukkaasti. Ei siinä kirjoituksessa kaikki paskaa ollut, mutta vaikka siinä jotain paikkaansa pitäviä itsesäänselvyyksiä oli mainittu, niin ei se noita kestämättömiä päätelmiä korjaa. Mitään uutta ja oivaltaa lausnunnossa ei ollut, eli menee tosiaan vihervasemmiston vastustamisella kalasteluksi ilman sisältöä.

Voi olla että olen väärässä, mutta jotenkin tuntuu siltä mikäli ei ole tasan samaa mieltä vihervasemmiston kanssa niin mielipide - tai näkemys asiasta - on käytännössä lähtökohtaisesti väärin tai vähintäänkin näemmä itsestäänselvyyksiä. Voidaan heittää juuri tuollaisia "kyvyttömiä sopeutumaan maailman muutokseen" savu-ja hajupommeja jota sitten voi käyttää perusteluna kätevästi lähes mihin tahansa. Minusta tämä ei ole kovin hyvä lähtökohta mikäli asioista oikeasti haluttaisiin keskustella.

Ehkä tuossa Anttila mainitsi ns. itsestään selviä asioita - eikö niitä saisi mainita? Eiköhän ne Vihreätkin moiseen paikoitellen syyllisty. Melkoista whataboutismia muttä tämä nyt ei ole se pointti tässä - ennen kuin tähän tartut. Smiley.

Onhan tuo savupommien heittely tietenkin tapa vältellä keskustelua keskustelusta. Tämäkin nollakeskustelu on hyvä esimerkki siitä miten itse asioista ei voi keskustella asiallisesti jos sattuu olemaan väärää mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voi olla että olen väärässä, mutta jotenkin tuntuu siltä mikäli ei ole tasan samaa mieltä vihervasemmiston kanssa niin mielipide - tai näkemys asiasta - on käytännössä lähtökohtaisesti väärin tai vähintäänkin näemmä itsestäänselvyyksiä.
Minä en ensinnäkään ole vihervasemmistoa. Jos minä jotakin olen, niin olen oikeistoliberaali näin suomalaisella mittapuulla. Kannatan kyllä ympäristönsuojelua eli esim ydinvoimaa, mutta vasemmistoa en ole oikein millään mittarilla. On siis kohtuullisen koomista, että koitat leimata minun näkemykseni johonkin lokeroon ja tehdä siitä jonkun stereotypisen yleistyksen ja sitten se menee näinkin päin helvettiä. Toisekseen kun puhut mielipiteistä, niin mielipiteet on mielipiteitä mutta faktat on faktoja. Se että sanotaan kahtiajaon johtuvan jostain ei ole mikään ainakaan puhdas mielipideasia.
Voidaan heittää juuri tuollaisia "kyvyttömiä sopeutumaan maailman muutokseen" savu-ja hajupommeja jota sitten voi käyttää perusteluna kätevästi lähes mihin tahansa. Minusta tämä ei ole kovin hyvä lähtökohta mikäli asioista oikeasti haluttaisiin keskustella.
Niin todellakin voidaan tosiaan heittää. Kysehän tuossa oli yhdysvaltojen kahtiajaosta ja se on aika helppoa nähdä jo ihan presidentinvaalien tuloksesta, että missä osavaltioissa oli sinistä ja missä punaista ja verrata sitten mm. näiden osavaltioiden elinkeinorakennetta ja sitä ovatko he sopeutuneet maailman muutokseen vai ovatko ne jäänteitä 1900-luvulta.
Ehkä tuossa Anttila mainitsi ns. itsestään selviä asioita - eikö niitä saisi mainita?
Pointti oli että Anttila esitti suhteellisen raflaavan väitteen. Sen jälkeen hän luetteli nipun itsestäänselvyyksiä, jotka eivät väitettä perustelleet vaikka ne sinänsä olisivat paikkaansapitäviä. Eli saa mainita, mutta väite on edelleenkin paskaa.
Onhan tuo savupommien heittely tietenkin tapa vältellä keskustelua keskustelusta. Tämäkin nollakeskustelu on hyvä esimerkki siitä miten itse asioista ei voi keskustella asiallisesti jos sattuu olemaan väärää mieltä.
Jos sinä olet niin huolissani asiallisesta keskustelusta, niin mitäs jos esittäisit jotain argumentteja sika-farmarin puolesta tai ottasit kantaa minun esittämiini argumentteihin? Tuollainen "luitko edes koko jutun" ei varsinaisesti ole mitään keskustelua edistävää toimintaan, joten vähän koomiselta tämä kritiikki kuulostaa tuollaisen kontribuution jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä on näköjään tätä nykyaikaa kun vertaisarvioitu ja alan arvostetuimpiin lehtiin hyväksytty tutkimus voidaan kumota vasurilla, ja koska musta nyt vaan tuntuu siltä. Sitten tullaan vielä tälläiselle keskustelupalstalle kovaan ääneen kertomaan miten tämä tutkija(t) nyt vaan on väärässä ja ei ymmärrä mistään mitään ja tämä vasurilla vetelijä on oikeassa. Annan vielä extra pojot elämämkoululaisen, Pietarin-trollin ja itsensä mukaanvetämisestä aiheeseen. Siinä sitä kyllä servattiin oma perse vadilla ja omena kankkujen väliin työnnettynä, arvostan!
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Minä en ensinnäkään ole vihervasemmistoa. Jos minä jotakin olen, niin olen oikeistoliberaali näin suomalaisella mittapuulla. Kannatan kyllä ympäristönsuojelua eli esim ydinvoimaa, mutta vasemmistoa en ole oikein millään mittarilla. On siis kohtuullisen koomista, että koitat leimata minun näkemykseni johonkin lokeroon ja tehdä siitä jonkun stereotypisen yleistyksen ja sitten se menee näinkin päin helvettiä. Toisekseen kun puhut mielipiteistä, niin mielipiteet on mielipiteitä mutta faktat on faktoja. Se että sanotaan kahtiajaon johtuvan jostain ei ole mikään ainakaan puhdas mielipideasia.

Niin todellakin voidaan tosiaan heittää. Kysehän tuossa oli yhdysvaltojen kahtiajaosta ja se on aika helppoa nähdä jo ihan presidentinvaalien tuloksesta, että missä osavaltioissa oli sinistä ja missä punaista ja verrata sitten mm. näiden osavaltioiden elinkeinorakennetta ja sitä ovatko he sopeutuneet maailman muutokseen vai ovatko ne jäänteitä 1900-luvulta.

Pointti oli että Anttila esitti suhteellisen raflaavan väitteen. Sen jälkeen hän luetteli nipun itsestäänselvyyksiä, jotka eivät väitettä perustelleet vaikka ne sinänsä olisivat paikkaansapitäviä. Eli saa mainita, mutta väite on edelleenkin paskaa.

Jos sinä olet niin huolissani asiallisesta keskustelusta, niin mitäs jos esittäisit jotain argumentteja sika-farmarin puolesta tai ottasit kantaa minun esittämiini argumentteihin? Tuollainen "luitko edes koko jutun" ei varsinaisesti ole mitään keskustelua edistävää toimintaan, joten vähän koomiselta tämä kritiikki kuulostaa tuollaisen kontribuution jälkeen.

Ymmärtääkseni en ole yrittänyt sinua laittaa mihinkään vihervasemmisto-lokeroon vaikka vihervasemmistoa käytin esimerkkinä - kovin useinhan tuolla puolella on se oikeassa olemisen tuska ja löytyyhän sitä toki muualtakin. Sinultakin sitä taitaa hiven löytyä? Minulle on kohtuullisen samantekevää mihin sinä koet itse kuuluvasi ja saat puolestani kuulua ihan mihin tahansa. Tai kokea olla kuulumatta. Koomisesti tai traagisesti.

Oliko tuo juttu mielestäsi USA:n kahtiajaosta vai poliittisesta korrektiudesta?`Minun mielestäni juttu ei ollut USA:n kahtiajaosta - joskin ehkäpä sinä osaat valistaa minua tämän suhteen?

Ei minulla ole tarvetta lähteä sikafarmaria sen enempää puolustelemaan - osa itsestään selvyyksistä on ehkä ihan hyvä tuoda silloin tällöin esille. Näistä itsestään selvyyksistä keskusteleminen vaan tuntuu olevan aika hankalaa. Se kyllä pitää tunnustaa, että paikoitellen tyylisi laskeutua norsunluutornista ja haukkua muita idiooteiksi on...noh ylimielinen ja vittumainen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärtääkseni en ole yrittänyt sinua laittaa mihinkään vihervasemmisto-lokeroon vaikka vihervasemmistoa käytin esimerkkinä - kovin useinhan tuolla puolella on se oikeassa olemisen tuska ja löytyyhän sitä toki muualtakin. Sinultakin sitä taitaa hiven löytyä?
Suoraan sanottuna en näe, että tuossa oikeassa olemisen tarpeessa olisi mitään eroa suuntaan tai toiseen. Ei voi vaikea googlata lausuntoja joissa Timo Soini tai Jussi Halla-aho tai varsinkin heidän henkselit paukuttelevat henkseleitä mitä minä sanoin -henkisesti.

Se että jotkut ovat marttyyriviitan heittäneen asiassa on vain seurausta siitä, että eivät ole argumentaatiossa pärjänneet.
Oliko tuo juttu mielestäsi USA:n kahtiajaosta vai poliittisesta korrektiudesta?`Minun mielestäni juttu ei ollut USA:n kahtiajaosta - joskin ehkäpä sinä osaat valistaa minua tämän suhteen?
"Amerikan kahtiajako on varoittava esimerkki myös Suomelle siitä, miten käy, kun hajottava ”identiteettipolitiikka” saa vallan"
Eli farmarin mukaan kehitys on amerikassa johtunut tuosta ja sama on edessä suomessakin jos vielä korrektisti puhutaan (tosin tuo otsikossa mainittu poliittinen korrektius ei välttämättä ollut suora lainaus vaan saattoi olla toimittajan tulkintaa).
Ei minulla ole tarvetta lähteä sikafarmaria sen enempää puolustelemaan - osa itsestään selvyyksistä on ehkä ihan hyvä tuoda silloin tällöin esille. Näistä itsestään selvyyksistä keskusteleminen vaan tuntuu olevan aika hankalaa. Se kyllä pitää tunnustaa, että paikoitellen tyylisi laskeutua norsunluutornista ja haukkua muita idiooteiksi on...noh ylimielinen ja vittumainen.
Minä en puolestani näe, että itsestäänselvyyksistäkään keskusteleminen olisi hankalaa. En minä jokaista viestiä ja mielipidettä lähde taustoittamaan tai perustelemaan pohjiin asti (en minä mikään vlad ole että jaksaisin ja viitsisin), mutta jos jostain seikasta oikeasti tulee keskustelua niin näkisin että pystyn näkemykseni tarvittaessa perustelemaan perinpohjinkin. Kyllä minä sitä ainakin edellytän itseltäni.

Se että joskus kieltämättä käyttäydyn ylimielisesti ja vittumaisesti ei luonnollisestikaan ole vahinko. Kuitenkin siitäkin sanoisin, että annan alussa aika paljon siimaa esim uusille kirjoittajille ja pääsääntöisesti aloitan keskustelut puhtaalta pöydältä, mutta sitten kun samaa paskaa on saanut vääntää tarpeeksi montaa kertaa, niin tuon sen myös esiin kohtuullisen suoraan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on näköjään tätä nykyaikaa kun vertaisarvioitu ja alan arvostetuimpiin lehtiin hyväksytty tutkimus voidaan kumota vasurilla, ja koska musta nyt vaan tuntuu siltä. Sitten tullaan vielä tälläiselle keskustelupalstalle kovaan ääneen kertomaan miten tämä tutkija(t) nyt vaan on väärässä ja ei ymmärrä mistään mitään ja tämä vasurilla vetelijä on oikeassa. Annan vielä extra pojot elämämkoululaisen, Pietarin-trollin ja itsensä mukaanvetämisestä aiheeseen. Siinä sitä kyllä servattiin oma perse vadilla ja omena kankkujen väliin työnnettynä, arvostan!
kun nyt taas tuntuu olevan pipetillä annettu, niin lmgtfy "Tuomas Aivelo on ekologian ja evoluutiobiologian tutkijatohtori Helsingin yliopistossa". Tosin tuota ei tarvinnut googlata, koska asia oli kerrottu blogin reunassa. Kaksi evoluutiobiologian tutkijaa keskustelee minkälaisia johtopäätöksiä tutkimustuloksista voi tehdä ja painavimmat argumentit voittavat. Kuten rautalangasta jo kertaalleen väännettiin, niin kyse ei sinänsä ollut siitä, että oliko tutkimustulos oikea, mutta ilmeisesti lanka ei ollut tarpeeksi paksua vaan olisi tarvittu ratakiskoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
kun nyt taas tuntuu olevan pipetillä annettu, niin lmgtfy "Tuomas Aivelo on ekologian ja evoluutiobiologian tutkijatohtori Helsingin yliopistossa". Tosin tuota ei tarvinnut googlata, koska asia oli kerrottu blogin reunassa. Kaksi evoluutiobiologian tutkijaa keskustelee minkälaisia johtopäätöksiä tutkimustuloksista voi tehdä ja painavimmat argumentit voittavat. Kuten rautalangasta jo kertaalleen väännettiin, niin kyse ei sinänsä ollut siitä, että oliko tutkimustulos oikea, mutta ilmeisesti lanka ei ollut tarpeeksi paksua vaan olisi tarvittu ratakiskoa.
Juu sinulle ja Aivelolle pitäisi vääntää ihan selväksi mikä on vertaistutkitun ja arvostetussa lehdessä julkaistun artikkelin painoarvo suhteessa huuteluun. Mutta onneksi on uskonto hei olemassa, sen avulla pääsee vaikka läpi harmaan kiven ja voi tuomita kaikki. Tuossa oli toki sanottu politiikaksi, mutta sen kanssa ole asialla mitään tekemistä, sen verran harrasta ja sokeaa uskovaisuutta on havaittavissa. Minä kutsun tuollaista uskonnoksi, kun se ei enää perustu kuin satuolentoihin ja ihmisen sokeaan uskoon, faktoista viis.

Onneksi te ammutte itseänne näillä jutuilla jalkaan ja ette ymmärrä että ne eheytymisleirit on teidän mielestä nasta juttu ja toimii, koska biologia ei toimi. Vielä kun saatte sen taottua itsellenne kalloon, niin ymmärrätte miten naurettavaa on tulla avoimesti huutelemaan ettei biologialla ole merkitystä. Se tie kun kulkee myös siihen toiseen suuntaan ja oikeasti silloin voi homot ja muut vastaavat eheytyä. Uskonto mikä paasaa itseään vastaan, olen nyt elänyt ja nähnyt tämänkin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Suoraan sanottuna en näe, että tuossa oikeassa olemisen tarpeessa olisi mitään eroa suuntaan tai toiseen. Ei voi vaikea googlata lausuntoja joissa Timo Soini tai Jussi Halla-aho tai varsinkin heidän henkselit paukuttelevat henkseleitä mitä minä sanoin -henkisesti.

Se että jotkut ovat marttyyriviitan heittäneen asiassa on vain seurausta siitä, että eivät ole argumentaatiossa pärjänneet.
"Amerikan kahtiajako on varoittava esimerkki myös Suomelle siitä, miten käy, kun hajottava ”identiteettipolitiikka” saa vallan"
Eli farmarin mukaan kehitys on amerikassa johtunut tuosta ja sama on edessä suomessakin jos vielä korrektisti puhutaan (tosin tuo otsikossa mainittu poliittinen korrektius ei välttämättä ollut suora lainaus vaan saattoi olla toimittajan tulkintaa).
Minä en puolestani näe, että itsestäänselvyyksistäkään keskusteleminen olisi hankalaa. En minä jokaista viestiä ja mielipidettä lähde taustoittamaan tai perustelemaan pohjiin asti (en minä mikään vlad ole että jaksaisin ja viitsisin), mutta jos jostain seikasta oikeasti tulee keskustelua niin näkisin että pystyn näkemykseni tarvittaessa perustelemaan perinpohjinkin. Kyllä minä sitä ainakin edellytän itseltäni.

Se että joskus kieltämättä käyttäydyn ylimielisesti ja vittumaisesti ei luonnollisestikaan ole vahinko. Kuitenkin siitäkin sanoisin, että annan alussa aika paljon siimaa esim uusille kirjoittajille ja pääsääntöisesti aloitan keskustelut puhtaalta pöydältä, mutta sitten kun samaa paskaa on saanut vääntää tarpeeksi montaa kertaa, niin tuon sen myös esiin kohtuullisen suoraan.

En minä nyt tästä viitsi vääntää enempää mutta tuo Americkan kahtiajakautuminen oli yksi kappale koko kirjoituksessa eikä Amerikan kahtiajakautuminen ollut kirjoituksen pääteema. Laadukkaasti tuon jutun lukeneena eittämättä tiedät mikä se teema oli.

Itsestäänselvyyksistä keskustelemisen hankaluudella yritin tarkoittaa sitä, että on oikein puolustaa vähemmistöjen kokemaa sortoa mitä moninaisimmissa muodoissa - eikä tässä toki mitään pahaa olekaan - sen sijaan keskusteleminen siitä onko oikeutettua pahoittaa mielensä mitä monimuotoisimmista asioista - jolloin erinäisistä asioista keskusteleminen vaikeutuu melkoisesti - ei vaikutakaan enää olevan helppoa ja hyväksyttävää. Omasta mielestäni keskustelun laatu rapautuu kun eri näkemyksistä ei voi puhua suoraan, vaan pitää olla kieli keskellä suuta ettei vaan vahingossakaan loukkaa ketään. Minusta on aivan samantekevää loukkaantuuko joku minun näkemyksistäni tiettyjen asioiden suhteen - vastavuoroisesti joku toinen voi olla asioista kanssani eri mieltä eikä minulla ole tarvetta yrittää aivopestä tai käännyttää toista olemaan kanssani samaa mieltä. Vapaa maahan tämä ymmärtääkseni on.

Ei minulla ole ylimielisiä ja vittumaisia miehiä - tai naisia - mitään vastaan - kunhan sille ylimielisyydelle ja vittumaisuudella löytyy vastapainoksi joskus ymmärrystä omien näkemyksien ulkopuolelta oleville näkemyksille. Meillä kaikilla on tarve olla oikeassa näkemyksiemme ja mielipiteidemme kanssa - jotkut meistä omaavat myös kyvyn ymmärtää muitakin mielipiteitä ja miksi joku tuota tiettyä mieltä saattaisi olla. Vaikka näkemys tai mielipide poikkeaisikin omasta maailmankuvasta.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juu sinulle ja Aivelolle pitäisi vääntää ihan selväksi mikä on vertaistutkitun ja arvostetussa lehdessä julkaistun artikkelin painoarvo suhteessa huuteluun.
Kuten nyt kolmatta kertaa väänetään jo, niin ei Aivelo ja vielä vähemmän minä kiistän tutkimuksen tulosta. Hän toteaa ja perustelee että tiettyjen osioiden todisteet ovat jokseenkin ohuet, mutta ei kiistä niitä.
Isompi kritiikki kohdistuu Rantalan facebook-päiviykseen ja huomenta suomen -haastatteluun ja siinä esitettyyn tutkijan etiikkaan. En tiedä pidetäänkö teillä elämämkoulussa niitäkin vertaisarvioituina, mutta todettakoon että yleisesti ottaen niitä ei pidetä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuten nyt kolmatta kertaa väänetään jo, niin ei Aivelo ja vielä vähemmän minä kiistän tutkimuksen tulosta. Hän toteaa ja perustelee että tiettyjen osioiden todisteet ovat jokseenkin ohuet, mutta ei kiistä niitä.
Isompi kritiikki kohdistuu Rantalan facebook-päiviykseen ja huomenta suomen -haastatteluun ja siinä esitettyyn tutkijan etiikkaan. En tiedä pidetäänkö teillä elämämkoulussa niitäkin vertaisarvioituina, mutta todettakoon että yleisesti ottaen niitä ei pidetä.
Kiitos että todistit tämänkin asian paikkaansapitävyyden tuon Anttilan idiootiksi haukkumisen jälkeen menemällä minun haukkumiseen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Sain tekstistä sen kuvan, että Isukki-Walrus tarkoitti tuolla arvonimityksellä Ukkolaa - voin toki olla väärässäkin. Eiköhän @Walrus21 jossain vaiheessa tule valistamaan meitä tämän asian suhteen.

Ei siinä - hieno arvonimihän tuo on ja pitäisin sen joka tapauksessa allekirjoituksessa.

Samperi soikoon, toisella lukemisella tajusin itserakkaaseen ylentämiseen syyllistyneeni. Toisaalta taustalla oli jokin entinen viestien vaihto, josta saatoin lauantai-iltana lentismatsin jälkeen ylenmäärin innostua. Alkaa luultavasti arveella knupist vippaamaan enenevässä määrin, kannattaisi varmaan palata vanhoihin harrastuksiin, lukemiseen, jopa radioamatööriyteen. Mielipiteilyssä alan ylireagoida kaikenmaailman turhiin harmistumisiin. Ja niitähän tuntuu riittävän, eksponentiaalisesti jopa.

PC-maailma alkaa mennä yli ymmärrykseni, luultavasti koska en enää vuosiin ole lukenut PC-World julkaisua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kiitos että todistit tämänkin asian paikkaansapitävyyden tuon Anttilan idiootiksi haukkumisen jälkeen menemällä minun haukkumiseen.
eipä kestä. Pääasia että asia tuli selväksi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Samperi soikoon, toisella lukemisella tajusin itserakkaaseen ylentämiseen syyllistyneeni. Toisaalta taustalla oli jokin entinen viestien vaihto, josta saatoin lauantai-iltana lentismatsin jälkeen ylenmäärin innostua. Alkaa luultavasti arveella knupist vippaamaan enenevässä määrin, kannattaisi varmaan palata vanhoihin harrastuksiin, lukemiseen, jopa radioamatööriyteen. Mielipiteilyssä alan ylireagoida kaikenmaailman turhiin harmistumisiin. Ja niitähän tuntuu riittävän, eksponentiaalisesti jopa.

PC-maailma alkaa mennä yli ymmärrykseni, luultavasti koska en enää vuosiin ole lukenut PC-World julkaisua.

MItäpä näistä. Tuohan oli oikeasti varsin hyvä ja positiivinen tahaton väärinymmärrys - hieman jopa hauskakin tässä kaikessa rikinkatkuisessa kilpaa oikeassa olemisen kakofoniassa. Radioamatööriys on kyllä kova harrastus ja yksi vanha pomoni tuota harrasti ja oli tuossa lajissa oikeasti aivan huippuja. Ymmärtääkseni ihan globaalilla tasolla - muistan vielä miehen tunnuksenkin. Piti näet harrastuksestaan kerran meille pienen luennon ja sen verran hyvin pitikin sen että tunnus jäi pysyvästi mieleen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jiihaa!!! Kiitos tuosta nimityksestä, käytän sitä allekirjoituksena, mikäli joltakin toiseltakin jäseneltä tuon arvosanailun saan, en uskalla yhteen mielikuvaan nojautua: "Valtakunnan kovin mielensäpahoittaja".
Kiva kun tuotti sinulle riemua. Viittasin kuitenkin Sanna Ukkolaan.

Voi olla että olen väärässä, mutta jotenkin tuntuu siltä mikäli ei ole tasan samaa mieltä vihervasemmiston kanssa niin mielipide - tai näkemys asiasta - on käytännössä lähtökohtaisesti väärin tai vähintäänkin näemmä itsestäänselvyyksiä. Voidaan heittää juuri tuollaisia "kyvyttömiä sopeutumaan maailman muutokseen" savu-ja hajupommeja jota sitten voi käyttää perusteluna kätevästi lähes mihin tahansa. Minusta tämä ei ole kovin hyvä lähtökohta mikäli asioista oikeasti haluttaisiin keskustella.

Ehkä tuossa Anttila mainitsi ns. itsestään selviä asioita - eikö niitä saisi mainita? Eiköhän ne Vihreätkin moiseen paikoitellen syyllisty. Melkoista whataboutismia muttä tämä nyt ei ole se pointti tässä - ennen kuin tähän tartut. Smiley.

Onhan tuo savupommien heittely tietenkin tapa vältellä keskustelua keskustelusta. Tämäkin nollakeskustelu on hyvä esimerkki siitä miten itse asioista ei voi keskustella asiallisesti jos sattuu olemaan väärää mieltä.
Ensinnäkään tässä ei ole vastakkain ainoastaan "vihervassarit" ja muu maailma, vaan jako käy pikemminkin konservatiivien ja liberaalien välillä. Luen itseni näihin liberaaleihin, jotka toivovat maailman muuttuvan rivakammin kuin mitä kepulainen sikafarmari 60-lukulaisesta agraari-ideologiasta käsin onnistuu loihtimaan.

Minun maailmankuvani rakentuu tieteen ympärille. Siksi minua vituttavat suunnattomasti ihmiset, jotka eivät omaksu uusia tutkimussuuntauksia tai akateemista tietoa, joka kumoaa aiempia väitteitä. Esimerkiksi kasvatus on jo aikaa sitten kehittynyt sinkkoslaisista "pojat on poikia"-fraaseista suuntaan, joka noudattaa pitkälti yksilöllisyyden ja psyykkisen hyvinvoinnin huomioimista. Tähän kuuluu myös herkkyys havaita esimerkiksi sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä, joita menneen maailman tutkimusparadigma on tunkenut ahtaaseen binäärilootaan.

Siihen kuuluu myös tutkimustiedon hyödyntäminen keskusteltaessa ruoan ekologisuudesta ja eettisyydestä. Tässäkin aihealueessa joutuu jatkuvasti vääntämään aivan itsestäänselvistä asioista, koska konservatiivisen identiteetin rakentaneet keski-ikäiset (ja nuoremmatkin) eivät suostu muuttamaan mielipiteitään tutkimustiedon lisääntyessä.

Nopeasti muuttuva maailma on luonut ilmiön, jota tämä "tolkun ihminen"-termi kuvastaa hyvin; keskuudessamme on kasvava joukko henkilöitä, jotka kokevat vauhdin olevan liian suuri. Tämä on ihan ymmärrettävääkin, kun ottaa huomioon, että ihmisen identiteetti loksahtaa paikoilleen jo hyvissä ajoin ennen keski-ikää. Sen jälkeen on vaikeampi myöntää, että aiemmat arvokäsitykset ovat olleet hömelöjä.

Halusin ottaa asian esille siitä syystä, että se liittyy keskeisesti tähän Ukkolan ja Appelsinin rakastaman sentrismipöheikön kampaamiseen. Kummallakin naispuolisella kirjoittajalla on hirveä hinku lypsää tolkun ihmisiltä varovaisia nyökkäyksiä. Parhaiten se onnistuu pintatason media-analyyseilla, joissa asioita ei pureskella kunnolla, vaan joissa ilmiöt esitetään yksinkertaistettuina. Satunnainen lukija ei muista, mikä milloinkin on ollut kohun konteksti, vaan näkee asiat sellaisena kuin ne ovat hänen etäisessä muistissaan rakentuneet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minun maailmankuvani rakentuu tieteen ympärille. Siksi minua vituttavat suunnattomasti ihmiset, jotka eivät omaksu uusia tutkimussuuntauksia tai akateemista tietoa, joka kumoaa aiempia väitteitä.

Siihen kuuluu myös tutkimustiedon hyödyntäminen keskusteltaessa ruoan ekologisuudesta ja eettisyydestä. Tässäkin aihealueessa joutuu jatkuvasti vääntämään aivan itsestäänselvistä asioista, koska konservatiivisen identiteetin rakentaneet keski-ikäiset (ja nuoremmatkin) eivät suostu muuttamaan mielipiteitään tutkimustiedon lisääntyessä.
Minkälaisia kiistattomia tutkimustuloksia on ruuan eettisyydestä tullut viime aikoina?
 
Prevalence of Gender Identity Disorder and Suicide Risk Among Transgender Veterans Utilizing Veterans Health Administration Care Tässä nyt on ainakin tutkimustietoa, että Gender indentity disorder aiheuttaa kohonneen itsemurhariskin. Se varmaan on nykymaailmassa tuomittavaa, jos kokee olevan jotain muuta kuin biologinen sukupuoli on, että luokitellaan amerikkalaisessa tautiluokituksessa edes häiriöksi.

Se nyt on liian vaikea kysymys, johtuuko mielenterveysongelmat ympäristön paheksunnasta ja siihen liittyvistä paineista vai GID:stä itsestään. En ota siihen kantaa, koska kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja on mahdoton tietää.

Ja tiedetään, että tämä ei ole sama asia kuin muun sukupuolisuus. Tai no oikeastaan on. Pää näissä menee pyörälle.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä arvon @Walrus21 hyvä kirjoituksestasi/kirjoituksistasi jää hieman sellainen olo, että oletkohan kuitenkaan oikeasti liberaali. Toisekseen mitä nyt kirjoituksiasi muistan, kovin valikoivasti suhtaudut itsekin "uusiin tutkimussuuntauksiin tai akateemiseen tietoon". Mitä liberalismiin tulee, The Economist julkaisi aiheesta erinomaisen juttusarjan. Mieleen nousi kaksi osaa:

The prophets of illiberal progress

"The philosopher Isaiah Berlin summed it up in his book on Marx: “Socialism does not appeal, it demands.”
...
Liberalism, by contrast, does not believe it has all the answers. That is possibly its greatest strength."

Three post-war liberals strove to establish the meaning of freedom

"Under positive liberty the state is justified in helping people overcome their internal, mental vices. That lets government decide what people really want, regardless of what they say. It can then force this on them in the name of freedom. Fascists and communists usually claim to have found a greater truth, an answer to all ethical questions, which reveals itself to those who are sufficiently adept. Who, then, needs individual choice? The risk of a perversion of liberty is especially great, Berlin argued, if the revealed truth belongs to a group identity, like a class or religion or race."

"Rawlsianism certainly provides little to support identity politics. Today’s left increasingly sees speech as an exercise in power, in which arguments cannot be divorced from the identity of the speaker. On some university campuses conservative speakers who cast doubt on the concepts of patriarchy and white privilege, or who claim that gender norms are not arbitrary, are treated as aggressors whose speech should be prevented. The definition of “mansplaining” is evolving to encompass men expressing any opinion at length, even in writing that nobody is compelled to read. Arguments, it is said, should be rooted in “lived experience”.

This is not how a Rawlsian liberal society is supposed to work. Rawls relied on the notion that humans have a shared, disinterested rationality, which is accessible by thinking about the veil of ignorance, and is strengthened by freedom of speech. If arguments cannot be divorced from identity, and if speech is in fact a battleground on which groups struggle for power, the project is doomed from the outset.

Rawls thought that the stability of the ideal society rests on an “overlapping consensus”. Everyone must be sufficiently committed to pluralism to remain invested in the democratic project, even when their opponents are in power. The polarised politics of America, Britain and elsewhere, in which neither side can tolerate the other’s views, pushes against that ideal."


Näkemyksesi maailman väistämättömästä muutoksesta "parempaan suuntaan" muistuttaa huomattavasti enemmän ensimmäisen linkin illiberaaleja ajattelijoita kuin liberaaleja. Kun nostat katseesi ylemmäs, voit myös todeta maailman menevän monelta osin autoritaarisempaan ja populistisempaan suuntaan, joka ei tietenkään minustakaan ole rahtustakaan positiivinen asia. Kuitenkin maailmaa muokkaavat eri voimat hyvinkin erilaisiin suuntiin, eikä kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä siitä ketkä ovat "muutokseen kykenemättömiä" ja pyrkivät jarruttamaan "väistämätöntä kehitystä", ja onko tällainen jarruttaminen välttämättä huono asia.

On selvää että myös edistyksen ja identiteettipolitiikan nimissä on helppoa lipsua kauas liberalismista, vaikka mielestään "vapauttaisikin" ihmisiä. Tuo ylläkin esitetty vedenjakaja vetoamisen ja vaatimisen välillä on monessa suhteessa kuvaava. Myös Economist täysin oikein nostaa esille sen epäkohdan, että nykyään päivän polttava keskustelu on liikaa tyrmistystä ja liian vähän järkiperäistä loogista argumentointia. Tyrmistyneenä sitten yleensä esitetään kovasti vaatimuksia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkälaisia kiistattomia tutkimustuloksia on ruuan eettisyydestä tullut viime aikoina?
Tutkimustieto on kumonnut mm. sellaisia harhakäsityksiä, etteivätkö eläimet kykenisi tuntemaan kipua siinä missä ihmisetkin. Sittemmin myös kalojen kyvystä tuntea kärsimystä on löytynyt vahvoja viitteitä. Voi olla, että tulevaisuudessa sirkkojenkin kohdalla käsityksemme muuttuu.

Mitään kiistatonta on varmaan turha väittää, kun kyse on etiikasta. Jokuhan voi aina todeta, että mitäs sitten jos joku kärsiikin; elämä on kärsimystä jne. Viime kädessä kyse on siitä, kenellä on parhaat argumentit.

Eläinteollisuuden argumentit ovat pitkään nojanneet sille harhakäsitykselle, että ihminen ei tulisi toimeen ilman eläinperäisiä tuotteita. Jos tuollainen kategorinen välttämättömyys olisi olemassa, olisi tietysti loogista uhrata eläimet ihmisten sijaan. Näin onkin toimittu hyvällä omallatunnolla vuosisadat/-tuhannet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tutkimustieto on kumonnut mm. sellaisia harhakäsityksiä, etteivätkö eläimet kykenisi tuntemaan kipua siinä missä ihmisetkin. Sittemmin myös kalojen kyvystä tuntea kärsimystä on löytynyt vahvoja viitteitä. Voi olla, että tulevaisuudessa sirkkojenkin kohdalla käsityksemme muuttuu.
Tästä seuraa, että eläinten lopettamiseen on syytä kiinnittää huomiota, mutta mikään syy se ei ole lihansyöntiä lopettaa.
Eläinteollisuuden argumentit ovat pitkään nojanneet sille harhakäsitykselle, että ihminen ei tulisi toimeen ilman eläinperäisiä tuotteita.
Tällä taas ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa.

On siis varsin perusteltuja ekonologisia ja ravitsemustieteellisiä syitä välttää lihansyöntiä, mutta eettisiä perusteita siihen ei ole. Tai toki jos ajattlee, että lihansyönnin ekologisista vaikutuksita seuraa inhimillistä kärsimystä toisille ihmisille, niin ehkä sitten, mutta tämä nyt on logiikkaana samaa tasoa kuin se että vegaanien tulisi pidättäytyä autoilusta sillä fossiiliset polttoaineet ovat valmistettu eläinperäisestä aineksesta eli tarkemmin sanottuna dinosaurusten fossiileista.

Aika usein huomaa, että lihansyöntiä vastustavien ihmisten kanssa nämä argumentit tuntuvat kovasti sekaantuvan, mikä ei vaikuta kovin tieteelliseltä suhtautumistavalta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ensinnäkään tässä ei ole vastakkain ainoastaan "vihervassarit" ja muu maailma, vaan jako käy pikemminkin konservatiivien ja liberaalien välillä. Luen itseni näihin liberaaleihin, jotka toivovat maailman muuttuvan rivakammin kuin mitä kepulainen sikafarmari 60-lukulaisesta agraari-ideologiasta käsin onnistuu loihtimaan.
Maailman voi jaotella moneen eri tapaan. Ennen se oli varmaan konservatiivit vastaan liberaalit. Itse kasvoin tähän jaotteluun. Mutta maailma on muuttunut. Nykyään vastakkain ovat ideologisella tasolla enemmän "totalitaarit" ja liberaalit, ja vihervasemmiston seasta löytyy varmasti molempia. Liberaaliarvot (yksilön vapaudet yms.) ovat nykyään lähempänä konservatiiveja, jotka pyrkivät säilyttämään nykyisiä rakenteita, kuin näitä totalitaareja, jotka pyrkivät muuttamaan maailmaa, mutta rajoituksien ja kontrollin kautta... esimerkiksi poliittisen korrektiuden muodossa. Sanan- ja ilmaisunvapaus ovat liberaalien kulmakiviä ja parhaillaan niitä tallovat eniten vasemmistototalitaarit, jollaiseksi olin kirjoituksiesi perusteella lukenut sinut.

Joku joskus sanoi minulle, että hän on liberaali, koska hän on feministi. Mutta feministit (kuten vihervasemmistokin) ovat jakautuneet kahtia - liberaaleihin ja äärivasemmistoon. "Liberaalifeministit" tukevat yksilönvapauksia ja tasa-arvoa kaikille yksilöille rodusta, sukupuolesta ja kulttuureista riippumatta, ja kiitos heille - siihen ollaan pitkälti päästy, vaikka työtä vielä on. Heidän mottonsa on perustunut enemmän naisen voimaan, kuin naisen uhriasemaan, jota tämä "äärivasemmisto" on pyrkinyt pitämään yllä vierittämällä syytä näkemiinsä patriarkaalisiin rakenteisiin tai käytösmalleihin (esim. manspaining, manspreading). He haluavat enemmän muutosta ja poistaa erityisesti miehisyyttä yhteiskunnasta, jonka näkevät negatiivisena voimana (toxicmasculinity). Totalitaareja heistä tekee erityisesti se, että he jyräävät yhteiskuntamuutosta, vaikkei heidän näkemyksensä ole kovin suosittua, edes naisten keskuudessaan. Mutta nämä on enemmän toisen ketjun juttuja. Tämä ketju lienee enemmän sananvapaus vs. poliittinen korrektius.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä arvon @Walrus21 hyvä kirjoituksestasi/kirjoituksistasi jää hieman sellainen olo, että oletkohan kuitenkaan oikeasti liberaali. Toisekseen mitä nyt kirjoituksiasi muistan, kovin valikoivasti suhtaudut itsekin "uusiin tutkimussuuntauksiin tai akateemiseen tietoon". Mitä liberalismiin tulee, The Economist julkaisi aiheesta erinomaisen juttusarjan. Mieleen nousi kaksi osaa:

The prophets of illiberal progress

"The philosopher Isaiah Berlin summed it up in his book on Marx: “Socialism does not appeal, it demands.”
...
Liberalism, by contrast, does not believe it has all the answers. That is possibly its greatest strength."

Three post-war liberals strove to establish the meaning of freedom

"Under positive liberty the state is justified in helping people overcome their internal, mental vices. That lets government decide what people really want, regardless of what they say. It can then force this on them in the name of freedom. Fascists and communists usually claim to have found a greater truth, an answer to all ethical questions, which reveals itself to those who are sufficiently adept. Who, then, needs individual choice? The risk of a perversion of liberty is especially great, Berlin argued, if the revealed truth belongs to a group identity, like a class or religion or race."

"Rawlsianism certainly provides little to support identity politics. Today’s left increasingly sees speech as an exercise in power, in which arguments cannot be divorced from the identity of the speaker. On some university campuses conservative speakers who cast doubt on the concepts of patriarchy and white privilege, or who claim that gender norms are not arbitrary, are treated as aggressors whose speech should be prevented. The definition of “mansplaining” is evolving to encompass men expressing any opinion at length, even in writing that nobody is compelled to read. Arguments, it is said, should be rooted in “lived experience”.

This is not how a Rawlsian liberal society is supposed to work. Rawls relied on the notion that humans have a shared, disinterested rationality, which is accessible by thinking about the veil of ignorance, and is strengthened by freedom of speech. If arguments cannot be divorced from identity, and if speech is in fact a battleground on which groups struggle for power, the project is doomed from the outset.

Rawls thought that the stability of the ideal society rests on an “overlapping consensus”. Everyone must be sufficiently committed to pluralism to remain invested in the democratic project, even when their opponents are in power. The polarised politics of America, Britain and elsewhere, in which neither side can tolerate the other’s views, pushes against that ideal."


Näkemyksesi maailman väistämättömästä muutoksesta "parempaan suuntaan" muistuttaa huomattavasti enemmän ensimmäisen linkin illiberaaleja ajattelijoita kuin liberaaleja. Kun nostat katseesi ylemmäs, voit myös todeta maailman menevän monelta osin autoritaarisempaan ja populistisempaan suuntaan, joka ei tietenkään minustakaan ole rahtustakaan positiivinen asia. Kuitenkin maailmaa muokkaavat eri voimat hyvinkin erilaisiin suuntiin, eikä kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä siitä ketkä ovat "muutokseen kykenemättömiä" ja pyrkivät jarruttamaan "väistämätöntä kehitystä", ja onko tällainen jarruttaminen välttämättä huono asia.

On selvää että myös edistyksen ja identiteettipolitiikan nimissä on helppoa lipsua kauas liberalismista, vaikka mielestään "vapauttaisikin" ihmisiä. Tuo ylläkin esitetty vedenjakaja vetoamisen ja vaatimisen välillä on monessa suhteessa kuvaava. Myös Economist täysin oikein nostaa esille sen epäkohdan, että nykyään päivän polttava keskustelu on liikaa tyrmistystä ja liian vähän järkiperäistä loogista argumentointia. Tyrmistyneenä sitten yleensä esitetään kovasti vaatimuksia.
En kai minä ole väittänyt, että ihmiskunnan kehitys olisi aukottoman lineaarista voittokulkua? Lähinnä olen esittänyt, että tiedon määrä ja ymmärryksemme ympäröivästä todellisuudesta kumuloituu, jolloin on mahdollista tehdä järkevämpiä valintoja. On sitten toinen asia, mukautuuko ihmiskunta ja poliittinen järjestelmä uudenlaisiin toimintatapoihin. Nythän näyttäisi siltä, että ihmiset lokeroituvat omiin narratiiveihinsa; tällöin systeemiä on helppo manipuloida - ja manipuloidaankin, kuten USAn viimeisimmät vaalit osoittivat.

Kun otit esille populismin ja illiberaalin demokratian, niin nehän nimenomaan nojaavat konservatiivisuuteen; niin Venäjä, Turkki, Unkari kuin Trumpin Yhdysvallatkin pyrkii tuhoamaan saavutettuja liberaalin demokratian yksilönoikeuksia. Tilalle pusketaan uskontoa, sukupuolisegregaatiota ja valikoitua meritokratiaa.

Mitä tulee mainitsemiisi filosofeihin, niin Rawlsin A Theory of Justice on itse asiassa aika voimakkaassa ristiriidassa perinteisen jenkkiliberalismin kanssa. Rawls nimittäin esittää, että tuloerot ovat oikeutettuja vain silloin, kun seuraavat ehdot täyttyvät:

1) tuloerot hyödyttävät kaikista heikoimmassa asemassa olevia
2) perusvapaudet täyttyvät.

Näihin päädytään, kun ihmiset tekevät abstrahoidun "tietämättömyyden verhon" takana päätöksiä yhteiskunnan järjestämisestä. Kun asiaa peilaa vallitsevaan todellisuuteen, olemme aika kaukana Rawlsin ideaaleista: ihmisten elämä määrittyy pitkälti vanhemmilta perityn aseman perusteella. Lähinnä Pohjoismaissa on onnistuttu lisäämään sosiaalista liikkuvuutta, mutta sekin on vaatinut aika voimakkaita positiivisia tasa-arvotoimia.

En tietystikään ole liberaali, jos mittatikuksi otetaan 1800-luvun laissez-faire tai mikä tahansa 1900-luvun libertaariliikkeistä. Puhunkin liberaaliudesta yleisenä asennoitumisena tasa-arvoon ja yhteiskunnan kehittämiseen.

Ja mitä nyt tuossa edellä yrität selvästi myös implikoida, on tämä kyllästymiseen asti toistuva kulttuurimarxismi-tematiikka, jota nykypäivän uuskonservatiivit syöttävät vähän jokaiseen keskusteluun. Se on sellainen yleinen hokkus pokkus -temppu, jolla saadaan tämänkin forumin johtavat oikeistoliberaalit näyttämään uusmarxilaisilta punavihermädättäjiltä. Ihan riippumatta siitä, puhuttiinko talouspolitiikasta ensinkään.


Tästä seuraa, että eläinten lopettamiseen on syytä kiinnittää huomiota, mutta mikään syy se ei ole lihansyöntiä lopettaa.

Tällä taas ei ole mitään tekemistä eettisyyden kanssa.

On siis varsin perusteltuja ekonologisia ja ravitsemustieteellisiä syitä välttää lihansyöntiä, mutta eettisiä perusteita siihen ei ole. Tai toki jos ajattlee, että lihansyönnin ekologisista vaikutuksita seuraa inhimillistä kärsimystä toisille ihmisille, niin ehkä sitten, mutta tämä nyt on logiikkaana samaa tasoa kuin se että vegaanien tulisi pidättäytyä autoilusta sillä fossiiliset polttoaineet ovat valmistettu eläinperäisestä aineksesta eli tarkemmin sanottuna dinosaurusten fossiileista.

Aika usein huomaa, että lihansyöntiä vastustavien ihmisten kanssa nämä argumentit tuntuvat kovasti sekaantuvan, mikä ei vaikuta kovin tieteelliseltä suhtautumistavalta.
Totta kai sille on eettisiä perusteita. Sinäkin ilmeisesti hyväksyt ajatuksen, että kärsimystä pitää pyrkiä minimoimaan. Logiikkasi on ristiriitainen, sillä jos eläimen hyvinvoinnilla ei ole mitään merkitystä, voitaisiin tuotantoeläimiä kiduttaa kuoliaiksi tai kohdella kuin käyttöesineitä (mitä toki myös jossain määrin tehdäänkin). Näin ei kuitenkaan toimita, sillä sen katsotaan olevan epäeettistä.

Minusta on ihan ok, jos joku toteaa itsekkyyssyistä syövänsä lihaa joka päivä. Silloinpahan hän on rehellinen. Enemmän minua kummastuttaa se suuri joukko ihmisiä, joka ei ymmärrä ajattelunsa epäloogisuutta.

Maailman voi jaotella moneen eri tapaan. Ennen se oli varmaan konservatiivit vastaan liberaalit. Itse kasvoin tähän jaotteluun. Mutta maailma on muuttunut. Nykyään vastakkain ovat ideologisella tasolla enemmän "totalitaarit" ja liberaalit, ja vihervasemmiston seasta löytyy varmasti molempia. Liberaaliarvot (yksilön vapaudet yms.) ovat nykyään lähempänä konservatiiveja, jotka pyrkivät säilyttämään nykyisiä rakenteita, kuin näitä totalitaareja, jotka pyrkivät muuttamaan maailmaa, mutta rajoituksien ja kontrollin kautta... esimerkiksi poliittisen korrektiuden muodossa. Sanan- ja ilmaisunvapaus ovat liberaalien kulmakiviä ja parhaillaan niitä tallovat eniten vasemmistototalitaarit, jollaiseksi olin kirjoituksiesi perusteella lukenut sinut.

Joku joskus sanoi minulle, että hän on liberaali, koska hän on feministi. Mutta feministit (kuten vihervasemmistokin) ovat jakautuneet kahtia - liberaaleihin ja äärivasemmistoon. "Liberaalifeministit" tukevat yksilönvapauksia ja tasa-arvoa kaikille yksilöille rodusta, sukupuolesta ja kulttuureista riippumatta, ja kiitos heille - siihen ollaan pitkälti päästy, vaikka työtä vielä on. Heidän mottonsa on perustunut enemmän naisen voimaan, kuin naisen uhriasemaan, jota tämä "äärivasemmisto" on pyrkinyt pitämään yllä vierittämällä syytä näkemiinsä patriarkaalisiin rakenteisiin tai käytösmalleihin (esim. manspaining, manspreading). He haluavat enemmän muutosta ja poistaa erityisesti miehisyyttä yhteiskunnasta, jonka näkevät negatiivisena voimana (toxicmasculinity). Totalitaareja heistä tekee erityisesti se, että he jyräävät yhteiskuntamuutosta, vaikkei heidän näkemyksensä ole kovin suosittua, edes naisten keskuudessaan. Mutta nämä on enemmän toisen ketjun juttuja. Tämä ketju lienee enemmän sananvapaus vs. poliittinen korrektius.
Sananvapaus ei koskaan maailmanhistoriassa ole ollut nykyisellä tasolla. Suomessakin tätä mannaa on nyt maisteltu muutama vuosikymmen. Feministit eivät ole sananvapaudelle sen suurempi uhka kuin mikään muukaan taho. Etkö muuten huomaa sitä koomista ristiriitaa, että tuossa edellä linkitetyssä YLEn (julkinen taho, yleisradiolakia noudattava instituutio) jutussa toimittaja Ukkola on se, joka närkästyy muiden harjoittamasta sananvapaudesta? Ukkola on se, joka viikosta toiseen motkottaa, kuinka pahat punaviherfemakot kirjoittavat kriittisiä artikkeleita ja pyrkivät tuomaan omia näkökulmiaan esiin. Hän haluu itse asiassa padota julkista keskustelua, koska se ei ole hänen mielensä mukaista.

Feministit ovat toki jakautuneet eri fraktioihin. Suurin porukka on liberaalifeministit, joiden feminismi on aika valikoivaa saavutettujen etujen turvaamista ja sukupuolen häivyttämistä. Sitten on erikseen intersektionaalinen feminismi, joka perustuu useiden valtasuhteiden risteämiseen ja sen pohjalle rakennettuun yhteiskunta-analyysin. Tämän lisäksi on pieni joukko radikaalifeministejä, joista osa on marxilaisia, osa anarkistisia ja osa muita ääriliikkeitä edustavia.

Edelleen: konservatismi on nimenomaan status quo'n ylläpitämistä. Koska status quo edustaa isänvaltaa, uskonnollisia traditioita, valkoisen länkkärin saavutettuja etulyöntiasemia sekä taloudellista periytyvyyttä, feminismi on tässä mielessä voimakkaan liberaali voima. Näin on toki ollut viimeiset 300 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös