Minun empiirinen kokemus päiväkotien maailmasta: jokaisella meillä on huonoja päiviä, suodaan se myös siis alle kouluikäisille. Mikko Alatalo on tehnyt siitä ihan hyvän biisinkin. Sitten on erilaisia temperamenttityyppejä, huomioidaan tämä vaihtelu myös (ja voidaan ottaa jo etukäteen huomioon, jos/kun joku nimimerkki kohta tulee sinun ja minun silmille ammattietiikkaamme kyseenalaistamaan, ok?). Sen jälkeenkin jää joukko lapsia, joilla on niin hankalaa tai paha olla, että konfliktit ovat päivittäisiä ja jopa usein päivässä toistuvia.
Karsitaan tästä porukasta lapset joilla on tai joilla epäillään olevan jonkinlaisia neuropsykologisia tuen tarpeita, aistitoimintojen yli- tai aliherkkyyttä tms.
Lasketaan jäljelle jäävät. Heitä on kourallinen. Karsitaan seuraavaksi porukasta ne, joiden kotitaloudessa elävien kaikkien alaikäisten lasten molemmat biologiset vanhemmat asuvat samassa osoitteessa.
Tadaa, todennäköisesti pääluku pysyi samana.
Tämä ei tarkoita, että kaikki ero-, uus- jne.perheiden lapset olisivat vaarassa. Mutta emmehän me oikeasti usko siihenkään, että lasi viiniä raskausaikana on sikiölle kohtalokas 100% varmuudella. Silti sen riskin ottamisen tuomitsemme, mikä on ihan oikein.
Poliittisen korrektiuden otsikon alla ei ole sopivaa kuitenkaan antaa edes hienonhienoa viestiä, että eroaminen asettaa lapsen tasapainoisen kehittymisen, minäkuvan kautta laajemminkin, vakavaan vaaraan.
Sanon sen siis epäkorrektisti: aikuisten itselleen, ja ryhmälojaalisti toisilleen suoma hedonistinen seksuaalisen ja muun itsensätoteuttamisen seuraukset ovat kusipäisintä mitä meidän kulttuurimme on saanut aikaan. Kusipäisyyttä. Ja ei, en ole sen yläpuolella. Tämän kusipääkulttuurin muutoksen avaimet ovat meidän itsemme hallussa. On varsin ilmeistä, että iso osa keinoista jäi valtaväestöltä kirkkoon, kun he sieltä kävelivät ulos. Tämä on metafora. Ihan vaan provosoituneimmille tiedoksi.
Jos ei enää halua mennä niitä keinoja sieltä kirkon löytötavaroista penkomaan, ne pitää keksiä uudestaan. Kusipäisyys vaan on ahneen ihmisluonteen, lähes meidän jokaisen siis, povitaskussa. Muka piilossa, mutta kyllä sen erottaa kun tarkkaan katsoo.
Haluaisin olla hyvä ihminen ja kanssasi eriävää mieltä. Valitettavasti minä en vain pysty siihen. Tänään viimeksi olin vetämässä päiväkotiryhmälle pajaa ja lapset on todellakin erilaisia, niillä on hyviä, niillä on huonoja päiviä jne. mutta lähtökohtaisesti ne on kuitenkin lapsia. Joskus tuntuu tyhmältä sanoa, mutta lapsi on aika yksinkertainen olento, vaikka on samalla todella monimutkainen. Kyseessä on yksilö jolla ei lähtökohtaisesti ole ennakkoluuloja, ei mitään politiikkaa yms. agendojensa taustalla. Jos sillä on jano niin se osaa sen sanoa, toisin siis kuin eläimet, mutta se on silti hyvin riippuvainen perustarpeista. Nopeasti innostutaan, nopeasti tylsistytään, asiat osoitetaan aika pyyteettömästi, asiat sanotaan yleensä kuin ne on. Minä viihdyn lasten kanssa varmaan juurikin tuon takia. Joskus suututaan, joskus itketään, mutta silti voi olla ihan hauskaa.
Lasten kun ei tarvitse miettiä kimurantteja "mitä kirjoitin toisessa ketjussa" tai "minkä kuvan annan itsestäni" tyylisiä asioita ja aikuisten valta ja hierargia rakenteita. Eikä niiden aivot edes vielä kykyene sellaiseen ja hyvä niin. Valitettavasti me aikuiset vaan osataan olla täysiä kusipäitä. Kyllä, minä mukaanlukien. On nyt jonkun avioeron syy mikä tahansa ja kuka sieltä lähtikään kävelemään, saati miksi, ei edes pitäisi olla tässä se juttu. Vaan siinä, että oikeasti aikuinen ja ajatteleva yksilö, joka sen valinnan lapsista tekee, pitäisi, varsinkin länsimaissa, olla kykenevä ymmärtämään sen tekonsa seuraukset. Ei kellään ole aina kivaa, lapsien vanhemmilla ei varmasti edes suurinta osaa ajasta, mutta kun ne asiat pitäisi silti pystyä hoitamaan. Toiset sitten pystyy ja helvetin hyvä niin, hattu päästä! Jotenkin vain tuntuu aika ajankuvalliselta se, että nykyajan minä, minä yhteiskunnassa halutaan ne rusinat pullasta, mutta ei olla valmiita kantamaan sitä vastuuta omista teoista. On jo liiankin helppoa vaan luovuttaa, tai hylätä muut oman itsen takia.
Ja ei minä en erittele sukupuolia, seksuaalisia suuntaumuksia, uskontoja yms. tässä. Tarkoitan asiaa yleisesti. Jokaisella teolla on omat seuraumuksensa ja me kaikki tehdään virheitä. Mutta jos virheillä ei enää ole niitä seuraamuksia, niin mitä jää siitä koko ajatuksesta eräänlaisesta moraalista jäljelle? Tee mitä haluat ja aina pääset pälkähästä, sitäkö me haluamme lapsillemme osoittaa ja siten lapsia kasvattaa? Ehkä se on se seuraava asia mikä meidän pitää oppia, mutta toistaiseksi se suunta on ollut aika päinvastainen. Valitettavasti ne heikoimmassa asemassa olevat kokee sitten sen suunnan kaikkein karummin. Niillä ei ole kapasiteettia ymmärtää ja jäsennellä asioita, ne elää hetkessä, ota se niiltä pois ja suunta voi olla mitä vain. Sitten ihmetellään mihin maailma on menossa. No ilmeisesti siis hyvään suuntaan, ainakin kun kuuntelee porukan juttuja.
Kenties perinnöllistä, kun vanhemmat ovat sellaisia etteivät tule keskenään toimeen, niin lapsetkin ovat hieman hankalampia tapauksia. Ja onhan sellaisiakin tapauksia että toinen vanhemmista lähtee lätkimään koska lapsi/lapset ovat kamalia...
Minun on vaikea pitää esim. isähahmon puutetta kauhean perinnöllisenä, tai vastaavasti äitihahmon puutetta. Mutta jokainen tulkitsee asiat tyylillään.
Ja en väitä olevani mikään asiantuntija missään näissä asioissa. Minä yleensä kyllä uskon lasten omien vanhempien realistisia kuvauksia omista lapsistaan, varsinkin kun eivät puhu niistä positiiviseen sävyyn. Minä kun pyrin olemaan aina se positiivinen lapsien kanssa ja näkemään ne hyvät puolet ja kannustamaan niitä.