Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 925 299
  • 8 036

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla noinkin, mutta voin mä se ajatuksen kuitenkin hyväksyä.

Ei mulla ole mitään pakkoa olla eri mieltä kaikesta, mitä joku satunnainen änkyräkonservatiivi on. Me kaikki kun kuitenkin ollaan samaa mieltä valtaosasta asioita.

Hyvä niin. Kenties heitin sinut ennenaikaisesti väkisin eri mieltä olevien porukkaan (joka on olemassa). Pahoittelut siitä!

Minusta on kuitenkin tärkeää arvioida sanojan ja tekijän motiiveja ja todellisia kantoja. Esim. jos joku Putin laukoo kommentteja maailmanrauhan ja suvaitsevaisuuden puolesta, ottaisin ne suolanhippusen kera. Tällöin voisin toki olla sitä mieltä että itsestäänselvästi nämä asiat ovat hyviä (siis maailmanrauha ja suvaitsevaisuus), mutta ei silloin tarvitse ajatella että oli hyvä kun Putin sanoi tuon asian. Mikäli tällainen puhe esim. parantaa mahdollisuuksia uuteen vaalikauteen, voisi lausunto olla jopa haitallinen näille hienoille ideaaleille.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jalkapallo-ottelun televisioinnissa halutaan antaa kunnioittavampi kuva naiskatsojista vs naispopparin musiikkivideo sensuroidaan tai esittämistä rajoitetaan. Jep jep.

Nyt vähän yritystä. World Cup 2018: Fifa in crackdown on broadcasters to try stop cameramen picking out ‘hot’ female fans | The Independent

But he then said Fifa has told its broadcast service to stop zooming in on "hot women" in the crowd and has been monitoring what the various national rights-holders have been doing, too.

Asked if this was now official Fifa policy, Addiechi said: "This is one of the activities that we definitely will have in the future - it's a normal evolution.


Ja tuo kenen lainaukset on kyseessä, ml. "hot women", on FIFAn kestävyyden ja monimuotoisuuden johtaja.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
No, Qatarin kisoissa on varmasti sellainen meininki katsomoissa, että kelpaa suomalaiselle liberaalisuvaitsevaistollekin. Ei ole varmastikaan pelkoa siitä, että puolikas nänni vilahtaa. Tai paidattomat hetskuläskit juovat keskiolutta. Hyi hyi.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Jalkapallo-ottelun televisioinnissa halutaan antaa kunnioittavampi kuva naiskatsojista vs naispopparin musiikkivideo sensuroidaan tai esittämistä rajoitetaan. Jep jep.
Naiskatsoja joka on vapaaehtoisesti katsomossa esittelemässä rintavakoaan niin mikä siitä tekee häntä vähemmänkunnioittavan? Sinä?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on hyvä kysymys! Samaa voisi kysyä FIFA:lta ja joiltakin nimimerkeiltä. Miksi on ok näyttää paidattomia miehiä örveltämässä ja ilveilemässä, mutta sama muuttuu paheksuttavaksi jos kuvattava sattuukin olemaan vallitsevien kauneuskäsitysten mukaan vetävännäköinen naishenkilö? .
Tämä on vähän turhauttavaa, kun asia on jo vähintään kertaalleen selitetty ketjussa. Sinä fiksuna ihmisenä varmasti voit myöntää, että tasa-arvon nimissä ei TV-ohjauksessa ole perusteltua olla erilaisia kriteereitä eri sukupuolille.

Kuitenkin Miesten kohdalla näytetään vanhoja, rumia, lihavia äijiä ilman paitaa, mutta naisten puolelta heidät sivuutetaan lähes tyystin eli kriteerit ovat ihan toiset. Jollain tavalla se olisi tasa-arvoista, jos yleisöstä näytettäisiin miehistäkin vain täydellisiä hunkseja sanoin kuin naisten kohdalla toimitaan, mutta olisihan se aika hemmetin urpoa (kuten nyt on naisten kanssa).
Esim. sinä esitit jostain kuvakatraasta, että ei tekisi mieli tyttären kanssa katsoa (ei varmaan kannatakaan jos otsikossa lukee k-18 ja tytär alaikäinen). Noiden tv-lähetysten perusteella on hyvin vaikeaa nähdä mitään mikä poikkeaisi esim. kesäisessä kaupungissa vastaantulevasta.
Tokihan tuo k-18 oli seiskan roskatoimittajat seksi-wau klikkihuorausotsikko, mutta ymmärtääkseni jutussa olevat kuvat oli vähintään osittain alunperin kisalähetyksistä poimittuja. Niinpä jatkokysymys onkin, että miksi kaikille tarkoitetuissa kisalähetyksissä on ”k-18 materiaalia” mukana.

Ja edelleen ei pointti ole siinä, etteikö kaupungilla voisi nähdä tiukkoja toppeja, vaan suhtautumisessa asiaan ja siihen että ne on nostettu lähetyksissä framille tällä tavoin.

(Menee toki enemmän humble brag -osastolle, mutta olen viime päivinä Välimeren rannalla ”joutunut” näkemään kymmenittäin jopa viehättävän puoleisia tyttöjä uimassa ja ottamassa aurinkoa toplessina eikä se ole vielä alkanut harmittamaan)
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jalkapallo-ottelussa pääasia on jalkapallo. Jos siitä poistetaan tissityrkyt, niin se jalkapallo jää jäljelle. Naispopparin musiikkivideossa pääasia on se naispoppari ja/tai sen esittämä musiikki. Jos se video sensuroidaan ja sen esittämistä rajoitetaan, niin jäljelle ei jää sitä musiikkia, videota, eikä esittäjää.

Musiikkivideo vertaus toimii nimenomaan silloin, jos Trump vaatisi, että musiikkivideossa taustalla ei olisi tissejään tyrkyttäviä kaunottaria, vaan jotain muuta.

Minusta on kuitenkin tärkeää arvioida sanojan ja tekijän motiiveja ja todellisia kantoja. Esim. jos joku Putin laukoo kommentteja maailmanrauhan ja suvaitsevaisuuden puolesta, ottaisin ne suolanhippusen kera. Tällöin voisin toki olla sitä mieltä että itsestäänselvästi nämä asiat ovat hyviä (siis maailmanrauha ja suvaitsevaisuus), mutta ei silloin tarvitse ajatella että oli hyvä kun Putin sanoi tuon asian. Mikäli tällainen puhe esim. parantaa mahdollisuuksia uuteen vaalikauteen, voisi lausunto olla jopa haitallinen näille hienoille ideaaleille.
Tottakai noin. Ei munkaan mielestä Trump muutu maailman ihanimmaksi ihmiseksi, jos se sanoo jotain, mistä mä olen samaa mieltä. Se yksi asia voi olla mun mielestä hyvä juttu ja Trump silti ihan perseestä. Jos Trump sanoisi, että hänen mielestään musiikkivideoiden naiskuvaa pitää parantaa, niin kyllä se olisi mun mielestä kaikesta huolimatta oikein hyvä juttu. Jos sitten selviäisi, että sanoi sen samalla kun kouri musiikkivideolla naisten perseitä ja päräytti kunnon röhönaurut päälle, niin sitten mä varmaan toteaisin, että se onkin vielä mulkumpi kuin mä kuvittelin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tosidanat pystyy jatkamaan elämää tästä eteenpäin?
Luultavasti oiken hyvin. Tosidanat kun on fiksua porukkaa ja fiksut pärjää aina. Sinun pärjäämisestäsi olen enemmän huolissani. Tuollaisella ymmärryskyvyllä lienee kovin haasteellista saada housut päälle päivittäin ilman, että vehkeet jää vetoketjun väliin.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tämä on vähän turhauttavaa, kun asia on jo vähintään kertaalleen selitetty ketjussa. Sinä fiksuna ihmisenä varmasti voit myöntää, että tasa-arvon nimissä ei TV-ohjauksessa ole perusteltua olla erilaisia kriteereitä eri sukupuolille.

Kuitenkin Miesten kohdalla näytetään vanhoja, rumia, lihavia äijiä ilman paitaa, mutta naisten puolelta heidät sivuutetaan lähes tyystin eli kriteerit ovat ihan toiset. Jollain tavalla se olisi tasa-arvoista, jos yleisöstä näytettäisiin miehistäkin vain täydellisiä hunkseja sanoin kuin naisten kohdalla toimitaan, mutta olisihan se aika hemmetin urpoa (kuten nyt on naisten kanssa).

Tokihan tuo k-18 oli seiskan roskatoimittajat seksi-wau klikkihuorausotsikko, mutta ymmärtääkseni jutussa olevat kuvat oli vähintään osittain alunperin kisalähetyksistä poimittuja. Niinpä jatkokysymys onkin, että miksi kaikille tarkoitetuissa kisalähetyksissä on ”k-18 materiaalia” mukana.

Ja edelleen ei pointti ole siinä, etteikö kaupungilla voisi nähdä tiukkoja toppeja, vaan suhtautumisessa asiaan ja siihen että ne on nostettu lähetyksissä framille tällä tavoin.

(Menee toki enemmän humble brag -osastolle, mutta olen viime päivinä Välimeren rannalla ”joutunut” näkemään kymmenittäin jopa viehättävän puoleisia tyttöjä uimassa ja ottamassa aurinkoa toplessina eikä se ole vielä alkanut harmittamaan)

Hyvä mies nyt keskity nauttimaan välimeren antimista. Isä- Walrus pitää meidät syntiset kyllä herran nuhteessa ja johdattaa oikeaan suuntaan.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen kyllä sitä mieltä, että kauniiden, isotissisten naisten korostettu poimiminen kisalähetyksiin on omiaan ylläpitämään stereotyyppistä kuvaa siitä, mikä on naisen rooli urheilussa. Kyllä se stereotyyppinen rooli on se, että naisen tehtävä on näyttää hyvältä, kun miehet urheilevat. Sikäli ymmärrän, että asiaa on nyt nostettu esille. Kokonaan toinen juttu on se, että onko näissä kisoissa todella tehty siten kuin ensimmäisessä virkkeessä kirjoitin. Aika paljon tuli pelejä katseltua viimeisen kuukauden aikana enkä minä ainakaan huomannut tuollaista trendiä katsomokuvauksessa.

@archieG nosti kyllä esiin kiinnostavan pointin. Minkälainen meininki onkaan neljän vuoden päästä, kun kisat pidetään Qatarissa? Ollaanko rähmällään vanhoillisen islamin edessä? Tuollaiseen paskamaahan ei pitäisi tällaisia kisoja yksinkertaisesti antaa, oli sitten kuinka hyvät lahjukset tahana.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naiskatsoja joka on vapaaehtoisesti katsomossa esittelemässä rintavakoaan niin mikä siitä tekee häntä vähemmänkunnioittavan? Sinä?
Ei mulla ole sitä mitään vastaan, jos nainen haluaa esitellä tissivakoaan. Enkä ole sellaista koskaan väittänyt. Jos minä kirjoitan, että fifan edustaja on sanonut asian A, niin se ei tarkoita, että minä olen mieltä A. Jos minä kerron, että Jussi Halla-ahon mukaan Suomalaisten kaupunkien ulkopuolella tulee olemaan palavia ghettoja, niin se ei tarkoita, että minun mielestäni Suomalaisten kaupunkien ulkopuolella tulee olemaan palavia ghettoja. Mä en ole myöskään väittänyt, että jalkapallo-otteluissa olisi keskitytty näyttämään naisten tissejä. Pistäs nyt korkki kiinni ja mene nukkumaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onkohan joku mitannut, kuinka monta prosenttia MM-kisaottelun ohjema-ajasta keskimäärin kuvattiin yleisöä ja kuinka paljon kenttätapahtumia.
Oma, puhtaasti mutu-veikkaus on, että taitaa promillet riittää yleisön osuudeksi..
Täytyy myöntää, että jossain Venäjän ottelussa näytettiin muutaman sekunnin ajan yhtä poikkeuksellisen kaunista ja mieleen jäävää tummaveristä naisoletettua. Eikä ollut vähäpukeinen vaan ainoastaan tyrmäävän kaunis.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Ei mulla ole sitä mitään vastaan, jos nainen haluaa esitellä tissivakoaan. Enkä ole sellaista koskaan väittänyt. Jos minä kirjoitan, että fifan edustaja on sanonut asian A, niin se ei tarkoita, että minä olen mieltä A. Jos minä kerron, että Jussi Halla-ahon mukaan Suomalaisten kaupunkien ulkopuolella tulee olemaan palavia ghettoja, niin se ei tarkoita, että minun mielestäni Suomalaisten kaupunkien ulkopuolella tulee olemaan palavia ghettoja. Mä en ole myöskään väittänyt, että jalkapallo-otteluissa olisi keskitytty näyttämään naisten tissejä. Pistäs nyt korkki kiinni ja mene nukkumaan.
Ihan samoin. Korkki kiinni ja et nolaa itseäsi enempää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan joku mitannut, kuinka monta prosenttia MM-kisaottelun ohjema-ajasta keskimäärin kuvattiin yleisöä ja kuinka paljon kenttätapahtumia.
Oma, puhtaasti mutu-veikkaus on, että taitaa promillet riittää yleisön osuudeksi..
Tänne linkattiin perjantaina juttu aiheesta ja näyttää siltä, että kukaan ei vaivautunut sitä lukemaan ennen kommentointia. Siinä tänne linkatussa jutussahan todettiin mm näin:
Addiechi says FIFA's stance is "a normal evolution," and broadcasts in Russia have already improved from the 2014 World Cup in Brazil.
Jutussa ei siis sanottu, että näissä kisoissa on keskitytty pelkästään tisseihin ja jatkossa kaikkien naisten pitää pukeutua perunasäkkeihin.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Hyvä mies nyt keskity nauttimaan välimeren antimista. Isä- Walrus pitää meidät syntiset kyllä herran nuhteessa ja johdattaa oikeaan suuntaan.

Niin, tuossa se koko homman kluu onkin. Liberaalisuvaitsevainen voi toki itse tiirailla tissejä, mutta jos joku muu tekee niin, voi voi sitä vinetystä sovinismista. Oikeamielinen tiedostaja osaa tissien vahtaamisenkin #paremmin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, tuossa se koko homman kluu onkin. Liberaalisuvaitsevainen voi toki itse tiirailla tissejä, mutta jos joku muu tekee niin, voi voi sitä vinetystä sovinismista. Oikeamielinen tiedostaja osaa tissien vahtaamisenkin #paremmin.
Pusi pusi. Tein äsken huvikseni haun, että kuinka monta kertaa olen puhunut sovinismista koko jatkoaikahistoriani aikana. Tulos oli kokonaiset nolla kertaa. Tämän jälkeen se on yksi.

Tämä voi olla liian korkealentoinen ajatus mutta there’s a time and a place for everything. Uskoisin että pärjään ihan hyvin sopimattomien ja ei-korrektien juttujen sarjassa seurassa kuin seurassa, mutta klue tosiaan on ymmärtää milloin ja missä on niiden paikka.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, tuossa se koko homman kluu onkin. Liberaalisuvaitsevainen voi toki itse tiirailla tissejä, mutta jos joku muu tekee niin, voi voi sitä vinetystä sovinismista. Oikeamielinen tiedostaja osaa tissien vahtaamisenkin #paremmin.
Miten konservatiivisuvaitsevilla menee homma? Eikun niin joo, seksuaalivalistusta ei saa antaa, masturbaatio on syntiä kuten on seksin harrastaminen huvikseen. Ja dokaaminen tietysti myös.
 

Undrafted

Jäsen
En nyt Seiskaa pitäisi minään mittarina mitä kenenkään tulisi lukea. Ei aikuisten tai lapsien. Noista kuvista kun jättää pois tahalliset tai tahattomat rintoja vilauttamiset, niin vaatteet ei eroa kesäisestä vaatetuksesta kaupungilla. En ole tuota tissilinjaa television välityksellä havainnut, vaan ohjaaja poiminut erilaisia ihmisiä kuviin. Oletko YLE:n kuvista kokenut tilanteen olevan toinen? Minusta suurin osa kuvatuista ihmisistä ollut karnevaalitunnelmissa eläytymässä pelin tapahtumiin tai selannut puhelinta välittämättä kentän tapahtumista. Tyttäreni kanssa katsoimme niin edellisiä EM-kisoja kuin nyt MM-kisoja ongelmitta. Tai no kummankin suosikit olisi voinut pärjätä tällä kertaa paremmin, mutta siitä ei voi syyttää ohjaajaa tai katsojia.

Ovatko mielensäpahoittajat niitä jotka eivät uutiseen reagoineet millään tavalla, vai niitä jotka pahoittivat siitä mielensä ja tulivat keskustelupalstalle siitä itkun aloittamaan?
Kuinka moni pahoitti mielensä tai itkee? Luulin tätä keskustelupalstaksi, millä voi keskustella erilaisista asioista, mistä nyt sattuu keskustelua syntymään.

Ongelmahan tämä asia on esimerkiksi Iranissa, missä toivottiin lohkoarvonnassa naisjuontajaa pukeutumaan tietyllä tavalla ettei häntä tarvitse sensuroida pois lähetyksistä. Linkki BBC:n viime vuotiseen uutiseen toiveista. Lisäongelmaksihan tässä muodostuu naisen kauneuden tai seksikkyyden arvioiminen, joten ehkä on turvallisinta sensuroida naiset kokonaan pois kuvista, katsomosta ja ylipäänsä julkisilta paikoilta?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskinpa tämä on kauhean suuri ongelma - mutta jos halutaan viihdyttää pääosin heteroseksuaalisia mieskatsojia viettelevästi pukeutuneilla kauniilla naisilla niin toki voisi kaljamahaisten keski-ikäisten miesfanien lisäksi poimia peräti komeita ja lihaksikkaita nuorukaisia kameran hiveltäväksi. Ainakaan nykykäytännön puolustajilla ei liene mitään tätä vastaan? Riita siis puoliksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on kyllä jännä, että sukupuolen, ulkonäön yms. takia ei saa erotella, mutta kuitenkin saa. Tää tasa-arvo on kyllä tosi vaikea ja niljakas käsite, joten en ihmettele miten tasa-arvon kanssa on kokoajan ongelmia ympäri maailman.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja näinhän siellä tehdäänkin.

Tunnustan että on jäänyt huomaamatta, toisin kuin nuo ajoittaiset kauniit naiset. Melkeinpä epäilen kantaasi, mutta ehkäpä kameran viipyilemiset kauniissa pojissa ovat jääneet paremmin sinun silmiisi. Mutta jos näin on niin ihan ok, kumpaakin sukupuolta voi ihan mielellään esineellistää, esineellistämisen jättäminen vain toiseen on puolestaan hieman epäilyttävää ja vanhanaikaista.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se on kyllä jännä, että sukupuolen, ulkonäön yms. takia ei saa erotella, mutta kuitenkin saa. Tää tasa-arvo on kyllä tosi vaikea ja niljakas käsite, joten en ihmettele miten tasa-arvon kanssa on kokoajan ongelmia ympäri maailman.

Varmaankin elämä joskus keskiajalla oli tosiaankin yksinkertaisempaa tai kivikaudella. Tai silloin kun naiset eivät vielä olleet oikeussubjekteja ja homous oli rikos. Oi niitä vanhoja hyviä aikoja!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös