Tarja Halonen

  • 330 637
  • 2 274

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, veli mjr, asia taitaa olla melko lailla matemaattinen.

Ei vain taida olla yhtään sellaista nimitystä, joissa tasavallan presidentti poikkeaisi toimivaltaisesta hallituksen/valtioneuvoston/toimivaltaisen tahon yksimielisestä nimitys- tai virkaesityksestä. Vasta 1970-luvun nimityksiin asti palatessa aletaan huomata, että hallitus tai muut toimivaltaiset nimitystahot ovat lähinnä keskustelukerhon roolissa ja presidentin tahdon mukaisen ehdotuksen sai hoitaakseen se, joka sattui olemaan kulloinkin eniten selvä. Kelpoisuus- ja pätevyysvaatimukset ja tasa-arvo saivat huutia, kun korkeimpien virkojen osalta nimityksiä hoidettiin lähinnä lypsymentaliteetilla.

Myös roskalehdissä oli mainintoja siellä täällä tästä asiasta, jossa verrattiin tilannetta nimellä ja mainitusti Kekkoseen, joten asia ei ole ihan pelkästään minun näkemykseni varassa.

Toisekseen, et näytä ymmärtävän oikeusjärjestystä siltä osin, että omaksutuilla käytännöillä ja oikeusperiaatteilla voi olla konkreettista juridista merkitystä, aivan lain kirjaimeen verrattavassa merkityksessä.

En kuitenkaan väitä, että Halosen omia lausumia olisi tullut tulkita supistavasti tai että niille olisi tullut antaa tuoreen perustuslain tulkinnan kannalta maan tapaan tai kirjoittamattomaan perustuslailliseen traditioon verrattava vaikutus (hänhän siis eksplisiittisesti rikkoi sitä vastaan, mitä tuli kirjanneeksi viralliseen nimityspäätökseen), mutta lainsäätäjän tahdon syrjäyttäminen, oikeuslähdeopista huolimatta, ei mene oikeuskirjallisuudessa enää ihan yhtä helposti läpi, kun Halonen asian itse varmasti näki.

Hmm, päättelen tästä kaunopuheisesta vuodatuksesta, ettet itse asian suhteen kiistä tuota kommenttiani. On tietysti itsestäänselvän groteskia verrata Halosen riisutun presidentti-instituution kontekstissa tekemää yksittäistä päätöstä Kekkosen vähintään yli vuosikymmenen kestäneeseen sisäpoliittisen vallan räikeään väärinkäytöön. Se on niin suhteeton vertaus, että tuntuu omituiselta edes korjata sitä, mutta ei nyt sentään niin omituiselta kuin ylipäänsä esittää sen. Tai ehkäpä sana, jota etsimme tässä, on omituisen sijasta tarkoitushakuinen. Mitä sitten tulee siihen, että on harvinaista kävellä nimitysasiassa hallituksen yksimielisen esityksen yli, niin voi kommentoida, että on harvinaista, että hallitus valitsee tulevansa ylikävellyksi. Yleensä nämä asiat sovitellaan kulisseissa etukäteen, jolloin toinen osapuoli - tai kumpikin - välttyy kasvojen menetykseltä. Sitä miksi nyt ei näin tehty, voi vain arvella.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos en tietäisi nyt elettävän vuotta 2008, niin voisi vaikka luulla, että eläisimme Lapuanliikkeen ja AKS:n kulta-aikaa kaikkine muilutuksineen.
Tällaiseen tilanteeseen nykypresidenttimme on kansakunnan toimillaan saattanut. Voi kun tajuaisi erota kesken toimikauden.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tällaiseen tilanteeseen nykypresidenttimme on kansakunnan toimillaan saattanut. Voi kun tajuaisi erota kesken toimikauden.

Presidentinvaaleissa koettu tappio tuntuu edelleen oikeistoa kalvavan, ja tästä syystä itketään Halosen tekemisiä joka käänteessä. Oli sitten syytä tai ei.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Presidentinvaaleissa koettu tappio tuntuu edelleen oikeistoa kalvavan, ja tästä syystä itketään Halosen tekemisiä joka käänteessä. Oli sitten syytä tai ei.

Tappio on aina tappio, mutta tällä hetkellä Niinistö on puhemiehen ominaisuudessa saanut hieman rotia eduskunnan rahan käyttöön, joka on ollut holtitonta. Esimerkkinä mainittakoon matkakustannukset.

Halosen tekemisistä itekeminen on kuitenkin suurilta osin aiheellista. Tarja saa kyllä hakea kuun taivaalta, jotta tämä nimitysasia ja "omasta lautasesta kiinnipitäminen" vaipuisi unholaan.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Presidentinvaaleissa koettu tappio tuntuu edelleen oikeistoa kalvavan, ja tästä syystä itketään Halosen tekemisiä joka käänteessä. Oli sitten syytä tai ei.

1918 tappio tuntuu vasemmistoa edelleen kalvavan ja tästä syystä Halonen&toverit kiukuttelevat edelleen vaikka syytä ei ole.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
1918 tappio tuntuu vasemmistoa edelleen kalvavan ja tästä syystä Halonen&toverit kiukuttelevat edelleen vaikka syytä ei ole.

Kumpikos osapuoli näitä puoluekantoja esille ottaa, kun valintoja tehdään? Esimerkkinä käytettäköön vaikka tätä sisäministeriön kansliapäällikön nimeämistä. Oikeisto kaivoi heti nämä puolue- ja sukupuolikortit esille, kun ei mentykään omien intressien mukaan.

"Vastakkainasettelun aika on ohi, kunhan kaikki tanssii meitin pillin mukaan."


-Kokoomuksen kunnallisvaalislogan?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tappio on aina tappio, mutta tällä hetkellä Niinistö on puhemiehen ominaisuudessa saanut hieman rotia eduskunnan rahan käyttöön, joka on ollut holtitonta. Esimerkkinä mainittakoon matkakustannukset.
Joko kohta on saunaillan verran rahaa kasassa? Huikeaa kuinka metsä voidaan nähdään puilta. Saataisikohan seuraavaksi tulitikkuihin ja pullopantteihin hassatut rahat kuriin hankkimalla sytkäreitä ja pullokoreja eduskunnan käytäville.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Halosen tekemisistä itekeminen on kuitenkin suurilta osin aiheellista. Tarja saa kyllä hakea kuun taivaalta, jotta tämä nimitysasia ja "omasta lautasesta kiinnipitäminen" vaipuisi unholaan.

Ymmärrän, että oikeisto ei näitä tekoja sulata, mutta ei se niistä edelleenkään vääriä tekoja tee. Se kun on katsojasta kiinni: toinen digaa, toinen ei. Näkemyseroja, nääs.

Ihan puhtaaksi virheeksi itse voisin laskea sen, että JOS Halonen on kutsuttu valkoisten muistotilaisuuksiin, niin hän ei ole silti vaivautunut saapua paikalle. Tämä olisi varsin tökeröä toimintaa. Ja rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että yhtään en ihmettelisi, jos näin olisi päässyt käymään.
 

Viljuri

Jäsen
Itketään kaikki yhdessä, puoluekantaan katsomatta! :)

Nyt sattuu olemaan vain niin, että propagandasta huolimatta Tarja Halonen on toiminut väärin. Monen sellaisen mielestä, jotka eivät ole pelkästään disinformoituja eri roskalehtien toimesta. Jos tälle asialle eivät puolesta tai vastaan fanit voi mitään, niin onko sitten terapeuttinen yhteisitku paras lääke koko asiaan?

Itse en näe kyllä kovinkaan rakentavaksi, että ASIA-ARGUMENTTEIHIN pohjautuvaa kritiikkiä yritetään vaimentaa aivan järkyttävän matalalentoisia tasoja saavalla retoriikalla, joka ei liity yhtään itse asiaan.

Otan osaa niiden puolesta, joita tämä asiantila syvästi loukkaa.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Joko kohta on saunaillan verran rahaa kasassa? Huikeaa kuinka metsä voidaan nähdään puilta. Saataisikohan seuraavaksi tulitikkuihin ja pullopantteihin hassatut rahat kuriin hankkimalla sytkäreitä ja pullokoreja eduskunnan käytäville.

Saattaapi olla. Pienistä puroista ja niin eteenpäin... tarvii kuitenkin kaivaa aina tilanteesta kuin tilanteesta jotain positiivistä esiin eikö? Ja avaisitko tuota verbaalitykitystäsi vielä hieman hitaalle?

Ymmärrän, että oikeisto ei näitä tekoja sulata, mutta ei se niistä edelleenkään vääriä tekoja tee. Se kun on katsojasta kiinni: toinen digaa, toinen ei. Näkemyseroja, nääs.

Näkemyseroja kyllä, mutta mielestäni Halonen on valinnut väärät taistelut, jossa peistään heiluttaa. Jokainen tablaa tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tällaiseen tilanteeseen nykypresidenttimme on kansakunnan toimillaan saattanut. Voi kun tajuaisi erota kesken toimikauden.

Niin, ja Suomalaiset äänestäisivät hänet heti uudelleen jatkoon, koska kansan poliittinen muisti on niin pirun lyhyt. Tästä kansan luottamuslauseesta johtuen Muumimamma nostaisi Jätemäen pääministeriksi, ihan vain sen takia, että tämä on parasta Suomelle. Tosin, Jätemäelle ei annettaisi faxia tälläkertaa. Jätemäki suuttuu tästä ja nostaa The Penan avustajakseen, koska tietää, että näin saa itselleen 24/7 toimivan faxin ja kansalla on hyvä olla.
Kuka tässä maassa oppii koskaan yhtään mitään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tähän ketjuun on tuotu läjäpäin kymmeniä Haloseen kriittisesti suhtautuvia fakta-argumentteja. Sille ei mahda mitään jos luettua ei ymmärretä tai ei haluta ymmärtää. Laitimmaisen vasemmiston tapauksessa tällä onkin pitkät perinteet, tyyliin "mitään en asiasta ymmärrä, mutta periaatteesta vastustan". Se on se luokkataistelu sellaista.

Kritiikkiä on satanut kyllä joo, vaan todellisia päivänvaloa kestäviä argumenttejä mutuilun ja pueluepolitikoinnin lomasta ei juurikaan ole näkynyt. On lähinnä köyhää läppää, jossa vyörytetään presidentin hommiin kuulumattomia asioita presidentin syyksi, tietoon perustumattomia arvailuja presidentin viranhoidosta tai hoitamattomuudesta, hallituspuolueiden tökeröäkin tökerömmällä tavalla itsensä naurunalaiseksi saattamisesta johtuvaa katkeruutta, lapsellisia arvailuja Halosen ajatusmaailmasta ja suorastaan moukkamaisen oksettavia henkilön ulkonäköön, puhevikaan tai pukeutumiseen suhtautumista, puhumattakaan erinäisten sukupuolivähemmistöjen liittämistä halventavasti presidenttiin itseensä, argumenttinä hänen muka huonoon presidentin toimen hoitoonsa, siinä koko fakta-argumenttien paletti, pitäs hävettää, jos ymmärtää sen verran.

Tämän täällä luetun lokakampajan taustalla on selvästi erään nimeltä mainitsemattoman puolueen masinistit , ja täytyy myöntää, että tämän kisan SAK:n lokakampanja häviää kirkkaasti 6-0, vaan kehdanneeko kukaan asianosainen tänne tulla kunniaa pokkaamaan edes nickinsä suojissa ylpeyttä tuntien.
 
Suosikkijoukkue
HPK (tai no, ei mikään)
Ei kannata loukkaantua siitä, jos idiootit näyttävät olevansa idiootteja. Koska kyllähän se parempi on jos idiootti tuo idiotisminsa kaikkien nähtäväksi, kun että piilottaa sen ja kaikki eivät saa tietää että hän on idiootti.

Itse suhtaudun Haloseen siten että kyllähän se on epätoivoisen näköinen, puhevikainen punakoneen kasvatti, joka vielä todennäköisesti on jotain touhununnut muiden tanttojenkin kanssa. Ja pää on pehmentynyt vanhemmiten viimeistään. Ei tosiasioita pidä kiistää.

Mutta sitten taas - kyseessä on demokraattisin vaalein maahamme äänestetty presidentti, joka on valittu toiselle kaudelle vielä ensimmäisiäkin rehellisemmissä vaaleissa joissa oli aito vastaehdokaskin. Ensimmäisissähän Sauli teki elämänsä idioottimaisimman tempun kun ei kuitannut varmaa presidentin pestiä vaan jätti Kokoomuksen ehdokkuuden hölösuu-Uosukaiselle.

Jos ei kunnioita maamme vaaleilla valittua presidenttiä virkansa viitekehyksessä, silloin tyyppi ei kunnioita demokratiaa. Ja sellainen tyyppi joka ei oikeasti kunnioita demokratiaa, on minun nähdäkseni täydellinen pystyyn paskannettu lapamato joka ei ansaitse muuta kun sylkäisyn suuntaansa.
 
Noniin. Nyt se kolmen edustajan pelleily alkoi. Muut maat nauraa kun kassialma tunki sinne sekaan asioista mitään tajuamatta.
"Pevkeve! Mä lähden sinne Bvysseliin, ku kaikki muutkin on siellä. Pevkeve! Ehän mä tiedä mistä ne puhuu. No, voinhan mä taas suovistaa jonkun kvavattia ni siitä saa hyviä kuvia. Nii, ja sit mun täytyy käydä ostamassa ne paloautokuvioiset kavsavit Penalle."
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Noniin. Nyt se kolmen edustajan pelleily alkoi. Muut maat nauraa kun kassialma tunki sinne sekaan asioista mitään tajuamatta.
"Pevkeve! Mä lähden sinne Bvysseliin, ku kaikki muutkin on siellä. Pevkeve! Ehän mä tiedä mistä ne puhuu. No, voinhan mä taas suovistaa jonkun kvavattia ni siitä saa hyviä kuvia. Nii, ja sit mun täytyy käydä ostamassa ne paloautokuvioiset kavsavit Penalle."

Olet siis paikalla?

Kerro ihmeessä tunnelmista noin muuten. Miten siellä menee?

Eikun ääh...tää tais olla taas niitä oikeiston ASIA-ARGUMENTTEJA ja FAKTA-ARGUMENTTEJA. Aina ei ihan pysy perässä tuossa paskanjauhannassa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kun Halosta moni pitää hyvänä presidenttinä täällä, niin haluaisin vaatimattomasti kysyä mitkä ovat nähdäksenne Halosen viisi merkittävintä päätöstä virkaatekevänä presidenttinä? Sellaiset, joiden takia tämäkin allekirjoittanut subjektiivisuuteen ja dogmaattiseen oikeistolaisuuteen kallistuva nilkki saataisiin vakuuttuneeksi siitä selvästä joidenkin mielestä perusteltavissa olevasta faktasta, että Halonen on oikein pätevä valtionpäämies? Tai entäpä abstraktilla tasolla periaatteet? Tasavertaisuus, yhdenmukaisuus, demokratia? Miksei samantien vaikka maailman rauha?

Kuten täällä on jo kirjoitettu, Halonen on täysi turisti globaalisti, mutta Suomessa riittää ihmisiä, jotka luulevat hänellä olevan jopa kansainvälisiä suhteíta. Tosin kansa saa sen mitä se viime kädessä ansaitsee.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jos ei kunnioita maamme vaaleilla valittua presidenttiä virkansa viitekehyksessä, silloin tyyppi ei kunnioita demokratiaa. Ja sellainen tyyppi joka ei oikeasti kunnioita demokratiaa, on minun nähdäkseni täydellinen pystyyn paskannettu lapamato joka ei ansaitse muuta kun sylkäisyn suuntaansa.

Tämä olisi ollut hyvä muistaa myös 1917. Aikamoista hurskastelua ja tekopyhyyttä taas ilmassa. Itse en työpaikkakiusaaja Lammiota kunnioita ja se ei minusta taatusti tee demokratian väheksyjää.

Katsotaanpa, kun seuraava presidentti tulee ei-sosialistisesta leiristä, miten paljon täällä toverit häntä kunnioittavat. Soppii eppäillä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsotaanpa, kun seuraava presidentti tulee ei-sosialistisesta leiristä, miten paljon täällä toverit häntä kunnioittavat. Soppii eppäillä.

Eikös se ole jo sovittu että siinä vaiheessa kyseinen pesti sisältää ainoastaan kättelyvelvollisuuden itsenäisyyspäivän juhlissa? Ja sinnekään hän ei saa itse päättää kutsuvieraslistasta, vaan sen tekee eduskunnan alainen juhlatoimikunta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eikös se ole jo sovittu että siinä vaiheessa kyseinen pesti sisältää ainoastaan kättelyvelvollisuuden itsenäisyyspäivän juhlissa? Ja sinnekään hän ei saa itse päättää kutsuvieraslistasta, vaan sen tekee eduskunnan alainen juhlatoimikunta.

Eiköhän sen kättelynkin voisi suorittaa perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja? Presidentti voisi olla esim. narikassa. Sinänsä minusta Halosesta ei ole paljon kotiin kirjoitettavaa, mutta kenestä presidentistä nykyisten aikojen ja valtaoikeuksien kontekstissa sitten olisi? Minua hänen olemuksensa ja ideologinen viitekehyksensä ei erityisesti häiritse vaikka toki oli omituista, että niin porvarillisessa maassa kuin Suomessa hänet valittiin virkaan, ja vielä kahdesti. Aivan peruskompetentti poliitikko tietysti - nämä JA:n primitiivireaktiot ovatkin sitten aika surkuhupaista luettavaa. Katkeria kyyneliä vollotetaan vieläkin ja "kostoksi" halutaan tuhota virasta loputkin - niin, Niinistön nenän edestä. Oikeisto se osaa!
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Totta kai oikeisto osaa. Jonkun on pakko vasemmiston ollessa täynnä Tarja Halos Jutta Urpilaisia.

Mitä tulee presidentti-instituution romuttamiseen, minua ei pätkääkään kiinnosta, kuka olisi todennäköisin seuraava presidentti. Olennaista on, että tämä jäänne, joka (kuten Halosen kaudella on nähty) on avoinna erilaisille ylilyönneille ja väärinkäytöksille, poistuu historian romukoppaan mahdollisimman nopeasti. Ymmärrän, että se voi olla vasureille ja mjr:lle vaikeata ymmärtää, että oikeisto voi oman välittömän edun (Niinistön valtaoikeudet) sijasta ajatella yhteiskunnan etua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärrän, että se voi olla vasureille ja mjr:lle vaikeata ymmärtää, että oikeisto voi oman välittömän edun (Niinistön valtaoikeudet) sijasta ajatella yhteiskunnan etua.

Lähinnä tässä on huvittavaa nähdä oikeisto kannattamassa ikivanhaa demari-tavoitetta eli vallan parlamentarisointia. Pitäisivät teitä punikkeina nuo vuoden 1918 oikeistolaiset. Ja monessa suhteessa taidattekin olla lähempänä Forssan ohjelmaa kuin silloista oikeistoa. Näköjään on siis sosiaalidemokraattinen hegemonia ulottunut todella pitkälle yhteiskunnassa, kun sinuunkin asti. Minä olisin näin burkelaisittain ajattelevana ollut paljon vastahakoisempi uudistamaan toimivia rakenteita, jotka olivat osoittautuneet hyvin joustaviksi ja toimiviksi Suomen historian eri vaiheissa. Toki Kekkonen paljasti järjestelmästä puutteita, mutta ne Koivisto jo korjasi. Nyt meillä ei sitten ole puolueista osin itsenäistä mahdollisuutta reagoida nopeasti ulkopoliittisten olosuhteiden muutoksiin, mikä erinäisissä kriittisissä vaiheissa on ollut iso siunaus Suomelle, mutta kai sitten näilläkin pärjätään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kun Halosta moni pitää hyvänä presidenttinä täällä, niin haluaisin vaatimattomasti kysyä mitkä ovat nähdäksenne Halosen viisi merkittävintä päätöstä virkaatekevänä presidenttinä? Sellaiset, joiden takia tämäkin allekirjoittanut subjektiivisuuteen ja dogmaattiseen oikeistolaisuuteen kallistuva nilkki saataisiin vakuuttuneeksi siitä selvästä joidenkin mielestä perusteltavissa olevasta faktasta, että Halonen on oikein pätevä valtionpäämies? Tai entäpä abstraktilla tasolla periaatteet? Tasavertaisuus, yhdenmukaisuus, demokratia? Miksei samantien vaikka maailman rauha?

Kuten täällä on jo kirjoitettu, Halonen on täysi turisti globaalisti, mutta Suomessa riittää ihmisiä, jotka luulevat hänellä olevan jopa kansainvälisiä suhteíta. Tosin kansa saa sen mitä se viime kädessä ansaitsee.

Niin, mikäli ei ole itse kyennyt itselleen selvittämään, kuinka arvostelemansa viranhoitaja on tehtävässään onnistunut ja (selviää siinä samalla, kuinka huteralla pohjalla se arvostelu oikein onkaan), on sitä muidenkaan ihan turha lähteä rautalangasta vääntämään, muutoinkin taitaa olla turha kuvitella kummankaan puolen kantojaan kenenkään mielipiteiden myötä mihinkään muuttavan, joten antaa olla.

Sen sijaan tuo viimeinen kappaleesi on asiapohjaisesti silkkaa sontaa, tuo luonnehdinta sopisi todellisuudessa tälle Stubbille, mutta tulee tulee muistaa, että hän on vasta noviisi näillä kentillä ja tulevaisuus voi sitten olla ihan toinen. Toivottavasti olisikin, sillä suomi tarvitsee jokaisen, joka avuillaan sinne valtiomiesluokkaan kiipeää.
 
Niin, mikäli ei ole itse kyennyt itselleen selvittämään, kuinka arvostelemansa viranhoitaja on tehtävässään onnistunut ja (selviää siinä samalla, kuinka huteralla pohjalla se arvostelu oikein onkaan), on sitä muidenkaan ihan turha lähteä rautalangasta vääntämään, muutoinkin taitaa olla turha kuvitella kummankaan puolen kantojaan kenenkään mielipiteiden myötä mihinkään muuttavan, joten antaa olla....
Äläs ny! Tässähän selkeästi kysyttiin, mitkä 5 asiaa sinun mielestäsi Halonen on hoitanut hienosti. Vai onko se riittävää presidentille työssään onnistumiseen, ettei tötöile mitään?
Tässä kun "vastapuoli" on koittanut esittää asioita, joissa Halonen on epäonnistunut, niin olisi tosiaan mukava kuulla niitä asioita, joissa Tarja on toisen osapuolen mielestä puolestaan onnistunut.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tällaiseen tilanteeseen nykypresidenttimme on kansakunnan toimillaan saattanut. Voi kun tajuaisi erota kesken toimikauden.

Ei se tajua.

Itsehän olen suorastaan liikuttavan samaa mieltä yllättävän monen kanssa. Tässä tulee skitsofreeninen olo, kun pystyy samanaikaisesti allekirjoittamaan nämä mielipiteet:

-Tarja Halosen edustuksellinen kompetenssi ei riitä presidentintehtäviin. Ämmä aiheuttaa suunnatonta myötänoloutta Hakaniemen tori -olemuksessaan.

-Halosen roikkuminen presidentin viimeisissä valtaoikeuksissa koskien nimityksiä ja edustuspaikkaa EU-kokouksissa on samanaikaisesti lapsellista, säälittävää ja nolostuttavaa. Mulle on aivan sama mitä puoluekantaa tälläinen velliperse edustaa, pelisilmättömyys vituttaisi joka tapauksessa.

MUTTA:

-Ihan kuten urheilussakin, tappio pitää unohtaa samantien ja kohdistaa katse tulevaan. Niinpä olen rehellisesti sitä mieltä, että kun pressanvaalit ovat ohitse ja oma ehdokas on hävinnyt, pitää tamimaisesti sanoen "hyväksyä tulos ja kunnioittaa sitä". Ikävä kyllä enemmistö on halunnut Haloskan pressaksi ja omassa ihannemaailmassani tällä mennään ja annetaan muijan suoriutua.

-Juuri tällaisissa tilanteissa erottuvat toisistaan oikeat valtiomiehet ja pikkupoliitikot. Asioita laajemmin katsova henkilö osaisi myös vastaavasti kunnioittaa sitä liki puolikasta väestönosaa, joka antoi äänensä hänen vastaehdokkaalleen. Jokaisella valitulla on mahdollisuus astua vähän isompiin saappaisiin - ja Halosesta ei ole siihen ollut. Hänen kenkänsä ovat poikkeuksellisen ahtaat. Halonen on sama nuhjaantunut 60-luvun reliikki kuin ennenkin. Kuin mustavalkoinen rakeinen tv-kuva keskellä digiaikakautta. Kyllä häneen saa olla perustellusti pettynyt. Toiseen demariin eli Ahtisaareen olin tyytyväinen, vaikka en häntä äänestänytkään.

Se, että presidentivirka poistettaisiin kokonaan tai siirrettäisin viimeisimmätkin oikeudet parlamentille, ei ole enää millään muotoa oikeisto / vasemmisto -tyyppinen kysymys. Mielestäni Halosen toiminta osoittaa, että nykyisessä presidentti-instituutiossa on vikaa eli suomeksi sanottuna yksittäisellä henkilöllä on liikaa valtaa äärimmäisen rajallisiin lahjoihinsa nähden. Jos tämän huomioiminen ja toive siihen suuntaan, että valta siirrettäisiin kansan valitsemalle parlamentille, on vasemmistolaista, niin perkele sittenhän tämä mielipiteeni on vasemmalta. Homman ydin on kuitenkin se, että mielipidettäni tähän suuntaan on vahvistanut olennaisesti nimenomaan vasemmistolainen presidentti ääliömäisillä toimillaan. Ja miksi vitussa kausi on kuusi eikä neljä vuotta?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mitkä 5 asiaa sinun mielestäsi Halonen on hoitanut hienosti. Vai onko se riittävää presidentille työssään onnistumiseen, ettei tötöile mitään?

1) Pitänyt hienoja itsenäisyydenpäivän vastaanottoja, joissa tyylikkäät ihmiset ovat saaneet edustaa alaansa, asiaansa tai maataan upeissa ja juhlavissa puitteissa. Juhlat on edelleen televisioitu koko kansalle.

2) Osallistunut maltillisin äänenpainoin ulkopolitiikan hoitamiseen tuomiten myös kansainvälisillä areenoilla suurvaltojen väkivaltakoneistojen käyttämisen (USA:n oikeudeton hyökkäys Irakiin, Venäjän aseiden käyttö ja maakuntien itsenäisyyden tunnustaminen).

3) Tehnyt lukuisia maakuntamatkoja isänmaassa.

4) Käyttänyt lain presidentille määräämää nimitysvaltaa jämäkästi ja linjansa mukaisesti.

5) Vapauttanut yhden pääministerin tehtävästään kriisitilanteessa ja nimittänyt tilalle uuden.

6) Käyttänyt vakaasti harkitsen armahdusoikeutta.

7) Edustanut isänmaata humoristisella tyylillä maailmalla erittäin suositussa talkshowssa, sen omassa erityislähetyksessä.

8) Myöntänyt kunniamerkkejä ansioituneille kansalaisille.

Riittäisikö tuosta alkuun?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös