JimmyMac kirjoitti:
Tämä nyt menee ohi koko sen pointin, jota hain takaa. Suurin osa näistä kukkahattuilijoistahan arvostelee sitä, että jääkiekkotappelut ovat väkivaltaa, eli ei ajatella millään tavalla sitä ympäristöä missä se tapahtuu ja mistä syystä, vaan syytetään vain ja ainoastaan, että se on väkivaltaa. Jos viedään ajattelu näin teoreettiselle tasolle, niin onhan nyrkkeilyottelukin aivan samalla tavoin raakaa väkivaltaa - kuten myös jääkiekossa taklaukset. Samalla argumentoinnilla niitä pitäisi arvostella vieläkin rankemmin, sillä ne ovat paljon yleisempi väkivallan esiintymismuoto.
Olen kyllä samaa mieltä tässä asiassa.
Se, että mielestäni tällaiset "spontaanit" tappelut, jonkalainen käytiin tiistaina, eivät ole kovinkaan mielekkäitä, ei tarkoita etten pitäisi tappelua joskus mielekkäänä. Mutta ei ole myöskään oikein argumentoida tappeluiden puolesta, että niissä ei mitään vakavaa satu. Tähänkin ketjuun linkitetty Vandyn haastattelukin kertoo, että sattuu. On loppunut uraa ja lennellyt hampaita. Se on totta, että harvoin sattuu.
Nyrkkeily on Suomessa ollut tietyistä syistä esillä viime aikoina. Oliko eilen Iltalehdessä otsikko, että "Valmiina tyrmäämään!". Paljon vaarallisempaa on nimenomaan
väkivaltana nyrkkeily kuin kaukalotappelut. Asikainen on lehtien ja varmasti itsensäkin puolesta valmis tyrmäämään eli lyömään niin, että vintti pimenee. Minun ymmärrykseni mukaan se on aina vakavaa. Vähänhän nyrkkeilykehässä yleensä mitään todella vakavaa tapahtuu, mutta seuraukset on usein vakavampia kuin kaukalossa tapahtuvat. Asikaisen avovaimokin on todennut (muistaakseni mtv3:n haastattelussa), että pelkää joka kerta kun Amin kehään menee. Voidaan myös huomioida, että vaikka kaukalossa lyödään paljain nyrkein, niin iskujen teho taitaa olla hiukan eri luokkaa kuin kehässä.
Kaukalossa tapahtuva väkivalta ei ole sallittua yhteiskunnan näkökulmasta. Nyrkkeilijä on vastaavasti kansallissankari (eikä se minua haittaa), vaikka sen voi vaaraallisuuden puolesta varmasti verrannollistaa kaukalon tapahtumiin. Ero löytyy viimeistään siitä, kun Asikainen on linnan juhlissa.
Tosiveteraani kirjoitti:
Minun puolestani väitelkää noista tappeluista, niiden tarpeellisuudesta, tai tarpettomuudesta vaikka maailman tappiin, mutta ihmettelen suuresti, millä tavalla tuo Tanja Saarela tai joku muu " kukkahattutäti" on niitä kommentoinut.
Minun silmiini ei ole osunut kuin tuo ylen urheiluruudun juttu jonka toimittaja Jussi Saarinen oli tehnyt, yliampuvasti kylläkin, iltapäivälehtien juttuja en ole lukenut enkä lue, ei suuremmin nuo höpöjutut kiinnosta.
Saarelahan piti niitä vähän poikien juttuna, eikä kummemin paheksunut. Pelottavinta on, että jääkiekkoihmiset rientävät tuomitsemaan asiaa jyrkästi. Vaikka itsekin olen sitä mieltä, että tiistaina käyty tappelu ei ole mielekäs.