Silvennoisen jutut ovat monesti kyseenalaisia ja osaa kyllä johdatella kysymyksillään haluttuihin vastauksiin. Mutta haastateltavan suorien sitaattien muokkauksiin edes itse Santtu tuskin pystyy tai kehtaa. Aiemman viestini uutinen näemmä tullut nyt verkkoon ja siitä jutusta Nummisen suora lainaus:
TBK:lle kuuluvat omat mestaruutensa ja niiden jälkeen perustettiin Tappara. Se on ihan selvä asia. -Kalevi Numminen
Kalevi Nummisen mukaan TBK:n vuosien 1953–55 miesten jääkiekkoilun SM-kultamitalit ovat yhä toimivan seuran omia, vaikka vuonna 1955 perustettu Tappara tavallaan jatkoi TBK:n toimintaa.
www.iltalehti.fi
Voi kuule, Santtu pystyy ja kehtaa. Olen ihan itse omin pikku korvasin ollut kuulemassa niitä monta kertaa ja jälkikäteen jutellutkin monen pelaajan kanssa, että noinhan pelaaja ei sanonut, tai itse asiassa ei sanonut oikeastaan mitään vaan myöntyi Santun väitteeseen, josta Santtu sitten tekee sitaatin pelaajan suuhun, siis omista sanoistaan ja mielipiteestään. Ihan puhtaasti keksittyjä lainauksia.
Mun mieleni saa käännettyä ja ehkä jopa anteeksipyynnön toimittajalle tuotettua tuomalla esiin vaikka nauhoituksen, jossa kuulen itse kysymyksen ja vastauksen, mutta siihen asti pidän täysin itsestään selvänä, että vaikka lainaus olisikin suoraan Nummisen suusta eikä Santun hänen suuhunsa epäsuorista sanoista muovaama "no tätähän se yritti sanoa" -sitaatti, niin se ei ainakaan ole vastaus kysymykseen, pitäisikö Tapparan ja TBK:n mestaruudet laskea yhteen seurajatkumona, että TBK voitti kolme ja sitten sitä jatkanut Tappara-niminen on voittanut 16 eli yhteensä 19. Se ei välttämättä ole edes vastaus mihinkään, vaan Kallu onkin vaan selvittänyt aikajanaa todellista hölmömmäksi heittäytyneelle nuorelle toimittajalle ja saanut vastauksen, että ei vaan TBK siellä silloin pelasi ja Tappara tuli vasta myöhemmin, se on ihan selvä juttu. Houston, meillä on sitaatti.
Ylipäätään koko tässä Santun ja Iltalehden hommassa on todella raivokasta nimenomaan
kehtaamista. Ensinnäkin hän on saanut Tapparan 2016 mestaruuden jälkeen printtauttaa tämän täsmälleen saman mielipidejuttunsa sellaisen seitsemisen kertaa. Samat ilvesläiset "auktoriteettinimet" todistavat hänen mielipiteensä oikeellisuutta -- nyt siis uutena "samanmielisenä" myös Kallu. Hän ei anna asian toisen puolen näkemykselle palstamilliäkään tilaa, vaikka "auktoriteetteja" olisi löydettävissä vähintään saman verran ja ennen kaikkea erilaisia perusteluja olisi tukuittain enemmän kuin pelkkä "TBK ja Tappara on eri seuroja". Hän tekee jutun Kallusta sanomassa mitä nyt sitten on laitettukin hänen sanomakseen, mutta kun puoli vuotta sitten toinen aikalainen ja ihan yhtä kova kolmen TBK-mestaruuden mies Matti Lampainen sanoi toista, niin siitä Santtu ei tehnyt juttua eikä saa sitä myöskään edes mainintana tähän juttuunsa. Tai toisena esimerkkinä hän käyttää kaikista maailman ihmisistä Antti Pärnästä (eli auktoriteettia "SM-liigan viestintäpäällikkö 2016") ikään kuin antamaan leimaa, että tätä mieltä Liigakin on, mutta ei käytä esimerkiksi kymmeniä vuosia pidempään SM-liigassa toiminutta tilastoinnista, ennätyksistä sun muista vastannutta Erkki Loikkasta***, joka viimeisinä vuosinaan tuli tunnetuksi siitäkin, että väsyi sähköpostiinsa saamista ilvesläisistä ruikutuksista Tapparan mestaruuksien "väärästä määrästä" ja siihen, että selkeät ja järkevät perustelut eivät oikein asiaa haastaville sisäistyneet (tiedän tunteen) ja alkoi lopulta suoraan vittuilla silloin kun viitsi enää vastailla. Tältä palstaltakin löytynee jotain hänen vastauksiaan jo parinkymmenen vuoden takaa.
***Edit: Ihan muuta asiaa hakiessani hakutuloksiin sattui osumaan myös se Santun ensimmäinen vuonna 2016 tehty "Pulinat pois, Tapparalla on vain 13 kultaa". Silloin hän oli ottanut kainalojutussa yhteyttä myös Loikkaseen, jonka vastaus oli, että Suomen jääkiekon tilastoinnin aloittanut Aarne Honkavaara laski TBK:n ja Tapparan yhteen, eikä hän sitä sen kummemmin ole pohtinut eikä lähtenyt muuttamaan Honkavaaran käytäntöä. Vaikka minä ja meirän puoli tukeutuu virallisuuteen kirjoissa ja kansissa, niin Loikkasen mukaan ei ole virallista totuutta, joten laskekaa miten haluatte!
Mutta toisen puolen todistajat ja todisteet eivät Santulle kelpaa. Santtu ja Iltalehti eivät edes vihjaa, että asialla voisi olla toinenkin puoli, vaan tämä viimeisinkin teksti on pelkkää "todistusta" hänen mielipiteensä puolesta. Jos nyt on olemassa koko asiasta mitään tietämätön lukija, niin hän ei saa edes tietää, että voisi olla toinenkin kanta. Ei Iltalehti kirjoita maahanmuutostakaan otsikolla TÄMÄ ON LOPULLINEN TOTUUS MAAHANMUUTOSTA ja anna ainostaan viiden eri Perussuomalaisten puolueen kansanedustajan kertoa mikä se totuus on, eikä myöskään pelkkä Vasemmistoliitto saa lehdessä julistaa toimittajan kynällä ja hyväksynnällä lopullista totuutta valtion velkaantumisesta. Oikea journalismi tarjoaa lukijalle eri näkemykset ja edes yrittää olla puolueeton. Santtu ei todellakaan ole puolueeton eikä yritä vähääkään olla sitä.
Mää oon tasan yhtä puolueellinen kuin Santtukin on, mutta ero on siinä että mää jauhan paskaani jollain hemmetin keskustelupalstalla, kun taas Santtu saa omalle agendalleen käyttöönsä näköjään lähes rajattoman tilan yhdessä valtakunnan suurimmista medioista.
Hänestä kirjoitetussa kirjassa ja parinkymmenen vuoden takaisessa progradu-työssä, joiden haastatteluihin ja lainauskäytäntöihin uskon enemmän kuin Santtu Silvennoisen ja Iltalehden vastaaviin Kallu kertoo olleensa
Tapparan jäsen vuodesta 1952 eli aina siitä lähtien, kun Ilveksen valmentaja oli ensin tehnyt oharit ja seuraavana päivänä TBK:n valmentaja oli kirjoittanut hänelle jäsenkortin.