Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 375 855
  • 2 023

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaa-a, eiköhän se ole parempi unohtaa tässä vaiheessa tuommoiset ratikka-haihattelut, ennenkuin jollekin käy oikeasti huonosti... Nyt onneksi selvittiin lommoilla.

Eiköhän pureta kiskot vähin äänin ja myydä vaunut vaikka Keski-Eurooppaan. Kaupunki sponssatkoon jokaiselle tonnin almeran.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
”Nämäkin toteutuisivat valtuutettujen mielestä, jos ratikka kaupunkiin tulisi:

  • Kuurot eivät kuule ratikkaa ja jäävät sen alle.”

Tuota komediapläjäystä olen pariin otteeseen katsonut suuren hämmennyksen vallassa, Pitkästäniemestä raahattu sakkia paikalle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuota komediapläjäystä olen pariin otteeseen katsonut suuren hämmennyksen vallassa, Pitkästäniemestä raahattu sakkia paikalle.
"Minä olen mielipiteeni päättänyt, älkää koittaa sekoittaa minua faktoilla" on kyllä semmoinen kommentti joka on jäänyt mieleen. Jos Marin on tuota hullujen huonetta hoitanut niin Eduskunnassa on varmaan paljon helpompaa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
"Minä olen mielipiteeni päättänyt, älkää koittaa sekoittaa minua faktoilla" on kyllä semmoinen kommentti joka on jäänyt mieleen. Jos Marin on tuota hullujen huonetta hoitanut niin Eduskunnassa on varmaan paljon helpompaa.
Tuo on silkkaa Adam Savagea: I reject your reality and substitute my own.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Risteyksessähän on valot mutta eihän ne taksia koske. Ehkä oppi ettei ratikan kanssa kannata ruveta painimaan.

Onhan se ihan hienoa, että risteyksessä on valot, mutta vielä mukavampaa olis, jos niitä valoja varmasti pidettäisiin toiminnassa silloin kun tehdään koeajoja. Vandellin kommentti on tyhjentävä - "Mielestäni niitä ei pitäisi voida olla näkemättä, jos ne vain ovat päällä, Vandell sanoo."



"Tapahtunutta tutkitaan taksinkuljettajan osalta epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Poliisi kertoo, että tällä hetkellä selvitettävänä on vielä muun muassa kolaripaikalla olevien, tieliikennettä varoittavien raitiotievalojen toiminta tapahtumahetkellä."

...

"Aamulehti tavoitti Tampereen kaupungin suunnittelupäällikön Ari Vandellin hetki onnettomuuden jälkeen lomapäivän vietosta poissa Tampereelta. Hän ei ollut vielä kuullut asiasta ja kommentoi:

– Kyseiseen risteykseen on lisätty tuplaraitiotievalot loppukesästä. Ne ovat autoilijalle yhtä vahvat valot kuin tavallisetkin liikennevalot. En tiedä, ovatko valot olleet päällä, mutta niiden pitäisi olla, kun raitiovaunu lähestyy risteystä.

Raitiotievalot eroavat liikennevaloista niin, että valot ovat vain autoilijoille, eivätkä raitiovaunulle.

– Se ei kuitenkaan yhtään vähennä valojen merkityksen voimakkuutta autoilijalle. Kyse ei ole pelkästä varoitusvalosta, vaan valoista, joihin syttyy punainen valo. Mielestäni niitä ei pitäisi voida olla näkemättä, jos ne vain ovat päällä, Vandell sanoo."
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Raitiotievalothan vilkuttavat kahta punaista valoa vuorotellen, joten taisi olla uusi tuttavuus nuo valot taksikuskille. Tosin näkee vastaavia tapauksia myös Helsingissä, joissa ajetaan kyseisistä valoista pysähtymättä ja sitten kolisee.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Raitiotievalothan vilkuttavat kahta punaista valoa vuorotellen, joten taisi olla uusi tuttavuus nuo valot taksikuskille. Tosin näkee vastaavia tapauksia myös Helsingissä, joissa ajetaan kyseisistä valoista pysähtymättä ja sitten kolisee.
Liikennevalot saattaa olla taksisuharille muutenkin uusi tuttavuus, toisaalta täällä on päin punaisia ajelu suosittua, otapa tästä selvää kumpi on kyseessä, olettaen että valot on ollut käytössä. Tai sitten kuski mennyt tyyliin, ei sieltä eilenkään ratikka tullut ja niskakin on niin jumissa ettei käänny senttiäkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Nämäkin toteutuisivat valtuutettujen mielestä, jos ratikka kaupunkiin tulisi:

  • Kuurot eivät kuule ratikkaa ja jäävät sen alle.”


Hieman vanhempaan viestiin lainaus, mutta olen kuullut tarinan, että tuon väitteen esittäjä olisi vastustanut ratikkaa myös sillä argumentilla, että niistä tulee sietämätön melu.

En tiedä, että pitääkö tämä kuulemani paikkaansa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Hieman vanhempaan viestiin lainaus, mutta olen kuullut tarinan, että tuon väitteen esittäjä olisi vastustanut ratikkaa myös sillä argumentilla, että niistä tulee sietämätön melu.

En tiedä, että pitääkö tämä kuulemani paikkaansa.
En yhtään ihmettelisi paikkansa pitävyyttä. Pelikirjaan olisi vielä yksi sivu mahtunut, sokeat ei näe ratikkaa ja ratikka on ruma katsella.
 

Tuamas

Jäsen
Hieman vanhempaan viestiin lainaus, mutta olen kuullut tarinan, että tuon väitteen esittäjä olisi vastustanut ratikkaa myös sillä argumentilla, että niistä tulee sietämätön melu.

En tiedä, että pitääkö tämä kuulemani paikkaansa.

Tässä parhaat palat, ml. kiskoille hiekkaa, kuurot ei kuule ja liito-oravat.



 

Tuamas

Jäsen
Ratikkaa on kuitenkin ollut aivan perusteltua vastustaa sillä perusteella, että se maksaa poskettomasti ja palvelee vai niitä, joiden liikkumistarpeet ovat lähellä kiskoja.

Ratikan kannattavuuden ytimessä on mahdollisuus tiivistää kaupunkirakennetta linjan varrella, johon ei isoillakaan investoinneilla kumipyöriin olisi päästy.
 

Tuamas

Jäsen
Perustelusi on aivan liian epämääräinen. Tällaisessa investoinnissa pitäisi olla uskottavat kokonaissuunnitelmat ja kannattavuuslaskelmat.

Tätä vaati aikanaan myös Kauppakamari:

...
Ihmettelen, miksi juuri kaupunkirakentamisen tiivistäminen äärimmilleen olisi Suomessa järkevä tapa rakentaa maata. Miksi ei voisi tehdä enemmän "hervantoja", asumisalueita, joissa on kaikki tavallisessa arjessa tarvittavat palvelut, yhteiskuntatekniikka ja vielä mahdollisuus valita asumismuoto? Tilaa Suomessa - ja Tampereellakin - on.
Ihmettelen, miksi juuri kaupunkirakentamisen tiivistäminen äärimmilleen olisi Suomessa järkevä tapa rakentaa maata. Miksi ei voisi tehdä enemmän "hervantoja", asumisalueita, joissa on kaikki tavallisessa arjessa tarvittavat palvelut, yhteiskuntatekniikka ja vielä mahdollisuus valita asumismuoto? Tilaa Suomessa - ja Tampereellakin - on.

En minä ala käymään tätä keskustelua aiheen tiimoilta täällä, koska sinä olet paaluttanut mielipiteesi ja minua tämä aihe ei liiemmin kiinnosta, jolloin panos/tuotto-suhde asiasta vänkäämisestä ei ole riittävän hyvä.

Kunhan totesin mikä on se ensisijainen syy raitiovaunun rakentamiseen ja arvioituun kannattavuuteen.

Kauppakamarin kannanotossa ei näy päivämäärää, mutta onhan hankkeesta tehty verrattain laajat analyysit, esimerkiksi täältä löytyy Allianssin ja kaupungin raportti:

Tiivis rakentaminen on kaupungille halvempaa, koska tällöin samalla infralla saadaan palveltua laajempi joukko ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Hamu ei vaan ymmärrä, että sopivan tiivis kaupunkirakentaminen on kokonaistaloudellisesti järkevämpää. Infra on halvempaa per rakennettava asunto. Lisäksi Tampere kun on vetovoimainen kaupunki, eli kansa haluaa muuttaa kaupunkiin, niin on järkevää rakentaa sopivia asuntoja sopivan matkan päähän.

Turhaa haihatella ns maalaismaisemallista väljää rakentamista. Teiskoon tai Aitolahdelle ei helposti saada järkevää rakentamista eikä sen puoleen sinne niin suurta hinkua ole muuttaakkaan.

Tässä tällä kertaa, katotaan taaas joskus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
minulle osoitetaan, että faktat ovat oikeasti hankkeen puolella. Nyt näen erityisesti haitat: korkeat kustannukset, keskustan näivettyminen, yritysten ahdinko ja autoliikenteen haittaaminen. Minua haittaa pahasti, että vaihtoehtoja ei ole edes harkittu, saati esitetty.
Että keskusta näivettyy kun sinne tulee raitioliikennettä eikä kaikki koita änkeä henkilöautolla sinne? Helsingissä raitiovaunu ei jostain syystä ole näivettänyt keskustaa, mutta ehkä se Tampereen näivettää.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Helsingissä raitiovaunu ei jostain syystä ole näivettänyt keskustaa, mutta ehkä se Tampereen näivettää.
Hesarissa on viime aikoina useissa jutuissa oltu huolestuneita Helsingin keskustan näivettymisestä. Tuo ei varmaankin ole raitiovaunujen vika meneväthän ne elinvoimaisen Kallionkin läpi ja mielestäni ne elävöittävät tuota kaupunginosaa. Joskus aikoinaan asuin Viipurinkadulla talossa, jonka ulko-oven edessä oli ratikkapysäkki.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Nuio haitat näen "nyt". Siis nyt. Ne ovat todellisia nyt. On tietysti helppoa ymmärtää tahallaan väärin jokin yksityiskohta ja unohtaa kokonaisuus. Tiedätkö, miten Tampereella keskustan yrityksillä on mennyt nyt rakentamisvaiheessa?

Sinäkin voit vastata edellisessä viestissä esittämiini kysymyksiini: Miten näin suuri kokonaisuus mielestäsi pitäisi suunnitella? Miten vaihtoehtoja pitäisi arvioida? Miten pitäisi ottaa huomioon eri vaihtoehtojen kustannukset?

Niin siis mitä haittoja näet tuossa ? Itse en näe tuossa mitään muuta kuin hyvää. Keskustan katu-infra saatiin kerralla kuntoon, plus että kaduista tulee siistimpiä. Autoja vähemmän keskustassa, mikä taas vähentää saasteita sekä melua. Plus että saadaan enemmän ihmisiä mahtumaan julkisiin kulkuneuvoihin.
Jos haitaksi aiot kertoa tyhjät liiketilat, niin se taas on tuskin ratikan syytä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tampereen keskusta näivettyi ja kaupunki meni konkurssiin ensimmäisen kerran silloin, kun Viistokatu poistettiin. Sen jälkeen sama on tapahtunut jokaisen hankkeen aiheuttamana, jonka lisäksi tunneli romahdutti paljon taloja ja tappoi ihmisiä. Ilmeisesti tappaa niitä edelleen. Areena muuten tuhoutuu, kun sen alla suistuu polttoainejuna kiskoilta ja räjähtää. Samalla tunneli romahtaa, ellei ole ehtinyt romahtaa jo aiemmin. Sekin on vain ajan kysymys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös