Jos se ei haittaa ettet ikinä tule kuolettamaan tuota investointia, niin valitse edes halvin.
Mikäli taloudellisuus on pääkriteeri lämmitysmuodon muuttamiseen, niin tsekkaa vielä muitakin vaihtoehtoja...
En ole vielä miettinyt, mutta taitaa tässä käyneen perinteinen sokaistuminen tuttujen hehkutuksen takia. Tarjouksia meinasin ensi alkuun pyytää ihan siksi, että saisin hintatason selville voidakseni ylipäätään tehdä laskelmia investoinnin kannattavuudesta, mutta viestisi luettuani alkoi jo epäilyttää että kannattaneeko edes nähdä vaivaa.
Oletko miettinyt ilmavesilämpöpumppua? Mun käsittääkseni halvempia kuin maalämmöt. Niihinhän törmää yllättävästi nykyään.
En ole miettinyt, vielä, koska näistä en juurikaan mitään ymmärrä. Pitänee googletella ja alkaa miettiä myös kyseistä vaihtoehtoa.
Yksi työkaveri suositteli monoblock-mallista VILP:iä, saa asentaa itse kokonaan eli kylmäaine-asennuksia ei tarvita. Virosta ja briteistä noita saa ilmeisesti edullisesti.
Ja ellei osaa itse asennuksia tehdä, niin palkkaa jonkun tekemään tuntityönä sen. Hinnat ovat kuulemma 25-50% maalämmön alkukustannuksista. 5k€ hintaan noita tehokkaampia ilmeisesti saa ja vähemmän tehokkaita puoleen tuosta. Riippuen tosin missä @verikuut asuu, etelässä rannikolla VILP on ilmeisesti aika kova, sitten pohjoisemmassa sisämaassa maalämpö on parempi.
Savossa, täällä on talvella helevetin kylmä ja kesällä haisee paska.
Kiitos kaikille viesteistä. Tässä kompleksissa on siis kylppäri ja sauna sekä ulkorakennus lattialämmityksellä (sähkö), asuintilat n. 100m2 vesikiertoinen lattialämmitys, jonka kaverina takka/leivinuuni ja ilmalämpöpumppu sekä LTO. Eli varsinaisesti kaipailisin kustannussäästöä lähinnä käyttöveden lämmityksestä. Vuosikulutus on siellä 20k kWh, paljonko noilla eri järjestelmillä sitä sitten on mahdollista pudottaa, en tiedä - ja siksi kyselenkin.