Mainos

Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 930 173
  • 4 368

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers

Takiainen

Jäsen
Taloyhtiössä on putkiremontin hankesuunnittelu loppusuoralla ja remontin yhteydessä toteutetaan ns. Keskimallin sähköremontti: uusitaan huoneistojen pääkeskus sekä kylppärin ja keittiön sähköt. Sekä tietysti taloyhtiön keskus ja nousut asuntoon.

Huoneiston muut sähköt ei remonttiin kuulu, mutta olen miettinyt kannattaisiko putkiremontin yhteydessä myös uusia huoneiston kaapeloinnit kokonaisuudessaan. Ongelmia sähköjen kanssa ei ole ollut ja pistorasiat riittävät huoneistossa noin muuten. Onko koko asunnon sähköjen uusimisesta vastaavaa hyötyä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kaivattaisiin vähän mielipiteitä Jatkoajan maalari-/tapettimestareilta. Eli tarkoituksena olisi laittaa uudessa asunnossa kaikki seinäpinnat uuteen uskoon. Kaikki seinät on tapetoituja, ja tapetit on joko huonossa tai helvetin huonossa kunnossa. Ongelmana vaan se, että tapetit on aikoinaan laitettu liisteri-Eri Keeper -seoksella suoraan pohjamaalaamattoman gyprocin pintaan, ja siihen päälle on vuosien varrella pistetty uutta tapettia vanhan päälle. Lopputuloksena se että tuo ensimmäinen tapettikerros istuu seinässä kuin tauti. Tarkoituksena olisi maalata suurin osa seinistä (+ muutamaan yksittäiseen seinään tapetti) joten nuo vanhat repeilleet ja paskan näköiset tapetit pitäisi saada aika tarkkaan pois. Mutta jos nuo haluaa ihan paljaalle gyproc-pinnalle saada niin tuohon urakkaan menee tätä tahtia ehkä n. kuusi vuotta jos joka ilta jaksaa tehdä.

Mitä nyt olen selvitellyt, kysellyt ja katsellut vaihtoehtoja niin nämä on nousseet vahvimpina esiin:

1. Uudelleen levytys 6 mm saneeraus-gyprocilla
Tällä jälki olisi varmasti siistein, mutta ei ole ihan halpa ratkaisu ja toisaalta tuottaa myös jonkin verran ongelmia monenkin asian mitoituksen kanssa kun seinän paksuus kasvaa noinkin paljon. Silti pitää vetää tasoite saumoihin, nurkkiin jne.

2. Tasoitetapetti + pohjamaalaus
Tämäkään ei ihan halpa vaihtoehto. Itse tapettihan ei mitään mahdottoman kallista ole mutta liimaa menisi ihan helvetisti tuollaisen neliömäärän tapetointiin. Ja toisaalta miten tarkkaan tätä tasoitetapettia käytettäessä pitäisi saada ne vanhat tapettikerrokset pois että kiinnittyy varmasti kunnolla? Tämä vaihtoehto vaatii varmaan vähiten tasoitehommia ja pohjatöitä noin muuten?

3. Ylitasoitus telattavalla tasoitteella
Tämä näyttäisi olevan edullisin ratkaisu, mutta miten toimii vanhan tapetin liiman päälle? Eli pitäisikö ne tapetin rämmäleet ja liimat sitten kuitenkin saada siivoiltua aika tarkkaan pois ennen tasoitteen levitystä?

Tuleeko mieleen jotain muuta fiksua vaihtoehtoa? Tuota käsiteltävää seinäpinta-alaa olisi n. 110 m² kaiken kaikkiaan.
 

J.Petke

Jäsen
2. Tasoitetapetti + pohjamaalaus
Tämäkään ei ihan halpa vaihtoehto. Itse tapettihan ei mitään mahdottoman kallista ole mutta liimaa menisi ihan helvetisti tuollaisen neliömäärän tapetointiin. Ja toisaalta miten tarkkaan tätä tasoitetapettia käytettäessä pitäisi saada ne vanhat tapettikerrokset pois että kiinnittyy varmasti kunnolla? Tämä vaihtoehto vaatii varmaan vähiten tasoitehommia ja pohjatöitä noin muuten?

Järkevimpänä näkisin tuon tasoitetapetin. Eikä tuota liimaa nyt ihan helvetisti menisi ainakaan minun mielestäni. Litralla tekee n. 4-5m2, joten joku 10l + 15l pönikkä riittää. Ylivoimaisesti siistein tehdä, ei sotke ja jälkikin on hyvää. Ei tarvi ainakaan sit pölyttää koko kämppää (gyproc/tasoite). Kunhan alla ei ole mitään muovitapettia ja alusta on hiottu suht tasaiseksi, tarttuu kyllä varmasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pöly nyt ei sinänsä ongelma ole kun sitä tulee joka tapauksessa paljon, kun tuossa asunnossa pitää mm. sisäportaatkin hioa/maalata. Lähinnä vaan sitä mikä noista tavoista olisi järkevin suhteessa toimivuus-työmäärä-kustannustehokkuus.

Liiman kulutuksesta sen verran että menekki tosiaan luokkaa 3-6 m2 litralle, mutta kun seinäpinta-alaa on tuo 110 m2 niin minun laskujeni mukaan tuota menisi n. 20-25 l vähintäänkin. Ja ilmeisesti pitää olla vielä kostean tilan seinäliimaa tuolle tapetille? Joten kustannus pelkälle liimalle alkaisi olla jo n. 250€ luokkaa ja siihen vielä tapetti päälle.
 

J.Petke

Jäsen
Pöly nyt ei sinänsä ongelma ole kun sitä tulee joka tapauksessa paljon, kun tuossa asunnossa pitää mm. sisäportaatkin hioa/maalata. Lähinnä vaan sitä mikä noista tavoista olisi järkevin suhteessa toimivuus-työmäärä-kustannustehokkuus.

Liiman kulutuksesta sen verran että menekki tosiaan luokkaa 3-6 m2 litralle, mutta kun seinäpinta-alaa on tuo 110 m2 niin minun laskujeni mukaan tuota menisi n. 20-25 l vähintäänkin. Ja ilmeisesti pitää olla vielä kostean tilan seinäliimaa tuolle tapetille? Joten kustannus pelkälle liimalle alkaisi olla jo n. 250€ luokkaa ja siihen vielä tapetti päälle.

Tuosta liimasta sen verran, että muistaakseni aikoinaan noita kiinnitettiin myös lasikuitutapettiliimalla. Ja kannattaa käydä näissä esim. RTV:llä kysymässä isojen purkkien hintoja eikä hakea niitä 5l purkkeja kalliimmalla. 15l astia varmaan joku 80€ tms (Kiilto 2). Toki maaliahan tuohon menee sitten reilusti, koska tuo pohja imee sitä aika antaumuksella + pintamaali. Veikkaisin, että maalit tulee maksamaan enemmän kuin liimat.

Itse lähinnä mietin tuota vaivattomuuden puolesta. Ei tarvitse rahdata Gyproc-levyjä sisälle ja painia niiden kanssa. Tuosta telattavasta tasoitteesta en oikeastaan osaa sanoa mitään. Uskoisin kuitenkin, että tarttuvuus on huonompi kuin tasoitetapetilla ja riittoisuus reilusti huonompaa. Toivottavasti joku muu osaa neuvoa tuon setin kanssa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta liimasta sen verran, että muistaakseni aikoinaan noita kiinnitettiin myös lasikuitutapettiliimalla. Ja kannattaa käydä näissä esim. RTV:llä kysymässä isojen purkkien hintoja eikä hakea niitä 5l purkkeja kalliimmalla. 15l astia varmaan joku 80€ tms (Kiilto 2). Toki maaliahan tuohon menee sitten reilusti, koska tuo pohja imee sitä aika antaumuksella + pintamaali. Veikkaisin, että maalit tulee maksamaan enemmän kuin liimat.

Itse lähinnä mietin tuota vaivattomuuden puolesta. Ei tarvitse rahdata Gyproc-levyjä sisälle ja painia niiden kanssa. Tuosta telattavasta tasoitteesta en oikeastaan osaa sanoa mitään. Uskoisin kuitenkin, että tarttuvuus on huonompi kuin tasoitetapetilla ja riittoisuus reilusti huonompaa. Toivottavasti joku muu osaa neuvoa tuon setin kanssa.

Maalit on jo hankittu, pohjamaali 20 l + pintaväri 20 l kustansi jotain 150€ joten se ei ollut paha rasti, huomattavasti tapettia edullisempi vaihtoehto. Liimoista katselin että 10 l pönttö tuota märän tilan seinäliimaa oli jotakin 97€ joten siltä pohjalta laskeskelin että tuota tasoitetapettia + liimaa ei vielä 500€:llä saa. Mutta pitää vielä vähän tiedustella vaihtoehtoja.

Tuosta telattavasta tasoitteesta tosiaankin kyllä kiinnostaisi saada vähän lisää tietoja ja käyttäjäkokemuksia. Eli mitä luokkaa on tuon tasoitteen menekki tuollaisessa ylitasoituksessa ja mikä on pysyvyys tuon liisteri-erikeeper-tervan päällä. Saisi vähän vertailukohtaa tästäkin mihin kustannukset asettuisi tässä vaihtoehdossa.

Tuon saneeraus-Gyprocin minäkin olen kyllä aika lailla hylännyt, koska niiden levyjen kanssa painiminen on kyllä aika vittumaista hommaa. Lisäksi ovat aika selkeästi kalliimpi vaihtoehto kuin tuo tasoitetapetti (ja todennäköisesti myös tuo ylitasoitus), ja sitten tuokin on minusta jonkinlainen ongelma että seinien paksuus kasvaisi tuon 6 mm. Aiheuttaa vähän ylimääräistä jumppaamista esim. listoitusten ym. kanssa.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tuosta telattavasta tasoitteesta tosiaankin kyllä kiinnostaisi saada vähän lisää tietoja ja käyttäjäkokemuksia. Eli mitä luokkaa on tuon tasoitteen menekki tuollaisessa ylitasoituksessa ja mikä on pysyvyys tuon liisteri-erikeeper-tervan päällä. Saisi vähän vertailukohtaa tästäkin mihin kustannukset asettuisi tässä vaihtoehdossa.

Kannattaa kokeilla ja ostaa säkki kipsilevytasoitetta, tehdä pikku annos ja laittaa nykyisen tapetin päälle jos mahdollista ja katsoa mitä tapahtuu. Viime syksynä tasotin yli eteisen seinät joissa oli joku muovipintainen tapetti mutta paperipohjalla. Edelleen on tasainen maalipinta päällä eikä ole kupruillut tms. Olohuoneeseen jossa enemmän paljasta seinää hain suosiolla saneeraus Gyprocia ja oli kyllä mukava asentaa. Kevyttä ja yllättävän kestävää. Kaikki ikkunaseinät vetelin myös tasotteella tapetin päälle ettei tarvinnut ikkunalistoja alkaa muokkaan eritasoon.

Riippuu varmasti tapetista aika paljon pysyykö tasote päällä vai ei.. Toisaalta kipsilevyn pintakin on pahvia/paperia joten tämänkin vuoksi pitäisin onnistumista hyvin mahdollisena! Käytin Weberin LR+ tasotetta ja makso muistaakseni 20eukkoa /säkki.

ps.Tosiaan telattavasta tasotteesta ei ole kokemusta vaan ihan 60cm lastalla vetelin.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Pihasaunarakennuksen remppa on jatkunut jo ties monetta vuotta. Seuraavaksi olisi vuorossa pukuhuone/baari tilan uusiminen. Kun en ole aikaisemmin vastaavia tiloja rempannut niin kommentteja kaipaisin erityksen suhteen. Tilaan siis voi tulla saunan puolelta suht reilusti kosteaa ilmaa. Talvisin tila on kylmillään, joten lämpötilan vaihtelut voi olla isohkoja.Käytön jälkeen tila on tarkoitus kuivata saunan ja sähkökäyttöisen lattialämmitysen avulla. Seinien rakenne on kaksinkertainen ulkovuoraus (laudoitin uuden ulkovuorauksen vanhan päälle) tervapaperi ja sitten pitäisi keksiä mitä eristettä ennen raakalautapanelointia. Pystyykö tuohon laittamaan ihan perus eristevillaa vai alkaako se kukkia mahdollisen kondensiokosteuden vuoksi heti? Vai pitäisikö investoida kerralla sitten kingspan tai vastaaviin eristyslevyihin? Tilaa käytetään talviaikaan vain satunnaisesti, joten itse lämmön eristävyyden sijaan tärkeämpää olisi pitää se homevapaana vyöhykkeenä.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tilaa käytetään talviaikaan vain satunnaisesti, joten itse lämmön eristävyyden sijaan tärkeämpää olisi pitää se homevapaana vyöhykkeenä.

Tuntuisi että kaikista tärkeintä on tuossa tilanteessa pitää huolta riittävästä ilmanvaihdosta. Ei se muuten mitään tee jos muutaman kerran vuodessa saunahöyryt tulee pukuhuoneen puolelle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Riippuu varmasti tapetista aika paljon pysyykö tasote päällä vai ei.. Toisaalta kipsilevyn pintakin on pahvia/paperia joten tämänkin vuoksi pitäisin onnistumista hyvin mahdollisena! Käytin Weberin LR+ tasotetta ja makso muistaakseni 20eukkoa /säkki.

Kiitos vinkeistä. Minulla on vähän sellainen kutina että tuo tasoite tulee kyllä pysymään siinä tapetin päällä, koska se yksinkertaisesti on niin saatanan tiukassa siinä levyn pinnassa. Repii vaan ne päällimmäiset tapettikerrokset hitoille, ja käy sen verran sitä pohjimmaista kerrosta läpi että vetelee kunnolla märällä rätillä ne läpi, katsoo mistä alkaa vähänkin kuplimaan, ja rapsuttaa lastalla ne irtonaisimmat kohdat pois (niitä ei todellakaan ole montaa). Tosiaankin jos tasoite pysyy normaalistikin Gyprocin pahvipinnassa niin miksi se ei pysyisi siinä paperitapetin jämien päällä? Kun siitä on siis se pintakerros revitty joka tapauksessa pois. Täytyy varmaan tehdä johonkin kohtaan testi, käydä vähän kyselemässä tasoitteen menekkiä tuollaisessa projektissa, ja laskeskella siltä pohjalta mikä olisi loppujen lopuksi viisain vaihtoehto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käytin vielä ammattimiestä paikalla arvioimassa asiaa. Kommentti oli että tasoitetta vaan seiniin, pysyy kuulemma takuuvarmasti kun vaan ottaa tapetin pintakerroksen pois, ja repii hitoille kaikki helposti lähtevät pohjakerrokset. Mutta mitenkään tarkkaan ei kannata lähteä putsailemaan jokaista tapetin ripettä vaan tasoitetta päälle vaan. Arvioitu tasoitteen menekki 140-160 kg joten saahan tuossa lastan ja hiomapaperin kanssa heilua ennen kuin kaikki seinät on tasoitettu, mutta tämänkin maalarin mukaan on se helpoin, nopein ja ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Halvin on jopa siinäkin tapauksessa että vetää seiniin telattavan tasoitteen, mutta säkkitavarana hinta ei paljon yli satasen nouse.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kukaan huollattanut parvekelaseja? Meillä on ilmeisen vanhat (20-30 vuotta?) Lumonin lasit ja muutama lasi liukuu tosi huonosti putsauksesta ja rasvauksesta huolimatta. Mukavaa ääntä pitää myös... Lumon mainostaa että käyttöikä laseilla olisi huollettuna 25-30 vuotta, mutta ennen kuin alan uusia tilaamaan tai soittelemaan huoltoliikkeitä läpi kuulisin mielellään jos jollain on aiheesta kokemusta.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ensin olisi hyvä tietää, millaiset lasit? Onko alumiini sekä ikkunassa että liukukiskossa? Jos näin, ei ole oikein tuon rasvaus/putsaus yhdistelmän lisäksi muita konsteja. Toki voi kokeilla katsoa, onko liukukiskossa ajansaatossa tulleita vekkejä, mitkä sitten "laahaavat" aiheuttaen kitinää. Jos löytyy, hiontaa ja varovaista taivuttelua ettei kisko ahdista.
Otitko lasit kokonaan irti, kun tuon homman teit?

E. Tuli yksi juttu mieleen, mittaa kaikki lasit listoineen. Jos mitoissa on heittoa, on tuo lasi mahdollisesti päässyt irtoamaan listan pohjasta. Sama mittaus kannattaa suorittaa noille ala- ja yläliukukiskoille, eli onko väli sama kautta linjan.

Alumiinia löytyy sekä lasista että kiskosta. Puhdistaminenkin on hieman haastavaa, irroittamisesta puhumattakaan ja siksi ajattelin asian ulkoistaa. Lasit kumminkin toimii (Näkee läpi :) ), joten mieluummin huollattaisin nuo kuin lähtisin uusimaan.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Olenkin täällä jo tunnustanut täydellisen kokemattomuuteni remonttimiehenä, ja nyt olisi kaksi kohdetta työn alla. Pääsääntöisesti aionkin ulkoistaa tämän työn ammattimiehille, kun ei ole taitoja eikä tietoja.

Nyt olisi kuitenkin nopea ratkaisu haussa: kahden huoneen välinen sisäovi olisi saatava paremmin ääntä eristäväksi. Ei tarvitse olla täydellinen ratkaisu, kunhan ei joka askel kuuluisi läpi. Ovea ei käytetä, eli sen päälle tulee myöhemmin joku kevyt ratkaisu, kuten kangasverho - vuosien päästä ovi ehkä taas avataan huoneratkaisuja muutettaessa, siksi en aio peittää sitä sen tanakammin, ettei tarvitse seinää siinä tapauksessa availla. Siis ovea ei tarvitse availla, mutta ääntä se saisi nyt paremmin pitää: voisiko siihen vain liimata jotain eristelevyä ihan omin taitamattomin käsin? Vinkkejä? Ihan suorat materiaalilinkit vastaanottaisin myös ilolla, ongelma olisi ratkaistava melko nyt.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pikainen helppo ratkaisu saattaisi olla karmeihin/oveen laittaisi vaan tiivistenauhat. Toisena mahdollisuutena (taikka yhdessä ensimmäisen kanssa) on liimata siihen juurikin joku eristelevy. Nättihän se ei ole, mutta ei ilmeisesti väliä? Jos siis helposti ja halvalla koitetaan selvitä
 

Tuamas

Jäsen
Pikainen helppo ratkaisu saattaisi olla karmeihin/oveen laittaisi vaan tiivistenauhat. Toisena mahdollisuutena (taikka yhdessä ensimmäisen kanssa) on liimata siihen juurikin joku eristelevy. Nättihän se ei ole, mutta ei ilmeisesti väliä? Jos siis helposti ja halvalla koitetaan selvitä

Niin, kai se on eniten kiinni siitä mikä on ongelman juurisyy. Ts. Onko väliovi "paperia", jolloin eristenauhan hyöty on melko vähäinen vai onko siellä reilusti klappia karmeissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olenkin täällä jo tunnustanut täydellisen kokemattomuuteni remonttimiehenä, ja nyt olisi kaksi kohdetta työn alla. Pääsääntöisesti aionkin ulkoistaa tämän työn ammattimiehille, kun ei ole taitoja eikä tietoja.

Nyt olisi kuitenkin nopea ratkaisu haussa: kahden huoneen välinen sisäovi olisi saatava paremmin ääntä eristäväksi. Ei tarvitse olla täydellinen ratkaisu, kunhan ei joka askel kuuluisi läpi. Ovea ei käytetä, eli sen päälle tulee myöhemmin joku kevyt ratkaisu, kuten kangasverho - vuosien päästä ovi ehkä taas avataan huoneratkaisuja muutettaessa, siksi en aio peittää sitä sen tanakammin, ettei tarvitse seinää siinä tapauksessa availla. Siis ovea ei tarvitse availla, mutta ääntä se saisi nyt paremmin pitää: voisiko siihen vain liimata jotain eristelevyä ihan omin taitamattomin käsin? Vinkkejä? Ihan suorat materiaalilinkit vastaanottaisin myös ilolla, ongelma olisi ratkaistava melko nyt.
Ääni on värähtelyä ja paras vastakeino äänelle on massa (paino). Ovia löytyy jo ihan valmiina eri äänieristyksen määrille sovitettuna. Jos et halua tälläiseen yksinkertaiseen keinoon turvautua, niin paras tapa on lisätä sen oven massaa. Valmiita äänieristysratkaisuja löytyy ihan auto yms. puolelta, eli pintaan vaan bitumia, äänieristysmattoa tms. jos vika on heikossa saumassa, niin sitten tiivistenauhaa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Pikainen helppo ratkaisu saattaisi olla karmeihin/oveen laittaisi vaan tiivistenauhat. Toisena mahdollisuutena (taikka yhdessä ensimmäisen kanssa) on liimata siihen juurikin joku eristelevy. Nättihän se ei ole, mutta ei ilmeisesti väliä? Jos siis helposti ja halvalla koitetaan selvitä
Helpoin ja myös kohtuu halpa ratkaisu on ääntä eristävä väliovi (desibeliovi). Mulla on työhuoneessa tuollainen. Ihan samanlainen kuin muut väliovet (valkoinen laakaovi), mutta hieman massiivisempi ja tiivistenauhat. Ei mikään täydellinen ratkaisu, mutta voittaa normaalin "paperioven" selvästi, hintaa oli jotain 150e ja meni samoihin karmeihin.

Jos haluaa parempaa eristävyyttä, kannattaa kattoa myös karmin ja seinän rungon väli, siellä saattaa olla pari senttiä ilmaa ja peitetty vain listalla. Jotain massa sinne väliin.

Jos koneellinen ilmanvaihto, kannattaa huomoida, onko IV-suunnitelmissa laskettu että ilman pitäisi kulkea tuosta oviaukosta suuntaan tai toiseen. Jos esim. toisessa huoneessa vain tuloilma, ja poisto pitäisi tapahtua oviaukosta, niin ei saisi laittaa ihan tiiviiksi.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kaipailisin kokemuksia puuöljyistä. Uuden omakotitalon terassi ja kuisti pitäisi öljytä ja onhan noissakin litkuissa isoja hintaeroja. Puuilon Ilves-merkkisestä öljystä sain tutulta suosituksen, kun naapuri taas heitti, että Valttia sen olla pitää - "halppikset ei kannata". Millaisia kokemuksia löytyy?

Toisekseen kastelua varten pitäisi saada toimiva letkusysteemi. Aluksi meillä oli ihan halppis vihreä kasteluletku, jonka käyttö oli hirveää paskaa. Meni kierteelle, solmuun yms. Motonetistä hain kesän alussa venyvän letkun, joka vaikutti kätevältä, mutta pamahti jo toisella käyttökerralla rikki. Palautin kauppaan ja myyjä sanoi, ettei kannata ottaa vastaavaa tilalle. Letkukela olisi kätevä, mutta on kalliita, kun mittaa pitäisi olla vähintään se 30 metriä. Onko kasteluun löytynyt hinta-laatusuhteeltaan hyviä ratkaisuja?
 

Tuamas

Jäsen
Toisekseen kastelua varten pitäisi saada toimiva letkusysteemi. Aluksi meillä oli ihan halppis vihreä kasteluletku, jonka käyttö oli hirveää paskaa. Meni kierteelle, solmuun yms. Motonetistä hain kesän alussa venyvän letkun, joka vaikutti kätevältä, mutta pamahti jo toisella käyttökerralla rikki. Palautin kauppaan ja myyjä sanoi, ettei kannata ottaa vastaavaa tilalle. Letkukela olisi kätevä, mutta on kalliita, kun mittaa pitäisi olla vähintään se 30 metriä. Onko kasteluun löytynyt hinta-laatusuhteeltaan hyviä ratkaisuja?

Tommonen on ollut ihan kätevä ja kohtuuhintainen

Compact Letkukela 25-2415 | Kodin Terra

Muistaakseni kun noita pari vuotta sitten hain, yli 30 metriset kelasysteemit maksavat maltaita tai sitten pitää olla tuollainen kärry
60m:n Letkuvaunu 25-2398 | Kodin Terra
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaipailisin kokemuksia puuöljyistä. Uuden omakotitalon terassi ja kuisti pitäisi öljytä ja onhan noissakin litkuissa isoja hintaeroja. Puuilon Ilves-merkkisestä öljystä sain tutulta suosituksen, kun naapuri taas heitti, että Valttia sen olla pitää - "halppikset ei kannata". Millaisia kokemuksia löytyy?

Toisekseen kastelua varten pitäisi saada toimiva letkusysteemi. Aluksi meillä oli ihan halppis vihreä kasteluletku, jonka käyttö oli hirveää paskaa. Meni kierteelle, solmuun yms. Motonetistä hain kesän alussa venyvän letkun, joka vaikutti kätevältä, mutta pamahti jo toisella käyttökerralla rikki. Palautin kauppaan ja myyjä sanoi, ettei kannata ottaa vastaavaa tilalle. Letkukela olisi kätevä, mutta on kalliita, kun mittaa pitäisi olla vähintään se 30 metriä. Onko kasteluun löytynyt hinta-laatusuhteeltaan hyviä ratkaisuja?
Omat terassit tullut hoidettua Tikkurilan valtti plussalla. Ensin yksi kerros ruskeaa ja sitten terassin sen hetken kunnosta riippuen kirkasta kerros tai kaksi päälle. Muista ei niin kauheasti kokemusta, mutta tuota uskaltaisin suositella.

Itse hoidan letkuasian siten että on 15m letkua hanasta letkukärryyn, jossa on sitten joku 20m (vai oliko jopa enemmän) letkua.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kiitos kommenteista @Tuamas ja @muti ! Tuo Terran letkukela vaikuttaa asialliselta, vaikkakin pitäs keksiä joku 5-10m jatko tilapäiseen käyttöön. Onko Tuamas kaivannut automaattista takaisin kelausta vai onko tuo vaivaton kelailla takaisin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös