SherwoodinHartsa
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves
Et suoranaan minulta kysynyt mutta tulenpahan taas pätemään. Jos sinulta löytyy ystäväpiiristä kaveria joka on ns alan mies hän tuskin ottaa tuollaisesta mitään, jokaiselta hitsarilta ei valuraudan hitsaus kuitenkaan onnistu. Kukaan tuskin myöskään netissä ilmoittaa korjailevansa tuollaisia, mutta jos kaupunkiolosuhteissa olet, niin itse kysyisin jostain pienestä metalliverstaasta. Hommana tuo on kuitenkin niin pieni että en usko että tuosta kehtaa kukaaan yli satasta ottaa. Miehestä toki riippuu, mutta ei tuohon nyt kukaan yli tuntia saa menemään. Jotkut vanhat moottori- ja autokorjaamot ovat hitsailleet valurauta lohkoja, sieltäkin voisi löytyä joku vanha seppä. Otat sen kipon käteen ja näytät jossain josta luulisit osaavan miehen löytyvän, kyllä hän sitten sanoo onnistuuko valuraudan hitsaus vai ei.
Edit. Loppuun voi vielä kertoa teese itse konstin. Ostat kaupasta tuubin tällaista http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2237 ei vastaa missään olosuhteissa hitsattua, mutta on tuon hinnan vuoksi kokeilemisen arvoinen temppa, kaikenlaista noilla tuubeillakin on tullut joskus paikattua. Ei niin varma jos on tarkoitus paljon lämmitellä sitä pataa.
Tuon Plastic Paddingin käyttö voi olla ns hasardi hommia vaan. Jos meinaan jkm aikoo aidosti käyttää pataa niin voi tulla kohta taas vesi pesään.
Itse asiassa tuollaisella nikkeli/rauta-puikolla hitsaus ei tällaisessa pienessä hommassa vaadi mitään luokkahitsarin ominaisuuksia. Pienet palot, vasartaminen ja ennen työtä halkeaman/railon putsaus.
Kuten tuossa jo mainittiinkin,joku vanhan kansan moottorikorjaaja tms tekee homman takuulla max 100 €:lla.
Valuraudatkin on pääsääntöisesti tehty kohtuu hitsattaviksi, toki vanhoissa valuraudoissa voi olla hiukan enempi hiiltä sekä epäpuhtauksia kuten piitä, fosforia jne jotka voivat hiukan "räiskiä".
Mutta tuo kuvan mukainen pata näyttää olleen sen verran paljon käytössä että myös useaan kertaan tapahtuneet lämmittelyt ovat myös muokannneet pohjan alueen kiderakennetta jonkin verran.